Bildegalleri
Skagerak 900
Skagerak 900 - Vesentlig oppgradert
1992
30 fot
Innenbords
6
Pris
450 000 kr
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
(Båten ble tatt opp og konservert I september. Er lagret inne)
Alle bilder av båten "på vannet" er fra sesongen 2023/2024 og noen er med gammel kalesje. Ny kalesje på de første bildene.
Selges grunnet endret behov. Større unger trenger mer plass:)
Båten har gjennomgått en vesentlig teknisk og kosmetisk oppgradering mellom 2021 og 2024. Bildene viser også noe av den prosessen.
Båten har nå en meget praktisk innredning og fremstår meget fin. Båten er fra den tiden man benyttet en vesentlig mengde teak i innredning og interiør. Dette har jeg videreført også i oppgraderingen, slik at jeg har ivaretatt utrykket i båten.
Med en forstørret støpt badeplatting og dør akter er den praktisk og funksjonell ved at man kan bakke inn, og få en enkel og trygg adkomst til båten via badeplattingen. Noe som kanskje ikke er så vanlig i denne båtstørrelsen, da man som oftest må klatre over rekka.
Båten er saktegående, og trives best mellom 7 og 9 knop på behagelige 2000 omdreininger. Dette gjør også at det er en relativt billig båt i drift.
Planløsningen gjør at båten konverteres lett til "hytte" når man ligger i ro, og ting kan klappes sammen og stues vekk når man går.
Den tradisjonelle buesofaen i forpiggen har blitt fjernet, og erstattet med en stor skråstilt dobbeltseng med utnyttelse av lagerplass under og langs sidene.
Nytt treværk og interiør, omtrekk av sofaer, puter og stoler i Nirox, og den nye sengeløsningen i piggen med tilhørende ledbelysning, gir en moderne layout i båten. I tillegg gir de vesentlige tekniske oppgraderingene "under panseret" et trygt og pålitelig båtliv.
Båten har de fasiliteter og den grad av komfort som forventes for et behagelig båtliv. Gode senger, varme på kalde kvelder, tilstrekkelig med lys og strøm, uttak for lading av alle våre "dingser" både 12V og 220V(220v når landstrømmen er tilkoblet). Tilstrekkelig med varmt og kaldt vann. Dagene kan nytes i skjærgården i fire til fem dager i strekk. Erfaringsmessig er det full septiktank som presser frem behovet for å starte opp og kaste tau.
For deg som har båtvant, vet du at det "alltid" er noe som må gjøres med en båt. Om den er ny eller gammel. Her har alt det "store", vesentlig og kostbare blitt tatt, og båtlivet kan bare starte. Det sagt, så vil det alltid være noe man ønsker å utbedre eller endre. Slik er det med alle båter.
Kalesje
Ny kalesje 2024
Motor
Yanmar 4LH-HTE (Japansk, og ikke amerikansk)
Ny turbo og spesiallaget blandebend i syrefast rustfritt 2021.
Alle filter og olje byttes hvert år.
Impeller byttet 2023. Ca 5 år til neste gang.
Motor har gått 2710 timer. Lettstartet og er meget trofast.
Ingen anoder på motor.
Elektrisk
Alt elektrisk har blitt revet og lagt opp på nytt. Lamper i akterkabinen er forsatt orginale. Kabling til motorstyring (dashbord) er også originalt.
Alle forbruksbatterier byttet med 3x 115Amp i 2022. En av disse er plassert i baugen og driver i tillegg baugpropellen.
Alle hovedføringer fra batterier og dynamo er byttet med nytt og er riktige dimensjonert for å unngå tap av effekt. Alt av "direkte påkoblinger" enten på batterier eller rett på motor for jording er fjernet og ryddet. Der det har vært mulig har det også blitt lagt opp trekkerør.
Start og Forbruk er fysisk delt, og med egne hovedstrømsbrytere.
BEP DVSR ladestrømsfordeler ser til at Start batteriet blir ladet først og alltid har nok strøm før den åpner opp (13,4V) for lading av forbruksbanken, Den vil også hindre at startbanken blir tappet når man ligger lenge ute på skjæra. Så snart startbanken faller under 13,4V vil den stenge av startbanken slik at man alltid har strøm til å få startet båten.
Hovedstrømsbryterne skrur av alt strøm i båten.
Alt av strøm er gredd ut til egne sikringspaneler rundt om kring i båten for god sikkerhet og lett tilgjengelighet for å koble opp mer hvis ønskelig. På de samme stedene er det også trekt frem minus(-) skinner.
