Bildegalleri
(1/5)
Stort flott maleri av Otto Hennig
Til salgs8 750 kr
Beskrivelse
"Høst I skogen" 1917 av Otto Hennig
Olje på lerret 79 x 99 cm
Gullramme 93 x 113 cm
Signert og datert nede til venstre
Otto Hennig (1871-1920) var en norsk maler.
H. debuterte på Høstutstillingen i 1894 med Høstmorgen. I november samme år begynte han på Zahrtmanns malerskole i København, hvor han etter eget utsagn fikk lagt grunnlaget for sin "linjeførende stilkunst". I 1895 reiste H. til Berlin og München, der han særlig studerte arbeider av Salomon van Ruysdael, Arnold Böcklin og Moritz von Schwind. I perioden 1895–1900 malte H. særlig lyrisk-romantiske landskap fra Vågå-traktene, hvor han tilbrakte somrene sammen med malerkolleger. Med utgangspunkt i et grundig naturstudium og sterk interesse for linjeføring og komposisjon, tolket H. i sine malerier de dystre, elegiske stemninger han fant i Vågås skog- og fjellnatur. Hans malerier fra denne perioden ligger nær Lars Jordes og Kristen Holbøs arbeider, eks. Stormen (1898) og Landskap etter uvær (1899, Nasjonalgalleriet, Oslo). I 1900 reiste H. til Italia hvor han studerte i museene i Roma, Firenze, Siena og Venezia. I det italienske landskap og gjennom studier og kopiering av eldre italienske kunstnere, fant H. ny støtte i sin søken etter monumental uttrykksform.
I 1901 malte H. landskaper fra Roskilde-traktene i Danmark, og etter hjemkomsten til Norge hentet han særlig sine motiver fra Jotunheimens fjell. På denne tiden begynte han også med figurkomposisjoner. H.s arbeider fra 1890-årene viser ham som en romantisk stemningspoet og representant for det nyromantiske maleri i denne perioden. Han søkte stillhet, øde steder og dramatiske værforhold til sine motiver.
H.s mål var aldri den direkte naturetterligning, men å tolke naturens stemninger. I 1890-årene ble H. sett på som en av de mest talentfulle representanter for den nyromantiske retning i norsk kunst. Med unntak av kunstnerens forsøk på å innføre nye farger i sitt maleri etter inntrykk fra fransk kunst, forble han hele livet tro mot sin opprinnelige uttrykksform. I dag fortoner hans arbeider seg som en særpreget kunstners høyst personlige uttrykk.
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Nasjonalgalleriet, Oslo
Bergen Billedgalleri
Oslo Bymuseum
Drammens Kunstforening Faste Galleri
Trøndelag Kunstgalleri
Skien Billedgalleri
Sarpsborg Kunstforening
Illustrasjonsarbeider:
O. Ansteinsson: Guldhjærtet, Juleroser, Kristiania 1913
Utstillinger:
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, Oslo, 1894-1907
Høstutstillingen, Oslo, 1909-1913
Høstutstillingen, Oslo, 1915-1919
Verdensutst. i Paris, 1900
Glaspalast, München, 1901
Norske konstnärers arbeten, Kungl. Akademien för de Frie Konsterna, Stockholm, 1904
St. Petersburg, 1904
International Kunstausstellung, Düsseldorf, 1904
Esposizióne internationale d'arte, Venezia, 1907
Den norske utst., Helsinki, 1911
Norsk kunst, Roma, 1911
Bergens Kunstforening, 1912
Den norske utst., Brighton, 1913
Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
Vaarutst., Oslo Kunstforening, 1914
Vaarutst., Oslo Kunstforening, 1915
Panama-Pacific Exhibition, San Francisco, 1915
Norsk målarkonst, Göteborgs Konstförening, 1915
Juleutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1915
Juleutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1916
Oslo Kunstforening, 1922
Separatutstillinger:
Drammens Kunstforening, 1907
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1910
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1911
Oslo Kunstforening, 1912
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1913
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1914
Trondheim Kunstforening, 1916
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1917
Minneutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1920
Minneutst., Oslo Kunstforening, 1931
Olje på lerret 79 x 99 cm
Gullramme 93 x 113 cm
Signert og datert nede til venstre
Otto Hennig (1871-1920) var en norsk maler.
