Bildegalleri
ZAX Turbin X Rotary Forged Gloss Gunmetal. Semi-smidd designbeskyttet elbilfelg i 18'', 19'' og 20''. Se utvalg, vekt, pris og tilgjengelighet på nettsiden.
(1/18)
TESLA MODEL Y OG YP SMIDDE VINTERHJUL OG SEMI-SMIDD FRA 13.990,-
Til salgs13 980 kr
Beskrivelse
SUPERLETTE SEMI-SMIDDE FELGER FRA ZAX WHEELS TIL TESLA MODEL Y OG TESLA MODEL Y PERFORMANCE.
Prisen på 13.980,- er spesifisert i bilde 2 og er komplette vinterhjulsett med semi-smidde ZAX Turbin X som veier kun 24,8 kg / hjul. Hjulmuttere er inkludert, men originale muttere kan også brukes. Vi har matchende plasthetter i Gunmetal til disse også.
Nordisk naturgummidekk i Mazzini Snow Leopard leveres også med 5 års garanti mot at gummien ikke blir glatt og hard. En slik garanti får du ikke på vinterdekk produsert i Europa.
Ønsker man støydempende navringer kan vi frese opp navet og bygge inn navringene. Disse reduserer rumlestøy på ca. 2 dB målt innvendig i bilen på middels grov asfalt.
VALG AV VINTERDEKK
Vinterdekkene Hifly Win-Turi og Snow Grip som leveres av Wanli er ikke nordiske vinterdekk med myk gummi, men med hard gummi tilsvarende noen sommerdekk. Disse avgir også mye støy og egner seg lite til vinterunderlag. Kjører man kun på barmark i kyststrøk kan de benyttes, men ikke på is. Vi nevner dette her siden konkurrerende tilbud ofte baserer seg på slike dekk. Vi anbefaler myk nordisk vintergummi og maksimal gjennomgående drenering, og helst dekk med 5 års garanti på at gummien ikke herder (blir hardere). Les mer på nettsiden.
FORSKJELLEN PÅ SMIDDE OG SEMI-SMIDDE FELGER
Semi-smidde felger er standard aluminium hvor felgringen er tilvirket på samme måte som smi-prosessen. Felgringen blir litt sterkere og mye lettere i vekt. Ekte smidde felger har en helt annen aluminiumslegering med benevnelsen 6061-T6 som tilsvarer det som benyttes i flyskrog. Semi-smidde felger kan sprekke mens ekte smidde felger sprekker ikke, og kan også rettes hvis det oppstår en skade. Ekte smidde felger er ca. 20% lettere enn semi-smidde, som er 10-20% lettere enn støpte, målt etter identiske design.
Se tilbudet på bilde 2. Dette er en anbefalt hjulkonfigurasjon godtkjent etter lovdata og reduserer på ingen måte nybilgarantien. Reduserer vekten pr. hjul med ca. 5-6 kg variert etter dekkvalg, i forhold til 19'' originalhjul, og øker WLTP-rekkevidden med ca. 100 km. Om vinteren gir dette i realiteten 5-6 ekstra mil under normal kjøring. I forhold til en model YP med 21 tommere kan man regne med ytterligere 3-4 mil. En formidabel økning av rekkevidde, og med et smalere dekk med full drenering vil man også redusere den energikrevende vannbølgen foran dekket på våt veibane samt øke vintergrepet på alle former for vinterunderlag.
KJØRE 14 KM PÅ SOMMERDEKK FRA LILLESTRØM TIL KALBAKKEN
Er det saltet og bare veier er det helt lovlig å kjøre på sommerdekk i Norge. Normalt er det alltid bar asfalt fra Messehallen på Lillestrøm til Megahjul på Kalbakken. Se kart i siste bildet i denne annonsen.
På nettsiden kan du filtrere søket på felg til din Model Y etter vekt på felgen.
Se hele utvalget på nettsiden. Vi kan også tilby vinterhjul i 18 tommere som har godkjent spesifikasjoner etter lovdata, for deg som vil har ekstra lette vinterhjul som også gir betydelig bedre rekkevidde.
Du kan fint bruke 18 toms vinterhjul på bilen så lenge disse oppfyller styrkeegenskapene som originalhjulene, noe som de gjør med god margin. Du har fortsatt full garanti på bilen selv om bilen ikke er typegodkjent med 18 toms hjulsett, så lenge rulleomkrets er identisk (235/55R18)
MERK! Har du allerede kjøpt vinterhjul sammen med bilen og syntes bilen blir litt ''Gokart'' på veien, slår veldig i dumper, så er årsaken i hovedsak ugustig brede felger som gir dekkstrekk. Originalfelgene er 19x9.5, men burde ha vært 19x8.5 i h.h.t. STRO-normen og bransjenormen. Med 19x9.5 brede felger får man dekkstrekk og dekksidene står på skrått ut mot felgkanten, som gjør at dekket demper dårligere.
Vi anbefaler 19x8.5 felger og ønsker du mer gummi som både demper mer, men også gir bedre fremkommelighet på vinterfører, anbefaler vi 245/50R19 i Frigus EV Ice 3 på denne felgen.
Vil du ha ytterligere myke egenskaper og fremkommelighet på vinterføre, kan vi tilby 18-toms felger med 235/55R18 vinterdekk. Da reduserer du også hjulets vekt med ca. 6,5 kg i forhold til originalhjulene, og teoretisk rekkevidde øker med mer enn 10%. 6,5 kg redusert vekt tilsvarer ca. 65 Hk redusert energiforbruk ved blandet kjøring. Se bilde av hvit Tesla Y med 18 tommere og ZAX EV531 i sort. Du kan også bruke 18-tommere på Y Performance, siden denne er stivere enn long range utgaven. Med 18-tommere får du 3/10 raskere bil, og 12-15% lengre rekkevidde + mer komfort. Hjulene ser derimot ikke like tøffe ut, så det hele blir en prioritering. Det kommer litt an på hva du prioriterer, hvor du kjører og krav til innvendig målt støynivå. Du kan regne med ca. 4 dB lavere coupestøy målt i underkant info-skjerm med 18-toms hjul på Y Performance.
Mange som får levert til Model Y i vinter kjøper vinterdekk på originalfelgene, sommerfelger og dekktrykksensorer som kommer inn fortløpende. Husk å kjøpe nye felger i god tid siden vi ofte blir utsolgt FØR varene kommer til Norge.
*************************************
LITT OM DET NYE OPGRADERTE VINTERDEKKET FOR ELBIL - FRIGUS EV ICE 3
Elbildekket FRIGUS EV ICE 3 er konstruert for tunge elbiler med høyt dreiemoment, full drenering i dekkmønsteret slik at det ikke skyver en vannbølge på våt vei, og det mest støysvake dekket som er laget til nå. Naturgummi med 5 års garanti mot herding sier litt om gummikvaliteten. Vi bruker ikke benevnelser som premium eller testvinner, men fokuserer på faktiske målbare egenskaper, som er grunnlaget for at Frigus EV Ice 3 selger seg selv.
VI LEVERER OGSÅ STØYDEMPENDE NAVRINGER SOM REDUSERER RUMLESTØY MED 1-2 dB KAN LEVERES TIL DE FLESTE ZAX FELGER (EX. ZAX YNX). FELGER MED OE NAV MÅ FRESES OPP I CNC MASKINEN, MEN ALLE FELGER MED 73.1 NAV HAR STØYDEMPENDE NAVRINGER SOM STANDARD. SE BILDE.
Se link til artikkel på nettsiden hvor du kan sammenligne vekten på ZAX felgene mot felgene som blir levert med bilen fra Tesla. 1 kg lettere felg gir ca. 7-10 HK mer effekt.
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3?selected_car_id=271516
Prisen på 13.980,- er spesifisert i bilde 2 og er komplette vinterhjulsett med semi-smidde ZAX Turbin X som veier kun 24,8 kg / hjul. Hjulmuttere er inkludert, men originale muttere kan også brukes. Vi har matchende plasthetter i Gunmetal til disse også.
Nordisk naturgummidekk i Mazzini Snow Leopard leveres også med 5 års garanti mot at gummien ikke blir glatt og hard. En slik garanti får du ikke på vinterdekk produsert i Europa.
Ønsker man støydempende navringer kan vi frese opp navet og bygge inn navringene. Disse reduserer rumlestøy på ca. 2 dB målt innvendig i bilen på middels grov asfalt.
VALG AV VINTERDEKK
Vinterdekkene Hifly Win-Turi og Snow Grip som leveres av Wanli er ikke nordiske vinterdekk med myk gummi, men med hard gummi tilsvarende noen sommerdekk. Disse avgir også mye støy og egner seg lite til vinterunderlag. Kjører man kun på barmark i kyststrøk kan de benyttes, men ikke på is. Vi nevner dette her siden konkurrerende tilbud ofte baserer seg på slike dekk. Vi anbefaler myk nordisk vintergummi og maksimal gjennomgående drenering, og helst dekk med 5 års garanti på at gummien ikke herder (blir hardere). Les mer på nettsiden.
FORSKJELLEN PÅ SMIDDE OG SEMI-SMIDDE FELGER
Semi-smidde felger er standard aluminium hvor felgringen er tilvirket på samme måte som smi-prosessen. Felgringen blir litt sterkere og mye lettere i vekt. Ekte smidde felger har en helt annen aluminiumslegering med benevnelsen 6061-T6 som tilsvarer det som benyttes i flyskrog. Semi-smidde felger kan sprekke mens ekte smidde felger sprekker ikke, og kan også rettes hvis det oppstår en skade. Ekte smidde felger er ca. 20% lettere enn semi-smidde, som er 10-20% lettere enn støpte, målt etter identiske design.
Se tilbudet på bilde 2. Dette er en anbefalt hjulkonfigurasjon godtkjent etter lovdata og reduserer på ingen måte nybilgarantien. Reduserer vekten pr. hjul med ca. 5-6 kg variert etter dekkvalg, i forhold til 19'' originalhjul, og øker WLTP-rekkevidden med ca. 100 km. Om vinteren gir dette i realiteten 5-6 ekstra mil under normal kjøring. I forhold til en model YP med 21 tommere kan man regne med ytterligere 3-4 mil. En formidabel økning av rekkevidde, og med et smalere dekk med full drenering vil man også redusere den energikrevende vannbølgen foran dekket på våt veibane samt øke vintergrepet på alle former for vinterunderlag.
KJØRE 14 KM PÅ SOMMERDEKK FRA LILLESTRØM TIL KALBAKKEN
Er det saltet og bare veier er det helt lovlig å kjøre på sommerdekk i Norge. Normalt er det alltid bar asfalt fra Messehallen på Lillestrøm til Megahjul på Kalbakken. Se kart i siste bildet i denne annonsen.
På nettsiden kan du filtrere søket på felg til din Model Y etter vekt på felgen.
Se hele utvalget på nettsiden. Vi kan også tilby vinterhjul i 18 tommere som har godkjent spesifikasjoner etter lovdata, for deg som vil har ekstra lette vinterhjul som også gir betydelig bedre rekkevidde.
Du kan fint bruke 18 toms vinterhjul på bilen så lenge disse oppfyller styrkeegenskapene som originalhjulene, noe som de gjør med god margin. Du har fortsatt full garanti på bilen selv om bilen ikke er typegodkjent med 18 toms hjulsett, så lenge rulleomkrets er identisk (235/55R18)
MERK! Har du allerede kjøpt vinterhjul sammen med bilen og syntes bilen blir litt ''Gokart'' på veien, slår veldig i dumper, så er årsaken i hovedsak ugustig brede felger som gir dekkstrekk. Originalfelgene er 19x9.5, men burde ha vært 19x8.5 i h.h.t. STRO-normen og bransjenormen. Med 19x9.5 brede felger får man dekkstrekk og dekksidene står på skrått ut mot felgkanten, som gjør at dekket demper dårligere.
Vi anbefaler 19x8.5 felger og ønsker du mer gummi som både demper mer, men også gir bedre fremkommelighet på vinterfører, anbefaler vi 245/50R19 i Frigus EV Ice 3 på denne felgen.
