Bildegalleri
Reduser vekten på hjulene og energiforbruket med superlette ZAX felger, så kommer rekkevidden som du forventer deg av bilen.
(1/12)
VOLVO XC40 OG C40 VINTERHJUL OG FELGER + VI SENKER PRISENE
Til salgs1 490 kr
Beskrivelse
OPP TIL 100 KM MER WLTP-REKKEVIDDE. FOR ELBIL ER VEKTEN PÅ HJULET OG DEKKETS EVNE TIL Å UNNGÅ VANNBØLGE PÅ VÅT VEI, AVGJØRENDE FOR REKKEVIDDE.
Tilbudsprisen på 1490,- er vårt beste tilbud på anbefalt vinterfelg i 18'', som gjelder så lenge lageret rekker. Se alle priser og kombinasjoner (over 800) på nettsiden.
ALLE ANBEFALTE VINTERDEKK MED 5 ÅRS GARANTI PÅ GUMMIKVALITETEN ER NATURGUMMIDEKK SOM IKKE BLIR HARDE OVER TID. SE UTVALGET PÅ NETTSIDEN.
Teksten nedenfor er kopiert fra siste tipsartikkel for Volvo XC40 som det linkes til i denne annonsen.
HVOR LANG REKKEVIDDE HAR VOLVO XC40?
WLTP-rekkevidden er en laboratoriemåling med snitthastighet på 46,5 km/t. Innenfor sykkelsport og bilsport er det alment kjent kunnskap at økende hjulhastighet krever betydelig mer rulleenergi. For elbiler vil derfor tunge hjul redusere rekkevidden betydelig når man akselerer og når man ligger på motorveien i høyere hastigheter. Fossilversjonen av Volvo XC40 kommer både med 17 og 18" felger med lik dimensjon foran og bak. XC40 og C40 Recharge leveres med 19" hjul med mye bredere bakhjul, hvor den ekstra bredden går inn under bilen, og lite synlig. De store bakhjulene krever ekstra rulleenergi og er lite gunstig for en elbil. Man kan argumentere for at det ser tøffere ut, men det koster likevel mye energi og rekkevidde.
TESLA MOTORS OPPGIR 32 KM DIFFERANSE I WLTP-REKKEVIDDEN FOR KUN 1 KG LETTERE FELG PÅ MODEL Y
På nettsiden til Tesla oppgis Model Y med 32 km lengre rekkevidde for 19" hjul versus 20" med samme hjulbredde, men 1 kg forskjellig hjulvekt. Dekkene har samme vekt, så det det er felgene som utgjør vektforskjellen. For Volvo XC40 og C40 er det sannsynlig at man oppnår større gevinst om vinteren hvis man i tillegg også velger smalere dekk, som er spesielt gunstig på våt veibane.
Rekkevidden blir derfor veldig ulik for de forskjellige hjulkonfigurasjonene som finnes til Volvo XC40 og C40. Hjulene som bilen kommer med fra forhandler har som regel en veldig høy vekt, og siden dekk har omtrent samme vekt for samme dimensjon, så er det felgene som har de store forskjellene i vekt. Originalfelger er i hovedsak relativt tunge støpte aluminiumsfelger, ofte med en aerodynamisk front med mye støpegodt som gjør felgen 1-2 kg tyngre i fronten. En støpt felgring er også tyngre enn en semi-smidd-felgring, og derfor er de semi-smidde ZAX Rotary Forged felgene betydelig lettere enn støpte felger.
VOLVO XC40 REKKEVIDDE TIPS. HVOR LANG REKKEVIDDE HAR VOLVO XC40 OM VINTEREN?
