Bildegalleri
Pianojenter av Renoir
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen blir sendt til deg, og du har 24 timer på deg til å inspisere den før pengene overføres til selger.
Beskrivelse av varen
Flott kunsttrykk i glass og ramme av to jenter ved piano. 23 x 17 innvendig rammemål. «Young Girls at the Piano» er originalt et oljemaleri av den franske kunstneren Pierre-Auguste Renoir, en ledende maler i utviklingen av den impresjonistiske stilen. Maleriet ble fullført i 1892 som en uformell kommisjon for Musée du Luxembourg.
Renoir var impresjonismens betydeligste figurmaler og en av de fremste kvinneskildrere i fransk kunst.I 1862–64 gikk han på École des Beaux-Arts. På denne tiden traff han Camille Pissarro, Alfred Sisley og senere Claude Monet, og malte sammen med de to siste ved La Grenouillere og i Argenteuil. I 1867–1869 malte han ofte sammen med Monet i Paris, og hans første impresjonistiske landskaper er fra denne tiden.Etter krigen i 1870–1871 ble hans interesse for Eugène Delacroix vakt. Hans søken etter fargens frigjøring sammen med Monet og hans interesse for Édouard Manets samtidsskildring fikk uttrykk i flere bilder, for eksempel i Losjen (1874), som direkte vitner om Monets innflytelse. Andre sentrale verker fra denne perioden er Le Moulin de la Galette (1876) og Roernes frokost (1881).I 1881 drog han til Algerie, deretter Italia, hvor han særlig interesserte seg for Rafael. Man finner i denne perioden spor etter hans klassiske interesser; linjen fikk større betydning, konturen større vekt.
På tilbakeveien til Frankrike møtte han Paul Cézanne og malte ved l'Estaque. I denne såkalte «Ingreske» perioden skapte han verker som Les Grandes Baigneuses (1884–87) og Etter badet (1885, Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet, Oslo). I slutten av 1880-årene gikk han igjen tilbake til en mer malerisk form og rikere, ofte rødtonet koloritt.Han ble rammet av leddgikt og oppholdt seg mye i Sør-Frankrike. I 1903 bosatte han seg i Cagnes-sur-Mer på Rivieraen.
Hans kunst gikk inn i en ny fase, koloritten ble lysere, konturen mer oppløst, motivene enda mer solfylt enn tidligere. Barna og hushjelpen Gabrielle tjente særlig som modeller i denne perioden. Etter hvert ble sykdommen verre, og etter 1912 kunne han ikke lenger bruke føtter og hender, men fortsatte å male med penselen bundet til armen. Fra 1907 arbeidet Renoir også med skulptur og keramikk; med italieneren Guino som utførende modellør skapte han i 1916 fra sin rullestol skulpturen Den seirende Afrodite og relieffet Paris' dom (begge i Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet, Oslo).
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 1.11.2024, 16:17 ・ FINN-kode: 238638643