Bildegalleri
Lillehammer - Spennende utviklingstomt på 5,9 mål ved Kanthaugen inntil OL- anleggene
Kantvegen/Pålsrudvegen 49/74, 2618 Lillehammer- Totalpris
- 9 233 842 kr
- Omkostninger
- 233 842 kr
Pris på lån: fra 38 927 kr/mnd
Lånekalkulator fra 38 927 kr/mndEff.rente 5,71 %. 6 300 000 o/25 år. Kostnad: 5 378 100 kr. Totalt 11 678 100 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Oppdragsnummer
55-23-0123
Eier
Christian Wildhagen
Ole Jørgen Listuen
Hans Petter Wildhagen
Carl Fredrik Wildhagen
Eiendomstype
Boligtomt
Eierform
Selveier
Betegnelse
Gnr. 49 Bnr. 74 i Lillehammer kommune
Tomtetype/areal
Eiet tomt / 5902 kvm
Beliggenhet
Dette er en flott og markanær tomt som ligger mellom Kantvegen og Pålsrudvegen sydøst for Nordsetervegen, 4 km opp langs Nordsetervegen fra Lillehammer sentrum. Det er stoppested for bybuss/skolebuss bare en liten spassertur unna tomten. Området er skogbevokst og ligger i en vestvendt skråning. Lett, fin beliggenhet med god solgang.
Et steinkast unna kan man benytte seg av til enhver tid nyoppkjørte skiløyper på Birkebeiner skistadion, et av norges beste langrenn- og skiskytteranlegg. Her finner man et enormt langrennsnett, som også går forbi tomten, hvor man kan gå til både Nordseter, Hafjell, Sjusjøen om man vil. Her er det bare å spenne på seg skiene rett utenfor døren. Sommerstid er det også et flott rulleskianlegg på Birkebeineren Skistadion. Bare med noen få stavtak er man inne i løypenettet fra tomten. Rett ved tomten går også Birkebeinderløypa som går ned mot Håkonshall og Eidsiva Arena. Dette er en fin gåtur om man ønsker å oppleve bylivet i Lillehammer sentrum.
Eiendommen sokner til Nordre Ål skolekrets (ca. 3 km) og det er kort veg til barnehage (ca. 1 km) på Birkebeineren Skistadion (Birkebeineren Friluftsbarnehage). God infrastruktur med bybuss/skolebuss.
Standard
Dette er en spennende tomt med flere muligheter for utvikling. Tomten ligger i front av Kantvegen ned mot Pålsrudvegen, med skiløypene fra Birkebeineren ved siden av som slynger seg ned mot byen.
I henhold til kommuneplanen er tomten avsatt til konsentrert småhusbebyggelse. Dvs "småhusbebyggelse sammenbygd i kjeder og rekker, tre- og firemannsboliger (vertikalt eller horisontaldelt), med inntil tre målbare plan, der bygningens høyde er innenfor høydene som er angitt i PBL § 29.4".
Planens rekkefølgebestemmelser § 1.5 i kommuneplan skal følges. Om dette er gjort kan kjøper/utbygger igangsette detaljregulering av område B6.
Området må reguleres før det bebygges 1.2.1.
Adkomst
Adkomst fra Kantvegen.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av grunnboken og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse. Se grunnboksutskrift vedlagt hvor heftelsene fremgår.
Denne matrikkelen er fradelt hovedbølet Gnr/ bnr: 49/1 i Lillehammer kommune. Kartverket lister automatisk avgivereiendommens servitutter i nye matrikuleringer under følgende presisering:
"Eventuelle heftelser som kan ha betydning for denne matrikkelenheten, som er tinglyst på avgivereiendommen før en arealoverføring, er ikke overført. Det samme gjelder servitutter som ikke er overført ved tidligere fradelinger. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene".
Selger har igangsatt arbeidet med sletting av følgende servitutter som ikke har relevans for denne eiendommen:
1993/7014-1/17 Rettighet tinglyst 15.10.1993
Rettighetshaver:OLYMPIAPARKEN AS Org.nr: 959315140
LEIE AV AREAL: Leie av areal til løypenett - lengde ca. 6000 m, bredde 10 m
Traseene kan ikke endres uten grunneiers samtykke. Leietid 40 år fra 15.1.1992 til 15.1.2032. Bestemmelser om forlengelse. Kan ikke overdras uten samtykke av hjemmelshaver/utleier. Årlig godtgjøring kr. 12.000,-. Bestemmelser om regulering av leien
Overført fra: 3405-49/1. Gjelder denne registerenheten med flere.
