Utløpt

Har du interesse for sammenhenger i næringslivet?

Arbeidsgiver
Statistisk sentralbyrå
Stillingstittel
Førstekonsulent/rådgiver
Frist
15.11.2021
Ansettelsesform
Fast
Bli kjent med Statistisk sentralbyrå

Vi søker en engasjert medarbeider som har lyst til å jobbe med kvalitetssikring og videreutvikling av et av SSBs viktigste populasjonsregistre: Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). Registeret er grunnlaget for blant annet næringsstatistikk, og inneholder informasjon om virksomheter i næringslivet, frivillig sektor og offentlig forvaltning. 

Næringslivet blir stadig mer komplekst, fragmentert og globalisert. Det er viktig at VoF speiler denne virkeligheten og inneholder enheter, sammenhenger mellom enheter og kjennetegn som belyser forhold med betydning for SSBs statistikkproduksjon. I tillegg er det viktig at vi etterlever krav fra EU. Vår nye medarbeider vil delta i dette arbeidet. 

Vi ser etter deg som har gode analytiske egenskaper, er strukturert og har interesse for norsk næringsliv. Det er viktig at du har gode samarbeidsegenskaper og kan tilegne deg ny kompetanse, både faglig og teknisk, ved behov.

Seksjon for regnskapsstatistikk og VoF har 21 medarbeidere. Vi har ansvar for oppdatering, kvalitetssikring og videreutvikling av VoF. I tillegg produserer og publiserer seksjonen regnskapsstatistikker for ikke-finansielle aksjeselskaper og stiftelser, statistikk over aksjer og kapitalutdelinger, samt skattestatistikk for selskaper

Arbeidsoppgaver

  • Kartlegge organisasjonsstrukturen i kompliserte konsern, blant annet forhold som har spesiell betydning for populasjonsdannelsen i VoF og kvaliteten i SSBs statistikker 
  • Videreutvikle den internasjonale dimensjonen i VoF
  • Etablere rutiner og kontroller som sikrer at VoF dekker brukerbehov, er kvalitetssikret og løpende oppdatert 
  • Delta i samarbeidsprosjekt med andre fagmiljøer i SSB
  • Arbeidet medfører utstrakt samarbeid med fagmiljøene i SSB, det internasjonale statistikkmiljøet og med andre eksterne parter 
  • Stillingen kan bli tillagt andre oppgaver innenfor seksjonens arbeidsområde

Kvalifikasjoner

  • Utdanning på mastergradsnivå, fortrinnsvis siviløkonom 
  • Det er en fordel med regnskapskompetanse
  • Kjennskap til norsk næringsliv
  • God IT-kompetanse
  • God muntlig og skriftlig framstillingsevne i norsk og engelsk
  • Relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet

Personlige egenskaper

  • Gode samarbeidsevner
  • Evne til å arbeide selvstendig og strukturert
  • Løsningsorientert og målrettet
  • Strukturert og leveringsdyktig
  • Gode analytiske evner og god tallforståelse

Vi tilbyr

  • Spennende og utfordrende oppgaver i en seksjon med tverrfaglig kompetanse
  • Lønn som førstekonsulent/rådgiver, kr. 468 300 - 563 900 etter kvalifikasjoner. Høyere lønn og/eller stillingskode kan vurderes for søkere som er særlig godt kvalifiserte
  • Et sterkt faglig miljø med muligheter for egenutvikling, i en virksomhet med et viktig samfunnsansvar
  • Fleksibel arbeidstid, hjemmearbeidsløsninger, treningstilbud og god pensjonsordning
  • Hyggelige lokaler med parkeringsmuligheter

Generelt

  • Attester/vitnemål skal registreres/legges ved i søknadsportalen innen søknadsfristen. Vi utfører bakgrunnssjekk og kontroll av dokumenter. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Hvis ønsket reservasjon ikke vil bli tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkerliste utformes.
  • Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Eksempler på det kan være tekniske hjelpemidler, fysisk tilrettelegging eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
  • Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil minst én søker i hver av disse gruppene bli innkalt til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
  • Vi oppfordrer søkere til å krysse av dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter

Om arbeidsgiveren

 Statistisk sentralbyrå - tall som forteller


Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for utvikling, utarbeiding og formidling av offisiell statistikk i Norge. Statistikk, forskning og analyse fra SSB bidrar til innsikt om samfunnsutviklingen, danner grunnlag for det offentlige ordskiftet og gir mulighet for informerte beslutninger.


SSB er en kunnskapsorganisasjon med faglig utfordrende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter. Vi har et stort kontaktnett, også internasjonalt. Vi har 830 medarbeidere lokalisert i Oslo og Kongsvinger, i tillegg til intervjuere over hele landet. Kompetente og motiverte medarbeidere er avgjørende for at vi skal kunne nå målet om å være den fremste leverandøren av fakta om norske samfunnsforhold. 

Sektor
Offentlig
Sted
Otervegen 23, 2211 Kongsvinger
Bransje
Økonomi og regnskap,
Annet
Stillingsfunksjon
Kvalitetssikring,
Annet,
Økonomi og regnskap

Nøkkelord

SSB, Data, Register, Næringsliv

Spørsmål om stillingen

Kontaktperson
Camilla Torp
Stillingstittel
Seksjonssjef
Telefon
90 59 09 37
Følg firma
1190 følger dette firmaet

Otervegen 23, 2211 Kongsvinger

Annonseinformasjon

FINN-kode 236543334
Sist endret 8. nov. 2021 21:31

Rapporter annonse