Bildegalleri
Inaktiv
Colin Archer Koster
Strøken Koster skøyte
1910
27 fot
Innenbords
7
Pris
160 000 kr
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Her har du muligheten til å skaffe deg en av Norges vakreste små skøyter. Båten er ferie klar og egner seg perfekt for små familier, eller solo-seilere. Båten er morsom å seile og med riktig vind kommer man opp i god fart. Med sine brede køyer, vellfungerende bysse og romslige cockpit, er båten en fornøyelse å være på tur med. Båtens nyoverhalte Volvo motor er alltid forutsigbar og gir båten en marsjfart på 6 knop. De siste to årene har båten fått all den pleie den har trengt og mer til. Derfor er båten mer vedlikeholdsfri de neste årene.
Historie
Tjorven er en helt unik koster skøyte, bygget på Orust mellom 1900 og 1910. Den svenske båten er ikke tegnet av colin archer, men deler mange av de samme kvalitetene. Båten er solid bygget med eikehud på eikespant. Opprinnelig ble båten bygget som åpen sildefiske skøyte. Derfor er båten laget for å tåle mye vær. På 80- tallet ble hytte cockpit og innredning bygget, på samme båtbyggeri på Orust. De flotte formene på hytta er helt spesielt for denne båten. Hyttesider er av tykk eik, dekk og hyttetak er orgonpine på finer. Båten har bare vært i Norge de siste 10 årene.
Restaurering.
De siste to årene har mye omfattende arbeid blitt gjort med båten.
Alle lakkede overflater utvendig har fått minst to strøk med epifanes lakk hvert år.
Store deler av innredning er også nylakket
Losrekker, hyttesider, skyveluke, dørkarm, karm til fordeksluke og deler av fordekk, har vært skrapet ned og fått minst 8 strøk med lakk.
All messing og bronse har vært polert.
Store deler av innredning er nymalt. Nede i kjølen har båten blitt malt med epifanes sin bilge-paint.
Båten er stoffet hvert år og har også nymalt vannlinje.
Omfattende råtereprasjoner i fordekk og hyttesider har resultert i at båten nå er 100% tett.
Under køya i piggen er det blitt montert pumpetoalett med stor septiktank.
Store deler av byssen er laget ny. Benkeplate skuffer og skapdører er laget nytt i heltre eik.
Cockpit ble kledd med panel og er malt mange strøk.
Det har blitt kostet på helt nye teakdørker i cockpiten.
Cockpiten har også fått et helt nytt bord i heltre eik.
Luka på fordekket ble laget helt ny i tykk, massiv eik.
Skylight på hyttetaket er laget helt ny i eik. Laget med svalehaleskjøter.
Hvite losrekke bord ble laget helt nye med båtens navn skjært ut i treverket.
Rigg
Storseil, fokk, klyver, toppseil og stormfokk er i god stand. Hvor gamle seilene er vet jeg ikke.
Det ble laget helt ny klyverbom i gran til båten.
Mast, bom og toppseilbom har blitt skrapet ned og lakket minst 8 strøk.
My tauverk er byttet
Motor
Det ble satt inn ny motor i båten, våren 2021.
Motoren er en Volvo penta md 2030 D.
Den er i utrolig bra stand. Det meste er gått over, utbedret, sjekket eller overhalt.
Toppen har vært demontert.
Varmeveksler er rengjort.
Starteren har vært demontert, men alt er som nytt. Den har vært byttet i senere tid.
Dynamoen har blitt overhalt, men er også som ny. Pusset sleperinger og montert ny regulator. Den har også blitt testet i benk.
Glødeplugger ble demontert og testet. Alle virker som de skal.
Dysene har blitt overhalt og montert nye dysespisser.
Gearet ble åpnet for rengjøring. Det var egentlig ikke nødvendig da det så bra ut.
Ferskvannspumpe ble demontert for rengjøring og kontroll.
Impellerpumpe overhalt med nye tettinger og impeller.
Det er satt på nye filtre.
Motoren ble montert med ny eksospotte og hevertlås på kjølevannet.
Vinteren 2021/2022
Nå er båten pakket inn og båten forberedes for lakking. Båten vil bli levert ferdig nylakket og strøken i løpet av våren.
Ta kontakt ved spørsmål. Kom gjerne med BUD!
