Bildegalleri
Selvslående fokk /self tacking jib
Beskrivelse av varen
Forklaring nederst på hva dette er og hva den gjør.
Denne passer båter opptil ca 30fot, stått på veldig bred 26-foter (270cm bred). Den blir vanskelig å sende så dette blir nok for noen som kan hente eller ordne frakt selv. God stand. Veldig nyttig å ha. Hadde tenkt å bruke selv men jeg har fått noen andre prosjekter som tar all min tid. I utgangspunktet er det meste her i aluminium men sidekonsollene er syrefast ss316 stål.
Fokk (muligens, må sjekke) med forsterket akterspil (hvor skjøtet festes) kan medfølge for tillegg i pris.
Blokker og evt annet utstyr kan også medfølge. Jeg har mye utstyr liggende, se her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=335263618&ci=16
Kan befares I Fyllingsdalen.
Selges når bud er godtatt, tenker i utgangspunktet minst 5 tusen.
Nypris såvidt jeg kan se på slike enheter er rundt 14 tusen.
Har ikke noe hast med å selge.
Kan komme med en svært god pakkepris ved kjøpe av flere ting.
Husk at alle båtting er ekstremt dyrt, sjekk hvor som helst.
Kan godta allslags betalingsmetoder etter avtale.
Ser fram til hyggelig og ryddig handel!
PS: Jeg har per nå ikke nøyaktig mål på denne, da den befinner seg på et lager. På bilde 1 (mørke farger) er den montert på en 26ft båt som er 270 bred, selve enheten er altså kortere enn dette. På bilde 3 har jeg plassert den løst på en 32ft båt, hvor jeg hadde tenkt å montere den. Men den blir trolig litt kort for akkurat denne båten. Så ideelt sett går nok denne an å bruke på båter opptil ca 30ft.
********
Forklaring av hva dette er og hva den brukes til:
Dette er en gjenstand i aluminium/ss316 syrefast stål som i utgangspunktet har stått på en 26fot seilbåt. Den veier nesten ingenting men tåler kjempemasse. For å forklare hva dette er og hva den gjør så er hele greien er i fire hoveddeler; en skinne (den lengste delen i midten), en skjøtevogn som beveger seg fritt på denne skinnen, og et bein/sidekonsoll på hver side av skinnen som festes i skroget på båten. Det eneste som beveger seg når denne er er ferdig og korrekt installert er skjøtevognen. Totalt er det så klart mange flere deler, se illustrasjonsfoto. Blant annet er det endestoppere med gummi på hver ende av skinnen som skjøtevognen treffer på hver side, litt som et tog som når endestopp.
Det er i utgangspunktet to seil på en seilbåt, et storseil som er festet direkte i masten og befinner seg bak masten, og et forseil/fokk/jib. Det er kun forseilet vi snakker om her.
På skjøtevognen festes en blokk (se illustrasjonsfoto), og gjennom denne blokken går et skjøte (tau). Skjøtet er altså festet i blokken men det beveger seg fritt frem og tilbake gjennom dette punktet, som i tillegg beveger seg fritt fra side til side langs skinnen.
Den ene enden av dette skjøtet er festet i akterliket på seilet (det vil si det punktet på seilet som er lengst nede og bak). Den andre enden av skjøtet går helt foran på båten (baugen) langs dekk, gjennom en blokk nr 2 og derfra bak til cockpit (hvor man sitter og styrer båten) langs en av sidene på båten (samme hvilken) hvor man kan dra i skjøtet.
Man strammer forseilet når man krysser/går mot vinden, eller slakker det ut når man vil løsne foreseilet fordi man går med vinden (eller har vinden inn bakfra).
Dette systemet gjør det veldig mye enklere å seile, spesielt om man seiler alene eller går mot vinden (krysser) i en smal passasje (f.eks. i en fjord). Hvorfor?
Normalt sett under seiling (på en båt uten selvslåer) har man TO skjøter, altså to tau, festet i akterliket på forseilet. Ett av disse to skjøtene går direkte til cockpit langs babord side av båten og ett direkte til cockpit langs styrbord. (ingen av dem går via baugen) (Av de to andre endene/spissene av seilet er én festet fremst i baugen og ett i toppen av masten, dette gjelder alltid, med og uten selvslåer).
********
EKSEMPEL
Med medvind fungerer en seilbåt i praksis som et barn ville tenkt at den gjør, seilet slakkes ut og gjøres så stort som mulig for å fange vinden som kommer bakfra som en stor ballong/fallskjerm, og dytter båten fremover. Dette er udramatisk og den mest behagelige måten å seile på, og man kan seile nesten i den retningen man vil. Under skal jeg prøve å forklare hvordan man seiler MOT vinden, UTEN en selvslående fokk:
La oss si at man vil seile nordover langs en fjord og vinden kommer nordfra, altså fra retningen man ønsker å seile, rett mot deg. Dette er ofte tilfellet. Du kan ikke seile rett mot vindens retning, det er fysisk umulig. Men du kan heise seilene når båten står rett mot nord, nettopp fordi vinden ikke vil virke på seilene og dermed gjøre heisingen veldig tung. Ok, seilene er heist.
