Bildegalleri
Maleri Håkon Stenstadvold
Beskrivelse av varen
Maleri (93x67 cm, olje eller acryl) av den kjente og renommerte forfatter, kunstkritiker, tegner, grafiker og maler Håkon Stenstadvold fra 1974 (eller 1971, litt vanskelig å tyde).
Maleriet sendes ikke.
ARTIKKELEN ER HENTET FRA NORSK KUNSTNERLEKSIKON, I–IV, SOM BLE UTGITT 1982–86.
Fakta HÅKON STENSTADVOLD
FØDT 2. august 1912, Sarpsborg
DØD 7. oktober 1977, Bærum
S. vokste opp i Sarpsborg. Som 12–14 åring fikk han tilfeldigvis se et landskap av Amaldus Nielsen, som bidrog til å forløse hans kunstnertrang. 15 år gammel laget han en bok med illustrasjoner til Norges-historien. I gymnasietiden fikk han anledning til å se utstillinger i Oslo, og særlig gjorde minneutstillingen av Gerhard Munthe i 1929 et sterkt inntrykk. Han illustrerte dette året Voluspå (upublisert) i fantasifulle akvareller og innledet dermed sin betydningsfulle innsats som bokkunstner. Noen malerier ble vist Halfdan Strøm som rådet ham til straks å begynne på Kunstakademiet, men faren fikk ham til å ta artium først. Så drog S. til Oslo, begynte på Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo og året etter på Kunstakademiet. Alt i 1931 hadde S. stilt ut et bilde i Oslo Kunstforening, og i 1934 debuterte han på Høstutstillingen med Middag på Borregaard, en arbeidsskildring som atskiller seg fra tidens sosiale maleri ved sin lettere og muntrere tone, og en livlig dansende rytme. Tre år senere malte han Nattarbeid ved inntakskanalen, kraftigere og mer kontrastrikt, men uten det førstes humør. Årene 1934–35 studerte S. i Paris med Marcel Gromaire som lærer i maleri og Pierre Dubreuil i grafikk. Her lærte han den fornemme franske grafiske tradisjon, bl.a. tregravyren som han med smak og desidert talent tilpasset i sitt første publiserte illustrasjonsarbeid, Knut Hamsuns Victoria (1935). Utkastene ble til allerede under oppholdet i Paris. Blant hans malerier fra ungdomsårene kan videre nevnes I musikktiden (1936), der figurenes bevegelsesrytme er stramt stilisert, den store komposisjon Gå til ditt arbeid (1939–40), og den kraftige Ballade (1941–42). S. fikk i disse årene sin første dekorative oppgave da han i 1937 sammen med Hjalmar Haalke og Halvdan Holbø malte motiver fra norske byer og industristeder i Norsk Arbeidslederforbund (huset senere revet). Naturlig nok falt Borregaard på S.' part; han skildret i en stor tre-delt komposisjon Papirsal I på fabrikken.
I 1933 malte S. et av sine første portretter, Hans Egenæss, og noen år senere det treffsikre Prost A. Sverdrup (Sarpsborg kirke). Men først etter 1950 ble portrettmaleriet en viktig del av hans kunstneriske virksomhet. Like før en ny reise til Italia og Frankrike, holdt S. i 1938 sin første separatutstilling. Som elev av Georg Jacobsen 1939–40 fikk han utvilsomt styrket sin følelse for bildets konstruktive skjelett. Samtidig kan hans bilder ha en personlig koloritt, ofte i duse, litt fanerte toner; som i Høstkveld (1944).