Historie
Tjorven er en helt unik koster skøyte, bygget på Orust mellom 1900 og 1910. Den svenske båten er ikke tegnet av colin archer, men deler mange av de samme kvalitetene. Båten er solid bygget med eikehud på eikespant. Opprinnelig ble båten bygget som åpen sildefiske skøyte. Derfor er båten laget for å tåle mye vær. På 80- tallet ble hytte cockpit og innredning bygget, på samme båtbyggeri på Orust. De flotte formene på hytta er helt spesielt for denne båten. Hyttesider er av tykk eik, dekk og hyttetak er orgonpine på finer. Båten har bare vært i Norge de siste 10 årene.
Restaurering.
De siste to årene har mye omfattende arbeid blitt gjort med båten.
Alle lakkede overflater utvendig har fått minst to strøk med epifanes lakk hvert år.
Store deler av innredning er også nylakket
Losrekker, hyttesider, skyveluke, dørkarm, karm til fordeksluke og deler av fordekk, har vært skrapet ned og fått minst 8 strøk med lakk.
All messing og bronse har vært polert.
Store deler av innredning er nymalt. Nede i kjølen har båten blitt malt med epifanes sin bilge-paint.
Båten er stoffet hvert år og har også nymalt vannlinje.
Omfattende råtereprasjoner i fordekk og hyttesider har resultert i at båten nå er 100% tett.
Under køya i piggen er det blitt montert pumpetoalett med stor septiktank.
Store deler av byssen er laget ny. Benkeplate skuffer og skapdører er laget nytt i heltre eik.
Cockpit ble kledd med panel og er malt mange strøk.
Det har blitt kostet på helt nye teakdørker i cockpiten.
Cockpiten har også fått et helt nytt bord i heltre eik.
Luka på fordekket ble laget helt ny i tykk, massiv eik.
Skylight på hyttetaket er laget helt ny i eik. Laget med svalehaleskjøter.
Hvite losrekke bord ble laget helt nye med båtens navn skjært ut i treverket.
Rigg
Storseil, fokk, klyver, toppseil og stormfokk er i god stand. Hvor gamle seilene er vet jeg ikke.
Det ble laget helt ny klyverbom i gran til båten.
Mast, bom og toppseilbom har blitt skrapet ned og lakket minst 8 strøk.
My tauverk er byttet
Motor
Det ble satt inn ny motor i båten, våren 2021.
Motoren er en Volvo penta md 2030 D.
Den er i utrolig bra stand. Det meste er gått over, utbedret, sjekket eller overhalt.
Toppen har vært demontert.
Varmeveksler er rengjort.
Starteren har vært demontert, men alt er som nytt. Den har vært byttet i senere tid.
Dynamoen har blitt overhalt, men er også som ny. Pusset sleperinger og montert ny regulator. Den har også blitt testet i benk.
Glødeplugger ble demontert og testet. Alle virker som de skal.
Dysene har blitt overhalt og montert nye dysespisser.
Gearet ble åpnet for rengjøring. Det var egentlig ikke nødvendig da det så bra ut.
Ferskvannspumpe ble demontert for rengjøring og kontroll.
Impellerpumpe overhalt med nye tettinger og impeller.
Det er satt på nye filtre.
Motoren ble montert med ny eksospotte og hevertlås på kjølevannet.
Vinteren 2021/2022
Nå er båten pakket inn og båten forberedes for lakking. Båten vil bli levert ferdig nylakket og strøken i løpet av våren.
Ta kontakt ved spørsmål. Kom gjerne med BUD!
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Colin Archer
- Modell
- Koster
- Modellår
- 1910
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 28.0 hk
- Motorfabrikant
- Volvo Penta md 2030 D
- Type motor
- Innenbords
- Maksfart
- 7 knop
- Byggemateriale
- Tre
- Vekt
- 4 000 kg
- Lengde i fot
- 27 fot
- Dybde
- 150 cm
- Bredde
- 320 cm
- Sitteplasser
- 7
- Soveplasser
- 4
- Farge
- Eik
- Båtens beliggenhet
- Norge
Utstyr
Kartplotter
Nytt kokeapparat
Nytt toalett
Ny septiktank
Tauverk
Nye fendere
Nytt kokeapparat
Nytt toalett
Ny septiktank
Tauverk
Nye fendere
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
400 000 kr
175 000 kr
Sandnessjøen
Askeladden 525 Excel
2 000 000 kr
Tromsø
Galeas , seilkutter
2 000 000 kr
Danmark
Seil kutter , galeas rig
75 000 kr
Gamle Fredrikstad
Særdeles strøken 27 snekke selges
50 000 kr
Nedstrand
Stor kutter søke nye eiere
785 000 kr
Fredrikstad
Seilkutter Anna Minde
240 000 kr
Stavanger
Løfjell (Vernestatus)
4 500 000 kr
136 434 375 kr
Storbritannia