Du kan ikke seile mot vinden (nord) men du kan seile nesten mot vindens retning. Du vil merke når du er i stor nok vinkel vekk fra der vinden kommer fra fordi farten øker, båten vil kanskje krenge litt og båten vil da "suges"/dras fremover, på grunn av nøyaktig samme fysiske prinsipp (Bernoulli) som gjør at et fly holder seg oppe i luften. Husk at en flyvinge er krummet, som en skje som holdes opp ned. Dette gjelder også et seil, som er som en flyvinge som står rett opp.
Grunnen til at flyvinger holder fly i luften og et stramt seil kan dra en seilbåt (nesten) mot vinden er at luften beveger seg raskere forbi seilet på forsiden enn baksiden (raskere på oversiden enn undersiden av vingen) og derfor "hoper luften seg opp" bak seilet (under vingen). Dette skaper et relativt høytrykk bak seilet/under vingen som da dytter mot lavtrykket på andre siden for å prøve å utligne det. Altså dytter luftens høytrykk fremover mot baksiden av seilet (eller oppover mot undersiden av vingen).
Du må altså "velge side" og seiler da mot nordvest, altså litt til venstre (ca 45 grader) for der du egentlig ønsker. Dette kalles kryssing. Vinden kommer da inn i en ca 45 graders vinkel (fra båtens lengderetning) mot deg fra styrbord side (fra nord). Da ønsker du å ha forseilet stramt, og på babord side. Ser du det for deg? Vinden går da "inn i seilet".
Om seilet er en genoa/veldig stort og strekker seg forbi masten, vil det altså være på babord/venstre side av masten. For å oppnå dette må du løsne skjøtet (tauet) som går ned langs styrbord side, og stramme det som går til babord side.
Og så, når du vil skifte retning på båten f.eks. fordi du holder på å treffe land, så må du endre båtens retning mot høyre/nord/nordøst gjennom vindøyet (der vinden kommer fra, nord), og i denne prosessen (mens du har vinden rett mot deg) vil du miste fart og seilet vil blafre som bare juling og det hele er litt kaotisk (fordi vinden går like mye på begge sider av seilet).
Da må du være lynrask og slakke ut skjøtet som går til babord (som tidligere var stramt), og samtidig stramme inn skjøtet til styrbord (som tidligere var slakt). Da vil du dra hele seilet fra venstre/babord side av båten til høyre/styrbord side av båten. Da ender du opp i samme situasjon som før, med et seil som denne gangen er på styrbord side av båten/på høyre side av masten.
Denne prosessen å skifte seilet til motsatt side av båten kalles å slå, vende over stag eller slagvende ("tacking" på engelsk, "jybing" er det samme men i medvind). Å slå seilet gjentas hver gang du ønsker å endre retning, fordi du har kommet for langt i "feil retning" eller holder på å treffe noe. Dette skjer skjer HELE tiden om du seiler i en smal passasje.
Å seile i motvind kalles kryssing fordi du seiler på kryss og tvers hele tiden istedenfor en rett linje. Dette er egentlig 90% av jobben man gjør når man seiler (de andre 10% er å heise seilene, holde utkikk og velge retning med roret), den fysiske jobben knyttet til selve seilingen, det man gjør underveis. Det er veldig slitsomt fordi det må skje raskt og synkronisert (slakke ene skjøtet samtidig som det andres strammes) og det er potensielt store krefter på seilet som jobber mot deg. Alt kan skje her, i beste fall mister man all fart og i verste fall mister noen fingrene når tau skal løsnes og strammes..
VED Å BRUKE EN SELVSLÅENDE FOKK SLIPPER DU HELE DENNE PROSESSEN.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det enkle skjøtet som er festet i skjøtevognen på skinnen beveger seg fritt frem og tilbake og dermed slår den for deg. Seilet skifter retning helt av seg selv, på sekundet, i takt med vinden. Det er magisk.. Altså kan du "sit back and relax" og bare styre båten ved roret.
Storseilet (bak masten) styrer allerede seg selv fordi det er festet i bommen (stangen som er festet i masten og går bak mot/over cockpit), dette gjelder alle båter under alle forhold. Det eneste man gjør med storseilet er å stramme og løsne skjøtet som fester bommen (samme som med forseilet skal storseilet være stramt mot vinden og slakt i medvind). I medvind er det litt dramatisk når storseilet slår over fordi det tar hele bommen med seg og denne må man passe på ikke treffer noen for det kan det være svært farlig. Et skjøte fra bommen er festet i en skjøtevogn på en skinne i cockpit. Derfor kan man si at dette storseilet, i alle seilbåter som standard, følger samme prinsipp som et forseil med selvslåer.
Ulempen med selvslående fokk er at du ikke får strammet forseilet like mye og i samme vinkler (dette kalles trimming) som ved å bruke to skjøter på "gamlemåten". Dette er grunnen til at profesjonelle regatta (kappløp) har veldig mange folk ombord som bare konstant trimmer seilene for å oppnå høyest mulig fart.
Det er ikke enten eller, du kan så klart seile med to skjøter om du vil det selv om du har selvslåer, da står bare skinnen der ubrukt.
Håper dette oppklarte litt :) Still gjerne spørsmål, kan også ringes.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 18.1.2025, 10:25 ・ FINN-kode: 333844857