Utløpt

Fagleder porteføljestyring og prosjektkontor

Arbeidsgiver
Hamar kommune
Stillingstittel
Fagleder porteføljestyring og prosjektkontor
Frist
25.01.2022
Ansettelsesform
Fast

Hedmark IKT er i både vekst og utvikling, og vi søker engasjerte og fremoverlente medarbeidere til vår avdeling Strategisk utvikling og digitalisering .

Er du strukturert og leveranseorientert?
Er du flink til å lytte og forstå brukernes behov?
Vil du være med å skape digital transformasjon av viktige samfunnstjenester i vår region?

Da bør du lese videre

Personen vi søker vil få ansvar for å forvalte Hedmark IKT-samarbeidets totale prosjektportefølje innen IT og digitalisering og være en støtte innen prosjektstyring. Rollen vil få ansvar for å opprette et prosjektkontor (PMO) som skal være et nav for alt prosjektarbeid knyttet til IT- og digitalisering i Hedmark IKT og eierkommunene. Fagleder vil ikke ha personalansvar. Stillingen rapporterer til leder for Strategisk utvikling og digitalisering og fagleder vil jobbe tett med utviklingsressurser i Hedmark IKT og eierkommunene.

 Valgfritt arbeidssted -  Ottestad ved Hamar eller Rasta ved Kongsvinger

Arbeidsoppgaver

  • Styring av porteføljen til Hedmark IKT-samarbeidets IT-prosjekter innenfor rammene gitt av Porteføljestyret, herav overvåke og følge opp prosjektene på tidslinjer, kostnader, ressurser og kvalitet
  • Vedlikeholde prosjekt- og porteføljeoversikten og sørge for rapportering til ledelsen
  • Etablere og forvalte oversikter som viser utviklingsbehov som er på vei inn i porteføljen i IT og opprette prosjekter som blir besluttet igangsatt av Porteføljestyret
  • Sørge for status og oversikt over porteføljen som grunnlag for prioriteringer
  • Foreslå balansering av porteføljen i henhold til årshjul
  • Informasjon/kommunikasjon om endringer i porteføljen (nye, avsluttede prosjekter)
  • Utarbeide kapasitetsoversikter over utviklingskapasitet innen IT og behandle ressursbestilling i Hedmark IKT
  • Levere bistand til prosjektene (prosjektkontor) innen bemanning, økonomirapportering, avrop eksterne konsulenter, samt veilede og støtte prosjektene
  • Etablere og forvalte et felles rammeverk som kan benyttes til å planlegge og gjennomføre prosjekter i Hedmark IKT og eierkommunene
  • Foreslå og gjennomføre tiltak som vil øke prosjektorganisasjonens modenhet, gjennom blant annet opplæring i bruk av prosesser, metoder og verktøy
  • Være tilrettelegger for erfaringsutveksling mellom prosjekter 
  • Bistå prosjekter med å få etablert planer for gevinstrealisering og oppfølging av disse
  • Ansvar for egne prosjekter og utviklingsaktiviteter dersom dette blir aktuelt

Kvalifikasjoner

  • Høyere relevant utdanning på masternivå, helst innen IT.
  • Bred og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • God IT-forståelse og erfaring med planlegging og gjennomføring av større IT- og digitaliseringsprosjekter. Helst 2 års relevant erfaring som prosjektleder, gjerne innen offentlig sektor eller andre komplekse organisasjoner.
  • Erfaring med porteføljestyring i en større organisasjon med en stor utviklingsportefølje
  • Kjennskap til Prosjektveiviseren
  • Fordel med forståelse for smidige utviklingsprosesser
  • Fordel med erfaring med bruk av prosjekt- og porteføljestyringsverktøy, slik som PRINCE2, PMP, MSP, MoP og liknende
  • Fordel med erfaring med estimering av prosjektkostnader og varige drift og forvaltningskostnader
  • God formulerings- og kommunikasjonsevne, skriftlig og muntlig 

Personlige egenskaper

  • Sterk interesse og forståelse for hvordan digitalisering kan bidra til bedre og mer effektive tjenester og prosesser i kommunal sektor
  • Analytisk, strukturert og løsningsorientert
  • Initiativrik og innovativ
  • Effektiv og ha evne til å se det store bildet
  • Høy arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
  • Brukerorientert og tilpasningsdyktig

Vi tilbyr

  • Spennende og utfordrende oppgaver i en avdeling med tverrfaglig kompetanse
  • Lønn etter kvalifikasjoner
  • God pensjonsordning i KLP
  • Et sterkt faglig miljø med muligheter for egenutvikling, i en virksomhet i rivende utvikling
  • Fleksibel arbeidstid, hjemmekontorløsning og muligheter for trening i arbeidstiden
  • Hyggelige og nyoppussede lokaler med parkeringsmuligheter 

Om arbeidsgiveren

Hedmark IKT er et IT-selskap eid av 7 kommuner i Hamar- og Kongsvingerregionen. Våre eiere har store ambisjoner innen digitalisering og digital transformasjon og vi skal være en god strategisk utviklingspartner for å understøtte eierkommunenes målsettinger. Selskapet består av rundt 45 ansatte fordelt på to kontorer, et på Hamar og et på Kongsvinger. Avdeling for strategisk utvikling og digitalisering har ansvar for forvaltning og utvikling av våre eierkommuners IT-løsninger, samt porteføljestyring og gevinstrealisering.


For mer informasjon om Hedmark IKT se vår internettside: https://www.hedmark-ikt.no/

Sektor
Offentlig
Sted
Løvstadvegen 7, 2312 Ottestad
Flere arbeidssteder
  • 2317 Hamar
  • 2211 Kongsvinger
Bransje
IT
Stillingsfunksjon
IT drift og vedlikehold / Drift/Operations

Nøkkelord

Porteføljestyring, Prosjekt

Spørsmål om stillingen

Kontaktperson
Anett Vestli Rubio
Stillingstittel
Avdelingsleder Strategisk- utvikling og digitalisering
Telefon
91 85 58 99
Følg firma
24 følger dette firmaet

Løvstadvegen 7, 2312 Ottestad

Annonseinformasjon

FINN-kode 242439356
Sist endret 22. des. 2021 11:26

Rapporter annonse