Om vinteren er det kulde og vann i veibanen som trekker rekkevidden mest ned. Vann i veibanen kan ofte være den største faktoren siden mange kjente vinterdekkmerker mangler gjennomgående drenering, noe som er veldig viktig for å redusere den energikrevende vannnbølgen foran dekket på våt vei. Er det i tillegg slaps i veibanen blir dreneringen ekstra avgjørende. Realistisk rekkevidde om vinteren påvirkes i stor grad av av temperatur, vekt på vinterrhjulene og dekkenes egenskaper for å drenere bort vannbølgen på våt vei. Kjørestil og hastighet kan man selv påvirke, men de nevnte faktorene er statiske. Lavest mulig vekt på hjulene, og vekten mest mulig i senter med mindre felgdimensjon er en god løsning, sammen med vinterdekk som har mest mulig gjennomgående drenering. 18" felger med 225/60 R18 er den optimale løsningen for både Volvo XC40 og C40
Tilbudsprisen på 1490,- er vårt beste tilbud på anbefalt vinterfelg i 18'', som gjelder så lenge lageret rekker. Se alle priser og kombinasjoner (over 800) på nettsiden.
ALLE ANBEFALTE VINTERDEKK MED 5 ÅRS GARANTI PÅ GUMMIKVALITETEN ER NATURGUMMIDEKK SOM IKKE BLIR HARDE OVER TID. SE UTVALGET PÅ NETTSIDEN.
Teksten nedenfor er kopiert fra siste tipsartikkel for Volvo XC40 som det linkes til i denne annonsen.
HVOR LANG REKKEVIDDE HAR VOLVO XC40?
WLTP-rekkevidden er en laboratoriemåling med snitthastighet på 46,5 km/t. Innenfor sykkelsport og bilsport er det alment kjent kunnskap at økende hjulhastighet krever betydelig mer rulleenergi. For elbiler vil derfor tunge hjul redusere rekkevidden betydelig når man akselerer og når man ligger på motorveien i høyere hastigheter. Fossilversjonen av Volvo XC40 kommer både med 17 og 18" felger med lik dimensjon foran og bak. XC40 og C40 Recharge leveres med 19" hjul med mye bredere bakhjul, hvor den ekstra bredden går inn under bilen, og lite synlig. De store bakhjulene krever ekstra rulleenergi og er lite gunstig for en elbil. Man kan argumentere for at det ser tøffere ut, men det koster likevel mye energi og rekkevidde.
TESLA MOTORS OPPGIR 32 KM DIFFERANSE I WLTP-REKKEVIDDEN FOR KUN 1 KG LETTERE FELG PÅ MODEL Y
På nettsiden til Tesla oppgis Model Y med 32 km lengre rekkevidde for 19" hjul versus 20" med samme hjulbredde, men 1 kg forskjellig hjulvekt. Dekkene har samme vekt, så det det er felgene som utgjør vektforskjellen. For Volvo XC40 og C40 er det sannsynlig at man oppnår større gevinst om vinteren hvis man i tillegg også velger smalere dekk, som er spesielt gunstig på våt veibane.
Rekkevidden blir derfor veldig ulik for de forskjellige hjulkonfigurasjonene som finnes til Volvo XC40 og C40. Hjulene som bilen kommer med fra forhandler har som regel en veldig høy vekt, og siden dekk har omtrent samme vekt for samme dimensjon, så er det felgene som har de store forskjellene i vekt. Originalfelger er i hovedsak relativt tunge støpte aluminiumsfelger, ofte med en aerodynamisk front med mye støpegodt som gjør felgen 1-2 kg tyngre i fronten. En støpt felgring er også tyngre enn en semi-smidd-felgring, og derfor er de semi-smidde ZAX Rotary Forged felgene betydelig lettere enn støpte felger.
VOLVO XC40 REKKEVIDDE TIPS. HVOR LANG REKKEVIDDE HAR VOLVO XC40 OM VINTEREN?
