Bildegalleri
Superlett (10,4 kg) semi-smidd ZAX EV531 leveres i 19x8" sammen med 255/55R19 vinterdekk i mange ulike anbefalte alternativer.
(1/16)
AUDI E-TRON SMIDDE OG SEMI-SMIDDE LETTE FELGER OG DEKK SOM ØKER REKKEVIDDEN
Til salgs12 610 kr
Beskrivelse
KOMPLETTE VINTERHJULSETT I SUPERLETT SMIDDE ELLER SEMI-SMIDDE ZAX FELGER MED FRIGUS EV VINTERDEKK SOM HAR FULL GJENNOMGÅENDE DRENERING.
Til sammenligning oppgir Tesla at 1 kg lettere 19 toms hjul gir 32 km mer WLTP-rekkevidde enn de tyngre 20-tommerne. Veldig mange Audi E-tron eiere kjører rundt med vinterhjul som veier over 32 kg, og med vinterdekk som helt mangler gjennomgående drenering. På våt vei skyver man med slike dekk en energikrevende vannbølge foran dekket som ofte krever 10-20% mer energi under fremdriften.
Se bilde av tilbudet tatt ut fra nettsiden 27. juli.
Se øvrige dagens tilbudspriser montert på felg på nettsiden
Til sammenligning oppgir Tesla at 1 kg lettere 19 toms hjul gir 32 km mer WLTP-rekkevidde enn de tyngre 20-tommerne. Veldig mange Audi E-tron eiere kjører rundt med vinterhjul som veier over 32 kg, og med vinterdekk som helt mangler gjennomgående drenering. På våt vei skyver man med slike dekk en energikrevende vannbølge foran dekket som ofte krever 10-20% mer energi under fremdriften.
Se bilde av tilbudet tatt ut fra nettsiden 27. juli.
Se øvrige dagens tilbudspriser montert på felg på nettsiden
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Nøkkelinfo
- Type
- Komplette hjul
- Tilstand
- Ny
Generell info
MERK AT VI PÅ NETTISDEN OPPGIR OGSÅ VEKTEN PÅ ANBEFALTE FELGER OG DEKK.
For hver kilo lettere hjul regner man 10 Hk besparelse i energiforbruk på blandet kjøring. 3-4 kg lettere hjul gir opp til 15% lavere energiforbruk under blandet kjøring.
DU KAN KJØPE ALLE VÅRE PRODUKTER SAMMEN MED NY ELBIL FRA BILFORHANDLER. VI LEVERER TIL ALLE BILFORHANDLERE I HELE NORDEN.
På nettsiden finner du dagens tilbudspriser, lagerhold i Oslo og Fredrikstad samt også ankomstdato for varer som ikke er på lager i Norge.
*********************************************
FRIGUS EV ICE 3 - OPTIMALISERT VINTERDEKK FOR ELBIL
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
STABILITET I VEIBANEN FOR DEN DYKTIGE OG KJØREGLADE BILIST
FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Verdens dekkprodusenter lager sine dekk utelukkende for fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med ulike EV symboler selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene.
ENERGIFORBRUK PÅ TØRR OG VÅT VEIBANE
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE 3 har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster gir markedets desidert laveste rullemotstand målt mot dekk med samme gummihardhet.
VÅT VEIBANE - FRIGUS EV ICE 3 REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET
FRIGUS EV ICE 3 har 4 store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
VÅTGREP OG SIKKERHET MOT VANNPLANING
Målinger viser at veldig myk vintergummi bremser mindre bra på våt asfalt i plussgrader. På ren is er det omvendt, og derfor anbefaler vi aldri piggdekk på tunge elbiler og fossilbiler. Piggdekk må nødvendigvis ha en mye hardere gummi for å holde på piggene. FRIGUS EV ICE 3 dekket har medium myk gummiblanding som er tilordnet en lamell struktur i et drenerende langsgående rullemønster. Under harde nedbremsinger vil de langsgående labellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. FRIGUS EV ICE 3 har en varig klebende naturgummi som fester godt på både våt asfalt, is og snø. Eneste svakhet med denne konstruksjonen er litt dårligere rundetider på en isbane, men dekket er heller ikke beregnet for sladding på isbane. Dekket er utviklet for å optimalisere egenskaper og sikkerhet for elbiler under reelle kjøreforhold på alle relevante vinterunderlag.
FRIGUS EV ICE 3 HAR EN GOD KLEBENDE NATURGUMMI BEREGNET FOR IS OG SNØ
Medium til myk nordisk naturgummi gummiblanding som kleber like godt på is og snø i hele levetiden skiller dekket fra fullsyntetisk gummiblanding. Vi erfarer at fullsyntetisk plastgummi herder etter gjentatte varmesykluser. En varmesyklus er kjøring over en distanse som gir dekket normal innvendig arbeidstemperatur på ca. 35 grader. Derfor er FRIGUS EV ICE 3 utviklet med stor andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i hele dekkets levetid.
DEKKSTØY MÅLT INNVENDIG I BILEN
FRIGUS EV ICE 3 har myk og støysvak gummiblanding, og det langsgående og lettrullende dekkmønsteret resulterer i det lave støynivået som vi måler innvendig i bilen. Blant topp 10 mest kjente vinterdekkmerker måler vi FRIGUS EV ICE 3 til desidert laveste støynivå, målt ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være veldig like for andre bilmerker, og man kan måle støynivået med mobilappen ‘’soundmeter’’ eller lignende apper. Merk at målingene gjøres mellom helt nye dekk, og ikke mellom helt nytt og litt brukt. Et helt nytt vinterdekk avgir betydelige mer støy frem til det er innkjørt. Normalt er et vinterdekk innkjørt etter 20-30 mil.