Landstrømaanlegg med hovedsikring på inntaket i baugen med uttak for 220V i forkabin og hovedkabin. Nordic Power 3-stegs batterilader som ved tilkobling til landstrøm lader forbruk og start banken separat, og har en skånsom overgang til vedlikeholdslading når batteriene når full effekt.
Det er montert en solcelle på dekk med regulator som gir +/- 2 amp på pene dager. Et vesentlig bidrag som i seg selv drifter kjøleskapet, og som med det gjør at man forlenger tiden man kan ligge "ute".
PICO (se bilder)
PICO Battery monitor (simarine.net)
Jeg har montert et eget strøm og tank overvåkningssystem.
Systemet er modulært, og kan utvides med flere moduler hvis ønskelig.
Jeg har prioritert å få koblet på alle tankene og de mest vesentlig forbrukerne i båten for å få sanntids informasjon om hvor mye strøm som konsumeres. Systemet gir også informasjon om hvor mye strøm som tilføres. Enten via dynamo, landstrøm(batterilader) eller solcelle. Systemet gir en enhetlig informasjon om strøm og tankkapasiteten i båten i tillegg til barometrisk trykk og temperatur.
Dieseltanker
To ståltanker på henholdsvis 120 og 90 liter. Tømt og inspisert i 2022. Funnet rene og i orden. Påfylling for respektiv tank på SB og BB dollbord. Ingen kobling mellom disse to tankene, utover at man manuelt bestemmer hvilken tank motor skal hente diesel fra via kraner i motorrommet. Tur/Retur.
Toalett og Septik
TMC Elektrisk toalett
80 Liters plastikktank med ny og oppskalert lufting og nivåmåler.
Ny kvernpumpe 2024 med tømming til vann og Y-Ventil for tømming til land.
Vann
Ny Jabsco trykkvanspumpe i 2022.
80 L plastikkvanntank med nivåmåler
Uttak for varmt og kaldt vann på badet, pentry og badeplattform
VV spreder tilkoblet 230V(landstrøm) og varmekretsen på motor for varming av vann under fart. Brederen holder godt på varmen, og man har vann til en behagelig dusj på badeplatting også etter to dager uten at vannet har fått tilført varme.
Navigasjon/Samband
Raymarine Axiom 9 med tilhørende kartbrikke og ekkolodd fra 2022.
VHF antenne med tilkobling er montert og ligger klart, men det mangler fastmontert VHF. Det er laget plass til å montere dette integrert i dashbordet.
Dregg/Ankervinsj
Ilas 500W ankervinsj med blytau.
Byttet blytau, kabular og aksel med tilhørende komponenter og slitedeler i 2022. Smurt opp og vedlikehold årlig.
Baugpropell
Orginal Sleipner baugpropell med oppgradert elektronikk og styring.
Ny kabling og spak på dashbord som også er tilkoblet fjernkontrollen.
Varme
Ebersprecher D4 distribuerer varme i alle tre seksjonene i båten. Ved hjelp av en ventil kan man velge å ikke sende varme ned i akterkabinen.
Varmeren er tilkoblet den ene dieseltanken med egen tilførsel.
Gass
Komplett gassanlegg installert 2022.
2kg gassflaske som er plassert i en tett gassbøtte med drenering ut av båten.
Elektrisk gassventil med bryter som stenger tilførselen når anlegget ikke er i bruk.
Fremføring via kobberrør uten skjøter frem til ovn. Slange de siste 30cm for påkobling til ovn.
Lekasjetester er montert inn rett etter gassbøtte.
Gassvarsling/lekasjedetektor er plassert i umiddelbar nærhet av anlegget og med sensor i kjølsvinet under akterkabinen. På lavest tilgjengelige sted i båten.
Erfaringsvis er 2kg gass tilstrekkelig for en sesong.
Akterkabin
Akterkabinen er enkelt utstyrt med en stor heldekkende madrass (120) og eget uttak for varme og 12V USB for lading. To lampetter som lyskilde.
Akterkabinen innehar også tilgang til inspeksjonsluker for vinsj, ror og flaps
Kabin/Pentry/Styreposisjon
Pentry SB og BB er oppgradert med noen nye praktiske løsninger.
Alle puter og stoler er trekt med Nirox i 2022.
Nytt Isotherm kjøleskap i 2022
Dashbord er kledd inn på nytt med ny plassering av instrumenter.
