Bildegalleri
Koselig Jacob Bratland 1859-1906 Same gutt med kjelke ca 1890.
Beskrivelse av varen
Pent oljemaleri på lerret av Jacob Bratland same gutt med kjelke vurderes solgt i fra privat samling.
Signert nede til venstre.
Maleriet er i god stand renset hos konservator. Flott original ramme med eike blader og eikenøtter, ramme restaurert hos forgyller med bruk av ekte gull. Påkostet ramme alene 18000kr.
Størrelse med ramme er 64.5 x 86,5 cm
Vinter malerier fra denne perioden er sjeldent og under 10%. Så fine vinter bilder er enda mere sjeldent.
Bud mottas!
Faktaboks JACOB BRATLAND
FØDT 7. april 1859, Bergen
DØD 11. juni 1906, Kristiania
Etter skolegangen ble B. ansatt som bokholder og kasserer på et handelskontor. Men hans interesse for teater, musikk og billedkunst var sterk, og etter en tid å ha overveiet om han skulle bli skuespiller, sluttet han i sitt arbeide for å vie seg til malerkunsten. Etter hjemkomsten fra München oppholdt han seg en kortere tid i Hardanger og deretter i Bergen. Her sluttet han kontakt med de yngre franskpåvirkede kunstnerne og malte natur- og figurstudier i tidens stil. Etter sitt første Parisopphold slo han i 1888 gjennom på Høstutstillingen med Etter en våkenatt (1888, privat eie, Bergen). Bildet, som fremstiller en mor og far våkende ved barnets sykeleie, er typisk for tidens smak. B. oppholdt seg de følgende årene mest i Bergen, i Sogn og på Stord, og han ble ansett som en av de mest lovende vestlandske realister. Men han følte stadig at miljøet i Bergen var for snevert, og etter en vellykket deltakelse og salg på Høstutstillingen i 1891, flyttet han til Kristiania hvor han senere oppholdt seg, avbrutt av kortere utenlandsopphold. I de nærmeste årene spilte han en fremtredende rolle i Kristianias kunstliv. Blant hans teknisk sett dyktige malerier må nevnes Søndag (1891, Nasjonalgalleriet, Oslo) der en keitet bondegutt i søndagsklær sitter på vollen og prøver å innlede samtale med en ung, sky jente. Som så ofte ellers i B.s produksjon utgjør det anekdotiske et vesentlig poeng. Kunstneren tilstreber sjelden dyptloddende karakterstudier, men legger hovedvekten på rammende situasjonsskildringer gjengitt i en kjølig, grønnlig koloritt. På Høstutstillingen i 1891 var B. godt representert og vakte særlig oppmerksomhet med Ung moder. Bildet forestiller en kone med sin førstefødte liggende i sengen, og scenen er gjenskapt med både dyktighet og følelse, noe som skaffet det stor popularitet. Av andre malerier fra denne tiden må nevnes En ligningskommisjon fra 1890 og portrettet av Komponisten Chr. Sinding, et av B.s relativt få portretter.
Omkring midten av nittiårene ble B. påvirket av nyromantikken uten at han maktet å omsmelte impulsene til en personlig uttrykksform. I denne forbindelse kan nevnes Vaar (1893, Trøndelag Kunstgalleri) med en ekstatisk kvinne som skrider gjennom landskapet. Hverken det eksalterte følelsesinnholdet eller stiliseringen virker her kunstnerisk nødvendig. I det hele sank hans produksjon både i kvalitet og kvantitet utover i nittiårene, og i tiden før sin plutselige død var B. ofte plaget av sviktende tillit til egne evner. Han maktet heller ikke å nå fram til en kunstnerisk avklaring eller nyorientering.
Familierelasjoner
Sønn av
Ole Bratland, malermester
Karen Marie Michelsen
Gift med
(Kristiania med Kristine Bergliot Vangen (f. 1871)
Utdannelse
Akademiet i München bl.a. under prof. Ludwig von Løfftz 1883–86
elev av Adolph Bouguereau og Tony-Robert Fleury i Paris 1887–88
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Finnes legat 1888
Schäffers legat 1889
Statens stipend 1897
Studieopphold i München 1883-86
Paris 1887
Italia 1898
dessuten kortere studiereiser til Paris
Priser, premier og utmerkelser
Sølvmedalje på Verdensutstillingen i Paris 1889
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Representert i Nasjonalgalleriet, Oslo
Bergen Billedgalleri
Drammens Faste Galleri
Lillehammer Bys malerisamling
Oslo kommunes kunstsamlinger
Stavanger Faste Galleri
Trøndelag Kunstgalleri
Utstillinger
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, Oslo, 1887-1888
Høstutstillingen, Oslo, 1891-1892
Høstutstillingen, Oslo, 1894-1895
Høstutstillingen, Oslo, 1897
Høstutstillingen, Oslo, 1899
Høstutstillingen, Oslo, 1900
Høstutstillingen, Oslo, 1903-1904
Bergens Kunstforening, 1886
Salonen, Paris, 1888
Verdensutstillingen, Paris, 1889
Verdensutstillingen, Chicago, 1893
Berlin, 1896
Verdensutstillingen, Paris, 1900
Glasspalast, München, 1901
Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1904
Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914
Portretter
Malt selvportrett (gjengitt i J. Thiis.: Norske malere og billedhuggere, Bergen 1904 bd. 2, s. 358)
Litteratur
Bøgh, J., Bergens Kunstforening i femti aar, Bergen, 1888, s. 90–91
Krohg, Chr., Kunstnere I, Christiania, 1892, s. 33–37
Aubert, A., Det nye Norges malerkunst, (Kristiania, 1904, s. 88
Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1904, bd. 1, s. 310, bd. 2, s. 154, 358
Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1910, bd. 4, s. 544
Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1915, bd. 3, s. 884
Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1925, bd. 2, s. 147–48
Alsvik, H., østby, L., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bd. 1, s. 249, 355 (ill.)
Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1969, bd. 3, spalte 352
Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 182
Agder, Oslo, 1977, s. 182 (ill.), Bygd og by i Norge
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 10.12.2024, 23:55 ・ FINN-kode: 285119013