Halhjemsmarka | Stor tomt med svært attraktiv beliggenhet - sjøutsikt og fantastiske solforhold, innerst i blindvei.
Halhjemsmarka tomt 62, 5200 Os- Totalpris
- 2 258 640 kr
- Omkostninger
- 68 640 kr
Pris på lån: fra 10 135 kr/mnd
Lånekalkulator fra 10 135 kr/mndEff.rente 6,46 %. 1 533 000 o/25 år. Kostnad: 1 507 500 kr. Totalt 3 040 500 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Fasiliteter
Om eiendommen
Eiendom
Halhjemsmarka tomt 62, 5200 Os
Matrikkel
Gnr. 44 bnr. 651 i Bjørnafjorden kommune
Boligtype
Boligtomt
Eierform
Selveier
Areal
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra takstrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Tomt
Eiet tomt 1009 m²
Prisantydning
2 190 000
Totalpris inkl. omkostninger
2 190 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
240,- (Pantattest kjøper)
500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,- (Tingl.gebyr skjøte)
54 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 2 190 000,-))
12 650,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
68 640,- (Omkostninger totalt)
2 258 640,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Eier
Jan Helge Lillefosse
May B Bjørnsen Lillefosse
Beliggenhet
Tomten ligger meget sentralt til i populære Halhjemsmarka, med alt en trenger i nærheten. Området er tilbaketrukket med et fredelig preg, samtidig som det kun er et steinkast unna barnehager, skole, servicetilbud og rekreasjonsmuligheter. Med lite trafikk og grønne omgivelser er det lett å trives for både store og små.
Områdete er meget barne- og familievennlig med gangavstand til barneskole og flere barnehager. For den yngste er det flere barnehagetilbud i området. Herunder kan vi nevne Søre Neset FUS barnehage, Kuvågen barnehage og Skorvane FUS barnehage som ligger alt fra ca. 3-7 minutter unna med bil. For de litt eldre barne er Halhjem Barnetun hvor man kan fullføre 1-4 trinn og Søre Neset skole hvor man kan fullføre 1-7 som nærmeste barneskoler.
Dersom du er av den turglade typen er det flere naturskjønne turmuligheter rett utenfor utgangsdøren. Koselig spaserturer i nærområdet kan anbefales. Halhjem og omkringliggende områder utgjør et eldorado for dem som er glad i natur, idrett og likevel vil ha nærhet til alt. Fra boligen er det tursti til Katlaberget, og ellers finnes det et mangfold av turstier i kommunen. For de som liker innendørs trening finner man Aktiv 365 på Xpress Os og Sprek & Blid Os som nærmeste treningssentre. Det populære Osbadet ligger i bygden, og ellers finnes Oseana Kunst- og Kultursenter også i sentrum, like ved badeplassen i Mobergsviken. Her finner man kino, konserter, musikk- og kulturskole, teater, revyer, og dansegrupper med mer - litt av det som gir grobunn for den kulturelle bygden.
Fra tomten er det få minutter til fergekaien på Halhjem. Med den nye lyderhornstunellen har kjøretiden til Bergen sentrum blitt drastisk redusert. Med denne nye veien tar det ca. 30 minutter til sentrum av Bergen.
På tross for den usjenerte beliggenheten er det gode bussforbindelser. Dersom du ønsker å benytte deg av kollektivtransport ligger nærmeste busstopp et par minutter unna boligen. Det er god tilknytning til offentlig transport med enkel reisevei mot Os og Bergen Sentrum.
Dagligvarehandelen gjør du unna på Kiwi Moberg, og ellers ligger Os sentrum og Amfi Os bare 10 minutter unna med bil. Her finner en de fleste servicetilbud en kan tenke seg. Herunder kan vi nevne apotek, vinmonopol, restauranter, kaféer og et ikke minst et mangfold av butikker.
Tomt
Eiet tomt, 1009 m²
Kommunale avgifter
Det vil tilkomme kommunale avgifter pr. år etter ferdigstillelse av bolig. Disse vil variere etter boligens størrelse m.m og betales kvartalsvis.
Det gjøres oppmerksom på at kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Renovasjonsgebyr i BIRs åtte eierkommuner (utenom Bergen)
For husholdningskunder i Askøy, Fusa, Kvam, Bjørnafjorden, Osterøy, Samnanger, Sund og Vaksdal er renovasjonsgebyret avhengig av hvor mange tømminger du har på restavfallsbeholderen.
