Bildegalleri
8 meter
8M CR Chr Jensen/Grimsøykilen. Opplag og båtplass kan ordnes. Positive til bud.
1952
44 fot
Innenbords
Ikke oppgitt
Pris
699 000 kr
Yachtbroker
Velkommen til Yachtbroker.no
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Beskrivelse av 8 m CR classic.
8mCR Glæden er en 44 fots klassisk seilbåt, designet av Christian Jensen i 1942 og bygget ved Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg i 1952. Det opprinnelige navnet var Veni , og fartøyet er kjent for sine mange regatta-seire. Båten er bygget med Oregon pine hud, eik i spant, baug og kjøl. Fartøyet er bygget i en serie på fem seilbåter etter Christian Jensens tegninger. Alle disse finnes i dag, Krabat i England, Arabella , Christina og Vinga er på Blommenholm.
Den originale riggen ble erstattet i 1986 med en aluminiums mast, rullebom for reving og rustfri stående rigg. Vinteren 1986-87 ble GLÆDEN total-restaurert ved Risør Trebåtbyggeri A/S.
Skroget: Jernkjølen ble da fjernet og alle bolter i kjøl, bunnstokken og baug/hekk ble erstattet med syrefast A4 stål. Nye eike spant ble laminert rundt masten. Mastefisken ble skiftet og bunnstokkene under ble skiftet til laminerte ringspant som er forbundet med eikespantene. Bolter mellom karm og bunnstokker er nå syrefaste. I skroget ble skruer og bolter byttet til syrefaste. Det er et sagspor mellom bordgangene hvor det er limt inn en list. Huden er altså limt opp på nytt og pusset, oljet og malt.
Roret er forsterket og rorarealet økt.
Dekk og overbygg: Dekket er helt nytt i 1986 og bygget opp med 2 lag vannfast kryssfiner som er epoxy-limt og spikret i bjelkene innbyrdes. Ett lag med 7 mm teak er limt og stiftet (bronsekrampe) i fineren. Fotlisten med slitekarm i teak er ny. Cockpiten er ny. Hyttetaket er slipt ned, pålimt Versatex-duk og restaurert med nye dollbord i mahogny. Nytt skylight over toalett. All mahogny er lakket 10 strøk med en 2-komponent polyuretanlakk.
Innredning: Toalettet ble montert i 1986. Salong og stikk-køyer akter er pusset opp. Nye sete- og putetrekk er sydd. Forpigg og byss er pusset opp.
Utstyr/motor: Alle tekniske systemer er for nye. Ny dieseltank på 110L. Yanmar
Diesel 4JHE 44Hk motor fra 1986 er fortsatt om bord med selvjusterende propell.
Skrogmessig er fartøyet rimelig intakt fra 1952.
Hun er godt vedlikeholdt av samme eier de siste 23 årene, før den ble solgt til nåværende eier for 2 år siden. Kontinuerlig oppgradert for enklere håndtering og komfort, og derfor egnet for en familie, samtidig som båtens sjel beholdes. Glæden har 6 sengeplasser; 2 i baugen, 2 i salongen og 2 akter, samt en praktisk bysse med to gassbrennere. Nye gjenstander de siste årene inkludert stående rigging, elektrisk system, syrefast septiktank, ankerspill, seilinstrumenter, mahogni badestige, skjøter, syrefast 10mm ankerkjetting, solcellepanel mm.
Båtplass, stabbur og lager kan tilbys i Norge.
I sesongen 21/22 har følgende blitt oppgradert på denne vakre yachten:
Grundig behandling under vannlinjen med bunnstoff og grunning, samt utskifting av treverk i utsparinger i kjølen.
Sliping og maling av fribord
Byttet noen plugger i teakdekket
Ny Max-Prop Classic 3-blads propell automatisk fjæring (gjør 7 knop ved maks skyvekraft)
Motorservice og oppgradering av eksosanlegg
Oppgradering av trykkvannssystemet
Bytte av cockpitvinsjer, til Lewmar
Utskifting av vaiervinsjer på mast med tauvinsjer Lewmar og Dynema tau.
Utskifting av storseil
Oppgradering av dieselfylling og tankkoblinger
Ny manuell lensepumpe med komplett Whale Gusher Titan-løsning
Båten er registrert i Norsk Skipsregister GLÆDEN/LK2667
Meglers beskrivelse: En sjelden mulighet til å eie en av Norges vakreste 8m CR. I tillegg er båten oppgradert til moderne tid, med løsninger som fungerer i dag, for god komfort og sikkerhet om bord. Båten er meget godt vedlikeholdt. Glæden vil seile godt med sin dype kjøl og sitt store seilareal.
8mCR Glæden er en 44 fots klassisk seilbåt, designet av Christian Jensen i 1942 og bygget ved Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg i 1952. Det opprinnelige navnet var Veni , og fartøyet er kjent for sine mange regatta-seire. Båten er bygget med Oregon pine hud, eik i spant, baug og kjøl. Fartøyet er bygget i en serie på fem seilbåter etter Christian Jensens tegninger. Alle disse finnes i dag, Krabat i England, Arabella , Christina og Vinga er på Blommenholm.
Den originale riggen ble erstattet i 1986 med en aluminiums mast, rullebom for reving og rustfri stående rigg. Vinteren 1986-87 ble GLÆDEN total-restaurert ved Risør Trebåtbyggeri A/S.
Skroget: Jernkjølen ble da fjernet og alle bolter i kjøl, bunnstokken og baug/hekk ble erstattet med syrefast A4 stål. Nye eike spant ble laminert rundt masten. Mastefisken ble skiftet og bunnstokkene under ble skiftet til laminerte ringspant som er forbundet med eikespantene. Bolter mellom karm og bunnstokker er nå syrefaste. I skroget ble skruer og bolter byttet til syrefaste. Det er et sagspor mellom bordgangene hvor det er limt inn en list. Huden er altså limt opp på nytt og pusset, oljet og malt.
