Bildegalleri
Landsvik | Flott tomt med nærhet til sjø. Kun 50 minutter fra Bergen. Gode solforhold og kort vei til bussholdeplass.
Landsvik 36, 5917 Rossland- Kommunale avg.
- 582 kr per år
- Totalpris
- 717 710 kr
- Omkostninger
- 18 710 kr
- Formuesverdi
- 106 448 kr
Pris på lån: fra 3 142 kr/mnd
Lånekalkulator fra 3 142 kr/mndEff.rente 6,76 %. 419 400 o/20 år. Kostnad: 334 680 kr. Totalt 754 080 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Fasiliteter
Om eiendommen
Eiendom
Landsvik 36, 5917 ROSSLAND
Matrikkel
Gnr. 351 Bnr. 26 i Alver kommune
Boligtype
Fritidseiendom
Eierform
Selveier
Tomt
Eiet tomt 1806 kvm
Prisantydning
699 000
Tilstandsrapport
Det er ikke innhentet offentlig godkjent tilstandsrapport.
Totalpris inkl. omkostninger
kr 699 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 240,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 17 470,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 699 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 18 710,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 717 710,- (Totalpris inkl omkostninger)
Kommunale avgifter
Kr. 582 pr. år
Eier
Julius Kripaitis
Parkering
Parkering på tomt.
Beliggenhet
Velkommen til Landsvik 36. Tomten ligger idyllisk til i Landsvik med landlig beliggenhet og kort vei til sjø og turområder. Drøye 50 minutter fra Bergen og med gode bussforbindelser kun 4 minutter unna tomten.
Her har du mulighet til å bygge opp igjen eiendommen med nærhet til sjø og lotte landlie omgivelser. Tomten ligger i fin avstand til både Frekhaug, og Knarvik for et bredere utvalg av varer og tjenester.
Nærmeste dagligvarebutikk er Kiwi Holme ca. 15 min å kjøre fra tomten.
I dag står det et bygg på tomten med grunnmur og garasje.
Tomt
Eiet tomt, 1806 kvm
Kommunale avgifter
Kr. 582 pr. år
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Eiendomsskatt
Det er ikke eiendomsskatt i Alver kommune.
Faste løpende kostnader
For aktuell bolig vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd, forsikringer etc.
Formuesverdi
Formuesverdi kr 106 448 pr. 31.12.2022.
Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
Diverse
I internettannonsen, salgsoppgaven og eventuell avisannonse er det bruken av boligens rom som er opplyst, selv om denne kan være i strid med dagens krav for tilsvarende bruk.
Det er ny eier som bærer risikoen for å få godkjenning av tiltak på eiendommen. Vi oppfordrer derav interessenter til å kontakte Alver kommune for informasjon om hva som kan bygges på eiendommen/søknadsprosessen etc
Annet
Vi i EIE eiendomsmegling Bergen etterstreber å ha de beste boligannonsene i Norge og vi er stolte av å ha tilknyttet oss det som etter vår mening er de beste på styling og bilder i landet. Stylistene og fotografene i Heem jobber eksklusivt for Eie Eiendomsmegling i Bergen. Slik kan vi love det beste resultatet for våre kunder.
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav.
Utleie
Eiendommen kan i sin helhet leies ut.
Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet privat vei til offentlig vei ifølge Alver kommune.
Landsvik 36 har veirett over hovedbruket Gnr. 351 Bnr. 5. Hovedbruket har i senere tid skilt ut tomter som må kjøres over for å ha tilkomst til Landsvik 36. Denne veiretten medfølger også på disse aktuelle tomtene.
Landsvik 36 skal ha rett til å grava vassbrunn på hovudbruket, etter påvist stad av eigaren, soframt der ikkje kan finnast vatn på parsellen.
Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Regulering
Eiendommen er ikke regulert i reguleringsplan.
01.01.2020 ble kommunene Lindås, Radøy og Meland slått sammen til Alver kommune. gjeldende kommuneplan gjelder for Alver kommune.
Området er i henhold til gjeldende kommuneplan avsatt til LNFR ifølge Alver kommune.
Gnr/bnr 351/26 er registrert som LNF-Sreidd fritidsbustad, jf tabell 9.2.
Føresegn 3.2.2 vil være gjeldande ved søknad om tiltak på eigedommen.
3.2.2:
På eigedom med eksisterande bygningar kan følgjande tiltak tillatast i tråd med eksisterande bruk, jf pbl § 11-11 nr 2:
Tiltak etter pbl § 20-1, bokstav c), e), f), h), i), og j)
C: Fasadeendring
E: Riving av tiltak som nevnt i bokstav a (oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg)
F: Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
H: Oppføring av innhegning mot veg
I: Plassering av skilt- og reklameinnretninger
J: Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
§ 20-2.Søknadsplikt
Tiltak som nevnt i § 20-1, kan ikke utføres uten at søknad på forhånd er sendt kommunen og den deretter har gitt tillatelse, med mindre unntak følger av §§ 20-5, 20-6, 20-7 eller 20-8.
