Sjørøverskuta er klar for ny kaptein og mannskap!
Dette sjørøverskipet har seilt de sju hav og vel så det siden støpen på slutten av 70 tallet. Båten er langkjølet og robust bygget, noe som gjør den til en sikkert og rolig seiler selv i rufsete vær.
Det er ikke mange av disse langs kysten i dag, og når alle de rød klutene er heist ser skuta ut som en fryktinngytende 50 foter på avstand. Innvendig føles akterlugaren romslig når man får satt seg og man kan slå ned bordet og lage en god dobbelseng. Alle putene, altså skumgummien, ble byttet i 2021 så disse er faste og gode å ligge på (lagret tørt på vinterhalvåret).
På vei inn i akterlugaren er byssa med koketopp på den ene siden og vask på den andre med skaper under. Dette er ikke brukt i vårt eie, men kan testes i forkant av kjøp såklart. Skuta har ellers en trygg og god sentercockpit med plass til fire voksne. Innebygd toalett har den også. Jeg har kappet til nye lugardører til båten som medfølger om ønskelig. Alle skjøter og tauer er ført via dekk og ned i cockpiten for å enkelt kunne trimme seilene. Båten har innebygd motor med elstart og en autopilot som kan monteres på rattet for å holde den satte kursen. El-lensepumpe er nylig montert sammen med en batterilader.
Båten Båten sto på land i 2022, men fikk en velfortjent over haling nedenfra og opp våren 2023, da fjernet jeg alt gammelt bunnstoff og lakk, samt at jeg fikk gått over mindre sår og skader med sparkelmasser til formålet. Etter dette brukte jeg guiden til Jotun og deres to komponent epoxy primer (2 lag av denne). Over vannlinja benyttet jeg Shipolin produktet deres til lakkering (sort), og under linja Yachting Nonstop Supreme (rød) som skal vare i 2 sesonger. (https://batmagasin.jotun.no/grunning-bat-beskyttelse-og-gode-forberedelser/).
På dekket benyttet jeg en primer kalt Sealer, som jeg toppet med en annen Shipolin blanding (rødbrun terracotta farge) som skulle imitere treverk. Alle gjennomføringene ble også byttet og det ble påmontert kuleventiler på disse. Båten fikk nye fortøyningstau, nytt flagg, en windex, nytt kompass, ipad holder (for sjøkart), ny kjølevanns impeller, nye skjøter og tauer i alle mastene. Det følger ellers med en rekke smådeler og produkter om ønskelig.
Når det gjelder motoren er det installert en Faryman (https://www.farymann.com/engines.php?page=18wMarine). Det er nok en 7-8hk sak, antar at det er en en takter, som starter og går fint. Sist testet 08.11.24, da kjørte jeg også frostvæske gjennom for vinteren. (https://www.farymann.com/pdf/Farymann_18_W_YRS.pdf).
Behovet vårt har dessverre endret seg etter at vi fikk barn og jeg ser derfor klart for meg hvor lite brukt ho blir i årene fremover i vårt eie. Derfor ønsker jeg heller at noen andre får glede av ho, for det er en utrolig artig skute å seile rundt med.
Vi håper derfor at noen andre kan seile ho ut på nye eventyr langs fjerne og nære kyster. Arrangere sjørøvertokt, ta ho med ut på ei holme for overnatting og bruke mulighetene og opplevelsene som ho kan gi!
Ta kontakt ved spørsmål og kom gjerne med bud, så skal vi vurdere dem fortløpende.
( Søkeord: seilbåt, sjørøverskute, pirat, piratskute, motorseiler, seilbåt, senter cockpit, buckler mk 2)