Bildegalleri
Great victorian lives. An era in obituaries.
Beskrivelse av varen
Boken "Great victorian lives. An era in obituaries." Utgitt av The Times i 2007. 626 sider. Boken tar for seg nekrologer over de mest kjente personene fra viktoriatidens England.
Selges for 100,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
--------------------------------------------------
Documenting the lives of the great and the good, the first obituaries appeared in London’s The Times during the Victorian era. Gathered in this intriguing volume are the obituaries of some of the most significant and influential scientists, social reformers, composers, writers, and politicians of the 19th century, including Charles Dickens, William Gladstone, Karl Marx, Louis Pasteur, Christina Rossetti, Thomas Cook, and Oscar Wilde. Insightful commentary has been added to reveal the subtexts and omissions from the original texts. Arranged according to the date of their deaths and illustrated with rare pictures from The Times archive, these lives offer a fascinating perspective on the society, people, and values of one of the most interesting periods in history.
Viktoriatiden er en periode i britisk historie som er oppkalt etter dronning Victoria, som satt på tronen fra 1837 til 1901. Både tiåret før og tiåret etter inngår ofte i perioden, og briter bruker ofte 1800-tallet synonymt med Viktoriatiden.
Som monark hadde Victoria sterk påvirkning på samfunnsutviklingen, både politisk, sosialt og økonomisk. Århundret er preget av industrialiseringens andre fase, sosiale og politiske reformer og gradvis økonomisk vekst. Etter verdensutstillingen i Hyde Park i 1851 befestet Storbritannia sin posisjon som den ledende verdensmakten gjennom kolonisering, handel og industriell vekst.
Viktoriatiden var også preget av sterk befolkningsvekst, klasseskiller og kampen om religion, etikk og moral. Ser man viktoriatiden under ett, ble det bedre leve- og arbeidsvilkår, bortimot full sysselsetning, høyere levealder og store fremskritt innen industri, teknologi, transport, medisin og ingeniørkunst. Historikere kaller ofte denne perioden for britenes «gyldne århundre» eller «Storbritannias århundre». Mye av det britene pionerte av utvikling i den vestlige verden, slo ut i full blomst i Viktoriatiden.
Med den sterke urbaniseringen og fremveksten av tekstilindustrien i bysentraene, ble Storbritannia både mer urbant og et samfunn hvor det ble større forskjeller i befolkningen. Ull og bomull og etter hvert kull, jernmalm og stål var råvarer som ble foredlet i spinnerier, fabrikker og gruver, og de manuelle arbeidstakerne ble kalt arbeiderklassen. Mellom denne arbeiderklassen og den adelige overklassen – aristokratiet – vokste det etter hvert frem en middelklasse som livnærte seg på biprodukter fra industrialiseringen. Eksempler er hushjelper, lærere, guvernanter og kjøpmenn.
De store demografiske omveltningene gjorde leve- og arbeidsvilkårene i byene vanskelige. Mange bodde trangt med dårlige sanitære forhold. Samfunns- og arbeidsrettigheter fantes ikke, og tidlig viktoriatid var preget av fattigdom og nød. De fleste arbeidere og deres familier bodde og arbeidet under hardere kår enn de hadde gjort på landsbygda.
Reformene som kom mellom 1832 (The Great Reform Bill) og 1850 var viktige for folks helse, velferd og arbeidsliv. The Great Reform Bill ga flere menn stemmerett, og andre reformer sørget for mer regulert arbeidstid og at for eksempel at barnearbeidere fikk skolegang i fabrikkene og gruvene hvor de jobbet.
Levekårene bedret seg i takt med at Storbritannia fikk en bedre økonomi mot slutten av 1840-tallet. Planleggingen av den første verdensutstillingen – The Great Exhibition of the Works of Industry of All Nations – er et bevis på det. Dronning Victorias gemal, prins Albert, var i organisasjonskomiteen og utstillingen foregikk i Krystallpalasset – The Crystal Palace – i Londons Hyde Park. Utstillingen var en oppvisning i nasjonal industriell identitet, og den viste at britene var mange hestehoder foran andre europeiske land når det gjaldt teknologisk og industriell utvikling. Det er ingen tvil om at utstillingen var en suksess, og den markerer også begynnelsen på en ny storhetstid for britene.