I krigsårene ble S.' evner som organisator, kunstpopularisator og -pedagog og hans skrive- og taleferdighet benyttet på mange hold. Han var 1940–43 en aktiv formann i Unge Kunstneres Samfunn, og fant som skribent et velegnet forum i Bonytt, der han leverte et utall av artikler om kunst- og kulturliv. Samtidig rakk han å utgi billedverket Norske malerier gjennom hundre år (1942). Den norske oversettelsen av Homers Odyssé (1943) prydet han med stilsikker dekor inspirert av gresk vasemaleri. Også tidligere i sine friser og vignetter hadde han vist utpreget sans for bokpryd. Som grafiker eksperimenterte S. både med litografi, bl.a. i en rekke omslag til Bonytt, og i illustrasjonene til Lærerne som falt (1949), der han først utførte klisjeer etter sine tegninger og så etset i den ferdige klisé. Etter freden i 1945 utfoldet han en voldsom aktivitet. En vesentlig innsats gjorde han nå innen tekstilkunsten. Hans innkjøpte 2. premieutkast i konkurransen om et billedteppe til Oslo Rådhus ble utført som vev av Else Halling 1952. Dikteren Tullin drømmer i en rokokkohage er en myldrende figurrik komposisjon der den drømmende dikter nesten blir borte. Her er kjøpmannskap og fiskehandel og folkeliv, alt i en ramme av hus, trær og blomster og blå sjø. Et motstykke til denne muntre Christiania-skildring er Nordfarerstevne (1954, Bergen Bank), også her et livlig folkeliv med Bryggen og middelalderbyggverkene bakom. Solen og årstidene (1958, Bærums rådhus) har derimot en stram, samlet komposisjon der en sollignende sentralform i myke buer og ellipser omslutter små figurgrupper som symboliserer de skiftende årstider. Samme år fullendte Else Halling to lange frise-aktig komponerte tepper til Norges Kjøtt- og Fleskesentral. Våre husdyr og nyttevekster er her brukt som motiver og elegant utnyttet til et halvt abstrakt mønster på blå bunn. I Grand Hotel, Oslo, henger hans Festpolonaise (1961), en gallakledd forsamling skildret i en høyt oppdrevet skala i rødt (kartong Festiviteten, Kristiansand). De to teppene Velkommen til gårds (Hotel Norge, Bergen) har en mer rustikk feststemning. Ypperlig tekstilvirkning har det livlige og likevel stilfulle Heroica (1967) i Riksdagshuset i Helsinki (kartong i Sarpsborg sykehus). Endelig må et par kirketepper nevnes, Jesu inntog i Jerusalem (Værnes kirke, kartong i Høvik menighetshus) og Jul, påske, pinse (1977, Helgerud kirke, Bærum). Med sin sterke religiøse forankring ble S. også meget brukt til andre kirkeutsmykningsoppgaver. Han har utført altertavler til Sem kirke (Nadverden, 1955), Korgen kirke (Nadverden , 1959) og Holmegil kapell, Aremark (Den oppstandne Kristus, 1961, senere flyttet til Haslumseter kapell, Bærum). Til Sannesund kapell, Sarpsborg, utførte han et glassmaleri og til Lunner rådhus Den barmhjertige samaritan (1972), en slags collage av farget strie, limt på veggen. Bispekåpene i Oslo, Borg og Tunsberg ble utført etter S.' utkast. Av andre dekorative arbeider kan nevnes Virkedagene, en intarsiadekorasjon i herredsstyresalen i Bærum rådhus (1958), symboliserende ukens dager.
Samtidig med disse dekorative arbeider malte S. en lang rekke portretter. Med et bilde av sin svigermor (1944) viste han sitt sikre grep på slike motiver. Hans 15 portretter, deriblant mange av barn, som ble vist på en utstilling i Galleri Per i 1945, markerte denne nye fase. I 1950 utførte han de to markante portrettene av C.J. Hambro (Stortinget og Nordmanns-Forbundet), som innledet en lang rekke bilder av kjente personligheter. Ofte plasserer han sine modeller i et karakteristisk miljø: Bærums ordfører Henry Lehre (1958) på vei til talerstolen med sitt manus, fabrikkeier Berger Langmoen og hans kone (1959) med Brumunddals fabrikker i bakgrunnen, rektor E. Johannesen (1960) i ettertenksom ro etter sin skolegjerning i Tønsberg, direktør Per Tannum (1963) midt i Oslogatens vrimmel, H. Throne Holst (1972) ute i Freia-parken og ingeniør V. Tandberg (ca. 1974) ved sitt svømmebasseng.
En svær oppgave satte han seg med det figurrike gruppeportrett av Norsk kulturråd (1962–76, Norsk kulturråd og privat eie), malt med karakteristisk bredde og flyt. Også det myndige portrett av Professor A. Seierstad (1960, Menighetsfakultetet) og malerens bror Karl S (1975, SINTEF), med den vakre landskapsbakgrunn fortjener å nevnes. Sterkt svekket av sykdom kunne S. ennå i sine par siste år gi treffsikre skildringer som Biskop Per Lønning (1976, Fredrikstad domkirke), og Professor O. Bastiansen (1977, Universitetet i Oslo).
