Godt vedlikeholdt bil med fornuftig km og alt av tilgjengelig utstyr ved kjøp,
EU godkjent 29.09.2024 - 2 år til neste godkjenning
Registrert 3 uker før inngangen til 2019 Produsert i oktober 2018, med betydlige forbedringer fra andre tidlig 2018 versjoner.
Bilen er perfekt for alle som trenger en bil som gir god oversikt, er fremtidsrettet, trafikksikker og trygg, med mye plass og uten å måtte tenke på rekkevidde.
Falcon wings dører er veldig praktiske for å gå inn og ut, samt. ta inn og ut barn. Særlig småbarn/baby.
Det store bagasjerommet er optimal for å pakke med seg mye og lagt opp på en smart måte. Nesten 2300 l bagasjerom plass bak og i tillegg kommer frunken foran.
Bilen passer utmerket til alle type kjøreturer og gir en fantastisk kjøreopplevelse!Bilen oppgraderer seg alltid ved hyppige software oppdateringer, og jeg mener at jeg har fått en bedre bil enn ved overlevering i 2018. Gjelder blant annet oppdatering for nye sikkerhetsfunksjoner, nytt underholdningstilbud, bedre brukergrensesnitt, optimalisering av rekkevidde, raske ladehastighet på hurtiglader, nyere kart mm.
Noen høydepunkter:- Pen og velholdt - kun håndvask. Polert av fagfolk 1 gang i året
Sist polert og innvendig shine i september 2023
- Minimalt med bruksslitasje og feil - Brukes i hovedsak kun til og fra jobb og fremstår som ny
- Stått i oppvarmet garasje hjemme og på jobb.
- Sjeldent ladet over 90 % og sjelden bruk av hurtiglading, Superchargers(SuC) - lades med hastighet opptil 17 kW hjemme(32 A 400 V 3f) og opptil 150 kW på hurtiglading.
- Verkstedsbesøk - Fulgt opp reklamasjoner og garantiarbeider nøye mot Tesla. Siste servicebesøk i april 2024 ved ca. 90k km for å smøre bremser, bytte bremser foran og generelt skifte ut pollenfilter, vindusviskere, sjekk av bremsevæske og div.
Har bla. følgende utstyr
utover standard for en
premium TMX:
FSD -full selvkjørende egenskaper - oppgradert i 2020, full HW3.0 brikke og AP2.5 utstyrsnivå.
MCU2.0 - Nyeste skjermen til Tesla
Premium sort interiør m/karbonfiber - karbonfiber er gått ut dersom man ikke kjøper performance modell
CCS-adapter, for nyere Superchargers V3 og alle hurtigladere fra andre leverandører
Chrome delete - foliert all chrome deler for enda tøffere stil. Flere deler er skiftet ut på garanti og beholdt chrom.
22" sommer, originale onxy black med noe få skader, kantkjørt. Skiftet to av fire dekk sommer 2022 og to til i april 2024.
20" vinter, originale turbin sølv. Dekkene ble skiftet til Nokian R5 i oktober 2024.
Interiørmatter i stoff og plast, inkl. plastmatter i Frunk og Trunk.
iPhone lader som innebygd
Homelink - For åpning av garasjeporter dersom motor i porten har støtte for det
Andre ting Utvidet garanti - 8 år garanti på batteri og drivverk (utgår desember 2026)
Ingen gratis superlading følger. Merk at Tesla uansett har meget gunstige lade priser, og et ladenettverk ingen matcher. P.t. har jeg 400 kWh gratis ladning per år, men er usikker på om det følger bilen eller eier. Derfor må man regne det som bonus :)
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Premium connectivity - Må abonneres på. Koster ca. 119 kr per måned.
https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity?redirect=no
Vedlikehold - Bremseservice anbefales utført hver 20 000 km, sist utført april 2024 ved ca. 90k km og andre små ting.
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance
Sentry mode - Følger med USB harddisk for å kunne lagre video fra fire av bilens kamera når bilen står parkert eller kjører. Fungerer smertefritt og gir trygghet. 128 GB
Obs - flere av felgene lettere kantkjørt, små kosemtriske feil på vinterfelger, liten ripe på venstre falcon wing dør og høyre front dør, mindre bruksmerker på interiør.
4G(LTE) mobil Internett, tilhengerfeste, vinterpakke, selvpresenterende dører, autopark +++
Følger med 2 sett nøkler.
Appen på mobil fungerer utmerket og er uunnværlig.
Litt om rekkeviddeSom alle biler, fossilt eller elektrisk, er rekkevidden avhengig av dimensjon på dekke, lufttrykket på dekkene, kjørestil, hastighet, temperatur og topografi. Derfor er rekkevidde et relativt dynamisk begrep å oppgi som noe statisk. Det er flere standard regnemetoder som benyttes for å estimere rekkevidde.
Bilen ble kjøpt når NEDC var regnemetoden på rekkevidde, denne er oppgitt til 565 km. For den nye WLPT regnemetoden er rekkevidden 475 km. Tesla har også sin egen regnemetode som er ut ifra tilgjengelig batterikapasitet, denne er alltid fast ved oppstart av hver kjøretur og er p.t 422 km. Det er også denne verdien som vises når man kjører bilen.
Min erfaring, med fullastet bil og normal kjøring, er at rekkevidden ganske realistisk om sommeren, opp mot ca. 90 % av oppgitt verdi. Om vinteren er rekkevidden ca. 70 % av oppgitt verdi.