Etter 1851 blir Storbritannia mer utadrettet enn de hadde vært i første halvdel av århundret, og legger etter hvert, utover i viktoriatiden, under seg store deler av jordas overflate. Det britiske imperiet, som på 1920-tallet besto av en fjerdedel av jorda, ble oppmuntret av dronning Victoria, og hun ble et symbolsk politisk overhode for imperiet.
I dette århundret var det mange diskusjoner om moral, identitet, religion og etikk. Arbeiderklassekvinner hadde fått en ny hverdag med arbeid i fabrikker, overklassekvinner kjempet med kjedsomhet og følte seg som ubetydelige i samfunnet, mens middelklassekvinner ønsket å definere nye kvinneidealer om hva kvinner skulle bety og hva slags plass de skulle ha i det «nye» samfunnet.
Charles Darwins biologiske utviklingsteori fra 1859 – Artenes opprinnelse (On the Origin of Species. By Means of Natural Selection) – skapte en «troskrise» i viktoriatiden. Selv om konflikten mellom vitenskap og tro kanskje var overdrevet, var det mange viktorianere som mente Darwins evolusjonsteorier var et angrep på religionen.
Den tyske filosofen Karl Marx mente Storbritannia var velegnet for utprøving av hans marxistiske teorier. Industrialisering, en stor arbeiderklasse og, ifølge Marx, en middel- og overklasse som undertrykte arbeiderne, var alle «riktige» ingredienser for klassekrig og revolusjon. Sammen med Friedrich Engels forfattet Marx Det kommunistiske manifest i 1848. Men det kom ingen revolusjon i Storbritannia. Istedenfor utviklet landet en markedsliberalisme gjennom politiske, sosiale og økonomiske reformer. Entreprenørskap blomstret i den senviktorianske perioden, og parhestene Michael Marks og Thomas Spencer er gode eksempler på det. Sammen dannet de varehuskjeden «Marks & Spencer» i 1884.
Dronning Victoria døde i 1901, men verdiene og samfunnsstrukturene fra dette århundret strakk seg langt inn på 1900-tallet.
Perioden omfatter høydepunktet i den industrielle revolusjon og det britiske imperiets mest storslagne tid. Perioden før kalles georgiansk tid, og perioden etter kalles edvardiansk tid. Perioden var preget av økt industrialisering som gikk langt raskere enn demokratiprosessen, til tross for noen halvhjertede sosiale reformer. Økt urbanisering skapte også en voksende arbeiderklasse, sosial undertrykkelse og økte sosiale spenninger og uro, men tiden var uansett relativ stabil. Liberalismens ideer begynner å vinne fram. Jeremy Bentham (1748–1832) formulerte postulatet «størst mulig lykke for et størst mulig antall mennesker» for økte reformer. Den største omveltningen kom med Charles Darwin (1802–1892) og hans hovedverk, Artenes opprinnelse, som kom ut i 1859. Den klargjorde den biologiske utviklingens lover og forløp og stilte Bibelens skapelsesberetning i kritisk lys. En kristen front mobiliserte mot «apeteorien», men på den andre siden viste læren om kampen for tilværelsen og det naturlige utvalg å passe utmerket med liberalismens tro på fri konkurranse i markedet og økonomien.