Minimumsgebyret for en 140 liters beholder er 1 887,50 kr. Tømmer du bosset som en gjennomsnittskunde, hver 14.dag, er gebyret 2 342,50 kr. Ved maksimal antall tømminger blir gebyret 3 187,50 kr.
Faste løpende kostnader
Typiske utgifter for eier etter oppføring er: Bygningsforsikring, innboforsikring, renovasjonsgebyr, kommunale avgifter, brøyting, opparbeidelse/vedlikehold av felles privat vei, velforening/felleskostnader etc.
Formuesverdi
Det vil tilkomme ligningsverdi etter at eventuell bolig er oppført. Denne vil variere etter størrelse på bolig og kvadratmeterpriser i området. I forbindelse med statsbudsjettet for 2010 er det vedtatt innført en ny metode for å beregne ligningsverdi på boliger. Som kjøper må du fylle ut et spesielt skjema (RF-1282 - gjerne via skatteetaten.no eller altinn.no for å fylle ut elektronisk eller på papir)
Diverse
Ved overdragelse av ubebygde tomter kreves det egenerklæring om konsesjonsfrihet for overdragelsen. Det er en forutsetning for avtalen at egenerklæringsskjema om konsesjonsfrihet fylles ut av kjøper, og at denne godkjennes av kommunen før overtakelse av eiendommen finner sted. Det vil ikke kunne foretas oppgjør før egenerklæringsskjema foreligger i signert og godkjent stand.
Det er ny eier som bærer risikoen for å få godkjenning av tiltak på eiendommen. Vi oppfordrer derav interessenter til å kontakte Bjørnafjorden kommune for informasjon om hva som kan bygges på eiendommen/søknadsprosessen/etc.
Annet
Rett til fritt å velge megler:
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen.
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav.
Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig veg.
Iflg. kart Bjørnafjorden mottatt fra Bjørnafjorden kommune har eiendommen privat vann- og avløpsnett helt inntil tomten. Kjøper må legge og stå for kostnader for private stikkledninger fra egen tomt og frem til påkoblingspunkt.
Regulering
Området er regulert til bustad ifølge Bjørnafjorden kommune. Området er i henhold til gjeldende kommuneplan fastsett til framtidig friområde ifølge Bjørnafjorden kommune. For utfyllende informasjon om reguleringsbestemmelser med mer, se komplett salgsoppgave.
Utdrag fra reguleringsføresegner:
1.0 Generelt
1.01 Maksimal tomteutnytting for frittliggjande einebustader og tomannsbustader (per tomt) er BYA = 30%
1.02 Område B1 kan byggjast ut med maks. 1100 m2 golvareal BRA eksklusive evt. garasjeanlegg.
Område B2 kan byggjast ut med maks. 3650 m2 golvareal BRA eksklusive evt. garasjeanlegg.
Område B3 kan byggjast ut med maks. 2200 m2 golvareal BRA eksklusive evt. garasjeanlegg.
BYA er definert som størst lovleg bebygd areal rekna i prosent av tomtearealet (det arealet som er sett av til byggeområde). I bebygd areal vert rekna med hovudbygning, uthus/garasje og andre bygningsdelar slik dette er definert i Miljøverndepartementet sin veileder av 1997.
Maksimal tillate bruksareal BRA vert utrekna etter reglane i Norsk Standard 3940, Men med fire endringar fastlagd i tekniske forskrifter kap. III § 3-5. Gareasje- og parkeringsanlegg skal likevel ikkje reknast med i bruksarealet. Areal under overhengande balkongar/altanar skal heller ikkje reknast med.
1.03 På plankartet er det vist byggegrenser mellom anna mot veg. I tillegg gjeld byggegrense på
4 m mot nabogrense. Garasje eller uthus kan likevel plasserast nærare nabogrensa innanfor rammene i byggeforskriftene. Dette gjeld bygg som skal nyttast berre til garasje.
1.04 Gjerde og murar høgare enn 1 m skal godkjennast av kommunen.
1.05 Ved utbygging skal eksisterande naturtomt og vegetasjon søkjast bevart så langt råd er. Det blir særleg lagt vekt på at store tre får stå.
