Model X er en utrolig energieffektiv, romslig, praktisk, sikker, komfortabel og rask SUV.
Vår bil er godt ivaretatt, og har fått nødvendig oppfølging hos Tesla når det har vært behov for det. Alle utbedringer er tatt på garanti, og det har derfor ikke vært spart på noe. Bilen har fullstendig elektronisk servicehistorikk.
Denne bilen har 100-batteriet, og sammen med den lave luftmotstanden (derav designen) og energieffektive motorer, fjernes enhver form for rekkeviddeangst. I tillegg beregner bilen strømforbruket/hvor mye strøm det er igjen på batteriet ved ankomst, meget presist. 100-batteriet gir både bedre rekkevidde og et helt annet kraftoverskudd og kjøreopplevelse, sammenlignet med 75-versjonen.
Nylige utbedringer:
- Nytt 12V batteri januar 25
- Nye vinterdekk desember 24
- Nye motorer og ledningsnett i begge frontdørene høsten 24 (soft close)
- Nye bremseskiver foran, samt bremseklosser, smøring etc sensommer 23
- Nye premium sommerdekk sommeren 23
- Bilen ble EU-godkjent uten merknader juli 23
- Alle kupefiltre, samt nivå for ac-gass, er sjekket av Tesla, uten merknader.
- Da bilen var ny ble ble karosseri, glassflater og felger korrigert og coatet med markedets beste produkter av høyt respekterte Talset Autocare.
Bilen er en oppdatert utgave av model X, som kom til Norge sommeren 2019, internt prosjektnavn hos Tesla var Raven.
Disse bilene fikk:
- Bedre støydemping
- Ekte luftfjæring med dempere som har justering av fasthet/mykhet i tillegg til belger som hever og senker bilen. Det gir en fantastisk komfort på langturer og over ujevnheter, samt overraskende lite krenging i svinger. Du kan selv velge hvor bilen automatisk skal heves, feks når du kommer til hytteveien eller fergeleier.
- Mer energieffektiv frontmotor fra model 3
- Høyere ladehastighet og CCS-ladeadapter som følger med bilen
Bilens meny er fortsatt den mest intuitive og brukervennlige opplevelsen i bilindustrien, og programvaren oppdateres jevnlig via wifi.
Bilen har et hav av plass, helt flatt gulv i kupeen, bagasjerom foran og bak, en motor på hver aksel og drift på alle fire, lavt tyngdepunkt og mer enn nok krefter. I praksis er det få biler som er raskere.
Vi har kun vært to voksne som har brukt bilen. Den har derfor lite slitasje, og må kunne betegnes som godt holdt.