Roret er forsterket og rorarealet økt.
Dekk og overbygg: Dekket er helt nytt i 1986 og bygget opp med 2 lag vannfast kryssfiner som er epoxy-limt og spikret i bjelkene innbyrdes. Ett lag med 7 mm teak er limt og stiftet (bronsekrampe) i fineren. Fotlisten med slitekarm i teak er ny. Cockpiten er ny. Hyttetaket er slipt ned, pålimt Versatex-duk og restaurert med nye dollbord i mahogny. Nytt skylight over toalett. All mahogny er lakket 10 strøk med en 2-komponent polyuretanlakk.
Innredning: Toalettet ble montert i 1986. Salong og stikk-køyer akter er pusset opp. Nye sete- og putetrekk er sydd. Forpigg og byss er pusset opp.
Utstyr/motor: Alle tekniske systemer er for nye. Ny dieseltank på 110L. Yanmar
Diesel 4JHE 44Hk motor fra 1986 er fortsatt om bord med selvjusterende propell.
Skrogmessig er fartøyet rimelig intakt fra 1952.
Hun er godt vedlikeholdt av samme eier de siste 23 årene, før den ble solgt til nåværende eier for 2 år siden. Kontinuerlig oppgradert for enklere håndtering og komfort, og derfor egnet for en familie, samtidig som båtens sjel beholdes. Glæden har 6 sengeplasser; 2 i baugen, 2 i salongen og 2 akter, samt en praktisk bysse med to gassbrennere. Nye gjenstander de siste årene inkludert stående rigging, elektrisk system, syrefast septiktank, ankerspill, seilinstrumenter, mahogni badestige, skjøter, syrefast 10mm ankerkjetting, solcellepanel mm.
Båtplass, stabbur og lager kan tilbys i Norge.
I sesongen 21/22 har følgende blitt oppgradert på denne vakre yachten:
Grundig behandling under vannlinjen med bunnstoff og grunning, samt utskifting av treverk i utsparinger i kjølen.
Sliping og maling av fribord
Byttet noen plugger i teakdekket
Ny Max-Prop Classic 3-blads propell automatisk fjæring (gjør 7 knop ved maks skyvekraft)
Motorservice og oppgradering av eksosanlegg
Oppgradering av trykkvannssystemet
Bytte av cockpitvinsjer, til Lewmar
Utskifting av vaiervinsjer på mast med tauvinsjer Lewmar og Dynema tau.
Utskifting av storseil
Oppgradering av dieselfylling og tankkoblinger
Ny manuell lensepumpe med komplett Whale Gusher Titan-løsning
Båten er registrert i Norsk Skipsregister GLÆDEN/LK2667
Meglers beskrivelse: En sjelden mulighet til å eie en av Norges vakreste 8m CR. I tillegg er båten oppgradert til moderne tid, med løsninger som fungerer i dag, for god komfort og sikkerhet om bord. Båten er meget godt vedlikeholdt. Glæden vil seile godt med sin dype kjøl og sitt store seilareal.
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- 8 meter
- Modellår
- 1952
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 44.0 hk
- Motorfabrikant
- Yanmar
- Type motor
- Innenbords
- Maksfart
- 8 knop
- Byggemateriale
- Tre
- Vekt
- 13 000 kg
- Lengde i fot
- 44 fot
- Dybde
- 250 cm
- Bredde
- 310 cm
- Soveplasser
- 6
- Farge
- Hvit
- Båtens beliggenhet
- Norge
Utstyr
2017 Landstrøm.
2017 Lader.
2021 Batterier.
2020 Solcellepanel.
2016 Elektrisk ankerspill, 1600 watt.
2019 ny lenspeumpe.
Bruce syrefast anker 18,5 KG.
GPS og kartplotter fra 2017.
Originalt kompass fra 1952.
Storseil fra 2008.
2018 Toalett.
2018 Holdingtank.
2017 Gass.
2017 Komfyr.
2012 Cockpit telt.
2018 Mahogny badestige.
2018 Raymarine vind, logg og ekkolodd.
Sloop Sparlight Masthead 18 meters høy mast.
100 liters ferskvanns tank.
60 liters varmtvanns tank.
50 liters kjøleboks.
110 liters dieseltank.
Kjølen er støpt i jern.
Masthead aluminiumsrigg, inklusive bom og spinnaker bom
Rullebom for reving av storseil
Rulleforstag fra Reckmann med Genoa
Klargjort med kutterstag
2017 Lader.
2021 Batterier.
2020 Solcellepanel.
2016 Elektrisk ankerspill, 1600 watt.
2019 ny lenspeumpe.
Bruce syrefast anker 18,5 KG.
GPS og kartplotter fra 2017.
Originalt kompass fra 1952.
Storseil fra 2008.
2018 Toalett.
2018 Holdingtank.
2017 Gass.
2017 Komfyr.
2012 Cockpit telt.
2018 Mahogny badestige.
2018 Raymarine vind, logg og ekkolodd.
Sloop Sparlight Masthead 18 meters høy mast.
100 liters ferskvanns tank.
60 liters varmtvanns tank.
50 liters kjøleboks.
110 liters dieseltank.
Kjølen er støpt i jern.
Masthead aluminiumsrigg, inklusive bom og spinnaker bom
Rullebom for reving av storseil
Rulleforstag fra Reckmann med Genoa
Klargjort med kutterstag
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
20 000 kr
130 000 kr
3 290 000 kr
169 000 kr
1 555 000 kr
50 000 kr
4 676 000 kr
4 500 000 kr
790 000 kr
349 000 kr
Oslo