Bildegalleri
SOLGT
Draco 2000DC
Velholdt Draco 2000 Daycab
1985
20 fot
Innenbords
6
Pris
72 000 kr
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Forsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Hei!
Velger nå å selge min velholdte Draco 2000 Daycab fra 1985. Dette er en båt det er gjort mye med! Jeg vet annonsen er lang, men ønsker å opplyse rundt båten så godt som mulig for en evnt. kjøper. :)
Båten ble bygget på Loga i Flekkefjord i 1985. Dette er generasjon 2 av 2000DC, som har hel frontrute. Den første 2000-båten rullet ut fra fabrikken i Flekkefjord i 1969. 2000 kom med to forskjellige skrog: GT-skroget og Aqualift-skroget. Denne båten har aqualiftskroget, som er mer turbåtvennelig, og mye lettere å få opp i plan. GT-skroget har en mye kraftigere V-bunn, og er laget for høye hastigheter med de største motorinstallasjonene Draco satte i på den tiden.
Dracogrunlegger Kåre Drangsholt etablerte et samarbeid med Jan Herman Linge om Draco 2000. Linge var konstruktør, og er regnet som den beste norske båtkonstruktøren gjennom tidene.
2000-båtene fra Draco er laget i over 3000 eksemplarer, noe som er sjeldent stort volum i norsk båtbransje.
Jeg kjøpte båten i fjor, og har brukt den på vannet i to sesonger. Det er gjort veldig mye med båten siden 2016, da forrige eier satte alle kluter til, og oppgraderte båten teknisk på mange plan. Fra høsten våren 2017 og frem til våren 2018 ble båten påkostet over 50 000,- i deler og materialer.
Følgende ble gjort av forrige eier:
- Nytt ledningsnett i hele båten
- Nytt gulv (her er det brukt plater med epoxybelegg som ser ut som teak, enkelt og vedlikeholdsfritt)
- Ny Garmin 52 echomap Downview kartplotter med ekkolodd.
- Ny motorromsvifte
- Ny dynamo
- To nye Exide marinebatterier, et til start og et til forbruk. Alt av kabling til batteri er nytt.
- Bygget om instrumenthus
- Ny Marine-audio med to høyttalere.
- Nye vinduer nede i kabinen, av sort lexans. Gjør så det ikke blir så varmt der nede, og hindrer innsyn.
- Nye tetningslister rundt overnevnte vinduer.
- Nye instrumenter fra Wema.
- Alt av brytere er nytt
- Nytt gasshåndtak med tiltbryter til hekkaggregat og reverssperre
- Ny gasswire
- Nedre del av drev ble demontert og skiftet alt av pakninger og o-ringer.
- Nye bensinslanger til og fra motor.
- Ny elektrisk lensepumpe
- Ny manuell lensepumpe
- Nytt LED-lys nede i kabin
- Alt av plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk.
- Ny bensinpumpe.
Toppen på motoren var nybygget i 2015. Da ble også frontrute, og sidevinduene oppe skiftet. Sidevinduene er kjent for å være i plast og krakkelere slik at de er umulige å se ut gjennom. Disse er skiftet til glass og er sånnsett strøkne. Da ble også skrogsidene inne i kabinen samt taket kledd i hvit skai. Dette er noe helt annet enn "teddyforet" som Draco brukte, som skjulte ujevnheter godt, men var stygt å se på, og begynte alltid å henge fra taket.
Putene i kabinen er trekt om i mørkeblå alcantara, sammen med ryggstøttene. Dette ser veldig bra ut, og er gjort i 2015.
I 2018 fikk båten ny kalesje i koksgrå fra annerkjente Doxa-interiør fra Høvik i Bærum. Disse er sydd spesifikt til akkurat denne båten, og passer derfor som hånd i hanske. Kalesjen er av fargen koksgrå. Det samme er havnepresenningen som ble laget samtidig. Her trenger du altså ikke tenke på hverken kalesje eller havnepresenning på mange år, da begge deler er 1 år gamle.
I min tid har det også blitt gjort mye med båten. Siden det meste av det tekniske var tatt av forrige eier, har jeg gjort mye med det kosmetiske.