Tiltak som fell innafor reglane i pbl §§ 20-4, 20-5 og 20-6:
20-4:
Følgende tiltak er unntatt fra reglene i § 20-3 (Søknad, prosjektering og utførelse av tiltak som nevnt i § 20-1, skal forestås av foretak med ansvarsrett etter kapittel 23, med mindre unntak følger av §§ 20-4 til 20-8):
a: Mindre tiltak på bebygd eiendom
b. Alminnelige driftsbygninger i landbruket
c. Midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år
d. Opprettelse av grunneiendom mv. som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav m
e. Andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver
Departementet kan gi forskrift om hvilke tiltak som omfattes av bestemmelsen:
Som mindre tiltak etter plan- og bygningsloven § 20-4 første ledd bokstav a regnes oppføring, endring, fjerning og riving mv. av følgende tiltak, og som er i samsvar med plan- og bygningsloven § 1-6 andre ledd:
a. Et enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 50 kvm. Tilbygget kan i tillegg være underbygget med kjeller.
b. En enkelt frittliggende bygning som ikke skal brukes til beboelse, og hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 70 kvm. Bygningen kan oppføres i inntil én etasje og kan i tillegg være underbygget med kjeller.
c. Varig og tidsbestemt bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet
d. Skilt- og reklameinnretning inntil 6,5 kvm montert på vegg, eller med høyde inntil 3,5 m og bredde inntil 1,5 m montert frittstående på terreng. Bestemmelsen omfatter ikke plassering av slike skilt- og reklameinnretninger som kan utgjøre fare for personsikkerhet og ikke når flere skal monteres på samme sted eller på samme fasade.
e. Frittliggende boligbygning inntil 30 kvm BRA med én boenhet i én etasje uten kjeller som ikke på noe punkt overstiger en høyde på 4,5 m over bakken.
20-5:
For følgende tiltak som nevnt i § 20-1, er søknad og tillatelse ikke nødvendig dersom disse er i samsvar med plan:
a. Mindre frittliggende bygning som oppføres på bebygd eiendom, og som ikke kan brukes til beboelse
b. Frittliggende bygning som er større enn bygninger som nevnt i bokstav a, som oppføres på bebygd eiendom, og som verken skal brukes til beboelse eller annet varig opphold, og som ikke underbygges med kjeller
c. Mindre frittliggende byggverk knyttet til drift av jordbruks-, skogbruks- og reindriftsområder
d. Mindre tiltak i eksisterende byggverk
e. Mindre tiltak utendørs
f. Fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse
g. Andre mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten
Tillatelse er heller ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 bokstav m når:
a. Tiltaket skjer som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan
b. Tiltaket skjer etter krav som nevnt i matrikkellova § 9 første ledd bokstav g
c. Eksisterende matrikkelenhet registrert som offentlig veg skal deles i forbindelse med at ansvaret for administrasjonen av offentlige veger skal endres mellom staten, et statlig utbyggingsselskap for veg, fylkeskommunen eller kommunen.
Det samme gjelder tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j når tiltaket ikke skal stå lengre enn 2 måneder.
Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som nevnt i første til tredje ledd, utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov. Tiltak kan ikke settes i gang før det er gitt nødvendig tillatelse eller samtykke fra andre berørte myndigheter, jf. § 21-5.
20-6:
Tiltak som nevnt i § 20-1, er ikke søknadspliktig dersom tiltaket blir tilfredsstillende behandlet etter andre lover. Departementet skal gi forskrift om hvilke tiltak etter første punktum som er unntatt fra søknadsplikt og hvor langt bestemmelser i loven her gjelder.
Tilbygg og påbygg der samla bruksareal (BRA) er inntil 100m2 etter pbl § 20-1 a:
Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg
Arealoverføring eller tilleggsareal opptil 200 m² (samla) etter pbl § 20-1 m:
Opprettelse av ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller opprettelse av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer enn 10 år, eller arealoverføring, jf. matrikkellova.
Tiltak krev søknad om løyve etter pbl kapittel 20.
Se dokumentet planføresegner som er vedlagt salgsoppgaven for mer informasjon.
Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 699 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 240,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 17 470,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 699 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 18 710,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 717 710,- (Totalpris inkl omkostninger)
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 50.000,-
Grunnpakke: 10 000,-
Tilrettelegging: 10 000,-
Markedspakke: 15 900,-
Oppgjør: 7 990,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer
81-24-0336
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Hyttepakken og boligkjøperfo
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper fritidsbolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Hyttepakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring i forbindelse med kjøpet av fritidsboligen.
Hyttepakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Hyttepakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges som den er . Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
Avdeling
Mekleriet AS
EIE Bergen Sentrum
Org. nr: 917989338
Eidsvågbakken 1
5105 Eidsvåg i åsane
Tlf: 53 51 98 80
Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF | Fagansvarlig | Partner Cecilie Sandvik
Saksbehandlere
Erlend Nordhus
EIE Bergen Sentrum
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 94 16 89 77 / E-post: eno@eie.no
EIE eiendomsmegling Bergen Sentrum
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 355095241 |
---|---|
Sist endret | 16. nov. 2024 01:28 |
Referanse | 81240336 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.