Utløpt

Kvalitetssikring av viktig register i SSB 

Arbeidsgiver
Statistisk sentralbyrå
Stillingstittel
Førstekonsulent/rådgiver
Frist
17.01.2022
Ansettelsesform
Fast
Bli kjent med Statistisk sentralbyrå

Vi søker deg som vil hjelpe oss med å kvalitetssikre og oppdatere et av SSBs viktigste registre. Du har utdanning på minimum bachelornivå og kompetanse som kan være relevant.

Er du interessert i å bidra til kvalitet i SSBs statistikker? Det gjør vi blant annet ved å sikre at vi har et heldekkende og kvalitetssikret grunnlagsregister over næringsliv, frivillig sektor og offentlig forvaltning.  

Vi har to ledige stillinger der oppgavene er knyttet til oppdatering og kvalitetssikring av Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). En arbeidshverdag vil innebære blant annet manuell oppdatering av registeret, men det forventes også at du kan bidra i utrednings- og utviklingsoppgaver. Arbeidet medfører utstrakt samarbeid med Brønnøysundregistrene og statistikkseksjoner internt i SSB. Det er viktig at du er selvstendig, strukturert og har gode samarbeidsegenskaper. Det er også viktig at du kan tilegne deg ny kompetanse, både faglig og teknisk.

Seksjon for regnskapsstatistikk og VoF har 21 medarbeidere. Vi har ansvar for oppdatering og kvalitetssikring av VoF, som danner fundamentet for nærings- og økonomisk statistikk og inneholder informasjon om virksomheter i næringslivet, frivillig sektor og offentlig forvaltning. Siden VoF er et tilknyttet register til Enhetsregisteret (ER) i Brønnøysund, har seksjonen ansvar for registrering og vedlikehold av utvalgt informasjon i ER. I tillegg produserer og publiserer seksjonen regnskapsstatistikker for ikke-finansielle aksjeselskaper og stiftelser, statistikk over aksjer og kapitalutdelinger, samt skattestatistikk for selskaper.

Arbeidsoppgaver

  • Behandle henvendelser og endringsmeldinger fra virksomhetene i registeret
  • Sikre systematisk klassifisering av enheter med korrekt næringskode
  • Bidra i utviklingen av kvalitetskontroller
  • Bidra i arbeidet med å fastsette regler og rutiner for oppdatering av VoF
  • Delta i arbeidsgrupper og prosjekter internt i SSB og eksterne samarbeidsetater
  • Stillingene kan tillegges andre oppgaver ved seksjonen 

Kvalifikasjoner

  • Høyere utdanning på minimum bachelornivå
  • Erfaring fra registerarbeid kan være en fordel
  • God IT-kompetanse
  • God muntlig og skriftlig framstillingsevne i norsk og engelsk
  • Relevant arbeidserfaring kan kompensere for krav til utdanning

Personlige egenskaper

  • Gode samarbeidsevner
  • Evne til å arbeide selvstendig og strukturert
  • Løsningsorientert og målrettet
  • Evne til initiativ og nytenkning

Vi tilbyr

  • Spennende og utfordrende oppgaver i en seksjon med tverrfaglig kompetanse
  • Lønn som førstekonsulent/rådgiver, kr. 454 200 - 563 900 etter kvalifikasjoner. Høyere lønn og/eller stillingskode kan vurderes for søkere som er særlig godt kvalifiserte
  • Et sterkt faglig miljø med muligheter for egenutvikling, i en virksomhet med et viktig samfunnsansvar
  • Fleksibel arbeidstid, treningstilbud og god pensjonsordning
  • Hyggelige lokaler med parkeringsmuligheter


Generelt

  • Vitnemål skal registreres/legges ved i søknadsportalen innen søknadsfristen. Vi utfører bakgrunnssjekk og kontroll av dokumenter. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Hvis ønsket reservasjon ikke vil bli tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkerliste utformes.
  • Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Eksempler på det kan være tekniske hjelpemidler, fysisk tilrettelegging eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
  • Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil minst én søker i hver av disse gruppene bli innkalt til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
  • Vi oppfordrer søkere til å krysse av dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Om arbeidsgiveren

 Statistisk sentralbyrå - tall som forteller


Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for utvikling, utarbeiding og formidling av offisiell statistikk i Norge. Statistikk, forskning og analyse fra SSB bidrar til innsikt om samfunnsutviklingen, danner grunnlag for det offentlige ordskiftet og gir mulighet for informerte beslutninger.


SSB er en kunnskapsorganisasjon med faglig utfordrende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter. Vi har et stort kontaktnett, også internasjonalt. Vi har 830 medarbeidere lokalisert i Oslo og Kongsvinger, i tillegg til intervjuere over hele landet. Kompetente og motiverte medarbeidere er avgjørende for at vi skal kunne nå målet om å være den fremste leverandøren av fakta om norske samfunnsforhold. 

Sektor
Offentlig
Antall stillinger
2
Sted
Otervegen 23, 2211 Kongsvinger
Bransje
Annet
Stillingsfunksjon
Annet,
Kvalitetssikring

Nøkkelord

SSB, Kvalitetssikring, Register, Data

Spørsmål om stillingen

Kontaktperson
Camilla Torp
Stillingstittel
Seksjonssjef
Telefon
90 59 09 37
Følg firma
1190 følger dette firmaet

Otervegen 23, 2211 Kongsvinger

Annonseinformasjon

FINN-kode 242617628
Sist endret 23. des. 2021 15:25

Rapporter annonse