En kjent feil med gamle Dracobåter er at de lekker inn gjennom skjøten mellom skroget og overbygget, altså skjøten som fenderlista skjuler. Jeg hadde derfor av fenderlisten, og skrapte vekk all den gamle tetningsmassen og la ny tetning mellom over og underskroget rundt hele båten. Det ble her brukt fugemasse beregnet på nettopp dette, fra Sika. Bilder av dette ligger vedlagt. Dette trenger man ikke ofre en tanke de neste 20 årene.
Ellers har jeg montert ny dekor rundt hele båten. Den gamle dekoren var slitt og stygg, så jeg klinte til å kjøpte ny dekor fra Dracor.no, inkl. det som skal være under fenderlist. Dette gjorde at båten så 20 år nyere ut med det samme. Var litt av en jobb å montere det også. Dracor benytter kvalitetsvinyl, så denne dekoren kommer til å holde seg pen i mange år.
Jeg monterte også ny giver i bensintanken i vinter, da den originale giveren gjorde at Wemainstrumentet opererte feil vei. Disse båtene har 160l bensintank, som er 275mm dyb. Jeg satte derfor bevisst inn en 250mm stav, slik at man har igjen noe bensin selv om instrumentet viser at det er tomt. Altså en slags reservetank.
Ellers har jeg pusset og fylt i noen småriper i skroget, vasket, polert og vokset. Skroget er veldig helt og pent til at båten straks bikker 35 år. Noen bruktsmerker er det selvfølgelig etter så mange år, men folk har gitt mye skryt for hvordan skroget ser ut.
Stoffet den i april, og da fant jeg ingen store skader på skroget. På innsiden i kabinen, foran i baugen er det montert en ganske stor aluminiumsplate for å fordele vekten på kroken foran når man skal dra båten på land.
Jeg lagde nye teakstaver til baugen i våres, da de gamle var så slitt at det ikke var mulig å redde dem.
Badeplattformen bak er fortsatt de originale teakstavene fra båten var ny. Disse ble pusset og oljet i våres. Den ene staven innerst på styrbord side mangler, da den knakk som følge av aldring her for noen uker siden. Ny er bestilt fra Sandøy båtdekk, og blir levert med en gang de er tilbake fra ferie 5. august.
Motoren er en solid Volvo Penta AQ145B som er ferskvannskjølt, akkopagnert av et Volvo Penta 290 SP drev med powertilt. Motoren fikk som sagt nyoverhalt topp i 2015, og forrige eier byttet endel ting og tang på motoren for å være på den sikre siden. I mitt eie har motoren fått ny eksosmanifold.
I våres ble både knutebelg og eksosbelg, samt kjøleslange på drevet skiftet. "Stussen" som sitter mellom drev og kjøleslange ble også skiftet. Røret fra kjøleslange til drevet og til røret til impellerhuset ble også skiftet for bare noen få år siden. Forrige eier renset varmeveksleren og oljekjøleren. Dette er nok greit å gjøre igjen før man tar fatt på neste sesong. Hadde opp båten nå i midten av juli for vask, og bildet av hekkagregatet er tatt da.
Båten har individuelle trimplan som justeres fra førerposisjon.
Forøvrig er interiøret i relativt god stand. Noen små flekker på de hvite partiene på sofaen bak er det, men det fremstår som helt. Det følger med et teppe i samme stoff som dørken i kabinen som vi har brukt til å ha over den nye dørken ute i båten for å skåne denne.
Av restene fra den nye døren er det laget et rundt cocktailbord og nytt bord til å ha nede i kabinen når man legger i den siste puta for å få seng der.
Ellers må man huske på at dette er en 35 år gammel båt, med en marsjfart på 15-20 knop. Den gjør 27 knop på full gass med to voksne, men jeg har aldri hatt samvittighet til å kjøre den så hardt. Jeg har brukt båten rundt på holmer og rundt i nærområdet, og har kosa meg rundt i 10-12 knop med familie og venner.
Selges grunnet familieforøkelse på nyåret, og en båt som denne fortjener ikke å måtte stå i hagen hele neste sommer.
Ta gjerne kontakt dersom det skulle være noe så skal jeg prøve å svare etter beste evne!
Båten ligger i Fredrikstad.
Mvh Daniel Vangen.