2020/2165644-1/200 Bestemmelse om vannledning tinglyst 28.02.2020
Rettighetshaver:LILLEHAMMER KOMMUNE
Org.nr: 945578564. Bestemmelse om matevannsanlegg. Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kable. Bestemmelse om bebyggelse i nærhet av anlegg. Avtalen varer i 40 år, med opsjon for forlengelse.Overført fra: 3405-49/1.Gjelder denne registerenheten med flere.
Dersom selger ikke får slettet ovennevnte heftelser vil disse bestå i grunnboken.
Vei / Vann / Avløp
Avstand til kommunens vann- og avløpsledning fra nordre grense av utbyggingsområde er 258 meter i følge takstmann. Se "Tomtekart" utarbeidet av bygningsingeniør Morten M. Haugom.
Det er kjøpers eget ansvar å sjekke opp kapasiteten på ledningsnettet, samt bekoste evt. tilknytning. Det henvises til kommunens hjemmesider for opplysninger om tilknytningsgebyrer.
Reguleringsforhold
Kommundeplanens arealdel sier at dette er et området planlagt for fremtidig boligbebyggelse. Reguleringsplan for området er: 114 Olympiaparken.
Reguleringsformål
Området er i kommuneplanens arealdel angitt som B6. Tomten er avsatt til frittliggende og konsentrert småhusbebyggelse, andel tomter til enebolig skal avklares i plan. Det stilles krav til felles reguleringsplan for området og visse rekkefølgekrav før utbygging i henhold til kommuneplanens pkt. 2.1.3 (krav om etablering av gang- og sykkelveg eller fortau, samt lekeplasser) . I tillegg skal rekkefølgekrav i bestemmelse pkt. 1.5 følges ved regulering og utbygging. Dette betyr at man kan gå direkte på detaljregulering så fremt rekkefølgebestemmelsene følges.
Når tomten er avsatt til boligformål i kommuneplanens arealdel med krav til detaljregulering, betyr det at arealbrruken er avklart i overordna plan og en kan gå til detaljregulering uten krav om planprogram og konsekvensutredning til dette formålet. Rekkefølgekrav innarbeides i reguleringen, og må som hovedregel utføres før utbygging.
Boligområde B6 er ikke regulert og ved framtidig regulering forutsettes det følgende:
2.1.3 Bestemmelser for fremtidig boligbebyggelse:
2.1.3.1 Til områder avsatt til fremtidig boligbebyggelse stilles følgende områdevise krav:
OMRÅDE B6 - MELLOM KANTVEGEN OG PÅLSRUDVEGEN, NORD FOR SKILØYPA
Det kreves felles reguleringsplan for området. Det tillates frittliggende og konsentrert småhusbebyggelse. Det skal avklares i reguleringsplan andel tomter til enebolig.
Følgende krav stilles til reguleringsplan:
Utforming av planforslaget skal bygge på en landskapsanalyse.
Følgende rekkefølgekrav skal stilles i reguleringsplan:
Gang- og sykkelveg eller fortau mellom adkomster til området og skole.
Gang- og sykkelveg eller fortau til nærmeste bussholdeplass.
Lekeplasser, jf. bestemmelse 1.8
1.8 Leke- og aktivitetsplasser (pbl. § 11-9, nr. 5)
1.8.1 Generelle krav til alle leke- og aktivitetsplasser:
1.8.1.1 Leke- og aktivitetsplasser skal ha trafikksikker gangadkomst.
1.8.1.2 Minst 50 % av hver leke- og aktivitetsplass skal være solbelagt ved jevndøgn kl. 15.00.
1.8.1.3 Arealet skal ikke være brattere enn 1:5. Arealer brattere enn 1:5 kan tillates medregnet der dette gir en funksjon til lekeområdet, for eksempel som akebakke med tilstrekkelig tilgjengelig flatt areal i bunn.
1.8.1.4 Leke- og aktivitetsplasser skal, så langt det er mulig, følge prinsipper om universell utforming. Minst ett lekeapparat skal være funksjonsåpent og universelt tilgjengelig.
1.8.1.5 Leke- og aktivitetsplasser skal ikke ligge på forurenset grunn, i fareområder eller i gul eller rød støysone. Ved etablering av lekeareal skal grunnen tilfredsstille tilstandsklasse 2 i Miljødirektoratets veileder TA-2553/2009 eller nyere vedtatt veileder.
