Bildegalleri
Gullfuglene norsk Billedvev , Kunst for hytta eller hjemmet - Gerhard Munthe
Beskrivelse av varen
Dekorativ kunst. Vakker billedvev håndvevet i ull på en bomullsrenning. 135 x 220 cm stor
Vevet etter Gerhard Munthes vevkartonger, utlånt fra Nasjonalgalleriet. Gjenskapt i hans fargepalett. Fargene er i moderne kjemiske farger og har kke brukt plantefarget garn, slik gamle tepper som ble vevet på slutten av 1800 tallet. Noe som har gjorde de gamle teppene fargeløse og bleke.
Motivet er tegnet i 1895, veggteppet er en gjenskapning i billedvev nøyaktig etter hans kartonger for vevproduksjon. Teppene er fargeekte og i farger slik kunstneren så for seg.
Gerhard Munthe var norsk landskapsmaler, tegner, “dekorativ” kunstner og kunstskribent. Munthe hadde egen indre utvikling og kom frem til et nytt syn på ornamentikk. . Han tegnet mønstre, og hustruen bad ham tegne noe hun kunne veve etter. ulike impulser som lar seg forankre i norsk spesifikk “nasjonal” eller “design”-ideologi. Selv omtalte han “dekorativ” kunst som kunstens poesi, mens naturalismen er prosa, og begge disse formene er derfor i prinsippet likeverdige. 1893 stilte Munthe ut 11 store “dekorative” bilder bl.a. Nordlysdøtrene, Helhesten og Mørkræd, Gullfuglen. Munthe begynte dessuten å arbeide med romutsmykking; han ville utforme monumentale eller intime rom ved hjelp av sine “dekorative” bilder. Hovedverket i denne sjangeren er dekorasjonene til Håkonshallen i Bergen (1910–15), som ble ødelagt ved eksplosjonsulykken på Vågen 1944.
Han utførte også utsmykningene i det såkalte Eventyrværelset i Holmenkollen Turisthotel (1896–98), som gikk tapt ved hotellbrannen 1914, og i en rekke privatboliger, og leverte to store bilder til trappehallen i Oslo Børs (1911–12). Disse romutsmykningene går tilbake til hans dekorative stilfølelse, og når det gjelder f.eks. design for stoler og møbler, var utgangspunktet til dels enkle bondemøbler, men også mer tradisjonelle bymøbler. Hans stol for Eventyrværelset på Holmenkollen er blitt kalt “selsom”, men det skyldes dens bestemte formål og det at den inngikk i et helhetlig tenkt rom. Han vektla “oppfinnsomhet”, som han mente manglet i tidens design. Munthe er blitt kalt den norske William Morris, og det kan være en slags engelsk “Arts and Crafts”-følelse i hans arbeider. Denne stilfølelsen skiller seg ellers tydelig fra tidens såkalte “dragestil”, som den undertiden blandes sammen med. Han arbeidet ellers i noen grad med keramikk (Porsgrunds Porselænsfabrik), sølv og tapetdesign, men veggbilder i stilisert eller mer naturalistisk form er oftest utgangspunktet for de øvrige dekorative elementer i rommet. Munthe utgav i boks form sine Minder og Meninger 1919.
Teppet Gullfuglen er omtalt i Hilmar Bakkens bok fra1952, en biografisk Studie.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 7.11.2024, 12:53 ・ FINN-kode: 112121626