Om vinteren er det kulde og vann i veibanen som trekker rekkevidden mest ned. Vann i veibanen kan ofte være den største faktoren siden mange kjente vinterdekkmerker mangler gjennomgående drenering, noe som er veldig viktig for å redusere den energikrevende vannnbølgen foran dekket på våt vei. Er det i tillegg slaps i veibanen blir dreneringen ekstra avgjørende. Realistisk rekkevidde om vinteren påvirkes i stor grad av av temperatur, vekt på vinterrhjulene og dekkenes egenskaper for å drenere bort vannbølgen på våt vei. Kjørestil og hastighet kan man selv påvirke, men de nevnte faktorene er statiske. Lavest mulig vekt på hjulene, og vekten mest mulig i senter med mindre felgdimensjon er en god løsning, sammen med vinterdekk som har mest mulig gjennomgående drenering. 18" felger med 225/60 R18 er den optimale løsningen for både Volvo XC40 og C40
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Nøkkelinfo
- Type
- Komplette hjul
- Tilstand
- Ny
Generell info
OVER 30.000 DEKK OG FELGER I ET STORT UTVALG TIL POPULÆRE ELBILER SOM
BMX iX, Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
JAGUAR I-PACE Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
POLESTAR 2 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
TESLA MODEL 3 /3Performance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 18-20"
TESLA MODEL S og S Performance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
TESLA MODEL X og X Performance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
TESLA MODEL Y og Y Perofrmance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 11-21"
Hyundai Ioniq 5, Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Kia Ev6 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-20"
Nio ES8 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
BYD Tang Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
Hongqi E-HS9 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 20-22"
Porsche Taycan og Grand Turismo Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 20-21"
Volkswagen ID.4 og ID.5 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Skoda Enyaq Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Audi Q4 E-tron Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Audi E-tron 50 og 55 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
MERK AT VI PÅ NETTISDEN OPPGIR OGSÅ VEKTEN PÅ ANBEFALTE FELGER OG DEKK.
For hver kilo lettere hjul regner man 10 Hk besparelse i energiforbruk på blandet kjøring. 3-4 kg lettere hjul gir ca. 10% lavere energiforbruk under blandet kjøring.
DU KAN KJØPE ALLE VÅRE PRODUKTER SAMMEN MED NY ELBIL FRA BILFORHANDLER. VI LEVERER TIL ALLE BILFORHANDLERE I HELE NORDEN.
På nettsiden finner du dagens tilbudspriser, lagerhold i Oslo og Fredrikstad samt også ankomstdato for varer som ikke er på lager i Norge.
På nettsiden finner også lettvektsfelger til elbiler i alle kvaliteter. Rotary Forged er ikke smidde felger som mange hevder, men en felg hvor felgringen presses ut med en smidd teknikk for å redusere vekten. Felgen blir ikke sterkere med teknikken, men beholder bæreevnen uten å bli svakere.
Flow Forged, Flow Formed, Rotary Forged er ikke 6061-T6 aluminium som bl.a. brukes i flyindustrien, men normal støpt aluminium hvor selve felgringen kaldpresses etter en smidd rotasjonsmetode, men felgfronten fortsatt er støpt. Felgen har samme styrke og egenskaper som støpte felger, men er lettere.
*********************************************
FRIGUS EV ICE 3 - OPTIMALISERT VINTERDEKK FOR ELBIL
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
STABILITET I VEIBANEN FOR DEN DYKTIGE OG KJØREGLADE BILIST
FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Verdens dekkprodusenter lager sine dekk utelukkende for fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med ulike EV symboler selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene.
ENERGIFORBRUK PÅ TØRR OG VÅT VEIBANE
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE 3 har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster gir markedets desidert laveste rullemotstand målt mot dekk med samme gummihardhet.
VÅT VEIBANE - FRIGUS EV ICE 3 REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET
FRIGUS EV ICE 3 har 4 store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
VÅTGREP OG SIKKERHET MOT VANNPLANING
Målinger viser at veldig myk vintergummi bremser mindre bra på våt asfalt i plussgrader. På ren is er det omvendt, og derfor anbefaler vi aldri piggdekk på tunge elbiler og fossilbiler. Piggdekk må nødvendigvis ha en mye hardere gummi for å holde på piggene. FRIGUS EV ICE 3 dekket har medium myk gummiblanding som er tilordnet en lamell struktur i et drenerende langsgående rullemønster. Under harde nedbremsinger vil de langsgående labellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. FRIGUS EV ICE 3 har en varig klebende naturgummi som fester godt på både våt asfalt, is og snø. Eneste svakhet med denne konstruksjonen er litt dårligere rundetider på en isbane, men dekket er heller ikke beregnet for sladding på isbane. Dekket er utviklet for å optimalisere egenskaper og sikkerhet for elbiler under reelle kjøreforhold på alle relevante vinterunderlag.
