Bildegalleri
Arne Borghegn Design 49fot stålseilbåt
1680000,- ex mva Ekspedisjons seilbåt for arktiske forhold
1998
49 fot
Innenbords
6
Pris
2 100 000 kr
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Seilbåten "Youexplore II" er designet av Arne Borghegn og verftsbygget i 1998 i Danmark.
Båten er laget spesielt for å tåle seilas i arktiske farvann mht isolering, skrogdimensjonering, oppvarming osv. Den har vært brukt som ekspedisjonsfartøy på Svalbard og norskekysten.
6mm stål med knekkspantkonstruksjon, langkjølet med ca 3000L dieseltank i kjølen. Skroget er utvendig metallisert over vannlinjen og malt med tokomponentsystem. Alle detaljer sveist på dekk er i rustfritt stål. Vinduene i rorhuset er termoglass. Under vannlinjen er skroget behandlet med tjæreepoksy og bunnstoff. Innvendig er skroget behandlet med tjæreepoksy og 80mm skum. Spantene står med 42cm mellomrom og stringers for hver 30cm. Kjølen er 35mm stål og kjølfronten 80mm. Båten har 3 gjennomgående stålskott.
Båten er rigget som kutter med 2 stk rulleforstag og storeseil med gjennomgående spiler. 7 stk Andersen rustfrie vinsjer og kan seiles av en mann alene. Stående rigg er også rustfri.
Inngang med aluminiumsdør til styrehus med innvendig styreposisjon, instrumentering og kartbord på styrbord side. Pilotkøye på babord side i styrehus. Under dørk i styrehus finnes 2 x 500L vanntanker medvannpumpe, batteribank, samt 300L dagtank for motoren. Fremover fra styrehuset en rommelig bysse på babord side med gasskomfyr - 4 bluss og stekeovn. Dobbel vask med varmt og kaldt vann, og rikelig med skapplass. På styrbord side skinntrukket salong. Videre fremover i forkant av salongen stor stueplass/skap. På babord side foran bysse er det bad med dusj, toalett, vask og speil, samt god skapplass. I forpiggen er det lugar for 2 personer. I akterskipet er det mellomgang med tørkerom og Kabola diesel sentralfyrkjele. Akterlugren er stor med tre køyer og stort klaffebord i midten slik at den kan brukes som salong. Styrbord side inngang til maskinrom med verkstedsbenk.
Generelt om innredningen kan sies at den er lys og trivelig med detaljer i teak og mahogny.
Båten har væt på land i Januar 2024 for bunnvedlikehold.
Det er utført tykkelsesmåling av skrog med ultralyd. Rapport kan fremlegges.
Båten kan selges ex mva til bedrifter. Kr 1.680.000 ex mva
Båten er laget spesielt for å tåle seilas i arktiske farvann mht isolering, skrogdimensjonering, oppvarming osv. Den har vært brukt som ekspedisjonsfartøy på Svalbard og norskekysten.
6mm stål med knekkspantkonstruksjon, langkjølet med ca 3000L dieseltank i kjølen. Skroget er utvendig metallisert over vannlinjen og malt med tokomponentsystem. Alle detaljer sveist på dekk er i rustfritt stål. Vinduene i rorhuset er termoglass. Under vannlinjen er skroget behandlet med tjæreepoksy og bunnstoff. Innvendig er skroget behandlet med tjæreepoksy og 80mm skum. Spantene står med 42cm mellomrom og stringers for hver 30cm. Kjølen er 35mm stål og kjølfronten 80mm. Båten har 3 gjennomgående stålskott.
Båten er rigget som kutter med 2 stk rulleforstag og storeseil med gjennomgående spiler. 7 stk Andersen rustfrie vinsjer og kan seiles av en mann alene. Stående rigg er også rustfri.
Inngang med aluminiumsdør til styrehus med innvendig styreposisjon, instrumentering og kartbord på styrbord side. Pilotkøye på babord side i styrehus. Under dørk i styrehus finnes 2 x 500L vanntanker medvannpumpe, batteribank, samt 300L dagtank for motoren. Fremover fra styrehuset en rommelig bysse på babord side med gasskomfyr - 4 bluss og stekeovn. Dobbel vask med varmt og kaldt vann, og rikelig med skapplass. På styrbord side skinntrukket salong. Videre fremover i forkant av salongen stor stueplass/skap. På babord side foran bysse er det bad med dusj, toalett, vask og speil, samt god skapplass. I forpiggen er det lugar for 2 personer. I akterskipet er det mellomgang med tørkerom og Kabola diesel sentralfyrkjele. Akterlugren er stor med tre køyer og stort klaffebord i midten slik at den kan brukes som salong. Styrbord side inngang til maskinrom med verkstedsbenk.
Generelt om innredningen kan sies at den er lys og trivelig med detaljer i teak og mahogny.
Båten har væt på land i Januar 2024 for bunnvedlikehold.
