3 500 kr
![Gammelt oljemaleri fra 1885](https://images.finncdn.no/dynamic/480x480c//2023/11/vertical-0/16/9/328/928/949_757536128.jpg)
Gamle fotografier
1 stort (kabinettkort) og 12 små (carte de visite)
Inkludert tre fotografier av to hunder
De aller fleste bildene er tatt av Rude
Slike fotografier ble ofte brukt som visittkort. De store ble kalt kabinettkort, kabinettfotografier eller kabinettbilder, og de små ble kalt visittkortfoto, cdv, carte de visite eller calling card.
Fotografiene er pålimt tykk kartong.
Det store har mål (i cm):
Kartong: 16,5 x 11 (selve bildet er 14,5 x 10,5)
De små har mål (i cm):
Kartong: ca. 10,5 x 6,5 (selve bildet er ca. 9,5 x 6)
Disse bildene ser ut til å være samme familie. Det er et ektepar, og de eier de to hundene. Det er helt sikkert, for det har vært flere bilder, hvor kvinnen er avbildet sammen med sine hunder (solgt).
Om de har vært bosatt i Drammen eller Kristiania eller begge deler, er jeg ikke helt sikker på, for jeg har dessverre ikke navnene deres. Det som er sikkert er at familien tilhører det øvre sjiktet i samfunnet, for her er det svært mange bilder, alle tatt hos fotograf, noe som slett ikke var billig.
Mest sannsynlig har de bodd i Drammen, siden fotografen (Rude) på flere bilder kun oppgir Drammen som atelier-adresse.
En av (med mindre det er samme mann?) de avbildede mennene (i tillegg til å ha blitt fotografert av Abel i Kristiania) har vært en tur (eller to) i Amerika. Her ble han fotografert i Boston av H. G. Smith og av H. L. Bingham i Kalamazoo i Michigan.
Fotografer:
C. G. Rude (1839–1901)
H. Abel (1830–1903)
H. G. Smith, Boston
H. L. Bingham, Kalamazoo, Michigan
Fotografene:
Christoffer Gade Rude ((født 26.april 1839 i Drammen, død 6. mars 1901 i Drammen) var en fotograf som virket i Oslo og Drammen. Som kjøpmannssønn skulle Rude ha gått i farens fotspor, men han hadde kunstneriske anlegg, var en dyktig tegner og maler og interesserte seg mest for fotografering. Etter å ha studert fotografi under den tyske proessor Kleffel, åpnet Rude den 7. juni 1865 sitt fotografiske atelier på Bragernes. Dette gikk tapt ved bybrannen i 1866, og etter to år på Strømsø bygget han i 1868 «Rudegården» i Nedre Strandgate 9, hvor han etablerte sitt nye atelier fra ca. 1870 til ca. 1910 med filial på Modum og fra 1884 med filial i Oslo. Gården brant ned på 1890-tallet, og Rude bygget deretter den vakre, toetasjes murgården som fortsatt står (senere kalt Brettgården, Nedre Strandgate 9 i Drammen).
Kjent som en usedvanlig dyktig fotograf og betegnet som en banebryter på fotografiets område i Norge, var den første fotograf som begynte med retusj. På kort tid klarte han å opparbeide sin forretning ikke bare til Drammens største, men til en av Norges største og den mest anerkjente og velrenommerte, også utenfor landets grenser. Ved samtlige utstillinger Rude deltok på ble hans arbeider belønnet med gullmedalje. Etter hans død ble firmaet drevet videre av enken, Andrea Elise f. Geelmuyden (1839–1920) og fra ca. 1914 av datteren Emilie, som nedla virksomheten i 1916. Hun solgte i 1915 gården og negativarkivet til fotograf Olaf Brett. Sønnen Ernest (1871–1948), f. i Drammen, overtok filialen i Oslo som han drev til sin død. Han ble betegnet som en av de store personligheter innen norsk fotokunst, med en rekke premier og tillitsverv, ridder av Dannebrogsordenen 1925.
Hans Holterman Abel (født 17. oktober 1830 i Farsund, død 11. desember 1903 i Kristiania) var sønn av byfogd Fredrik Christian Thrane A. og Margaretha Christine Schjelderup. Han var gift 1) m. Christine Mathilde Abel (1836-63), 2) m. Louise Doris Sophie Pauline Kleffel (også fotograf), datter av Ludwig Gustaf K. og Emilie Fredenhagen.