Ny vask i pentry og ovn med to bluss og stekeovn.
Piggen
Hele forpiggen er revet ut og bygget nytt. Buesofa er fjernet og blitt bygget om til en skråstilt dobbelseng med mye lagerplass under. Ny teak dørk.
Leddlysstripe og leselampe.
USB uttak for lading av telefoner.
Bad
Badet er enkelt innredet med et TMC elektrisk toalett og vask med blandebatteri. Noe hylleplass under vasken. Jeg har ikke gjort noen oppgraderinger av badet utover innbyggingen av det elektriske. Det elektriske toalett har fungert bra, og jeg har ikke sett behovet for utskiftning.
Skrog
Jeg har ikke gjort noen vesentlige utbedringer av skroget.
Den delen under vannlinjen ble slipt i 2022 for å fjerne et tykkere lag med bunnstoff. Ble ikke tatt inn til GelCoaten
Over vannlinjen er det bruksmerker som må forventes i forhold til årgangen. Ikke av en slik art eller størrelse som er sjenerende eller gir båten et dårlig inntrykk.
Skroggjennomføringene er ikke sjekket, men min anbefaling er å bytte kraner da disse pr nå sitter.
Alle bilder av båten "på vannet" er fra sesongen 2023/2024 og noen er med gammel kalesje. Ny kalesje på de første bildene.
Selges grunnet endret behov. Større unger trenger mer plass:)
Båten har gjennomgått en vesentlig teknisk og kosmetisk oppgradering mellom 2021 og 2024. Bildene viser også noe av den prosessen.
Båten har nå en meget praktisk innredning og fremstår meget fin. Båten er fra den tiden man benyttet en vesentlig mengde teak i innredning og interiør. Dette har jeg videreført også i oppgraderingen, slik at jeg har ivaretatt utrykket i båten.
Med en forstørret støpt badeplatting og dør akter er den praktisk og funksjonell ved at man kan bakke inn, og få en enkel og trygg adkomst til båten via badeplattingen. Noe som kanskje ikke er så vanlig i denne båtstørrelsen, da man som oftest må klatre over rekka.
Båten er saktegående, og trives best mellom 7 og 9 knop på behagelige 2000 omdreininger. Dette gjør også at det er en relativt billig båt i drift.
Planløsningen gjør at båten konverteres lett til "hytte" når man ligger i ro, og ting kan klappes sammen og stues vekk når man går.
Den tradisjonelle buesofaen i forpiggen har blitt fjernet, og erstattet med en stor skråstilt dobbeltseng med utnyttelse av lagerplass under og langs sidene.
Nytt treværk og interiør, omtrekk av sofaer, puter og stoler i Nirox, og den nye sengeløsningen i piggen med tilhørende ledbelysning, gir en moderne layout i båten. I tillegg gir de vesentlige tekniske oppgraderingene "under panseret" et trygt og pålitelig båtliv.
Båten har de fasiliteter og den grad av komfort som forventes for et behagelig båtliv. Gode senger, varme på kalde kvelder, tilstrekkelig med lys og strøm, uttak for lading av alle våre "dingser" både 12V og 220V(220v når landstrømmen er tilkoblet). Tilstrekkelig med varmt og kaldt vann. Dagene kan nytes i skjærgården i fire til fem dager i strekk. Erfaringsmessig er det full septiktank som presser frem behovet for å starte opp og kaste tau.
For deg som har båtvant, vet du at det "alltid" er noe som må gjøres med en båt. Om den er ny eller gammel. Her har alt det "store", vesentlig og kostbare blitt tatt, og båtlivet kan bare starte. Det sagt, så vil det alltid være noe man ønsker å utbedre eller endre. Slik er det med alle båter.
Kalesje
Ny kalesje 2024
Motor
Yanmar 4LH-HTE (Japansk, og ikke amerikansk)
Ny turbo og spesiallaget blandebend i syrefast rustfritt 2021.
Alle filter og olje byttes hvert år.
Impeller byttet 2023. Ca 5 år til neste gang.
Motor har gått 2710 timer. Lettstartet og er meget trofast.
Ingen anoder på motor.
Elektrisk
Alt elektrisk har blitt revet og lagt opp på nytt. Lamper i akterkabinen er forsatt orginale. Kabling til motorstyring (dashbord) er også originalt.
Alle forbruksbatterier byttet med 3x 115Amp i 2022. En av disse er plassert i baugen og driver i tillegg baugpropellen.