Følgjande krav gjeld or tomtene 6-10, 54-56, 60 og 61:
Planering (graving, sprenging, fylling etc.) skal skje innafor byggegrense som er vist i plankartet. Topp skjering og fot av fylling skal begge ligge innafor byggegrensene.
Ved innsending av rammesøknad eller søknad om tiltak, skal det gjerast greie for korleis desse tilhøva er ivareteke.
1.06 Utbygginga innafor planområdet skal vere open og med småhuskarakter. Bustadene skal utformast slik at byggeområda samla får eit godt heilskapleg preg. Dette gjeld tilpassing av byggevolum, stiluttrykk, materialbruk etc. Det skal nyttast fargar som passar til natura. Det er ikkje tillate å nytta signalfargar til utvendig fargesetting.
Dersom nemnde vilkår etter kommunen sitt skjøn ikkje er tilfredstillande oppfylte, kan kommunen avslå byggjesøknad.
1.1 Bustader
1.11 Alle som skal ha ansvar for utbygging (tiltakshavar og ansvarleg søkjar for søknad om byggjeløyve) skal tidleg i planleggingsprosessen ha kontakt med eining for Arealbruk og avtale førehandskonferanse i samsvar med reglane i plan- og bygningslova. I dette møtet skal premissene for utbygginga avtalast.
1.12 Einebustader
a) Einebustader skal vere frittliggjande og førast opp i 1 etasje og evt. loft - jamfør plan- og bygningslova. På eigen tabell i plankartet er lista opp tomter der det også er høve til underetasje innanfor rammene i byggeforskriftene.
Dei tomtene der det ikkje er ført opp høve til underetasje, kan underetasje vurderast/ godkjennast etter samråd med Os kommune. Det er då ein føresetnad at underetasjen er grave ned eller tilfylt på alle sider med maks 0,5 meter synleg grunnmur.
Ved handsaming av byggemelding vert det lagt vekt på at vald hustype er tilpassa terrenget. Situasjonsplanen skal visa tenkt arrondering av tomt med eventuelt naudsynte fjellskjeringar og murar og korleis eksisterande naturtomt og vegetasjon som ikkje kjem i konflikt med bustadoppføringa, blir teke vare på - jf. pkt 1.05.
b) På tabell i plankartet er det fastsett høgde på golv 1. etasje og maksimal mønehøgd for bustadene.
c) For einebustader og tomannsbustader der det er gitt høve til underetasje, kan eiga bustadeining ("hageleilighet") i underetasje godkjennast. Det er ikkje høve til å seksjonere utleigedelen frå hovudhusværet. Utleigehusværet skal ikkje overstige 60% av hovudhusværet sin storleik. For slikt husvære skal det visast 1 parekringsplass på eigen grunn.
d) Reguleringsplanen viser tilrådd hovudmøneretning. Evt. anna møneretning kan tillatast
dersom dette høver betre til gjeldande terrengformer og evt. tilstøytande nabobygg. Evt. anna møneretning skal grunngjevast og dokumenterast i byggesøknaden.
e) Mønehøgd på garasje skal ikkje overstige 5,5 meter rekna frå høgde på ferdig golv. Ingen
delar av garasjen kan innreiast/nyttast til bustadføremål
1.13 Tett/låg-bustader
a) Tomtane som på planen er disponert til tomannsbustader skal førast opp i 1 etasje og evt. loft - jamfør plan- og bygningslova. På eigen tabell i plankartet er lista opp tomter der det også er høve til underetasje innanfor rammene i byggeforskriftene.
Dei tomtene der det ikkje er ført opp høve til underetasje, kan underetasje vurderast/godkjennast etter samråd med Os kommune.
Det er då ein føresetnad at underetasjen er grave ned eller tilfylt på alle sider med maks 0,5 meter synleg grunnmur.
Ved handsaming av byggemelding vert det lagt vekt på at vald hustype er tilpassa terrenget. Situasjonsplanen skal visa tenkt arrondering av tomt med eventuelt naudsynte fjellskjeringar og murar og korleis eksisterande naturtomt og vegetasjon som ikkje kjem i konflikt med bustadoppføringa, blir teke vare på - jf. pkt 1.05.
b) I byggeområda merka B1, B2 og B3, skal Utbyggingsplan godkjennast av Os kommune - Det faste utvalet for plansaker, før utbygging. I plankartet er ei tenkt utbygging illustrert. Denne er retningsgjevande for utforminga av den endelege utbyggingsplanen. Maks mønehøgder som er påført plankartet, er bindande for utbygginga.