Ved siden av portrettene var det landskapene og bybildene som i senere år utgjorde tyngdepunktet i S.' produksjon. De er malt i olje, gouache og på slutten hovedsakelig i akvarell. Fra omkring 1960 merket man hvordan hans farge nå fløt friere og mer spontant, uten det bundne som ofte i hans tidligere arbeider. Den sterke naturopplevelse som alltid lå til grunn for hans skildringer fra hovedstaden og dens omegn, fra hans hjemlige Østfold og også fra hans mange reiser, fra Island til Italia, den fant nå uttrykk i en frisk og fyldig koloritt og en mykere penselføring. Vi nevner arbeider som Skogen ved ørneklo (1952, Moderna Museum, Stockholm), Vår, Sollihøgda (1962, Riksgalleriet), Kveld på Østbanen (1973, Nasjonalgalleriet, Oslo) og Fem-trikken fra byen (1976, Nasjonalgalleriet). Som grafiker var S. virksom nesten helt til sin død, med raderinger, litografier og tresnitt i svart-hvitt og farge. Han utgav 1954 en serie med 10 Hvaler-motiver. Blant hans siste blad var litografiet Nøkken (1975, Landslaget Kunst i Skolen) til J.S. Welhavens dikt, og Olavsvaka 1320 (fargelitografi ca. 1976). Som illustratør nådde han et absolutt høydepunkt i de ca. 130 pennetegninger til Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter (1969–72). Han hadde allerede ca. 1950 fått tilbud om å illustrere en skoleutgave av boken, og hadde gjort noen utkast før planen ble oppgitt. I 1969 vant han så 1. premie i konkurransen om en ny gjennomillustrert utgave.På utstrakte studiereiser til de steder der romanen foregår, gjennom bibliotek- og arkivstudier skaffet han seg et grundig kjennskap til tiden og miljøet, og gjenskapte med fantasi og innlevelse bokens mange dramatiske scener. Mange ypperlige forstudier er utført i akvarell, lavering og blyant (et utvalg gjengitt i Fra Kristin Lavransdatters verden 1972).
Med sin arbeidskraft og organisatoriske evner hadde S. mange offentlige verv, bl.a. som medlem av Norsk kulturråd 1965–76, som styremedlem i ulike organisasjoner, utstillingsarrangør osv. Som kunstanmelder i Aftenposten 1946–54 gjorde han en stor innsats for å øke forståelsen for nyere kunstretninger. Han var formann i Bildende Kunstneres Styre 1954–63, og var fra 1964 rektor ved Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo til kort tid før sin død. Som kunsthistorisk forfatter nådde han et høydepunkt med Idékamp og stilskifte i norsk malerkunst 1900–1919 (1946), en oversikt over den viktige periode i norsk maleri fram til de første fresko-konkurranser 1918–19. Den er skrevet, sier han, ut fra den tankegang at "de maleriske ideer har større historisk innflytelse enn de motivmessige, at kunstverkets konsepsjon røper dets åndsinnhold, mens motivet representerer en mer tilfeldig interesse hos maleren". I senere publikasjoner, Norge som malerne så det (1947) og Norsk malerkunst i norsk samfunn (1960) ligger hovedvekten igjen mer på det motivmessige.
Familierelasjoner
Sønn av
Christen Andreas Halvorsen Stenstadvold, sekretær (1873 - 1962)
Alfhild Karla Pedersen (1887 - 1960)
Gift med
Sarpsborg, 1943 med Ingeborg Anvik (f. 1921)
Utdannelse
Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo under Eivind Nielsen og Olaf Willums 1931–34
Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1932–34 og Georg Jacobsen 1939–40
Académie Scandinave, Paris, under Marcel Gromaire og Pierre Dubreuil 1934–35
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Statens reisestipend 1945
Opphold i Paris 1934–35
Italia og Frankrike 1938–39
Frankrike våren 1951 og 1955–56
Italia 1948 og -62
Paris våren 1963
Stillinger, medlemskap og verv
Lærer Janusak. Oslo 1946–47
Kunstanmelder Aftenposten 1946–54
Formann Bildende Kunstneres Styre 1954–63
Rektor Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo 1964–77
Sekretær Kunstnernes Krisekomité 1940–45
Medredaktør Bonytt 1942–68
Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
Medlem Unge Kunstneres Samfunn, formann 1940–43
Medlem Høyres programkomité 1945–50
Rådsmedlem Elingaard Brevskole fra 1948
Leder Studieatelieret, Bergen våren 1949
Styremedlem Riksgalleriet fra 1953
Styremedlem Foreningen Brukskunst fra ca. 1953
Medlem Den Norske Nasjonalkommisjon for UNESCO fra 1954
Medlem Bærum herredsstyre 1956–59
Komitémedlem Verdensutstillingen i Brussel 1958
Komitéformann for Nordisk paviljong Venezia 1962
Styremedlem Kunstindustrimuseet i Oslo 1964–77
Medlem Norsk Kulturråd 1965–76
Konsultativt rådsmedlem Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser fra 1968
Styreformann Galleri Per
Styremedlem Akershus Slotts venner
Medlem Norges Kunstnerråd
Sekretær og viseformann Kunstnerfor
Medlem Oslo Kulturutvalg
Styremedlem Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
Norsk seksjonsformann Nordisk Kunstforbunds utstillinger
Priser, premier og utmerkelser
2. pris konkurranse billedteppe til Oslo Rådhus 1946 og konkurranse utsmykking Stortinget 1959
1. pris konkurranse illustrering Kristin Lavransdatter 1969: R1 St. Olavs Orden 1969
Den belgiske Krone-orden
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Norsk arbeidslederforbund (1937, huset revet)
Sarpsborg videregående skole
Sarpsborg folkebibliotek (1949–50)
Moss skole, Moss sykehus og Bodø rådhus (1950-årene)
Bærum rådhus (intarsia 1958)
Veggfelt, Lunner rådhus (1972)
Veggfelter, Bergensfjord.
