Bildegalleri
Stor ubebygd tomt ved Karasjohka
Slettnes- Bollánnjãrga, 9736 Karasjok- Totalpris
- 374 392 kr
- Omkostninger
- 24 392 kr
Eff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Visning
Ta kontakt for å avtale visning.Om eiendommen
Adresse
Slettnes- Bollánnjãrga
9736 Karasjok
Matrikkel
Gnr. 18 bnr. 10 i Karasjok kommune
Beliggenhet, adkomst
Ubebygd tomt på 16 458,4 m2 ca. 22 km fra Karasjok sentrum. Tomten ligger fint til ved bredden av Karasjohka.
Det går en grus/skogsbilvei eid av Finnmarkseiendommen gjennom eiendommen.
Nærområdet
Nærområdet er spredt bebygget av fritidsboliger. Området rundt består i hovedsak av utmark. Det er gode muligheter for både jakt og fiske i umiddelbar nærhet til tomten.
Karasjok er landets nest største kommune i utstrekning med et areal på 5 464 km². Kommunen grenser til Finland (Utsjok i øst og Enare i sørøst), og i Norge til Kautokeino i vest og sørvest, Alta i nordvest, Porsanger i nord og Tana i nordøst. Kommunens administrasjonssted og eneste tettsted er Karasjok, (1 768 innbyggere 1. januar 2022). Kommunens høyeste punkt er Vuorji 1024 moh på grensa til Porsanger i nordvest.
Norges største sammenhengende villmarksområde, sørøstre Finnmarksvidda (4417 kvadratkilometer), deles av Karasjok og Kautokeino kommune.
Viktige næringer er bl.a. reindrift og jordbruk med tillegg av utmarksnæringer som jakt og fiske. I dag er det kvartærnæring (offentlig forvaltning, tjenesteyting m.v.) som sysselsetter flest arbeidstakere i kommunen. Rundt 80 % av kommunens innbyggere er samisktalende. Samisk og norsk er likestilte som forvaltningsspråk.
Kommunen har fått navnet etter elva som renner gjennom kommunen, Karasjohka (Kárá johka). Navnet johka er samisk og betyr elv. Navnet karas kommer trolig fra samisk og betyr trefat, eller fra finsk (kara) som betyr buktende - den buktende elva. Bygda vokste fram fra den gamle vinterleiren Ávjuvárri, som lå ca. 4 mil fra det som idag er Karasjok sentrum. Karasjok var i likhet med Kautokeino svensk kirkesogn inntil Danmark-Norge overtok området ved Strømstadtraktaten i 1751. Frem til 1866 var Karasjok del av Kistrand kommune.
Karasjok er en av flere kulturelle og sosiale arenaer for samer i Norge. Viktige samiske institusjoner er lagt hit, som f.eks Sámediggi/Sametinget, NRK Sápmi, det nasjonale museet De Samiske Samlinger, Samisk spesialistlegesenter, Samisk kunstnersenter, Indre Finnmark prosti, Samisk spesialbibliotek, og Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk. (kilde: Karasjok kommune)
Type, eierform og byggeår
Hyttetomt Selveier
Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)
Areal: 16 458 kvm, Eierform: Eiet tomt
Tomt og hage
Tomten er i hovedsak flat, samt dekket av einerkratt og delvis skogkledd.
Eiendommen ligger innenfor faresone for flom. Se vedlagt rapport i salgsoppgave.
Eiendommen er over 2 mål og ubebygd. Det kreves derfor konsesjon for kjøp av denne eiendommen.
Tilliggende fasiliteter
Eiendommen har ikke fiskerett i Karasjohka.
Reguleringsplan
På nordøstsiden av veien (mot elva) er det regulert til fritidsbebyggelse i kommunens arealdel. På den andre siden av veien er det regulert som LNF-område.
Prisantydning
350 000,-
Oppgjør
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Arealangivelser i salgsoppgaven
Arealangivelsene er hentet fra takst (evt tilstandsrapport).
Andre opplysninger
Det er ikke innhentet særskilte opplysninger om evt pålegg fra e-verk eller brann/feievesen.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID.
Overtagelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Nyttige lenker
Advokathuset Lakselv AS
Beliggenhet
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.