Velger nå å selge min velholdte Draco 2000 Daycab fra 1985. Dette er en båt det er gjort mye med! Jeg vet annonsen er lang, men ønsker å opplyse rundt båten så godt som mulig for en evnt. kjøper. :)
Båten ble bygget på Loga i Flekkefjord i 1985. Dette er generasjon 2 av 2000DC, som har hel frontrute. Den første 2000-båten rullet ut fra fabrikken i Flekkefjord i 1969. 2000 kom med to forskjellige skrog: GT-skroget og Aqualift-skroget. Denne båten har aqualiftskroget, som er mer turbåtvennelig, og mye lettere å få opp i plan. GT-skroget har en mye kraftigere V-bunn, og er laget for høye hastigheter med de største motorinstallasjonene Draco satte i på den tiden.
Dracogrunlegger Kåre Drangsholt etablerte et samarbeid med Jan Herman Linge om Draco 2000. Linge var konstruktør, og er regnet som den beste norske båtkonstruktøren gjennom tidene.
2000-båtene fra Draco er laget i over 3000 eksemplarer, noe som er sjeldent stort volum i norsk båtbransje.
Jeg kjøpte båten i fjor, og har brukt den på vannet i to sesonger. Det er gjort veldig mye med båten siden 2016, da forrige eier satte alle kluter til, og oppgraderte båten teknisk på mange plan. Fra høsten våren 2017 og frem til våren 2018 ble båten påkostet over 50 000,- i deler og materialer.
Følgende ble gjort av forrige eier:
- Nytt ledningsnett i hele båten
- Nytt gulv (her er det brukt plater med epoxybelegg som ser ut som teak, enkelt og vedlikeholdsfritt)
- Ny Garmin 52 echomap Downview kartplotter med ekkolodd.
- Ny motorromsvifte
- Ny dynamo
- To nye Exide marinebatterier, et til start og et til forbruk. Alt av kabling til batteri er nytt.
- Bygget om instrumenthus
- Ny Marine-audio med to høyttalere.
- Nye vinduer nede i kabinen, av sort lexans. Gjør så det ikke blir så varmt der nede, og hindrer innsyn.
- Nye tetningslister rundt overnevnte vinduer.
- Nye instrumenter fra Wema.
- Alt av brytere er nytt
- Nytt gasshåndtak med tiltbryter til hekkaggregat og reverssperre
- Ny gasswire
- Nedre del av drev ble demontert og skiftet alt av pakninger og o-ringer.
- Nye bensinslanger til og fra motor.
- Ny elektrisk lensepumpe
- Ny manuell lensepumpe
- Nytt LED-lys nede i kabin
- Alt av plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk.
- Ny bensinpumpe.
Toppen på motoren var nybygget i 2015. Da ble også frontrute, og sidevinduene oppe skiftet. Sidevinduene er kjent for å være i plast og krakkelere slik at de er umulige å se ut gjennom. Disse er skiftet til glass og er sånnsett strøkne. Da ble også skrogsidene inne i kabinen samt taket kledd i hvit skai. Dette er noe helt annet enn "teddyforet" som Draco brukte, som skjulte ujevnheter godt, men var stygt å se på, og begynte alltid å henge fra taket.
Putene i kabinen er trekt om i mørkeblå alcantara, sammen med ryggstøttene. Dette ser veldig bra ut, og er gjort i 2015.
I 2018 fikk båten ny kalesje i koksgrå fra annerkjente Doxa-interiør fra Høvik i Bærum. Disse er sydd spesifikt til akkurat denne båten, og passer derfor som hånd i hanske. Kalesjen er av fargen koksgrå. Det samme er havnepresenningen som ble laget samtidig. Her trenger du altså ikke tenke på hverken kalesje eller havnepresenning på mange år, da begge deler er 1 år gamle.
I min tid har det også blitt gjort mye med båten. Siden det meste av det tekniske var tatt av forrige eier, har jeg gjort mye med det kosmetiske.
En kjent feil med gamle Dracobåter er at de lekker inn gjennom skjøten mellom skroget og overbygget, altså skjøten som fenderlista skjuler. Jeg hadde derfor av fenderlisten, og skrapte vekk all den gamle tetningsmassen og la ny tetning mellom over og underskroget rundt hele båten. Det ble her brukt fugemasse beregnet på nettopp dette, fra Sika. Bilder av dette ligger vedlagt. Dette trenger man ikke ofre en tanke de neste 20 årene.