Grand Hotel, Oslo
Bærum rådhus
Norges Kjøtt- og Fleskesentral, Oslo
Bergen Bank
Hotel Norge, Bergen
Riksdagshuset, Helsinki
Kartonger i Festiviteten, Kristiansand og Sarpsborg sykehus. Kirkelige dekorasjoner: Altertavler, Sem kirke (1955)
Korgen kirke (1959)
Haslumseter kapell, Bærum (1961)
Billedtepper, Værnes og Helgerud kirker (1977)
Glassmaleri, Sannesund kapell, Sarpsborg
Bispekåper, Oslo, Borg og Tunsberg domkirker
Nasjonalgalleriet, Oslo
Kunstindustrimuseet i Oslo
Bergen Billedgalleri
Trøndelag Kunstgalleri
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
Lillehammer Bys malerisamling
Drammens Kunstforening Faste Galleri
Skiens Faste Galleri
Haugesund Billedgalleri
Stavanger Faste Galleri
Moss Kunstgalleri
Borgarsyssel museum
Statens Museum for kunst, København
Moderna Museum, Stockholm
Ateneum, Helsinki
Riksgalleriet
Norsk Kulturråd
Oslo kommunes kunstsamlinger
Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
Mandal, Horten og Borre, Seljord, Sarpsborg og Bodø kunstforeninger
Norges Bank
Rikshospitalet
Stortinget
Universitetet i Oslo
Menighetsfakultetet, Oslo
Norges Rederiforbund, Oslo
Bærum kommune
Sarpsborg kirke
Fredrikstad domkirke
Illustrasjonsarbeider
K. Hamsun: Victoria, Oslo 1935
S.S. Amundsen: Guttene i Ternevik, Oslo 1940
F. Grimnes og J. Norvik: Våre besteforeldres tid, Oslo 1940
A. Kvaløy: På villmannsvis, Oslo 1941
Homer: Odyss__eacute;en (gjenfortalt av A. Hønningstad), Oslo 1943
O. Basberg: Hverdagsvandring, Oslo 1946
A. Amundsen: Jeg så ham som barn -, Oslo 1948
Lærerne som falt, Oslo 1949
T. Vigerust: Dovreland, Oslo 1954
H. Eitrem: Norsk leseverk, Oslo 1960
S. Undset: Kristin Lavransdatter, Oslo 1972, bd. 1–3, bokutstyr (friser, vignetter)
E. Wessel: Borregaard, Oslo 1933
Coldevin, A.: Bodø bys historie, Bodø 1937 (også brukt i hans Bodø by, Bergen 1966)
B. Nygård: Sarpsfossen i dikt og virkelighet, Oslo 1944 (omslag og tittelvignett)
Bonytt 1944 (omslag)
Bonytt 1946 nr. 3 og 8, 1949 nr. 11–12, 1950 nr. 5, 8–9 og 10, 1952 nr. 5–6, 1953 nr. 11–12, 1954 nr. 4, 1955 nr. 5, 1956 nr. 11–12, 1958 nr. 1, 1959 nr. 7–8.