Alle hovedføringer fra batterier og dynamo er byttet med nytt og er riktige dimensjonert for å unngå tap av effekt. Alt av "direkte påkoblinger" enten på batterier eller rett på motor for jording er fjernet og ryddet. Der det har vært mulig har det også blitt lagt opp trekkerør.
Start og Forbruk er fysisk delt, og med egne hovedstrømsbrytere.
BEP DVSR ladestrømsfordeler ser til at Start batteriet blir ladet først og alltid har nok strøm før den åpner opp (13,4V) for lading av forbruksbanken, Den vil også hindre at startbanken blir tappet når man ligger lenge ute på skjæra. Så snart startbanken faller under 13,4V vil den stenge av startbanken slik at man alltid har strøm til å få startet båten.
Hovedstrømsbryterne skrur av alt strøm i båten.
Alt av strøm er gredd ut til egne sikringspaneler rundt om kring i båten for god sikkerhet og lett tilgjengelighet for å koble opp mer hvis ønskelig. På de samme stedene er det også trekt frem minus(-) skinner.
Landstrømaanlegg med hovedsikring på inntaket i baugen med uttak for 220V i forkabin og hovedkabin. Nordic Power 3-stegs batterilader som ved tilkobling til landstrøm lader forbruk og start banken separat, og har en skånsom overgang til vedlikeholdslading når batteriene når full effekt.
Det er montert en solcelle på dekk med regulator som gir +/- 2 amp på pene dager. Et vesentlig bidrag som i seg selv drifter kjøleskapet, og som med det gjør at man forlenger tiden man kan ligge "ute".
PICO (se bilder)
PICO Battery monitor (simarine.net)
Jeg har montert et eget strøm og tank overvåkningssystem.
Systemet er modulært, og kan utvides med flere moduler hvis ønskelig.
Jeg har prioritert å få koblet på alle tankene og de mest vesentlig forbrukerne i båten for å få sanntids informasjon om hvor mye strøm som konsumeres. Systemet gir også informasjon om hvor mye strøm som tilføres. Enten via dynamo, landstrøm(batterilader) eller solcelle. Systemet gir en enhetlig informasjon om strøm og tankkapasiteten i båten i tillegg til barometrisk trykk og temperatur.
Dieseltanker
To ståltanker på henholdsvis 120 og 90 liter. Tømt og inspisert i 2022. Funnet rene og i orden. Påfylling for respektiv tank på SB og BB dollbord. Ingen kobling mellom disse to tankene, utover at man manuelt bestemmer hvilken tank motor skal hente diesel fra via kraner i motorrommet. Tur/Retur.
Toalett og Septik
TMC Elektrisk toalett
80 Liters plastikktank med ny og oppskalert lufting og nivåmåler.
Ny kvernpumpe 2024 med tømming til vann og Y-Ventil for tømming til land.
Vann
Ny Jabsco trykkvanspumpe i 2022.
80 L plastikkvanntank med nivåmåler
Uttak for varmt og kaldt vann på badet, pentry og badeplattform
VV spreder tilkoblet 230V(landstrøm) og varmekretsen på motor for varming av vann under fart. Brederen holder godt på varmen, og man har vann til en behagelig dusj på badeplatting også etter to dager uten at vannet har fått tilført varme.
Navigasjon/Samband
Raymarine Axiom 9 med tilhørende kartbrikke og ekkolodd fra 2022.
VHF antenne med tilkobling er montert og ligger klart, men det mangler fastmontert VHF. Det er laget plass til å montere dette integrert i dashbordet.
Dregg/Ankervinsj
Ilas 500W ankervinsj med blytau.
Byttet blytau, kabular og aksel med tilhørende komponenter og slitedeler i 2022. Smurt opp og vedlikehold årlig.
Baugpropell
Orginal Sleipner baugpropell med oppgradert elektronikk og styring.
Ny kabling og spak på dashbord som også er tilkoblet fjernkontrollen.
Varme
Ebersprecher D4 distribuerer varme i alle tre seksjonene i båten. Ved hjelp av en ventil kan man velge å ikke sende varme ned i akterkabinen.
Varmeren er tilkoblet den ene dieseltanken med egen tilførsel.
Gass
Komplett gassanlegg installert 2022.
2kg gassflaske som er plassert i en tett gassbøtte med drenering ut av båten.
Elektrisk gassventil med bryter som stenger tilførselen når anlegget ikke er i bruk.
