Utløpt

Samferdsel, Vegseksjon, Enhet Digitalisering og Vegdata - konsulent/rådgiver Geodata/NVDB

Arbeidsgiver
Innlandet fylkeskommune Samferdsel
Stillingstittel
Samferdsel, Vegseksjon, Enhet Digitalisering og Vegdata - konsulent/rådgiver Geodata/NVDB
Frist
19.04.2022
Ansettelsesform
Fast

Beskrivelse

Samferdselsavdelingen Vegseksjonen enhet Digitalisering og Vegdata har ledig 1-2 stk stillinger som 100 % fast konsulent/rådgiver Geodata/NVDB med tiltredelse snarest.   

Om enheten

Samferdselsavdelingen står foran store endringer og forventninger innenfor digitalisering og IKT, og enheten Digitalisering og Vegdata skal bidra til god utvikling av en digitaliseringsstrategi og operasjonalisering og innføring av nye, fagspesifikke IKT-løsninger på vegsiden, slik som f.eks ISYRoad (FDV-system), plan og prosjekteringsprogrammer, Arcgis, Datafangst, Sinus INFRA.

Enheten vil også ivareta Samferdselsavdelingens ansvar og leveranser til blant annet FKB (Felles kartdatabase) og NVDB (Nasjonal vegdatabank), samt sørge for at Samferdselsavdelingen er en bidragsyter i samarbeid som f.eks Norge Digitalt og Geovekst.

Vårt digitaliseringsarbeid skal gjøre oss mer effektive, gjøre oppgaveløsningen vår mer strømlinjeformet og gjøre at data deles sømløst, samt bidra til at våre samarbeidspartnere og innbyggerne i fylket får bedre løsninger.

Leveranser av informasjon om fylkesvegnettet som benyttes til blant annet planlegging, drift og vedlikehold av dette. NVDB inneholder også informasjon som brukes av andre eksterne samarbeidspartnere, f.eks trafikkmengder, vegutstyr som skilt, rekkverk, signalanlegg, kummer og sluk, samt konsekvenser av vegtrafikken som ulykker, støyforhold og forurensning. Data fra NVDB danner også grunnlag for analyser og transportplanlegging/bilnavigasjon. NVDB ajourføres og oppdateres fortløpende ved endringer i vegnettet eller ved administrative endringer.

Stillingen(e) skal dekke Geodata-behov for alle prosjekter i alle faser innenfor Vegseksjonen, og det kreves derfor et bredt samarbeid med kollegaer internt i Innlandet fylke og eksterne samarbeidspartnere.  

Vi søker deg som

  • har omfattende erfaring innen GIS, geodata, geografi, datavitenskap, geomatikk mv.
  • har gode GIS- og IT-kunnskaper, og kunnskap om dataflyt og databaser/API
  • liker systematisk arbeid foran PC, er nøyaktig og kvalitetsbevisst
  • liker å ta initiativ til å finne løsninger, og finne nye enklere metoder på oppgavene
  • har evnen og interessen til både selvstendig arbeid og skape resultater sammen med andre
  • har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • ønsker å bidra i fagmiljøet til å utvikle metoder og verktøy for at dataflyt i Innlandet fylkeskommune gjøres på en fremtidsrettet og effektiv måte
  • er fleksibel mht. arbeidsoppgaver

Vi tilbyr

Innlandet fylkeskommune skal bli en sentral samfunnsutviklingsaktør i Innlandet. Vi har fått i oppdrag å bygge en moderne, fremtidsrettet og fleksibel organisasjon som klarer å ivareta mandatet som aktiv samfunnsutvikler på en god måte. 

  • et bredt spekter av arbeidsoppgaver i et tverrfaglig miljø, hvor utviklingsmuligheter og påvirkning både faglig og selvstendig står sterkt, og med målbare oppgaver som påvirker hele organisasjonen. Det vil være naturlig med samarbeid internt og på tvers av andre fylkeskommuner, etater og firmaer
  • opplæring med opplegg for onboarding
  • fleksible arbeidstidsordninger med kjernetid
  • trening i arbeidstid
  • lønn etter avtale
  • fylkeskommunale tilsettingsvilkår med gode pensjons- og forsikringsordninger

Om stillingen

Stillingen(e) vil være organisert under Samferdselsavdelingen i Innlandet, vegseksjonen, i enhet for Digitalisering og Vegdata.  

  • 100 % fast stilling 
  • tiltredelse snarest
  • arbeidssted er på av kontorstedene til Innlandet fylkeskommune

Stillingen(e) vil inngå i et samarbeid med flere stillinger innen samme fagområde med variasjoner, inngå i et bredt geodata- og geomatikkmiljø på seksjonen.