Frimerker bl.a. til Riksjubileet 1972
Grafikkmappe Fem tresnitt 1938
Utstillinger
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, 1934-1940
Høstutstillingen, 1945-1966
Høstutstillingen, 1968-1969
Høstutstillingen, 1971-1976
Oslo Kunstforening, 1931
Bianco e nero, Roma, 1937
Nordisk konst, Göteborg, 1939
Nordisk konst, Stockholm, 1941
Nordisk konst, Stockholm, 1946-1947
Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
Portrettutst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1940
Bokill., Kunstnernes Hus, Oslo, 1942
Kunstnerforbundet, Oslo, 1942
Kunstnerforbundet, Oslo, 1968
Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1959
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, København, 1947
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, København, 1949
Nordisk Grafikkunion, Stockholm
Nordisk Grafikkunion, København, 1949
Nordisk Grafikkunion, Helsinki, 1950
Nordisk Grafikkunion, Stockholm, 1951
Nordisk Grafikkunion, København, 1956
Norsk tegnekunst, København, 1950
La gravure norvégienne, Lausanne, 1950
Radérklassen i 50 år, Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo, 1950
Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
Norsk kunst, Reykjavik, 1954
Nordisk grafikk, Oslo, 1954
Nordisk grafikk, Stavanger, 1954
Nordisk grafikk, Trondheim, 1954
2. Biennale de Menton, 1957
The Arts of Norway, vandreutst. USA, 1957
5 malere, Gall. Per, Oslo, 1958
Norske grafikere 40 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1960
Norske grafikere 40 år, Bergens Kunstforening, 1960
Norske grafikere, Tsjekkoslovakia, 1967
Norske grafikere 50 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1969
Norske grafikere 50 år, Stavanger Kunstgalleri, 1969
Dette betyr noe i Norge, vandreutst. Sverige, 1970
36 norske kunstnere, Århus, 1971
36 norske kunstnere, Bilbao, 1971
36 norske kunstnere, Milano, 1972
1. grafikkbiennale, Fredrikstad, 1972
Norsk tegnekunst i 60 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1976
Vårutst., Tegnerforbundet, 1977
Radérklassen 80 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1979
Separatutstillinger
Kunstnerforbundet, Oslo, 1938
Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
Kunstnerforbundet, Oslo, 1968
Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
Horten Kunstforening, 1940
Horten Kunstforening, 1945
Bergens Kunstforening, 1941
Bergens Kunstforening, 1948
Gall. Per, Oslo, 1945
Gall. Per, Oslo, 1954
Gall. Per, Oslo, 1956
Gall. Per, Oslo, 1961
Gall. Per, Oslo, 1965
Gall. Per, Oslo, 1968
Moss Kunstforening, 1945
Moss Kunstforening, 1960
Moss Kunstforening, 1962
Moss Kunstforening, 1966
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1946
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1950
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1952
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1954
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1962
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1963
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1971
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1976
Kultur og Minne, Sarpsborg, 1981
Larvik Kunstforening, 1946
Larvik Kunstforening, 1948
Larvik Kunstforening, 1954
Kunstnernes Hus, Oslo, 1948
Kunstnernes Hus, Oslo, 1963
Kunstnernes Hus, Oslo, 1972
Sandefjord Kunstforening, 1948
Notodden, 1950
Trondheim, 1951
Kristiansund, 1951
Molde, 1951
Stavanger Kunstforening, 1952
Stavanger Kunstforening, 1958
Konstnärshuset, Stockholm, 1954
Porsgrunn Kunstforening, 1957
Porsgrunn Kunstforening, 1967
Kunstnernes Kunsthandel, København, 1962
Halden Kunstforening, 1962
Halden Kunstforening, 1976
Tønsberg Kunstforening, 1963
Christianssands Kunstforening, 1963
Christianssands Kunstforening, 1968
Christianssands Kunstforening, 1975
Praha, 1965
Kunstindustrimuseet i Oslo, 1967
Kunstindustrimuseet i Oslo, 1981
Kunstindustrimuseet i Oslo, 1982
Gall F 15, Moss, 1968
Gall F 15, Moss, 1970
Gall F 15, Moss, 1972
Skiens Kunstforening, 1971
Skiens Kunstforening, 1975
Reykjavik, 1972
Trondheim kunstforeninger, 1973
Drammen kunstforening, 1973
Seljord, 1973
Seljord, 1975
Seljord, 1983
Lillestrøm, 1974
Gall. Moderne Kunst
Rakkestad, 1976
Nasjonalgalleriet, Oslo, 1977
Nordjyllands Kunstmuseum, Ålborg, 1978
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, 1978
Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1981
Tinn, 1982
Oslo Kunstforening, 1982
Gall. Sigvat Skald, 1984
Sarpsborg Kunstforening, 1984
Portretter
Byste utført av Arne Durban (ca. 1938)
Selvportrett i brutt speil, (1956)
Selvportrett (akvarell 1971) gjengitt i Østfold. Bygd og by, Oslo 1978, s. 248
Selvportrett (1973, Drammens Kunstforening Faste Galleri)
Selvportrett (tegning 1974) gjengitt i Verdens Gang 12.10.1977
Selvportrett ved vannet (antagelig 1976) gjengitt i Dagbladet 18.1. 1977
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 3.12.2024, 10:05 ・ FINN-kode: 218240255