H. debuterte på Høstutstillingen i 1894 med Høstmorgen. I november samme år begynte han på Zahrtmanns malerskole i København, hvor han etter eget utsagn fikk lagt grunnlaget for sin "linjeførende stilkunst". I 1895 reiste H. til Berlin og München, der han særlig studerte arbeider av Salomon van Ruysdael, Arnold Böcklin og Moritz von Schwind. I perioden 1895–1900 malte H. særlig lyrisk-romantiske landskap fra Vågå-traktene, hvor han tilbrakte somrene sammen med malerkolleger. Med utgangspunkt i et grundig naturstudium og sterk interesse for linjeføring og komposisjon, tolket H. i sine malerier de dystre, elegiske stemninger han fant i Vågås skog- og fjellnatur. Hans malerier fra denne perioden ligger nær Lars Jordes og Kristen Holbøs arbeider, eks. Stormen (1898) og Landskap etter uvær (1899, Nasjonalgalleriet, Oslo). I 1900 reiste H. til Italia hvor han studerte i museene i Roma, Firenze, Siena og Venezia. I det italienske landskap og gjennom studier og kopiering av eldre italienske kunstnere, fant H. ny støtte i sin søken etter monumental uttrykksform.
I 1901 malte H. landskaper fra Roskilde-traktene i Danmark, og etter hjemkomsten til Norge hentet han særlig sine motiver fra Jotunheimens fjell. På denne tiden begynte han også med figurkomposisjoner. H.s arbeider fra 1890-årene viser ham som en romantisk stemningspoet og representant for det nyromantiske maleri i denne perioden. Han søkte stillhet, øde steder og dramatiske værforhold til sine motiver.
H.s mål var aldri den direkte naturetterligning, men å tolke naturens stemninger. I 1890-årene ble H. sett på som en av de mest talentfulle representanter for den nyromantiske retning i norsk kunst. Med unntak av kunstnerens forsøk på å innføre nye farger i sitt maleri etter inntrykk fra fransk kunst, forble han hele livet tro mot sin opprinnelige uttrykksform. I dag fortoner hans arbeider seg som en særpreget kunstners høyst personlige uttrykk.
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Nasjonalgalleriet, Oslo
Bergen Billedgalleri
Oslo Bymuseum
Drammens Kunstforening Faste Galleri
Trøndelag Kunstgalleri
Skien Billedgalleri
Sarpsborg Kunstforening
Illustrasjonsarbeider:
O. Ansteinsson: Guldhjærtet, Juleroser, Kristiania 1913
Utstillinger:
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, Oslo, 1894-1907
Høstutstillingen, Oslo, 1909-1913
Høstutstillingen, Oslo, 1915-1919
Verdensutst. i Paris, 1900
Glaspalast, München, 1901
Norske konstnärers arbeten, Kungl. Akademien för de Frie Konsterna, Stockholm, 1904
St. Petersburg, 1904
International Kunstausstellung, Düsseldorf, 1904
Esposizióne internationale d'arte, Venezia, 1907
Den norske utst., Helsinki, 1911
Norsk kunst, Roma, 1911
Bergens Kunstforening, 1912
Den norske utst., Brighton, 1913
Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
Vaarutst., Oslo Kunstforening, 1914
Vaarutst., Oslo Kunstforening, 1915
Panama-Pacific Exhibition, San Francisco, 1915
Norsk målarkonst, Göteborgs Konstförening, 1915
Juleutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1915
Juleutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1916
Oslo Kunstforening, 1922
Separatutstillinger:
Drammens Kunstforening, 1907
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1910
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1911
Oslo Kunstforening, 1912
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1913
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1914
Trondheim Kunstforening, 1916
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1917
Minneutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1920
Minneutst., Oslo Kunstforening, 1931
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Jens B. Relling
FINN-kode | 283151700 |
---|---|
Sist endret | 2.12.2022 kl. 15:13 |