1.8.1.6 Leke- og aktivitetsplasser på parkeringskjeller eller lignende skal ha tilstrekkelig jorddekke for vegetasjon og trær. Underliggende konstruksjoner må tåle lekeapparater, møblering, drift og vedlikehold.
1.8.1.7 Leke- og aktivitetsplasser skal kombineres med overvannstiltak, eksempelvis regnbed, grønnstruktur og/eller permeabelt dekke. Det vises til bestemmelse 1.17.
1.8.1.8 Leke- og aktivitetsplasser skal vises i planen med formål og/eller bestemmelser.
1.8.1.9 Det kreves illustrasjonsplan som viser lekefunksjoner, aktivitetssoner for ulike brukere, beplantning og møblering.
1.8.1.10 Ved avvik fra krav til leke- og aktivitetsplasser skal det gjennomføres kompenserende tiltak. Kompenserende tiltak skal gå frem av reguleringsbestemmelsene eller tiltaket.
1.8.2 Nærlekeplass
1.8.2.1 Krav til nærlekeplass gjelder for alle nye reguleringsplaner, ved ny bebyggelse og ombygging/bruksendring som gir 5 eller flere nye boenheter.
1.8.2.2 Det stilles følgende krav til nærlekeplass:
a. Minimumsstørrelse på nærlekeplass er 200 m².
b. Nærlekeplassen skal betjene maks. 30 boenheter.
c. Nærlekeplassen skal lokaliseres innenfor eiendom eller plangrense.
d. Det skal være trafikksikker adkomst mellom nærlekeplass og boliger den skal betjene.
e. Arealet skal ikke være smalere enn 10 m på det smaleste.
f. Nærlekeplassen skal opparbeides med min. 3 lekefunksjoner tilpasset barn opp til 6 år, samt sittemuligheter for voksne.
Utnyttelse: 2.1.2.2
BYA = 25 % pr. tomt for alle områder avsatt til frittliggende småhusbebyggelse.
2.1.2.3 BYA = 35 % pr. tomt for alle områder avsatt til konsentrert småhusbebyggelse. I forbindelse med taksten tas det utgangspunkt i et snitt på 30 % pr. tomt. Dette må reguleringsbestemmelsene fastsette. Det forutsettes videre at maksimal gesimshøyde blir 7,0 meter og maksimal mønehøyde 10,0 meter over gjennomsnittlig planert terreng rundt bygget. Frittliggende boder/garasje kan oppføres med maksimal gesimshøyde 3,0 meter og maksimal mønehøyde 4,5 meter over laveste terreng inntil bygningen. Frittliggende boder/garasje skal ikke overstige 50 m² for den enkelte tomt.
SMÅHUSBEBYGGELSE: Frittliggende og konsentrert sammenbygd småhusbebyggelse med inntil tre målbare plan der bygningens høyde er innenfor høydene angitt i PBL § 29-4.
FRITTLIGGENDE SMÅHUSBEBYGGELSE: Består av eneboliger og horisontalt og vertikalt delte tomannsboliger: Enebolig defineres som frittliggende bygning beregnet på en husstand. Tomannsbolig defineres som frittliggende bygning beregnet på to husstander med to tilnærmet like store og likeverdige boenheter.
KONSENTRERT SMÅHUSBEBYGGELSE: Småhusbebyggelse sammenbygd i kjeder og rekker, tre- og firemannsboliger (vertikalt eller horisontaldelt), med inntil tre målbare plan, der bygningens høyde er innenfor høydene som er angitt i PBL § 29-4.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Konsesjon / Odel
Kjøper(e) må signere på egenerklæring om konsesjonsfrihet siden tomten er over 2 mål. Det er ikke odelsrett på eiendommen.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Kjøpsforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.
Budgiving
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven (avhl.).
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven (avhl.).
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. punktum. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Meglers vederlag og utlegg
Meglers vederlag utgjør 1,5 % av oppnådd salgssum, minimumsprovisjon kr 100 000,- inkl. mva. I tillegg betaler oppdragsgiver utlegg på kr 46 288,-. Dersom eiendommen ikke blir solgt betaler oppdragsgiver kr 14 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Budskjema
Egenerklæringsskjema selger
Energiattest
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Informasjon og eventuelle vedtekter fra velforening eller liknende
Viktig informasjon til kjøper og selger
Nyttige lenker
PrivatMegleren Lillehammer
Beliggenhet
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.