Vi søker tre engasjementer som utvalgssekretærer
Helse- og omsorgsdepartementet
- Frist 17.07.2024
- Ansettelsesform Engasjement
Tre engasjementer som utvalgssekretærer rådgiver/seniorrådgiver
Vi søker tre engasjementer som utvalgssekretærer
Om utvalget
Helse- og omsorgsdepartementet søker tre utvalgssekretærer/utreder i engasjement frem til 1. juni 2026. Sekretariatet for utvalget er lagt til Kommunetjenesteavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet.
Det skal oppnevnes et offentlig utvalg som skal utrede nye muligheter og modeller for samskaping om velferd mellom kommuner, tjenesteutøvere, innbyggere, sivilsamfunn, ideelle aktører og næringslivet. Utvalget skal ta utgangspunkt i kjernen i Meld. St. 24 (2022-2023) Fellesskap og meistring - Bu trygt heime (Bo trygt hjemme-reformen), og komme med innspill til hvordan samskaping og innovasjon kan benyttes i utviklingen av nye og bærekraftige løsninger.
Utvalget skal avgi sin innstilling gjennom en NOU (Norsk offentlig utredning) innen 1. juni 2026. Endelig mandat og sammensetning vil tilgjengeliggjøres så snart det er fastsatt. Tentativ oppstart er 1. oktober.
Til sekretariatet søker vi i utgangspunktet en utvalgssekretær på fulltid (100 prosent) og to utvalgssekretærer i deltid (50 prosent). Det bes opplyse i søknaden hvilken stilling man søker på og om man alternativt er interessert i flere av stillingene.
Arbeidsoppgaver
Sekretariatet skal bistå utvalget med utredninger, blant annet ved å innhente informasjon og utarbeide diskusjonsnotater, skrive utkast til og ferdigstille utvalgets NOU. De som ansettes, må påregne administrative og praktiske oppgaver knyttet til avvikling av møtene, arrangementer, eventuelle reiser, osv.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Vi krever
- relevant høyere utdanning på masternivå, fortrinnsvis samfunnsvitenskapelig og/eller juridisk kompetanse
- erfaring fra offentlig virksomhet,
- kjennskap til- og kunnskap om kommunesektoren
- prosjekterfaring fra større relevante utviklingsprosjekter
- innsikt og forståelse for samspillet mellom politikk, fag og administrasjon både nasjonalt, regionalt og lokalt
- god språklig og skriftlig framstillingsevne
Det er en fordel med
- kjennskap til forvaltning og departementene
- erfaring fra lignende prosesser
For stilling som rådgiver krever vi som hovedregel minst 3 år relevant erfaring, og for seniorrådgiver hovedregel minst 6 år relevant erfaring.
Den som ansettes må kunne autoriseres for behandling av informasjon gradert BEGRENSET eller høyere etter sikkerhetsloven.
Personlige egenskaper
Du er
- fleksibel og raus
- pliktoppfyllende, selvstendig og med god gjennomføringsevne
- har godt humør og gode samarbeidsevner
- god på å skape oppslutning og engasjement for saker du arbeider med både internt og eksternt
- flink til å finne løsninger i komplekse saker med ulike interesser
- robust, og takler høyt arbeidspress
Videre må du ha interesse for samfunnsspørsmål og politiske prosesser.
Vi vil legge vekt på personlig egnethet.
Vi tilbyr
- Prosjektstilling frem til 1. juni 2026
- Stillingsbrøk: 100%/50%
- Spennende arbeidsområde med gode utviklingsmuligheter
- Et godt arbeidsmiljø med kompetente, engasjerte og hyggelige kollegaer
- Trening i arbeidstiden
- God pensjonsordning
- Fleksibel arbeidstid
Lønn
Kr 630 000 - 950 000 avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For særskilt kvalifiserte søkere kan vi vurdere høyere lønn.
2 % innskudd til Statens pensjonskasse blir trukket fra lønnen. Medlemskapet er en av de beste pensjonsordningene i landet, med gunstig boliglån og gode forsikringsordninger.
Mangfold og inkludering i Helse- og omsorgsdepartementet
Vi er opptatte av mangfold, og mener inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker å være en arbeidsgiver som speiler folket, og vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å medvirke til enda bedre oppgaveløsing. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og personer som har stått utenfor arbeid eller utdanning i lengre tid, og vi legger til rette arbeidsforholdene om det trengs.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi kalle inn minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil se positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsdugnaden/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-0).
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkryssingen i jobbsøkerportalen gir grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter
Bakgrunnssjekk
HOD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker, og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med tilsettingen.
Slik søker du
Send søknad elektronisk via lenken "Søk stillingen" nederst på siden til JobbNorge.no. Legg ved vitnemål og eventuelle attester, og legg inn opplysninger til din CV.
Alle dine personopplysningar blir tatt vare på i samsvar med GDPR.
Unntak fra offentlig søkerliste
I samsvar med offentleglova § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Om arbeidsgiveren
Les meir om oss på regjeringa.no.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Teatergata 9, 0180 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Samfunnsviter
- FINN-kode 359018879
- Sist endret