Enhetsleder Helsetjenester og legevakt
Lindesnes kommune
- Frist 15.08.2024
- