Bildegalleri
Nordstrand - Tomt med rammetillatelse til oppføring av enebolig i veletablert område
Slireveien 7B, 1164 Oslo- Totalpris
- 2 768 500 kr
- Omkostninger
- 68 500 kr
- Formuesverdi
- 2 200 000 kr
Pris på lån: fra 11 674 kr/mnd
Lånekalkulator fra 11 674 kr/mndEff.rente 5,70 %. 1 890 000 o/25 år. Kostnad: 1 612 200 kr. Totalt 3 502 200 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Tomten ligger i et hyggelig og barnevennlig boligområde på Nordstrand i Oslo, med nærhet til skoler, barnehager og et godt kollektivtilbud. Sæter og Holtet handelssenter ligger også i området, og byr på gode servicetilbud.
I nærområdet ligger Nordstrand idrettsplass, Nordstrandhallen, flere tennisanlegg, svømmehall, ridesenter og treningssenter.
Du finner også flere idrettslag med en allsidig satsning innenfor et stort spekter av idrettsgrener. Det er kort vei til fjorden med flere populære badeplasser langs Bunnefjorden, inkludert lokale Nordstrand Bad og Sydstranda på Ulvøya.
Beliggenhet
Tomten ligger i et hyggelig og barnevennlig boligområde på Nordstrand i Oslo, med nærhet til skoler, barnehager og et godt kollektivtilbud. Sæter og Holtet handelssenter ligger også i området, og byr på gode servicetilbud.
I nærområdet ligger Nordstrand idrettsplass, Nordstrandhallen, flere tennisanlegg, svømmehall, ridesenter og treningssenter.
Du finner også flere idrettslag med en allsidig satsning innenfor et stort spekter av idrettsgrener. Det er kort vei til fjorden med flere populære badeplasser langs Bunnefjorden, inkludert lokale Nordstrand Bad og Sydstranda på Ulvøya.
Brannfjell ved Ekebergsletta er et av de første skogsområdene i hovedstaden som blir bart på vårparten, noe både hundeeiere, barnefamilier, terrengsyklister og idrettsutøvere vet å benytte seg av. Det er stier over hele åsen, alt fra brede lysløyper til trange skogstier og svabergpartier. Et besøk i skulpturparken på Ekeberg kan også anbefales.
Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Kiwi og Rema 1000. Holtet og Sæter har et godt utvalg av butikker, spisesteder og helsetilbud. På Holtet finner du blant annet delikatesseforretningen Jacobs og Godt brød. Lambertseter kjøpesenter og Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde via offentlig kommunikasjon og bil.
Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss, trikk og tog, alt i gangavstand fra boligen. Med bil fra Nordstrand tar det ca. 4 min til Lambertseter, ca. 9 min til Ryen, ca. 7 min til Ekeberg, ca. 7 min til Oslo S og ca. 35 min til Oslo Lufthavn.
Eiendommen har gangavstand til Nordstrand barneskole og Nordseter ungdomsskole. Steinerskolen på Nordstrand ligger også i gangavstand fra boligen. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, bl.a. Holtet, Kongshavn og Lambertseter videregående, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager.
Bebyggelse
Eiendommen har tinglyst rett til gangadkomst og to parkeringsplasser på naboeiendom gnr.181/bnr.388.
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle tilgjengelige salgsdokumenter, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en sakyndig før det legges inn bud.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf.avhendingsloven § 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Utendørs arealavvik utgjør en mangel dersom avviket anses "vesentlig mindre", jf. avhl. § 3-3 (1).
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Dersom kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler.
Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.
Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Vedlegg til salgsoppgaven
Videre i denne salgsoppgaven ligger vedlegg. Disse inneholder viktig informasjon om eiendommen og må gjennomgås før bud gis.
