Bildegalleri
SOLGT
Mercedes-Benz S-Klasse
450 SEL 6.9
1978
79 900 km
Automat
Bensin
Totalpris
439 000 kr
Nyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på SP52418Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Unik mulighet. Kanskje Norges fineste 450SEL 6,9.
Siden W109 300SEL 6,3 forsvant fra markedet i 1972 hadde ikke Mercedes-Benz hatt en virkelig superbil i den nye S-Klassen W116. W100, bedre kjent som 600, kjempet ikke direkte i personbilsegmentet, slik at en virkelig toppmodell i W116-serien hadde hittil uteblitt fra ingeniørene i Stuttgart. Nærmere 3 år lot arvtakeren vente på seg, men da var det heller ikke noe halvhjertet forsøk kundene ble presentert for;
Nyvinningen het ikke mindre enn 450SEL 6.9 - med andre ord den største motoren i en personbil fra Mercedes-Benz noensinne. I basis var den velprøvde M100 motoren med enda større volum og utstyrt med tørrsumpsmørning. Ytelsene var også formidable med 286 hk DIN på den europeiske utgaven. Ved lanseringen i 1975 ble den kåret til verdens raskeste personbil. Komforten var også upåklagelig, og markedet for denne, som den gang var dyrere enn Rolls Royce Silver Shadow, var rettet mot USA, Midt-Østen eller diktatorer med høye krav til komfort og sikkerhet.
Prislappen i Norge i 1978 var vanvittige 950.000,- NOK, og følgelig ble det heller ikke solgt noen W116 450SEL 6,9 som ny i Norge. Til sammenlikning kostet en Volvo 244L 70.000,-, og en gjennomsnittlig årslønn i industrien var ifølge SSB ca. 75.000,-. Noen ytterst få biler kom som flyttegods på slutten av 70-tallet og tidlig 80-tall. Av de trettitalls bilene som befinner seg i Norge i dag er de aller fleste bruktimport i nyere tid fra USA med lavkompresjonsmotor på kun 252 hk DIN med en rekke detaljer, som Mercedes-kjennerne ofte betegner som mindre estetisk kledelige.
Denne bilen kom som flyttegods til Norge allerede i 1982. Dette er en tysk utgave og stammer fra Mercedes-Benz Niederlassung München. Tidligere eier har tatt godt vare på all dokumentasjon fra bilens barndom, slik at alt fra innførsel til Norge, datakort, servicehefte ++++ eksisterer fremdeles og dokumenterer bilen. Dette er nokså unikt på en 40 år gammel bil, men samtidig også helt nødvendig dersom bilen skal nå en topplassering blant samlere.
Vi i Rud Vintage Garage har her gleden av å presentere et særdeles flott eksemplar av en Mercedes 450SEL 6,9. Bilen fremstår som meget velholdt både innvendig og utvendig. Ta gjerne en nærmere titt på bildene. Bilen har samtidig en litt uvanlig farge 906 graublau, som sammen med lys velur og grønne ruter gir en utrolig lekker kombinasjon. Her har du også det meste av utstyr som kunne leveres, og det er ganske uvanlig med europeiske modeller utstyrt med farget glass, 4x elektriske vinduer, klimautomatikk samt elektrisk soltak. Bilen har også ergonomiske seter, cruisekontroll, Becker Mexico Cassette og originale Fuchs Barock 6,5 aluminiumsfelger. Bilen er også utstyrt med Michelin XWX dekk med 215 bredde, noe som disse bilene skal ha dersom man velger å se bort ifra kostnaden.
Bilen er gjennomgått her hos oss, og den har i tillegg til en mindre teknisk gjennomgang fått et komplett nytt originalt eksosanlegg. Bilen fungerer derfor slik den skal, og den bør derfor virkelig ses og prøves.
Disse bilene har fått en meget høy internasjonal samleverdi, og toppeksemplarer i utlandet har for lengst tangert den magiske 100.000,- EUR-grensen. Av kun 7380 produserte biler i tidsrommet 1975-1980, hvor USA-utgavene dominerer i dag blant de som er å finne på markedet, tør vi påstå at denne bilen holder et høyt internasjonalt nivå. Bilen er likevel moderat priset etter et norsk marked, noe som gjør dette til en verdifast og sikker investering. Lurer du på noe tar du selvsagt bare kontakt.
Å kjøpe veteranbil hos oss skal være så trygt som mulig, og innebærer også at du får bruke vårt store kontaktnett på folk som kan gamle biler. Karosseri, lakk, interiør, mekanisk og service. Vi tilbyr også muligheter for helårs/vinterlagring, og vår eller høstkonservering. Biler som selges gjennom RVG er alltid gjennomgått både mekanisk og karosserimessig. Vi ønsker at du som kjøper skal være trygg og fornøyd.