MILJØGEVINSTER MED LANG LEVETID OG NATURGUMMI
FRIGUS EV sitt optimaliserte elbilvinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE 3 bidrar du også til miljøet.
FRIGUS EV ICE 3 ER BYGGET FOR ØKT SIKKERHET OG APPELLERER TIL DYKTIGE SJÅFØRER SOM VIL OPPRETTHOLDE HASTIGHET PÅ VANSKELIG FØRE
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV ICE 3 takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV ICE 3 på våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
MERK AT ALLE TILBUD GJELDER OGSÅ FRA BUTIKKEN I FREDRIKSTAD, MED ADRESSEN STRYKERVEIEN 1, 1658 TORP. DIREKTE TLF. 6994 9265
For hver kilo lettere hjul regner man 10 Hk besparelse i energiforbruk på blandet kjøring. 3-4 kg lettere hjul gir opp til 15% lavere energiforbruk under blandet kjøring.
DU KAN KJØPE ALLE VÅRE PRODUKTER SAMMEN MED NY ELBIL FRA BILFORHANDLER. VI LEVERER TIL ALLE BILFORHANDLERE I HELE NORDEN.
På nettsiden finner du dagens tilbudspriser, lagerhold i Oslo og Fredrikstad samt også ankomstdato for varer som ikke er på lager i Norge.
*********************************************
FRIGUS EV ICE 3 - OPTIMALISERT VINTERDEKK FOR ELBIL
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
STABILITET I VEIBANEN FOR DEN DYKTIGE OG KJØREGLADE BILIST
FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Verdens dekkprodusenter lager sine dekk utelukkende for fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med ulike EV symboler selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene.
ENERGIFORBRUK PÅ TØRR OG VÅT VEIBANE
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE 3 har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster gir markedets desidert laveste rullemotstand målt mot dekk med samme gummihardhet.
VÅT VEIBANE - FRIGUS EV ICE 3 REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET
FRIGUS EV ICE 3 har 4 store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
VÅTGREP OG SIKKERHET MOT VANNPLANING
Målinger viser at veldig myk vintergummi bremser mindre bra på våt asfalt i plussgrader. På ren is er det omvendt, og derfor anbefaler vi aldri piggdekk på tunge elbiler og fossilbiler. Piggdekk må nødvendigvis ha en mye hardere gummi for å holde på piggene. FRIGUS EV ICE 3 dekket har medium myk gummiblanding som er tilordnet en lamell struktur i et drenerende langsgående rullemønster. Under harde nedbremsinger vil de langsgående labellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. FRIGUS EV ICE 3 har en varig klebende naturgummi som fester godt på både våt asfalt, is og snø. Eneste svakhet med denne konstruksjonen er litt dårligere rundetider på en isbane, men dekket er heller ikke beregnet for sladding på isbane. Dekket er utviklet for å optimalisere egenskaper og sikkerhet for elbiler under reelle kjøreforhold på alle relevante vinterunderlag.
FRIGUS EV ICE 3 HAR EN GOD KLEBENDE NATURGUMMI BEREGNET FOR IS OG SNØ
Medium til myk nordisk naturgummi gummiblanding som kleber like godt på is og snø i hele levetiden skiller dekket fra fullsyntetisk gummiblanding. Vi erfarer at fullsyntetisk plastgummi herder etter gjentatte varmesykluser. En varmesyklus er kjøring over en distanse som gir dekket normal innvendig arbeidstemperatur på ca. 35 grader. Derfor er FRIGUS EV ICE 3 utviklet med stor andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i hele dekkets levetid.
DEKKSTØY MÅLT INNVENDIG I BILEN
FRIGUS EV ICE 3 har myk og støysvak gummiblanding, og det langsgående og lettrullende dekkmønsteret resulterer i det lave støynivået som vi måler innvendig i bilen. Blant topp 10 mest kjente vinterdekkmerker måler vi FRIGUS EV ICE 3 til desidert laveste støynivå, målt ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være veldig like for andre bilmerker, og man kan måle støynivået med mobilappen ‘’soundmeter’’ eller lignende apper. Merk at målingene gjøres mellom helt nye dekk, og ikke mellom helt nytt og litt brukt. Et helt nytt vinterdekk avgir betydelige mer støy frem til det er innkjørt. Normalt er et vinterdekk innkjørt etter 20-30 mil.
MILJØGEVINSTER MED LANG LEVETID OG NATURGUMMI
FRIGUS EV sitt optimaliserte elbilvinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE 3 bidrar du også til miljøet.
FRIGUS EV ICE 3 ER BYGGET FOR ØKT SIKKERHET OG APPELLERER TIL DYKTIGE SJÅFØRER SOM VIL OPPRETTHOLDE HASTIGHET PÅ VANSKELIG FØRE
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV ICE 3 takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV ICE 3 på våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
MERK AT ALLE TILBUD GJELDER OGSÅ FRA BUTIKKEN I FREDRIKSTAD, MED ADRESSEN STRYKERVEIEN 1, 1658 TORP. DIREKTE TLF. 6994 9265
Beliggenhet
Safe Bil AS avd Torp
FINN-kode | 199090426 |
---|---|
Sist endret | 26.6.2024, 08:53 |