Demenskoordinator - Brenner du for demensomsorgen og ønsker å gjøre en forskjell?
Drammen kommune
- Frist 31.07.2024
- Ansettelsesform Fast
Demenskoordinator - Brenner du for demensomsorgen og ønsker å gjøre en forskjell?
Ønsker du å være vår nye demenskoordinator i vårt hukommelsesteam og delta i videreutvikling av teamet i møte med morgendagens helsetjeneste?
Har du hjertet ditt i demensomsorgen og brenner for utviklingen av tjenester til denne målgruppen, så er det nettopp deg vi ser etter!
Som demenskoordinator i hukommelsesteamet vil du bidra til at personer med demens sykdom og deres pårørende får god utredning, oppfølging og et godt tilpasset tjenestetilbud.
Hukommelsesteamet inngår i Fagteam for tjenester til hjemmeboende. Fagteam består, foruten fire demens koordinatorer, av to kreftkoordinatorer og fem sykepleiere innen avansert klinisk almen sykepleie. Fagteamet innehar mye kompetanse, som gjennom samhandling med hverandre og andre tjenester i kommunen, skal bidra til best mulig tjenester for innbyggeren.
Demenskoordinator foretar hjemmebesøk med fokus på kartlegging av hjelpebehov, bidrar i samarbeid med fastlegen til utredning av eventuell demens diagnose og gir undervisning, veiledning og råd til innbyggere med demens sykdom, deres pårørende og øvrige ansatte i tjenestene. Demenskoordinator vil være kontaktperson for innbyggere med en demens diagnose og vil følge opp innbyggeren og dens familie under sykdomsforløpet.
Målet er å skape helhet, sammenheng og forutsigbarhet i tilbudet innad i kommunen, men også mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten og øvrige samarbeidspartnere.
Det er vedtatt politisk at det skal utvikles demensplan i Drammen kommune. Som demenskoordinator vil du få en gylden anledning til å påvirke dette arbeidet gjennom din kompetanse. Demensplan vil være en viktig utvikling i arbeidet med demensomsorgen i Drammen og vil sette en tydelig retning.
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
- Utredning i samarbeid med fastlegen ved mistanke om demens
- Følge opp innbyggere med demens og deres familie under sykdomsforløpet
- Kartlegge hjelpebehov for innbyggere med demens
- Være kjent med og ivareta demente innbyggeres rettigheter
- Ha oversikt over relevante tilbud og tjenester i og utenfor kommunen for innbyggere med demens
- Informere, undervise og veilede samarbeidspartnere i og utenfor kommunen
- Være faglig rådgiver overfor ansatte i hjemmetjenesten som arbeider med innbyggere med demens
- Ta initiativ til og bidra i utviklingsarbeid
- Sikre at stillingen blir kjent blant innbyggere og ansatte i kommunen og spesialisthelsetjenesten slik at innbyggere med demens, deres pårørende og helsepersonell vet hvor de kan henvende seg
- Holde deg faglig à jour ved å delta på kurs og konferanser innenfor fagfelt
Kvalifikasjoner
- 3-årig bechelor helse- og sosialfaglig utdanning (gjerne ergoterapeut, fysioterapeut, sykepleier og vernepleier) med mastergrad innenfor relevante fagområder. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for kravet om masterutdanning.
- Høy interesse for fagfeltet og inneha bred erfaring fra arbeid med innbyggere som har demenssykdom
- Erfaring fra koordineringsarbeid i kommunehelsetjenesten eller spesialisthelsetjenesten
- Gode ferdigheter i norsk muntlig og skriftlig
- Personlig egnethet vektlegges sterk
- For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden
Personlige egenskaper
Vi søker deg som:
- Er særdeles god i relasjonsarbeid og samarbeid
- Er en motivator og bidrar til å inspirere
- Er faglig engasjert
- Identifiserer og tar initiativ til utvikling av fremtidens helsetjeneste
- Tar initiativ til å etablere tettere samarbeid med relevante samarbeidspartnere
- Liker utfordringer og tar initiativ til å sette i gang prosjekter
- Er ansvarsbevisst og arbeider selvstendig
- Evner å planlegge, strukturere, prioritere og koordinere
- Er tilpasningsdyktig, løsningsorientert og fleksibel
Vi tilbyr
- Mulighet til å utvikle demenskoordinator rollen i Drammen kommune
- Dagarbeid med fleksibel arbeidstid, kjernetid mellom 9-14
- Mulighet til å organisere egen arbeidsdag
- Faglig utvikling i et faglig sterkt team med gode kollegaer
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Gamleveien 9, 3030 Drammen
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Sykepleier, Sykepleier / Eldreomsorg
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Demenskoordinator, Demensomsorg, Utvikling, Nytenkning, Helse og omsorg
- FINN-kode 358019585
- Sist endret