FRIGUS EV ICE 3 HAR EN GOD KLEBENDE NATURGUMMI BEREGNET FOR IS OG SNØ
Medium til myk nordisk naturgummi gummiblanding som kleber like godt på is og snø i hele levetiden skiller dekket fra fullsyntetisk gummiblanding. Vi erfarer at fullsyntetisk plastgummi herder etter gjentatte varmesykluser. En varmesyklus er kjøring over en distanse som gir dekket normal innvendig arbeidstemperatur på ca. 35 grader. Derfor er FRIGUS EV ICE 3 utviklet med stor andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i hele dekkets levetid.
DEKKSTØY MÅLT INNVENDIG I BILEN
FRIGUS EV ICE 3 har myk og støysvak gummiblanding, og det langsgående og lettrullende dekkmønsteret resulterer i det lave støynivået som vi måler innvendig i bilen. Blant topp 10 mest kjente vinterdekkmerker måler vi FRIGUS EV ICE 3 til desidert laveste støynivå, målt ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være veldig like for andre bilmerker, og man kan måle støynivået med mobilappen ‘’soundmeter’’ eller lignende apper. Merk at målingene gjøres mellom helt nye dekk, og ikke mellom helt nytt og litt brukt. Et helt nytt vinterdekk avgir betydelige mer støy frem til det er innkjørt. Normalt er et vinterdekk innkjørt etter 20-30 mil.
MILJØGEVINSTER MED LANG LEVETID OG NATURGUMMI
FRIGUS EV sitt optimaliserte elbilvinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE 3 bidrar du også til miljøet.
FRIGUS EV ICE 3 ER BYGGET FOR ØKT SIKKERHET OG APPELLERER TIL DYKTIGE SJÅFØRER SOM VIL OPPRETTHOLDE HASTIGHET PÅ VANSKELIG FØRE
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV ICE 3 takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV ICE 3 på våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
MERK AT ALLE TILBUD GJELDER OGSÅ FRA BUTIKKEN I FREDRIKSTAD, MED ADRESSEN STRYKERVEIEN 1, 1658 TORP. DIREKTE TLF. 6994 9265
BMX iX, Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
JAGUAR I-PACE Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
POLESTAR 2 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
TESLA MODEL 3 /3Performance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 18-20"
TESLA MODEL S og S Performance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
TESLA MODEL X og X Performance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
TESLA MODEL Y og Y Perofrmance Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 11-21"
Hyundai Ioniq 5, Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Kia Ev6 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-20"
Nio ES8 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
BYD Tang Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
Hongqi E-HS9 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 20-22"
Porsche Taycan og Grand Turismo Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 20-21"
Volkswagen ID.4 og ID.5 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Skoda Enyaq Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Audi Q4 E-tron Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-21"
Audi E-tron 50 og 55 Vinterhjul, vinterdekk og superlette felger fra 19-22"
MERK AT VI PÅ NETTISDEN OPPGIR OGSÅ VEKTEN PÅ ANBEFALTE FELGER OG DEKK.
For hver kilo lettere hjul regner man 10 Hk besparelse i energiforbruk på blandet kjøring. 3-4 kg lettere hjul gir ca. 10% lavere energiforbruk under blandet kjøring.
DU KAN KJØPE ALLE VÅRE PRODUKTER SAMMEN MED NY ELBIL FRA BILFORHANDLER. VI LEVERER TIL ALLE BILFORHANDLERE I HELE NORDEN.
På nettsiden finner du dagens tilbudspriser, lagerhold i Oslo og Fredrikstad samt også ankomstdato for varer som ikke er på lager i Norge.
På nettsiden finner også lettvektsfelger til elbiler i alle kvaliteter. Rotary Forged er ikke smidde felger som mange hevder, men en felg hvor felgringen presses ut med en smidd teknikk for å redusere vekten. Felgen blir ikke sterkere med teknikken, men beholder bæreevnen uten å bli svakere.
