Utløpt

Twostar

Two Star 36 Ny pris

Pris 250 000 kr
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Twostar
Årsmodell
1986
Lengde i cm
1097 cm
Lengde i fot
36 fot
Bredde
300 cm
Dybde
190 cm
Lystall
1.23
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta 202
Motortype
Innenbords
Motorstr.
18 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
4 500 kg
Reg.nummer
N 6130
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Two Star 36 er en 36 fot kjølbåt konstruert av den svenske båtkonstruktør Håkan Södergren i 1984.

Som mange andre båter av Södergrens hånd er den relativ smal og har et stort seilareal.

Södergren konstruerte båten slik den kunne delta i en tomannsregatta over atlanten, og derav kommer navnet Two Star. Mannen bak bedriften TwoStar AB Bo Svantesson og Håkan Södergren ønskede å produsere en 36 fots båt til samme pris som 32 fot-klassen. For å oppnå dette ble skroget selvbærende, slik at bare en aluminiumsramme som opptar kræftene fra vant og mast var nødvendig avstivning. Resten av innredningen ble montert med aluminiumsbeslag på langsgående skinner. Pga. denne spesielle løsning ble båten kallt “Ikea-båten”.

I Norge ble båten forhandlet av Torbjørn Omland, Two Star Norge AS

Det ble bygget mellom 30 og 40 båter frem til 1990. De første ble bygd av Olsson & Söner på Smögen, men senere flyttede produksjonen til Lysekil.

For at båten skulle bli stiv nok til å være selvbærende, dvs. at innredningen ikke er en bærende del av konstruksjonen, ble den bygget med 25 mm H80 Divinycell sandwich konstruksjon med rowing glasfiberlaminat i skroget. Dekket ble også laget med H80 Divinycell i varierende tykkelse. Den tykke sandwich gir en relativt god isolasjon mot kulde og støy, og gir således godt komfort under dekk.

Området omkring kjølen er enkeltlaminat og forsterket med hule langsgående og tvergående bunnstokker, slik at bunnvann ledes ned i kjølsvinet. Kjølsvinet er en støpt ned i jernkjølen og er ca. 40 cm dypt.

Kjølen er støpt i jern med bulb. Anlegget mot skroget er en lang og bred flens som fordeler kreftene fra kjølen. Kjølen er montert med syrefaste bolter.

Roret er støpt i GAP av Speedwave i Tyskland og har en massiv rorstamme av aluminium. Roret er et balansert spaderor med 90• utslag til hver side.

Riggen er en Bermuda 5?6 brøkdel med dobble sett rette salingshorn og lensetakler, levert av Seldén. Masten er gjennomgående og har kalltop. Det er montert skinne til selvslående fokk. Spinnakerfallet er plassert rett over forstaget og alle fall og trimliner er ført tilbake til cockpiten.

Vant og stag er i 1×19 trådet syrefast vaier med syrefaste strekkfisk.

Motoren er en Volvo Penta 2002 Den tosylindrede 2002 på 13 kW giver en toppfart på 7,3 knop og en marsjfart på 6,0 knop. Det er fast aksel og tobladet foldepropell. Motoren er plassert rett under leideren og da brodekket er svert høyt giver det uvanlig god tilgang til service på motoren.

Det er 50 l plast dieseltank plassert under akterkøyen.

Plastarbeidet er bra og Olsson & Söner har bl.a. også bygd de mer kjente Contrast båter. Bo Svantsson sier tyve år etter introduksjonen av båten: “Det är en mycket välbyggd båt”

Båten er rask og har bra balanse. pga. at den er langsmal krenger den relativ lett over til 20•, hvoretter kjølvekten gjør sitt til at sluttstivheten er god.

Den flate bunn gjør den til en rask medvindsseiler, og det smale skrog og store spaderor gjør risken for broacher liten. Båten er rask i lett vær og trygg i hard vær.

Ved havnemanøvre er båten lettstyrt og kan snu om sin egen akse.

Cockpiten er stor med to 2 m lange langsgående benker og i tillegg et forhøyet brodekk. Løygangen sitter i akterkant av brodekket slik at storseilskjøtet er innen rormannes rekkevidde. Cockpitten dreneres av to 2" selvlensende avløp. Akter om løygangen er det montert et lite klapbord.

Båten har to lugarer, en mindre køye i forpiggen og en meget stor køye i akterskipet. Til styrbord for leideren er badet. Frem for badet er det en kjøleboks og i motsatte side, på babord, ligger den L-formete byssen med gassovn, dobble vasker og relativ god plass. Vanntanken i plast på 120 l er plassert i byssen ut mot skroget. Frem for bysse og kjøleboks ligger salongen med 2,12 m lange sofaer og et bord der opp til åtte kan spise. Masten kommer ned mellom salong og forpigg. Forpiggen har to skap og lang, men smal dobbelkøye. Under køyen er det plass til å stuve seil.

Med denne innredning var båten moderne, og løsningen er fremdeles den mest vanlige to årtier senere.

Alt treverk i båten er i bøk for å gjøre det lyst. For å spare både vekt og penger er det langs skrogsidene montert stoffposer istedet for skap og hyller. Og mange plasser er det spart på listverket, slik at båten fremstår noe uferdig. Imidlertid er komforten god dersom høyden under dekk på 1,80 cm aksepteres.

Tar imot tilbud om bytte til dyrere båt mellom 34 36 fot

Utstyr

Kartplotter Garmin 10 tommer skjerm Kaldt og varmt vann trykk Eletrisk toalett Gass komfyr Kjøleskap Kjøleboks Full seilgarderobe,storseil genua,fokk,spinnaker + gamle seil også

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Per Sivles Veg 3, 1511 Moss

Annonseinformasjon

FINN-kode 27903564
Sist endret 29. sep. 2023 06:08

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.