Vil du ha ytterligere myke egenskaper og fremkommelighet på vinterføre, kan vi tilby 18-toms felger med 235/55R18 vinterdekk. Da reduserer du også hjulets vekt med ca. 6,5 kg i forhold til originalhjulene, og teoretisk rekkevidde øker med mer enn 10%. 6,5 kg redusert vekt tilsvarer ca. 65 Hk redusert energiforbruk ved blandet kjøring. Se bilde av hvit Tesla Y med 18 tommere og ZAX EV531 i sort. Du kan også bruke 18-tommere på Y Performance, siden denne er stivere enn long range utgaven. Med 18-tommere får du 3/10 raskere bil, og 12-15% lengre rekkevidde + mer komfort. Hjulene ser derimot ikke like tøffe ut, så det hele blir en prioritering. Det kommer litt an på hva du prioriterer, hvor du kjører og krav til innvendig målt støynivå. Du kan regne med ca. 4 dB lavere coupestøy målt i underkant info-skjerm med 18-toms hjul på Y Performance.
Mange som får levert til Model Y i vinter kjøper vinterdekk på originalfelgene, sommerfelger og dekktrykksensorer som kommer inn fortløpende. Husk å kjøpe nye felger i god tid siden vi ofte blir utsolgt FØR varene kommer til Norge.
*************************************
LITT OM DET NYE OPGRADERTE VINTERDEKKET FOR ELBIL - FRIGUS EV ICE 3
Elbildekket FRIGUS EV ICE 3 er konstruert for tunge elbiler med høyt dreiemoment, full drenering i dekkmønsteret slik at det ikke skyver en vannbølge på våt vei, og det mest støysvake dekket som er laget til nå. Naturgummi med 5 års garanti mot herding sier litt om gummikvaliteten. Vi bruker ikke benevnelser som premium eller testvinner, men fokuserer på faktiske målbare egenskaper, som er grunnlaget for at Frigus EV Ice 3 selger seg selv.
VI LEVERER OGSÅ STØYDEMPENDE NAVRINGER SOM REDUSERER RUMLESTØY MED 1-2 dB KAN LEVERES TIL DE FLESTE ZAX FELGER (EX. ZAX YNX). FELGER MED OE NAV MÅ FRESES OPP I CNC MASKINEN, MEN ALLE FELGER MED 73.1 NAV HAR STØYDEMPENDE NAVRINGER SOM STANDARD. SE BILDE.
Se link til artikkel på nettsiden hvor du kan sammenligne vekten på ZAX felgene mot felgene som blir levert med bilen fra Tesla. 1 kg lettere felg gir ca. 7-10 HK mer effekt.
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3?selected_car_id=271516
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Nøkkelinfo
- Type
- Komplette hjul
- Tilstand
- Ny
Generell info
MERK AT VI PÅ NETTSIDEN OPPGIR OGSÅ VEKTEN PÅ ANBEFALTE FELGER OG DEKK.
For hver kilo lettere hjul regner man 10 Hk besparelse i energiforbruk på blandet kjøring. 3-4 kg lettere hjul gir ca. 10% lavere energiforbruk under blandet kjøring.
På nettsiden finner du dagens tilbudspriser.
Ekte Smidd Aluminium og smidd Magnesium finnes i ZAX sortimentet. Se nettsiden for priser og levering.
*********************************************
FRIGUS EV ICE SERIEN - OPTIMALISERT VINTERDEKK FOR ELBIL
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
STABILITET I VEIBANEN FOR DEN DYKTIGE OG KJØREGLADE BILIST
FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Verdens dekkprodusenter lager sine dekk utelukkende for fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med ulike EV symboler selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene.
ENERGIFORBRUK PÅ TØRR OG VÅT VEIBANE
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE 3 har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster gir markedets desidert laveste rullemotstand målt mot dekk med samme gummihardhet.
VÅT VEIBANE - FRIGUS EV ICE 3 REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET
FRIGUS EV ICE 3 har 4 store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
VÅTGREP OG SIKKERHET MOT VANNPLANING
Målinger viser at veldig myk vintergummi bremser mindre bra på våt asfalt i plussgrader. På ren is er det omvendt, og derfor anbefaler vi aldri piggdekk på tunge elbiler og fossilbiler. Piggdekk må nødvendigvis ha en mye hardere gummi for å holde på piggene. FRIGUS EV ICE 3 dekket har medium myk gummiblanding som er tilordnet en lamell struktur i et drenerende langsgående rullemønster. Under harde nedbremsinger vil de langsgående labellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. FRIGUS EV ICE 3 har en varig klebende naturgummi som fester godt på både våt asfalt, is og snø. Eneste svakhet med denne konstruksjonen er litt dårligere rundetider på en isbane, men dekket er heller ikke beregnet for sladding på isbane. Dekket er utviklet for å optimalisere egenskaper og sikkerhet for elbiler under reelle kjøreforhold på alle relevante vinterunderlag.
FRIGUS EV ICE 3 HAR EN GOD KLEBENDE NATURGUMMI BEREGNET FOR IS OG SNØ
Medium til myk nordisk naturgummi gummiblanding som kleber like godt på is og snø i hele levetiden skiller dekket fra fullsyntetisk gummiblanding. Vi erfarer at fullsyntetisk plastgummi herder etter gjentatte varmesykluser. En varmesyklus er kjøring over en distanse som gir dekket normal innvendig arbeidstemperatur på ca. 35 grader. Derfor er FRIGUS EV ICE 3 utviklet med stor andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i hele dekkets levetid.
DEKKSTØY MÅLT INNVENDIG I BILEN
FRIGUS EV ICE 3 har myk og støysvak gummiblanding, og det langsgående og lettrullende dekkmønsteret resulterer i det lave støynivået som vi måler innvendig i bilen. Blant topp 10 mest kjente vinterdekkmerker måler vi FRIGUS EV ICE 3 til desidert laveste støynivå, målt ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være veldig like for andre bilmerker, og man kan måle støynivået med mobilappen ‘’soundmeter’’ eller lignende apper. Merk at målingene gjøres mellom helt nye dekk, og ikke mellom helt nytt og litt brukt. Et helt nytt vinterdekk avgir betydelige mer støy frem til det er innkjørt. Normalt er et vinterdekk innkjørt etter 20-30 mil.
MILJØGEVINSTER MED LANG LEVETID OG NATURGUMMI
FRIGUS EV sitt optimaliserte elbilvinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE 3 bidrar du også til miljøet.
FRIGUS EV ICE 3 ER BYGGET FOR ØKT SIKKERHET OG APPELLERER TIL DYKTIGE SJÅFØRER SOM VIL OPPRETTHOLDE HASTIGHET PÅ VANSKELIG FØRE
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV ICE 3 takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV ICE 3 på våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
MERK AT ALLE TILBUD GJELDER OGSÅ FRA BUTIKKEN I FREDRIKSTAD, MED ADRESSEN STRYKERVEIEN 1, 1658 TORP. DIREKTE TLF. 6994 9265
For hver kilo lettere hjul regner man 10 Hk besparelse i energiforbruk på blandet kjøring. 3-4 kg lettere hjul gir ca. 10% lavere energiforbruk under blandet kjøring.
På nettsiden finner du dagens tilbudspriser.
Ekte Smidd Aluminium og smidd Magnesium finnes i ZAX sortimentet. Se nettsiden for priser og levering.
*********************************************
FRIGUS EV ICE SERIEN - OPTIMALISERT VINTERDEKK FOR ELBIL
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
STABILITET I VEIBANEN FOR DEN DYKTIGE OG KJØREGLADE BILIST
FRIGUS EV ICE 3 gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerker, se kort Youtube. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Verdens dekkprodusenter lager sine dekk utelukkende for fossilbiler, men har så smått begynt å merke dekkene sine med ulike EV symboler selv om dekkstammene fortsatt er de samme som på standarddekkene.
ENERGIFORBRUK PÅ TØRR OG VÅT VEIBANE
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste hjulene utstyrt med sommerdekk. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE 3 har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster gir markedets desidert laveste rullemotstand målt mot dekk med samme gummihardhet.