Det er utført tykkelsesmåling av skrog med ultralyd. Rapport kan fremlegges.
Båten kan selges ex mva til bedrifter. Kr 1.680.000 ex mva
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Andre
- Modell
- Arne Borghegn Design 49fot stålseilbåt
- Modellår
- 1998
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 130.0 hk
- Motorfabrikant
- Perkins
- Type motor
- Innenbords
- Vekt
- 27 000 kg
- Lengde i fot
- 49 fot
- Dybde
- 250 cm
- Bredde
- 397 cm
- Sitteplasser
- 6
- Soveplasser
- 6
- Båtens beliggenhet
- Norge
- Registreringsnummer
- LK6043
Utstyr
Rigg:
2 stk rulleforstag
1 storseil
Totalt 133m2 seil
7 stk Andersen spill
Mast: Isomat 18,5m med to salingshorn
Stående rigg 10 og 12mm rustfri
Ankerspill:
3 tonn hydraulisk med frikobling og nokk
50kg Bruce anker og 100m galvanisert kjetting
Styremaskin:
Tennfjord nr 50
Motorinstallasjon:
Perkins Sabre M130C 130hk på 2600rpm
Kosør gear vribart propellanlegg
Propellen er isforsterket og aksling overdimensjonert
Oljeseparator:
C C Jensen oljeseparator som tar diesel fra kjøltanken og pumper opp i dagtanken
Kjøling:
Utvendig kjølerør for motor og gear. (Lukket system).
Eksos:
Tørr eksos i rustfritt stål, isolert.
Hydraulikkanlegg:
30L hydraulikkpumpe med frikobling.
50L hydraulikktank med filter.
Brannslukking:
CO2 anlegg i maskinrom og varsling i styrehus.
Elektrisk installasjon:
12V forbruksanlegg. For tiden 210Ah nytt batteri (2023), men det er plass til totalt 840Ah. 140A egen dynamo.
24V startbatteripakke (ny 2023) med egen dynamo.
Landstrømsanlegg med lading for 12 og 24V
Inverter på 1600W (VA)
Kommunikasjon:
Sailor SSB RE2100 HF
Sailor RT2048 VHF
Sailor GMDSS bærbar VHF
Garmin VHF 300i AIS
Navigasjon:
Furuno GPS satelitkompass
Furuno FCV-582L ekkolodd
JRC JMA-2253 radar
Garmin GPSmap 620
Garmin GPSmap 7412xsv
GarminGPSmap 527xs (uteposisjon)
Autopilot:
Timco med fjernkontroll.
Redningsutstyr:
1 stk Viking 8 pers flåte.
Jotron friflyt EPIRB
Jotron Radar-SART
2 stk rulleforstag
1 storseil
Totalt 133m2 seil
7 stk Andersen spill
Mast: Isomat 18,5m med to salingshorn
Stående rigg 10 og 12mm rustfri
Ankerspill:
3 tonn hydraulisk med frikobling og nokk
50kg Bruce anker og 100m galvanisert kjetting
Styremaskin:
Tennfjord nr 50
Motorinstallasjon:
Perkins Sabre M130C 130hk på 2600rpm
Kosør gear vribart propellanlegg
Propellen er isforsterket og aksling overdimensjonert
Oljeseparator:
C C Jensen oljeseparator som tar diesel fra kjøltanken og pumper opp i dagtanken
Kjøling:
Utvendig kjølerør for motor og gear. (Lukket system).
Eksos:
Tørr eksos i rustfritt stål, isolert.
Hydraulikkanlegg:
30L hydraulikkpumpe med frikobling.
50L hydraulikktank med filter.
Brannslukking:
CO2 anlegg i maskinrom og varsling i styrehus.
Elektrisk installasjon:
12V forbruksanlegg. For tiden 210Ah nytt batteri (2023), men det er plass til totalt 840Ah. 140A egen dynamo.
24V startbatteripakke (ny 2023) med egen dynamo.
Landstrømsanlegg med lading for 12 og 24V
Inverter på 1600W (VA)
Kommunikasjon:
Sailor SSB RE2100 HF
Sailor RT2048 VHF
Sailor GMDSS bærbar VHF
Garmin VHF 300i AIS
Navigasjon:
Furuno GPS satelitkompass
Furuno FCV-582L ekkolodd
JRC JMA-2253 radar
Garmin GPSmap 620
Garmin GPSmap 7412xsv
GarminGPSmap 527xs (uteposisjon)
Autopilot:
Timco med fjernkontroll.
Redningsutstyr:
1 stk Viking 8 pers flåte.
Jotron friflyt EPIRB
Jotron Radar-SART
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
5337 RongLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
2 550 000 kr
4 676 000 kr
1 900 000 kr
995 000 kr
24 025 980 kr
5 600 000 kr
2 390 000 kr
1 300 000 kr
1 060 000 kr
1 250 000 kr