Jeg selger min BMW M3 med en god historikk og fornuftige oppgraderinger. EU-godkjent 8. mai 2024.
Historie: Bilen startet som en 1994-modell 316i og gikk som kjøreskolebil på Hønefoss. Donor-bilen var en 1996-modell M3, kjøpt ny i Sverige.
Ombygging: Ombyggingen er utført etter alle kunstens regler og er godkjent og skrevet inn i vognkortet. Forsterkningsplater er sveiset inn ved innfestningen til traversen bak. Alt av ledningsnett, instrumenter og til og med vindusviskermotoren ble flyttet over. Donorbilen hadde ikke gått mer enn 83000 km ved ombygging.
Motor: S50 B32
En nydelig 3.2 liters rekkesekser med 321 hestekrefter, og 350 nm dreimoment v/3500 o/min (mye på en sugemotor med det motorvolumet). Dette er tysk ingeniørkunst på sitt beste.
Motoren har nylig fått ny bunnpannepakning og har ingen oljelekkasjer. Ny oljetermostat er montert. Vanos er utbedret, så motoren maler som en katt. Motoren har fått hyppige oljeskift i mitt eie, og har nettopp fått nye tennplugger.
Girkasse: 6 trinns manuell. Girkule med lysende girkart.
Understell: bilen har originale fjærer og nye originale støtdempere, og nye tårnlager. Tannstang er fra Z3, som har utveksling på 2,7 runder, mot originalt 3,25 runder, på rattet. Casterstagene er justerbare fra Ground control, med kuleledd i hver ende. Travers og bærearmer bak har polyforinger.
Bilen oppleves som meget tight og presis å kjøre. Det er nylig utført hjulstillingskontroll, og bilen går rett som en snor på veien.
Hjul og dekk: Nyoppussede (Østfold felgteknikk) originale felger med nye Michelin Pilot Sport 4 (225/45-17 foran, 245/40-17 bak).
Lydanlegg: Originalt Harman Kardon-anlegg med kassettspiller, og CD-veksler i bagasjerommet. Herlig retrofølelse i dette anlegget, med god lyd.
Klimaanlegg: Ny kondenser er installert, samt nye O-ringer i alle rørtilkoblinger til klimaanlegget, i motorrommet.
Kjørecomputer: Den største kjørekomputeren til denne modellen, med blant annet utetemp, forbruk, gjennomsnittshastighet, osv. Alle piksler er inntakt.
Karosseri: bilen er så og si rustfri, og rett og fin i karosseriet. Framskjermene er helt nye og nylakkerte. Det er en liten farge-/nyanseforskjell på disse og resten av bilen, som synes mest i sterkt lys.
Generell tilstand: Pen bil, både over og under. De fleste gutta på «Cars & Coffee» vil nok komme med uttalelser i retning av at dette er en strøken bil. Det er gjort en relativt grundig detailerjobb på bilen, som gjør at den skinner om kapp med seg selv. For meg som kjenner bilen inn og ut, vet at det finnes en liten ripe, steinsprut, dent, eller en pitteliten rustblemme et par steder. Bilen er 30 år gammel og ikke 100% strøken, men det er lagt inn mange timer på å få den så fin som en ser den på bildene.
Er du interessert og vil komme og se og prøve bilen, vil visningen starte under. Jeg har løftebukk i garasjen.
Ved tegning av forsikring kan en velge om bilen skal være dekket som 316i eller M3. Det er en prisforskjell der. Bilen er dermed perfekt for deg som er ung og vil ha en sprek og fin bil med billig forsikring.
Dette er en fantastisk mulighet til å eie en ombygd og godt vedlikeholdt BMW M3 med lav kjørelengde. Perfekt for entusiasten som setter pris på kvalitet og ytelse.
Pris kan diskuteres med rette kjøper.
Innbytte er ikke av interesse.