Viktoriatiden var hovedsakelig preget av framskritt og optimisme, særlig etter at «den store freden på femtitallet» inntrådte. Men tiden har også blitt løftet opp som et glansbilde og samtidig kritisert. Den svenske litteraten Lennart Breitholtz mener at den også har fått et overdrevent, og ikke ufortjent, omdømme som «bastante kjedsommelighet, moralterror og trangsynte forkjærlighet for det nyttige. Mot de mest motbydelige uttrykk for borgerlig selvtilfredshet og dobbeltmoral rettet flere av de store forfatterne en indignert kritikk.»[1]
Periodens interesse for individet førte til økt interesse for privatlivet, og den private sfære var gjerne følelsene og kvinnenes sted. Privatlivets stuer ble både skrivestue og handlingssted for flere av tidens romaner, noe som startet allerede med Jane Austens (1775–1817) romaner. Hun tilhører romantikken, men hadde omrisset av en ny romanform i seg, den realistiske.[2]
Det har vært påpekt en sammenheng mellom den moderne nasjonalstaten og romansjangeren. Engelsk romantisk roman tidlig på 1800-tallet framhevet nasjonalstaten og imperiets viktige symbolform, i det lokale og det nasjonale, det private og det offentlige, hvor familien er nasjonens bærebjelke og sammenhengen bekreftet det rådende hierarkiet.[2] I England vokste det fram en rekke kvinnelige forfattere, noe som også skjer i andre land, eksempelvis i Norge med Camilla Collett og i Frankrike med George Sand. Det var også i Frankrike at den realistiske roman ble definert, og som den danske dikteren Herman Bang i boken Realisme og realister (1879) formulerte: «Realisme er en Form, ikke en Tendens; en Methode der kan sætte gamle Ting i en ny Belysning», uten at samtiden ble enig om en felles oppfatning.[3]
George Eliot 30 år, malt av François D'Albert Durade.
I England var realismen blant annet en betegnelse på samtidsskildringer, eksempelvis Charles Dickens' (1812–1870) beskrivelser av elendigheten og fattigdommen i Englands storbyer. Realisme i romankunsten var ikke nødvendigvis alltid preget av et ønske om å fremme sosiale reformer, som hos den følsomme realisten Dickens, men viste en økt interesse for enkeltmennesket, og hvor den realistiske roman belyste og avdekket et menneskes psykologiske utvikling. Anthony Trollopes (1815–1882) samtidsroman om en families utvikling, The Way We Live (1875) er et eksempel i så måte. Hans middelklasseunivers er påfallende lite romantisk, og det fantes ikke noen demoniske lidenskaper. En del av de emner som romantikken bestrebet seg på å unngå, ved at de ikke var «idylliske» eller «poetiske» nok, fikk interesse for engelske romanforfattere i viktoriatiden, det som kan kalles «den prosaiske virkelighet», eller realismen, om man vil. Hos Thomas Hardy (1840–1928) fantes en holdning til tilværelsen som i stor grad minner om den franske naturalismen: Naturen er grusom og mennesket er en kasteball for guder som ikke bryr seg. Det er i seg selv en holdning som minner om det antikkens skjebnedrama. William Makepeace Thackeray (1811–1863) var en mer stilsikker romanforfatter enn Dickens, og han malte aldri fram de til dels «hjerteskjærende banaliteter eller sukkersøt moralisme – men han når heller aldri den trolske effekten som kan oppstå når en av Dickens' karikaturer plutselig får liv.»[4]
Viktoriatidens kultur var en blomstringstid for romanen, og i særdeleshet for kvinnelige romanforfattere. Nevnes kan George Eliot, psevdonym for Mary Ann Evans (1819–1889), som på mange måter var Charles Dickens motpol: Der hvor Dickens var populær underholder og sosial satiriker, en forfatter som skrev spennende fortellinger, pageturners, var «George Eliot den seriøse, selvreflekterende forfatteren som involverte sine romanpersoner i dyptgående etiske og estetiske konflikter.»[3] I motsetningen til Dickens omdømme falt Eliot rask i kurs i det nye århundret, og ble beskyldt for humørløshet og moralisme, ofte ettertidens dom over det verste med viktoriatidens litteratur, og ikke alltid like rettferdig. På sitt mest karikerte tenderte viktoriatidens romaner til å være idealiserte portretter av vanskelige liv hvor hardt arbeid, utholdenhet, standhaftighet, kjærlighet og ren flaks til sist vant fram. De gode dyder blir belønnet, og de som gjør galt, eller er onde, blir passende straffet. Fortellingene tenderte til å være foredlende i sitt vesen, og med en moralsk lærdom sentralt. Denne formelen var grunnlaget for det meste av tidlig viktoriansk skjønnlitteratur, men det endret seg til større kompleksitet i løpet av århundret.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 11.8.2024, 12:59 ・ FINN-kode: 291591594