Ellers har jeg montert ny dekor rundt hele båten. Den gamle dekoren var slitt og stygg, så jeg klinte til å kjøpte ny dekor fra Dracor.no, inkl. det som skal være under fenderlist. Dette gjorde at båten så 20 år nyere ut med det samme. Var litt av en jobb å montere det også. Dracor benytter kvalitetsvinyl, så denne dekoren kommer til å holde seg pen i mange år.
Jeg monterte også ny giver i bensintanken i vinter, da den originale giveren gjorde at Wemainstrumentet opererte feil vei. Disse båtene har 160l bensintank, som er 275mm dyb. Jeg satte derfor bevisst inn en 250mm stav, slik at man har igjen noe bensin selv om instrumentet viser at det er tomt. Altså en slags reservetank.
Ellers har jeg pusset og fylt i noen småriper i skroget, vasket, polert og vokset. Skroget er veldig helt og pent til at båten straks bikker 35 år. Noen bruktsmerker er det selvfølgelig etter så mange år, men folk har gitt mye skryt for hvordan skroget ser ut.
Stoffet den i april, og da fant jeg ingen store skader på skroget. På innsiden i kabinen, foran i baugen er det montert en ganske stor aluminiumsplate for å fordele vekten på kroken foran når man skal dra båten på land.
Jeg lagde nye teakstaver til baugen i våres, da de gamle var så slitt at det ikke var mulig å redde dem.
Badeplattformen bak er fortsatt de originale teakstavene fra båten var ny. Disse ble pusset og oljet i våres. Den ene staven innerst på styrbord side mangler, da den knakk som følge av aldring her for noen uker siden. Ny er bestilt fra Sandøy båtdekk, og blir levert med en gang de er tilbake fra ferie 5. august.
Motoren er en solid Volvo Penta AQ145B som er ferskvannskjølt, akkopagnert av et Volvo Penta 290 SP drev med powertilt. Motoren fikk som sagt nyoverhalt topp i 2015, og forrige eier byttet endel ting og tang på motoren for å være på den sikre siden. I mitt eie har motoren fått ny eksosmanifold.
I våres ble både knutebelg og eksosbelg, samt kjøleslange på drevet skiftet. "Stussen" som sitter mellom drev og kjøleslange ble også skiftet. Røret fra kjøleslange til drevet og til røret til impellerhuset ble også skiftet for bare noen få år siden. Forrige eier renset varmeveksleren og oljekjøleren. Dette er nok greit å gjøre igjen før man tar fatt på neste sesong. Hadde opp båten nå i midten av juli for vask, og bildet av hekkagregatet er tatt da.
Båten har individuelle trimplan som justeres fra førerposisjon.
Forøvrig er interiøret i relativt god stand. Noen små flekker på de hvite partiene på sofaen bak er det, men det fremstår som helt. Det følger med et teppe i samme stoff som dørken i kabinen som vi har brukt til å ha over den nye dørken ute i båten for å skåne denne.
Av restene fra den nye døren er det laget et rundt cocktailbord og nytt bord til å ha nede i kabinen når man legger i den siste puta for å få seng der.
Ellers må man huske på at dette er en 35 år gammel båt, med en marsjfart på 15-20 knop. Den gjør 27 knop på full gass med to voksne, men jeg har aldri hatt samvittighet til å kjøre den så hardt. Jeg har brukt båten rundt på holmer og rundt i nærområdet, og har kosa meg rundt i 10-12 knop med familie og venner.
Selges grunnet familieforøkelse på nyåret, og en båt som denne fortjener ikke å måtte stå i hagen hele neste sommer.
Ta gjerne kontakt dersom det skulle være noe så skal jeg prøve å svare etter beste evne!
Båten ligger i Fredrikstad.
Mvh Daniel Vangen.
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Draco
- Modell
- 2000DC
- Modellår
- 1985
- Type
- Daycruiser
- Drivstoff
- Bensin
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 145 hk
- Motorfabrikant
- Volvo Penta AQ145B
- Type motor
- Innenbords
- Maksfart
- 27 knop
- Byggemateriale
- Glassfiber
- Vekt
- 1 200 kg
- Lengde i fot
- 20 fot
- Dybde
- 70 cm
- Bredde
- 230 cm
- Sitteplasser
- 6
- Soveplasser
- 2
- Farge
- 3032 Siv
- Båtens beliggenhet
- Norge
- Registreringsnummer
- IAD472
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.