Regulering
Eiendommen er blant annet omfattet av reguleringsplan S-4220 (småhusplanen) som er under revidering. Revidering av planen ble varslet 7. Juni 2021 og forslag til ny plan er ute på høring og til offentlig ettersyn i tidsrommet 4. April til 30. Mai 2022. Bearbeidet planforslag er estimert politisk behandlet i løpet av 4. kvartal 2022. Frem til ny plan blir gjeldende er det vedtatt midlertidig forbud mot tiltak (maksimalt 4 år). I utgangspunktet gjelder et midlertidig forbud mot tiltak for absolutt alle former for tiltak, inkludert tiltak som ikke er søknadspliktige. På bakgrunn av at planen berører et såpass stort område er det allikevel enkelte tiltak som allikevel kan gjennomføres på vanlig måte. Blant annet enkelte påbygg, rivning, tilbygg, innvending arbeider, etc. Oversikt finnes på PBE sine sider om saksinnsyn. Konferer evt. megler for nærmere informasjon. Revidert planforslag til politisk behandling ble sendt 04.01.2023. Byutviklingsutvalget opphevet den 15. februar Plan- og bygningsetatens vedtak om et midlertidig forbud mot tiltak i småhusplan-områdene i Oslo (S-4220), som ble vedtatt 1. juni 2022. Utvalgets vedtak betyr at det fra 15. februar ikke lenger gjelder et midlertidig forbud mot tiltak for planområdet. Utvalget har også bedt byråden om å legge ned et nytt og eventuelt justert midlertidig forbud mot tiltak med virkning fra onsdag 1. april 2021, dersom etaten mener det lar seg gjøre innenfor lovens rammer. Dette vil etaten følge opp fremover.
Nærområdets landskap/terreng, grøntdrag og bebyggelsesstruktur skal være førende ved plassering og gruppering av ny bebyggelse og ved fradeling av eiendommer. Med nærområde menes et område som omfatter tilgrensende eiendommer, eiendommer som er gjenboere, samt eiendommer langs begge sider av tilliggende vei/veier. Kommunen kan fastsette et utvidet eller redusert nærområde der det er naturlig at et større eller mindre område ses i sammenheng. Ved alle tiltak etter plan- og bygningsloven (pbl) skal det legges stor vekt på bevaring av eksisterende terreng og vegetasjon. Det tillates inntil 24 % bebygd areal (BYA) på den enkelte tomt. Det tillates en gesimshøyde inntil 6,5 meter og mønehøyde inntil 9,0 meter. For flere og mer detaljerte bestemmelser se reguleringsplanen som er tilgjengelig i vedlegget. Det gjøres oppmerksom på at denne planen er under revidering, og endringer vil antageligvis. Se avsnittet over for mer informasjon
I henhold til Plan og bygningsetatens hjemmeside for saksinnsyn er følgende byggesaker påvist i nærområdet til eiendommen:
- Munkerudkleiva 18 B - Bruksendring av bod til soverom
Saksnummer: 202003589
Siste bevegelse: Siste dok. 02.04.2020
- Slireveien 5 - Riving av tilbygg
Saksnummer: 202007803
Siste bevegelse: Siste dok. 13.07.2020
- P. A. Holms vei 37 - Oppføring av enebolig med integrert dobbeltgarasje
Saksnummer: 201618263
Siste bevegelse: Siste dok. 20.04.2020
- Munkerudkleiva 17 - Fasadeendring og bytte av tak
Saksnummer: 202116654
Siste bevegelse: Siste dok. 14.03.2022
I henhold til Plan og bygningsetatens hjemmeside for planinnsyn er følgende planer under arbeid i nærområdet til eiendommen:
- Saksnr.: 201807616
Saken gjelder: Munkerudgrenda 181/320 Boligprosjekt med i hovedsak rekkehusbebyggelse.
Sakstype: Detaljregulering
I området kan det generelt være pågående bygge- og plansaker som ikke er nærmere undersøkt.
Nærmere informasjon om ovennevnte planer finnes ved å gå inn på Oslo kommunes hjemmeside for saksinnsyn.
Ansvarlig megler
Rune Ugland
Nyttige lenker
EiendomsMegler 1 SR-Eiendom AS avd Ullevål
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 319467170 |
---|---|
Sist endret | 14. nov. 2024 08:25 |
Referanse | 2802240079 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.