Flow Forged, Flow Formed, Rotary Forged er ikke 6061-T6 aluminium som bl.a. brukes i flyindustrien, men normal støpt aluminium hvor selve felgringen kaldpresses etter en smidd rotasjonsmetode, men felgfronten fortsatt er støpt. Felgen har samme styrke og egenskaper som støpte felger, men er lettere.
*********************************************
FRIGUS EV ICE 3 - OPTIMALISERT VINTERDEKK FOR ELBIL
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
STABILITET I VEIBANEN FOR DEN DYKTIGE OG KJØREGLADE BILIST
FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Verdens dekkprodusenter lager sine dekk utelukkende for fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med ulike EV symboler selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene.
ENERGIFORBRUK PÅ TØRR OG VÅT VEIBANE
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE 3 har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster gir markedets desidert laveste rullemotstand målt mot dekk med samme gummihardhet.
VÅT VEIBANE - FRIGUS EV ICE 3 REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET
FRIGUS EV ICE 3 har 4 store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
VÅTGREP OG SIKKERHET MOT VANNPLANING
Målinger viser at veldig myk vintergummi bremser mindre bra på våt asfalt i plussgrader. På ren is er det omvendt, og derfor anbefaler vi aldri piggdekk på tunge elbiler og fossilbiler. Piggdekk må nødvendigvis ha en mye hardere gummi for å holde på piggene. FRIGUS EV ICE 3 dekket har medium myk gummiblanding som er tilordnet en lamell struktur i et drenerende langsgående rullemønster. Under harde nedbremsinger vil de langsgående labellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. FRIGUS EV ICE 3 har en varig klebende naturgummi som fester godt på både våt asfalt, is og snø. Eneste svakhet med denne konstruksjonen er litt dårligere rundetider på en isbane, men dekket er heller ikke beregnet for sladding på isbane. Dekket er utviklet for å optimalisere egenskaper og sikkerhet for elbiler under reelle kjøreforhold på alle relevante vinterunderlag.
FRIGUS EV ICE 3 HAR EN GOD KLEBENDE NATURGUMMI BEREGNET FOR IS OG SNØ
Medium til myk nordisk naturgummi gummiblanding som kleber like godt på is og snø i hele levetiden skiller dekket fra fullsyntetisk gummiblanding. Vi erfarer at fullsyntetisk plastgummi herder etter gjentatte varmesykluser. En varmesyklus er kjøring over en distanse som gir dekket normal innvendig arbeidstemperatur på ca. 35 grader. Derfor er FRIGUS EV ICE 3 utviklet med stor andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i hele dekkets levetid.
DEKKSTØY MÅLT INNVENDIG I BILEN
FRIGUS EV ICE 3 har myk og støysvak gummiblanding, og det langsgående og lettrullende dekkmønsteret resulterer i det lave støynivået som vi måler innvendig i bilen. Blant topp 10 mest kjente vinterdekkmerker måler vi FRIGUS EV ICE 3 til desidert laveste støynivå, målt ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være veldig like for andre bilmerker, og man kan måle støynivået med mobilappen ‘’soundmeter’’ eller lignende apper. Merk at målingene gjøres mellom helt nye dekk, og ikke mellom helt nytt og litt brukt. Et helt nytt vinterdekk avgir betydelige mer støy frem til det er innkjørt. Normalt er et vinterdekk innkjørt etter 20-30 mil.
MILJØGEVINSTER MED LANG LEVETID OG NATURGUMMI
FRIGUS EV sitt optimaliserte elbilvinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE 3 bidrar du også til miljøet.
FRIGUS EV ICE 3 ER BYGGET FOR ØKT SIKKERHET OG APPELLERER TIL DYKTIGE SJÅFØRER SOM VIL OPPRETTHOLDE HASTIGHET PÅ VANSKELIG FØRE
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV ICE 3 takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV ICE 3 på våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
MERK AT ALLE TILBUD GJELDER OGSÅ FRA BUTIKKEN I FREDRIKSTAD, MED ADRESSEN STRYKERVEIEN 1, 1658 TORP. DIREKTE TLF. 6994 9265
Beliggenhet
Safe Bil AS avd Torp
FINN-kode | 312349295 |
---|---|
Sist endret | 18.12.2023, 08:45 |