Bildegalleri
Partagas - Sigaren som ble til rederi - Erik Jacobsen
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen blir sendt til deg, og du har 24 timer på deg til å inspisere den før pengene overføres til selger.
Beskrivelse av varen
Tangen Maritime forlag. 2007. 80 sider. Hefte. Med forord av Reiulf Steen
I 1980-årene forsvant de siste dynamittbåtene - ikke bare fra Østlandet og norskekysten, men også i fjerne farvann. En 100-årig historie ble avsluttet i Sætre på Hurumlandet. Dette er historien om alle skipene og folkene som bemannet dem.
D/S A/S Partagas må nok betegnes som et av våre minst kjente rederier, men det har så absolutt sin plass i vår maritime historie som ett av de mer fargerike og interessante transportselskaper vi har hatt. Det var Norsk Sprængstofindustri’s eget rederi, og båtene seilte med dynamitt i lasten i en tid da det var vanskelig å få andre til å akseptere slik farlig last.
Partagas ble startet 1. desember 1916, men vi må gå adskillig lenger tilbake i tiden for å få med hele dets historie.
Nitroglycerin Compagniet ble stiftet i 1865, og startet produksjon av sprengstoff basert på Alfred Nobel’s oppfinnelser. Den første fabrikken lå på Lysaker ved Christiania. Den eksploderte imidlertid i 1874, og ny fabrikk ble bygget på Engene,ved den idylliske Sætrepollen i Hurum.
Fabrikkens første dampskib ble innkjøpt i 1876. Det var en liten båt ved navn D/S ANNA. Denne ble solgt til Akers Mek. Verksted da Compagniet overtok den nybygde D/S ENGENE i 1878.
Nitroglycerin Compagniet var også med på dannelsen av Sætre-Christiania Dampskibsselskab som satt den nye D/S DUEN i rute på hovedstaden.
Den første tiden var det ikke så store mengder som skulle fraktes, men da godsmengdene økte kjøpte man en lekter til D/S ENGENE. Det var en tidligere ro-kanonsjalupp fra Marinen med navnet HOLT. Senere hadde man også en utrangsjert seilskute som het LYNA.
D/S ENGENE var for liten til kystfart, derfor fikk man bygget en større båt til dette formål i 1901. Den ble levert fra Akers Mek. Verksted og fikk navnet D/S NOBEL. Dette var en meget vellykket båt, men den ble skiftet ut allerede i 1912 av en enda større D/S NOBEL. Denne også bygget fra Aker.
Året etter, i 1913, leverte også Akers Mek. Verksted en sprengstoff-båt. Denne gangen til Nordenfjeldske Sprængstof A/S i Trondhjem. Dette selskap var eiet av Nitroglycerin Compagniet, og de hadde fabrikk på Sundalen ved Åsenfjorden. Båten fikk navnet D/S SUNDAL.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 25.12.2024, 14:18 ・ FINN-kode: 358264495