Siden W109 300SEL 6,3 forsvant fra markedet i 1972 hadde ikke Mercedes-Benz hatt en virkelig superbil i den nye S-Klassen W116. W100, bedre kjent som 600, kjempet ikke direkte i personbilsegmentet, slik at en virkelig toppmodell i W116-serien hadde hittil uteblitt fra ingeniørene i Stuttgart. Nærmere 3 år lot arvtakeren vente på seg, men da var det heller ikke noe halvhjertet forsøk kundene ble presentert for;
Nyvinningen het ikke mindre enn 450SEL 6.9 - med andre ord den største motoren i en personbil fra Mercedes-Benz noensinne. I basis var den velprøvde M100 motoren med enda større volum og utstyrt med tørrsumpsmørning. Ytelsene var også formidable med 286 hk DIN på den europeiske utgaven. Ved lanseringen i 1975 ble den kåret til verdens raskeste personbil. Komforten var også upåklagelig, og markedet for denne, som den gang var dyrere enn Rolls Royce Silver Shadow, var rettet mot USA, Midt-Østen eller diktatorer med høye krav til komfort og sikkerhet.
Prislappen i Norge i 1978 var vanvittige 950.000,- NOK, og følgelig ble det heller ikke solgt noen W116 450SEL 6,9 som ny i Norge. Til sammenlikning kostet en Volvo 244L 70.000,-, og en gjennomsnittlig årslønn i industrien var ifølge SSB ca. 75.000,-. Noen ytterst få biler kom som flyttegods på slutten av 70-tallet og tidlig 80-tall. Av de trettitalls bilene som befinner seg i Norge i dag er de aller fleste bruktimport i nyere tid fra USA med lavkompresjonsmotor på kun 252 hk DIN med en rekke detaljer, som Mercedes-kjennerne ofte betegner som mindre estetisk kledelige.
Denne bilen kom som flyttegods til Norge allerede i 1982. Dette er en tysk utgave og stammer fra Mercedes-Benz Niederlassung München. Tidligere eier har tatt godt vare på all dokumentasjon fra bilens barndom, slik at alt fra innførsel til Norge, datakort, servicehefte ++++ eksisterer fremdeles og dokumenterer bilen. Dette er nokså unikt på en 40 år gammel bil, men samtidig også helt nødvendig dersom bilen skal nå en topplassering blant samlere.
Vi i Rud Vintage Garage har her gleden av å presentere et særdeles flott eksemplar av en Mercedes 450SEL 6,9. Bilen fremstår som meget velholdt både innvendig og utvendig. Ta gjerne en nærmere titt på bildene. Bilen har samtidig en litt uvanlig farge 906 graublau, som sammen med lys velur og grønne ruter gir en utrolig lekker kombinasjon. Her har du også det meste av utstyr som kunne leveres, og det er ganske uvanlig med europeiske modeller utstyrt med farget glass, 4x elektriske vinduer, klimautomatikk samt elektrisk soltak. Bilen har også ergonomiske seter, cruisekontroll, Becker Mexico Cassette og originale Fuchs Barock 6,5 aluminiumsfelger. Bilen er også utstyrt med Michelin XWX dekk med 215 bredde, noe som disse bilene skal ha dersom man velger å se bort ifra kostnaden.
Bilen er gjennomgått her hos oss, og den har i tillegg til en mindre teknisk gjennomgang fått et komplett nytt originalt eksosanlegg. Bilen fungerer derfor slik den skal, og den bør derfor virkelig ses og prøves.
Disse bilene har fått en meget høy internasjonal samleverdi, og toppeksemplarer i utlandet har for lengst tangert den magiske 100.000,- EUR-grensen. Av kun 7380 produserte biler i tidsrommet 1975-1980, hvor USA-utgavene dominerer i dag blant de som er å finne på markedet, tør vi påstå at denne bilen holder et høyt internasjonalt nivå. Bilen er likevel moderat priset etter et norsk marked, noe som gjør dette til en verdifast og sikker investering. Lurer du på noe tar du selvsagt bare kontakt.
Å kjøpe veteranbil hos oss skal være så trygt som mulig, og innebærer også at du får bruke vårt store kontaktnett på folk som kan gamle biler. Karosseri, lakk, interiør, mekanisk og service. Vi tilbyr også muligheter for helårs/vinterlagring, og vår eller høstkonservering. Biler som selges gjennom RVG er alltid gjennomgått både mekanisk og karosserimessig. Vi ønsker at du som kjøper skal være trygg og fornøyd.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Mercedes-Benz
- Modell
- S-Klasse
- Modellår
- 1978
- Karosseri
- Sedan
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 286 hk
- Slagvolum
- 6,9 l
- Kilometerstand
- 79 900 km
- Girkasse
- Automat
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Seter
- 5
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- 906 graublau
- Interiørfarge
- Lys velur
- Bilen står i
- Norge
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- SP52418
- 1. gang registrert
- 31.8.1982
- Vedlikehold
- Servicehistorikk
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- Automatgir
- Cruisekontroll
- El.vinduer
- Farget glass
- Klimaanlegg
- Lettmetallfelger
- Midtarmlene
- Nivåregulering
- Radio/kassett
- Sentrallås
- Servostyring
- Sommerhjul
- Takluke
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.