Cand. pharm. 1853, bestyrte endel apotek, begynte så i 1863 å interessere seg for fotografering, som han lærte hos sin senere svigerfar i Tyskland. I 1864 åpnet han sammen med sin hustru "Photographisk Atelier og Handel med photographiske Articler" i Hoppes Gaard ved Torvet i Christiania. Det ble etter hvert hustruen som tok seg av fotograferingen, mens han selv drev handelen med kjemikalier og fotografiske artikler. Han var imidlertid den første i Norge som i 1867 begynte med portretter i cabinet-form. I Bergens Adresse-Contoirs Efterretninger averterte han 2.5.1865: "DHrr Fotografer underrettes herved om at jeg foruden de sædvanlige til Fotografien henhørende Artikler ogsaa leverer alle til Urancopier-Processen (Wothlytypie) nødvendige Gjenstande. Enhver Bestilling vil gratis medgives en udførlig Anvisning til Udøvelse af Urancopier-processen. H.Abel. Exam.pharm. & Fotograf. Østre Gade No.18, Christiania". 20.3.1890 tok han patent på "Hylse for fotografiske Tørrplader". I 1901 hadde han egen avdeling i Bergen i Store Markevei 13. Atelieret ble i 1890 solgt til Sine Kraft, mens Kunstforlaget og kjemikalieforretningen fortsatte. Disse ble overtatt av sønnene Gustav Adolf Abel (1872-1936) og Louis Gustav Kleffel Abel (1874-1932).
Virkested:
1864-1890: Oslo Carl Johansgd. 17
Horatio G. Smith var aktiv 1862-1909. Han hadde sitt atelier i Studio Building i Boston. Om dette bygget fra Wikipedia: "The Studio Building (1861–1906) on Tremont Street (corner of Bromfield Street) in Boston, Massachusetts, housed artists' studios, theater companies and other businesses in the 19th century. It "held the true Bohemia of Boston, where artists and literati delighted to gather." Among the tenants were portraitist E.T. Billings, architect George Snell, sculptor Martin Milmore, artists William Morris Hunt, William Rimmer, Edward Mitchell Bannister, Phoebe Jenks; gallerist Seth Morton Vose, and many others."
Henry L. Bingham arbeidet i Kalamazoo, Michigan mellom 1870 og 1900. Han var også i San Antonio, Texas. Bildet her er tatt i Kalamazoo.
Fotografering er en ganske ny oppfinnelse, mindre enn 200 år gammel. De første fotografiene av vanlige folk ble tatt av profesjonelle fotografer i slutten av 1850-årene. Disse små carte de visite (visittkort), fotografiene (11,4x6,4 cm) var vanligvis av såkalt albumin-type - et tynt papirfotografi montert på et tykkere papir. De ble enormt populære og ble utvekslet blant venner og kjente.
I begynnelsen av 1870-årene ble carte de visite erstattet av kabinettfotografier, også et albumin-fotografi, men større og montert på tykk kartong. Begge dominerte den profesjonelle fotografiindustrien i nesten tretti år. Først rundt århundreskiftet, da film på rull kom og man lanserte det rimelige Brownie-kameraet, ble fotografering og fotoalbumer en folkehobby.
De første fotoalbumer ble konstruert for å se ut som en sober bibel med tunge permer overtrukket med skinn eller tekstil, tykke blad av kartong, og en spenne som holdt det hele sammen. Bruk av fotografiske albumer ble utbredt i siste halvdel av det 19. århundre, da fotografering blomstret. Kommersielle albumer ble designet som innbundne bøker, med side av papir eller kartong delt inn i rom som bildene kunne smettes inn i.
Kilde: Elizabeth E. Peacock: Ta vare på dine gamle gjenstander: Fotoalbum, Artikkel i magasinet SPOR nr. 1/2011, utgitt av NTNU Vitenskapsmuseet.
Søkeord: kabinettkort, kabinettfotografier, kabinettbilder, kabinettfoto, visittkort, visittkortfoto, cdv, carte de visite, calling card, portretter, fotografier, foto, fotografi, lokalhistorie, reklame
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingSist endret: 4.7.2024, 05:51 ・ FINN-kode: 342865688