Bildegalleri
Antik Honore Daumier Blyantsignert litografi Le Bon Argument 218/500.
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen blir sendt til deg, og du har 24 timer på deg til å inspisere den før pengene overføres til selger.
Beskrivelse av varen
Antik Honoré Daumier Blyantsignert litografi Le Bon Argument 218/500 Innnrammet 1850-tallet Les Gens de Justice.
Jeg vurderer tilstanden som veldig god.
Dimensjoner:
Bredde - 39,5 cm med rammen
Høyde - 30 cm med rammen.
Hvis du er interessert i å kjøpe, vennligst kontakt meg på e-post.
Marius.
Honoré Daumier, i sin helhet Honoré-Victorin Daumier, (født 20./26. februar 1808 i Marseille, Frankrike – død 11. februar 1879 i Valmondois), en produktiv fransk karikaturtegner, maler og billedhugger, spesielt kjent for sine tegneserier og satiriske tegninger av det 19. århundre 20. århundre fransk politikk og samfunn. Hans malerier, selv om de var lite kjente i løpet av hans levetid, bidro til å introdusere impresjonismens teknikker i moderne kunst.
Bakgrunn og tidlig liv
Karakteristikkene ved Daumiers opphav - et voldsomt temperament, en sjenerøs og ganske fantasifull tankegang og en lett vekket medlidenhet - er alle en del av hans karakter. Hans mors familie kom fra en landsby hvor det var funnet prøver av unike eldgamle basrelieffer - ville, primitive menneskehoder. Hans bestefar og far jobbet i Marseille som «glassmestre», det vil si forhandlere av rammer (eller bilder i passepartout) og dekorative bilder, som de malte selv. Hans gudfar var maler. Da Daumier var syv år gammel, forlot faren sin virksomhet for å dra til Paris og, som mange provencalere, forfølge sin formue som poet. Han ble introdusert for kong Ludvig XVIII, men hans raske fall fra nåde - han var berømt i bare to uker - gjorde ham nervøs. Etter å ha tilsynelatende innesperret i mange år, døde han på et asyl i Charenton.
Daumier fikk en typisk borgerlig utdannelse, men han ville tegne, og studier interesserte ham ikke. Derfor plasserte familien ham hos en gammel og ganske kjent kunstner, Alexander Lenoir. En student og venn av Jacques-Louis David, den ledende maleren i den klassisistiske epoken, var Lenoir mer en estetiker enn en maler. Han hadde en tydelig smak for Peter Paul Rubens, et av verkene han beholdt i samlingen sin. En kjenner av skulptur reddet han de vakreste middelalder- og moderne skulpturene fra revolusjonærene, noe som vekket en varig interesse for Daumier.
På den tiden var Daumier slett ikke det ukulturerte selvlærte geniet som ble fremstilt av de fleste kunsthistorikere på slutten av det nittende og begynnelsen av det tjuende århundre. Han ble ikke skapt ut av et kunstnerisk tomrom - han var et barn av kunstnere, uansett hvor beskjedne og mislykkede de var i å oppnå berømmelse. Til fordel for denne stamtavlen hadde han også en mer interessant kunstnerisk utdannelse enn sine jevnaldrende.
I en alder av 13 år tvang farens sammenbrudd Daumier til å se etter lønnet arbeid. Først ble han ærendutt for namsmannen og takket være denne erfaringen ble han kjent med domstolenes verden. Deretter jobbet han som bokhandlers kontorist ved Palais-Royal. Palais-Royal, med sine arkader rundt hagen, var et av de travleste stedene i Paris, og der så Daumier alle heltene i Human Comedy paradere foran arbeidsgiverens vindu, som han senere diskuterte med sin venn Honoré de Balzac om: ikke bare motemenn og -kvinner, intellektuelle og kunstnere, men også «captains of industry» eller kjeltringer, som de var allment kjent – som alle lånte seg til karikaturer.
Dermed tok Daumiers utvikling slutt i det øyeblikket han rundt 1825-28 bestemte seg for å gi opp alt for å starte den kunstneriske karrieren han hadde drømt om så lenge. Han var en ung mann på rundt 18 eller 20, fra en familie av malere, som hadde hatt muligheten til å beundre Rubens, lært å analysere skulptur og kunne observere utseendet og oppførselen til forskjellige sosiale klasser.
Daumier kunne selvsagt ikke leve av maleri eller skulptur slik han hadde tenkt. Så han tok oppdrag for litografier - portretter og, i en veldig ung alder, karikaturer av moral og skikker (caricatures de moeurs), hvorav den første dateres tilbake til 1822, da han var bare 15 år og nettopp begynte å lage litografier. Mens noen av hans første verk ble signert, var mange andre det ikke: de var kjendisportretter som ble signert av en annen innfødt Marseille, Zéphirin Belliard, Daumiers senior med 10 år og forfatter av den overdådige Iconographie des contemporains. For det meste var de middelmådige portretter, modellert etter stilen til en annen kunstner, men for noen som var interessert i menneskelig fysiognomi, var de utmerket praksis.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 4.1.2025, 17:29 ・ FINN-kode: 303152649