Bildegalleri
SOLGT
BMW 5-serie
528 3.2 Turbo
1976
175 000 km
Manuell
Bensin
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på KZ32040Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Denne typen er den første 5-serien fra BMW, E12, den er produsert i april 1976. Jeg har hatt bilen siden 1994, og den ble ombygget av et verksted i perioden 1994-1995 med motor fra en BMW 745i, 5-trinns manuell girkasse og bakaksel fra en BMW 535 (E28) med differensialsperre.
3 sett felger følger med: BBS 16" i 7" og 8" bredde, relativt nylakkerte + stålfelger med hjulkapsler til sommerdekk og vinterdekk. Den ene BBS-felgen trenger noe oppretting.
Motorolje ble byttet i 2007 og sirkulert ved hjelp av startmotoren, gnist på alle seks tennpluggene ble verifisert samtidig. Bilen står lagret uten bensin på tanken, og har ikke vært forsøkt startet siden den ble kjørt inn i garasjen i 1997 da jeg flyttet til USA.
Bilen hadde nye forskjermer, ny frontplate og nye hjulbuer bak da den ble satt bort, og har ikke sett regn på 14 år. Likevel er det endel karrosseriproblematikk en kjøper må være oppmerksom på:
Rustreparasjonene på støtdempertårnene foran er amatørmessig utført, det er også innsveisingen av nye hjulbuer bak. Det er trolig ikke rust i kanalene, kun overflatisk, men derimot i jekkepunktene foran og bak. Gulvet på førersiden har et begrenset rustangrep. Dørene foran har noe rust i nederkant, dørene bak er rustfrie. Området mellom bakvinduet og bakluken er rustfritt. Det er noe rust på innsiden av bakluken. Den ene dreneringskanalen fra soltaket er relativt grei, den andre er rusten. Støtdempertårnene bak ser greie ut. Torpedoveggen ser grei ut, den er i hovedsak dekket av originalt isolasjonsmateriale som vanskeliggjør inspeksjon.
Når det gjelder ombyggingen så er søknaden godkjent av Statens Vegvesen, men bilen er ikke vist og følgelig ikke ferdig godkjent. Det gjenstår noe ombygging før bilen er i samsvar med godkjenningspapirene fra Statens Vegvesen, i grove trekk andre støtdempere foran, tykkere bremseskiver foran med tilhørende bredere mellomstykke til bremsekalipperne, tykkere stabilisatorstag, godkjent varmeskjold, annet eksosanlegg.
Interiøret er pent, med unntak av førersetet som trenger nytt stoff.
Speedometeret er ikke tilkoblet, men bak gummidekselet på girkassen kan det være et uttak til speedometer. Begge kablene til håndbrekket må byttes.
Endel småplukk kan være utelatt fra annonseteksten, men de viktige tingene skal være nevnt.
Det antas å være vanskelig eller umulig å få godkjent en tilsvarende ombygging i disse tider, og mye av verdien i bilen ligger her, samt at de dyreste delene er på plass. Har du tid, plass og kunnskap så bør dette være et greit vinterprosjekt.
Innbytte er dessverre ikke aktuelt.
Redigert 18/8 2011: Bilen er forsøkt startet i dag, men det kommer ikke en lyd fra bensinpumpen ved bensintanken. Motoren får dermed ikke bensin. Gnist på tennpluggene ble verifisert samtidig.
3 sett felger følger med: BBS 16" i 7" og 8" bredde, relativt nylakkerte + stålfelger med hjulkapsler til sommerdekk og vinterdekk. Den ene BBS-felgen trenger noe oppretting.
Motorolje ble byttet i 2007 og sirkulert ved hjelp av startmotoren, gnist på alle seks tennpluggene ble verifisert samtidig. Bilen står lagret uten bensin på tanken, og har ikke vært forsøkt startet siden den ble kjørt inn i garasjen i 1997 da jeg flyttet til USA.
Bilen hadde nye forskjermer, ny frontplate og nye hjulbuer bak da den ble satt bort, og har ikke sett regn på 14 år. Likevel er det endel karrosseriproblematikk en kjøper må være oppmerksom på:
Rustreparasjonene på støtdempertårnene foran er amatørmessig utført, det er også innsveisingen av nye hjulbuer bak. Det er trolig ikke rust i kanalene, kun overflatisk, men derimot i jekkepunktene foran og bak. Gulvet på førersiden har et begrenset rustangrep. Dørene foran har noe rust i nederkant, dørene bak er rustfrie. Området mellom bakvinduet og bakluken er rustfritt. Det er noe rust på innsiden av bakluken. Den ene dreneringskanalen fra soltaket er relativt grei, den andre er rusten. Støtdempertårnene bak ser greie ut. Torpedoveggen ser grei ut, den er i hovedsak dekket av originalt isolasjonsmateriale som vanskeliggjør inspeksjon.
Når det gjelder ombyggingen så er søknaden godkjent av Statens Vegvesen, men bilen er ikke vist og følgelig ikke ferdig godkjent. Det gjenstår noe ombygging før bilen er i samsvar med godkjenningspapirene fra Statens Vegvesen, i grove trekk andre støtdempere foran, tykkere bremseskiver foran med tilhørende bredere mellomstykke til bremsekalipperne, tykkere stabilisatorstag, godkjent varmeskjold, annet eksosanlegg.
Interiøret er pent, med unntak av førersetet som trenger nytt stoff.
Speedometeret er ikke tilkoblet, men bak gummidekselet på girkassen kan det være et uttak til speedometer. Begge kablene til håndbrekket må byttes.
Endel småplukk kan være utelatt fra annonseteksten, men de viktige tingene skal være nevnt.
Det antas å være vanskelig eller umulig å få godkjent en tilsvarende ombygging i disse tider, og mye av verdien i bilen ligger her, samt at de dyreste delene er på plass. Har du tid, plass og kunnskap så bør dette være et greit vinterprosjekt.
Innbytte er dessverre ikke aktuelt.
Redigert 18/8 2011: Bilen er forsøkt startet i dag, men det kommer ikke en lyd fra bensinpumpen ved bensintanken. Motoren får dermed ikke bensin. Gnist på tennpluggene ble verifisert samtidig.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- BMW
- Modell
- 5-serie
- Modellår
- 1976
- Karosseri
- Sedan
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 252 hk
- Slagvolum
- 3,2 l
- Kilometerstand
- 175 000 km
- Girkasse
- Manuell
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Seter
- 5
- Dører
- 4
- Farge
- Sølv
- Interiørfarge
- Blå
- Bilen står i
- Norge
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- KZ32040
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- Diff.sperre
- Elektriske speil
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Servostyring
- Sommerhjul
- Takluke
- Vinterhjul
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
3217 SandefjordLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.