 

Arbeidsoppgaver

  • bidra til gode og effektive rutiner for dataflyt fra utbyggings-, vedlikeholds- og driftsprosjekter samt fagmiljøer ut mot andre fagsystem som for eksempel FKB (Felles kartdatabase) og NVDB (Nasjonal vegdatabank)
  • bidra til at Samferdselsavdelingen følger til enhver tid de lover og krav innenfor fagområdet, og etterlever disse med oppdaterte rutiner
  • faglig ressurs innen geodata for andre fagdataansvarlige i seksjonen, med leveranse av kartgrunnlag til prosjektering, terrengmodeller, kvalitetskontroll av data, innmåling og feltregistrering av geografiske data
  • produksjon av temakart og forskjellige dataanalyser/rapporter for samme seksjon og i samarbeid med andre avdelinger og seksjoner i Innlandet fylkeskommune
  • ivareta en stor kontaktflate, som f.eks landmåling, eiendom, planleggere, BIM, byggeledere i prosjekter, samt andre seksjoner i fylket
  • være kontaktpunkt for eksterne dataleverandører på eksterne prosjekter
  • delta i nasjonale forum for datainnsamlere og referansegrupper for geodata og NVDB-system
  • bidra til at fylkeskommunens ansvar for datainnsamling blir utført, både utførende og gjennom relasjoner til NVDB og FKB

Innholdet i stillingene vil kunne tilpasses kompetanse, erfaring og interesse innenfor fagfeltene.
Nye og andre oppgaver kan tilkomme stillingen(e).

Kvalifikasjoner

Formelle krav til utdanning, erfaring og bevis:

  • du har relevant utdanning fra minimum teknisk Fagskole
  • du har erfaring innen GIS, geodata, geografi, datavitenskap, geomatikk mv.
  • du har gode GIS- og IT-kunnskaper, og kunnskap om dataflyt og databaser/API
  • du har førerkort klasse B og er mobil, da stillingen medfører noe reising

Ønskelig utdanning og erfaring:

  • du har relevant utdanning fra universitet eller høyskole, min 3 år
  • du har erfaring fra drift og forvaltning i ulike sektorer
  • du har erfaring fra programmering i f.eks R eller Python
  • du har erfaring med drone og prosessering av data
  • du har god muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne

Hvis du har omfattende og relevant erfaring innen de aktuelle fagområdene og gode personlige forutsetninger for stillingen(e), kan vi se bort fra utdanningskravet.

Det jobbes for tiden med forsterking av fagområdet, og stillingen(e) kan derfor tilpasses den kompetansen som kvalifiserte søkere innehar. 

Egenskaper

  • du liker systematisk arbeid foran PC, er nøyaktig og kvalitetsbevisst
  • du evner å ta initiativ til å finne enklere og mer effektive løsninger, og se praktisk og fullstendig på oppgavene
  • du har interessen for både selvstendig arbeid og skape resultater sammen med andre
  • har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • ønsker å bidra i fagmiljøet til å utvikle metoder og verktøy for at dataflyt i Innlandet fylkeskommune gjøres på en fremtidsrettet og effektiv måte

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et mål å oppnå best mulig alders- og kjønnssammensetning og å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Kopi av attester og vitnemål vil eventuelt bli innhentet senere. Tilsendte attester returneres vanligvis ikke. Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jfr offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og må begrunnes i tekstfeltet til søknaden.              

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.

Om arbeidsgiveren

Innlandet fylkeskommune består av de tidligere fylkene Hedmark og Oppland. 1. januar 2020 ble disse to fylkene slått sammen til ett.

Fylkeskommunen har ansvar for en rekke viktige samfunnsoppgaver innenfor kompetanse, tannhelse, samferdsel, kultur og næringsliv i fylket. På alle områder skal vi koordinere og bidra til samarbeid og utvikling av innlandssamfunnet på tvers av kommunegrensene. Fylkeskommunen er politisk styrt med fylkestinget som øverste folkevalgte organ.

Vi er en stor, mangfoldig og framtidsrettet organisasjon med over 4000 kompetente medarbeidere. Innlandet fylkeskommunes visjon er eventyrlige muligheter . Vi jobber alle for at Innlandet skal være et godt sted å bo og arbeide, og håper du vil være med på laget!

Sektor
Offentlig
Antall stillinger
2
Sted
Parkgata 64, 2317 Hamar
Flere arbeidssteder
  • 2609 Lillehammer
  • 2801 Gjøvik
  • 2212 Kongsvinger
Bransje
Offentlig administrasjon
Stillingsfunksjon
Ingeniør

Nøkkelord

geodata, geomatikk

Spørsmål om stillingen

Kontaktperson
Enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad
Telefon
97 19 09 36
Følg firma
1221 følger dette firmaet

Parkgata 64, 2317 Hamar

Annonseinformasjon

FINN-kode 252511762
Sist endret 25. mar. 2022 08:44

Rapporter annonse