Utbyggingsplanen skal vise planlagde bygg i samanheng med omkringliggjande terreng og bygningar. Planen skal vise planlagd adkomst, parkeringsplassar, evt. garasjeanlegg, gjesteparkering, gangvegar og leikeplassar. Planen skal definere alle fellesareal og kven dei er felles for.
c) For område B1 kan bustadbygningane innafor graden av tomteutnyttinga, førast opp i 2 etasjar. Det må leggjast vekt på god terrengtilpassing og utbyggingsplanen må gjere greie for denne tilpassinga. Parkeringsplassar skal så langt råd er opparbeidast i garasjeanlegg under bustadene. Slik parkeringskjellar skal ikkje reknast med i talet på etasjar.
d) For område B2 og B3 kan bustadbygningane innafor graden av tomteutnyttinga, normalt førast opp i 2 etasjar; men 3 etasjar kan godkjennast dersom det i utbyggingsplanen kan dokumenterast god tilpassing til terreng og landskap. Parkeringsplassar skal så langt råd er opparbeidast i garasjeanlegg under bustadene. Slik parkeringskjellar skal ikkje reknast med i talet på etasjar.
1.14 Utbygging kan ikkje skje før vegar, fortau og gangvegar er bygd i samsvar med reguleringsplanen og tekniske anlegg til og langs tomta er opparbeidde. Ved utbygging av område for tett/låg bustader, kan dette likevel fråvikast etter særskild avtale med eining for Arealbruk. Området kan byggjast ut i etappar. Plan for evt. etappevis utbygging skal godkjennast av eining for Arealbruk.
1.15 Det skal leggjast stor vekt på tilpassing til landskap og eksisterande miljø. Tap av utsikt m.m. for eksisterande bygningar skal gjerast så liten som praktisk mogeleg.
1.16 I samsvar med planen skal tilkomstveg og parkeringsplassar setjast av på eigen grunn.
1.17 Parkeringsplassar skal opparbeidast i samsvar med krav i kommunal norm vedteke i Os kommunestyre 14.06.05.
Endring av reguleringsplan for Halhjemsmarka 3, 44/561 - tomt 62 er vedteken i samsvar med plankart datert 20.04.2021, med siste revisjon 20.04.2021. Endringa har planID 20040512.
Endringa går ut på justering av byggegrense og justering av #1 for tilkomst til friluftsområde/rekreasjonsområde.
Kopi av basiskart, reguleringsføresegner og planinformasjon er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
2 190 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
240,- (Pantattest kjøper)
500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,- (Tingl.gebyr skjøte)
54 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 2 190 000,-))
12 650,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
68 640,- (Omkostninger totalt)
2 258 640,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse.
Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering(hvitvaskingsloven) pålegger eiendomsmegleren å gjennomføre legitimasjonskontroll og risikovurdering av alle kunder og/eller eventuelle reelle rettighetshavere. Dersom kundene ikke oppfyller lovens krav eller eiendomsmegler har mistanke om at transaksjoner har tilknytning til utbytte av straffbare handlinger eller forhold som rammes av straffeloven §§ 131 - 136 a, kan eiendomsmegleren stanse gjennomføring av handelen. Eiendomsmegleren kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 2,5%
Tilrettelegging: 12 900,-
Grunnpakke: 9 000,-
Oppgjørshonorar: 6 990,-
Visningshonorar: 2 000,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp er det avtalt intet salg - ingen regning.
Oppdragsnummer
81-21-0201
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette.
Hos Eie stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt.
Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
Avdeling
Mekleriet AS
EIE Bergen Sentrum
Org. nr:917989338
Eidsvågbakken 1
5105 Eidsvåg i åsane
Tlf: 53 51 98 80, Fax:
Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF | Partner Simon Aasen
Saksbehandlere
Simon Aasen
EIE Bergen Sentrum
Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 41 62 42 74 / E-post: saa@eie.no
EIE Bergen Sentrum
/
EIE eiendomsmegling Bergen Sentrum
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 353262376 |
---|---|
Sist endret | 27. nov. 2024 09:31 |
Referanse | 81210201 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.