VÅT VEIBANE - FRIGUS EV ICE 3 REDUSERER VANNBØLGEN FORAN DEKKET
FRIGUS EV ICE 3 har 4 store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
VÅTGREP OG SIKKERHET MOT VANNPLANING
Målinger viser at veldig myk vintergummi bremser mindre bra på våt asfalt i plussgrader. På ren is er det omvendt, og derfor anbefaler vi aldri piggdekk på tunge elbiler og fossilbiler. Piggdekk må nødvendigvis ha en mye hardere gummi for å holde på piggene. FRIGUS EV ICE 3 dekket har medium myk gummiblanding som er tilordnet en lamell struktur i et drenerende langsgående rullemønster. Under harde nedbremsinger vil de langsgående labellene støtte hverandre slik at dekket opprettholder en god friksjonskraft. FRIGUS EV ICE 3 har en varig klebende naturgummi som fester godt på både våt asfalt, is og snø. Eneste svakhet med denne konstruksjonen er litt dårligere rundetider på en isbane, men dekket er heller ikke beregnet for sladding på isbane. Dekket er utviklet for å optimalisere egenskaper og sikkerhet for elbiler under reelle kjøreforhold på alle relevante vinterunderlag.
FRIGUS EV ICE 3 HAR EN GOD KLEBENDE NATURGUMMI BEREGNET FOR IS OG SNØ
Medium til myk nordisk naturgummi gummiblanding som kleber like godt på is og snø i hele levetiden skiller dekket fra fullsyntetisk gummiblanding. Vi erfarer at fullsyntetisk plastgummi herder etter gjentatte varmesykluser. En varmesyklus er kjøring over en distanse som gir dekket normal innvendig arbeidstemperatur på ca. 35 grader. Derfor er FRIGUS EV ICE 3 utviklet med stor andel naturgummi for å opprettholde den myke klebeegenskapen i hele dekkets levetid.
DEKKSTØY MÅLT INNVENDIG I BILEN
FRIGUS EV ICE 3 har myk og støysvak gummiblanding, og det langsgående og lettrullende dekkmønsteret resulterer i det lave støynivået som vi måler innvendig i bilen. Blant topp 10 mest kjente vinterdekkmerker måler vi FRIGUS EV ICE 3 til desidert laveste støynivå, målt ved nedre skjermkant på Model 3, Y, S og X. Målingene vil være veldig like for andre bilmerker, og man kan måle støynivået med mobilappen ‘’soundmeter’’ eller lignende apper. Merk at målingene gjøres mellom helt nye dekk, og ikke mellom helt nytt og litt brukt. Et helt nytt vinterdekk avgir betydelige mer støy frem til det er innkjørt. Normalt er et vinterdekk innkjørt etter 20-30 mil.
MILJØGEVINSTER MED LANG LEVETID OG NATURGUMMI
FRIGUS EV sitt optimaliserte elbilvinterdekk ICE 3 gir sitt bidrag til miljøet med energibesparelser men det viktigste bidraget er mindre plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikroplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE 3 bidrar du også til miljøet.
FRIGUS EV ICE 3 ER BYGGET FOR ØKT SIKKERHET OG APPELLERER TIL DYKTIGE SJÅFØRER SOM VIL OPPRETTHOLDE HASTIGHET PÅ VANSKELIG FØRE
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV ICE 3 takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV ICE 3 på våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
MERK AT ALLE TILBUD GJELDER OGSÅ FRA BUTIKKEN I FREDRIKSTAD, MED ADRESSEN STRYKERVEIEN 1, 1658 TORP. DIREKTE TLF. 6994 9265
Beliggenhet
Safe Bil AS avd Torp
FINN-kode | 317932399 |
---|---|
Sist endret | 12.12.2024, 18:52 |
Safe Bil AS avd Torp
Mer som dette
1 099 kr
Betalt plassering
Nordre Frogn
Vinterdekk til Tesla model S 245/45/19 102V XL dekkene fra 2024, GRATIS LEVERING
20 000 kr
Fiks ferdig
Bærums Verk