Fremføring via kobberrør uten skjøter frem til ovn. Slange de siste 30cm for påkobling til ovn.
Lekasjetester er montert inn rett etter gassbøtte.
Gassvarsling/lekasjedetektor er plassert i umiddelbar nærhet av anlegget og med sensor i kjølsvinet under akterkabinen. På lavest tilgjengelige sted i båten.
Erfaringsvis er 2kg gass tilstrekkelig for en sesong.
Akterkabin
Akterkabinen er enkelt utstyrt med en stor heldekkende madrass (120) og eget uttak for varme og 12V USB for lading. To lampetter som lyskilde.
Akterkabinen innehar også tilgang til inspeksjonsluker for vinsj, ror og flaps
Kabin/Pentry/Styreposisjon
Pentry SB og BB er oppgradert med noen nye praktiske løsninger.
Alle puter og stoler er trekt med Nirox i 2022.
Nytt Isotherm kjøleskap i 2022
Dashbord er kledd inn på nytt med ny plassering av instrumenter.
Ny vask i pentry og ovn med to bluss og stekeovn.
Piggen
Hele forpiggen er revet ut og bygget nytt. Buesofa er fjernet og blitt bygget om til en skråstilt dobbelseng med mye lagerplass under. Ny teak dørk.
Leddlysstripe og leselampe.
USB uttak for lading av telefoner.
Bad
Badet er enkelt innredet med et TMC elektrisk toalett og vask med blandebatteri. Noe hylleplass under vasken. Jeg har ikke gjort noen oppgraderinger av badet utover innbyggingen av det elektriske. Det elektriske toalett har fungert bra, og jeg har ikke sett behovet for utskiftning.
Skrog
Jeg har ikke gjort noen vesentlige utbedringer av skroget.
Den delen under vannlinjen ble slipt i 2022 for å fjerne et tykkere lag med bunnstoff. Ble ikke tatt inn til GelCoaten
Over vannlinjen er det bruksmerker som må forventes i forhold til årgangen. Ikke av en slik art eller størrelse som er sjenerende eller gir båten et dårlig inntrykk.
Skroggjennomføringene er ikke sjekket, men min anbefaling er å bytte kraner da disse pr nå sitter.
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Skagerak
- Modell
- 900
- Modellår
- 1992
- Type
- Cabincruiser
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 135 hk
- Motorfabrikant
- Yanmar
- Type motor
- Innenbords
- Maksfart
- 12 knop
- Byggemateriale
- Glassfiber
- Vekt
- 3 500 kg
- Lengde i fot
- 30 fot
- Dybde
- 90 cm
- Bredde
- 3 cm
- Sitteplasser
- 6
- Soveplasser
- 4
- Farge
- Hvit m/grå stripe
- Båtens beliggenhet
- Norge
- Registreringsnummer
- BAE 056
Utstyr
-Eberspracher D4
-Raymarine Axiom 9 + kartbrikke
-Simarine Pico overvåkning av tanker og strøm
-Sleipner baugpropell m/ trådløs fjernkontroll
-500 W Ilas dreggvinsj med blytau
-Komplett gassanlegg med elekstrisk gassventil, lekasjemåler og gassbeholder
-Gass komfyr med 2x bluss
-Landstrømsanlegg med 220V uttak
-Nordic Power 3-stegs batterilader
-Varmtvannsbereder
-
-4 x Fendere + fenderholdere
- Div tauverk
-Raymarine Axiom 9 + kartbrikke
-Simarine Pico overvåkning av tanker og strøm
-Sleipner baugpropell m/ trådløs fjernkontroll
-500 W Ilas dreggvinsj med blytau
-Komplett gassanlegg med elekstrisk gassventil, lekasjemåler og gassbeholder
-Gass komfyr med 2x bluss
-Landstrømsanlegg med 220V uttak
-Nordic Power 3-stegs batterilader
-Varmtvannsbereder
-
-4 x Fendere + fenderholdere
- Div tauverk
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
1894 RakkestadLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
350 000 kr
290 000 kr
Heimdal
Scand Nordic 27 HT
590 000 kr
500 000 kr
Lundegrend
NB8700 6LPA-DTE VINTERPRIS
480 000 kr
Hundvåg
Aquador 25 Ce
390 000 kr
Revsnes
Jeanneau Merry Fisher 755
840 000 kr
Florø
Nb 840 fly
2 099 000 kr
995 000 kr
890 000 kr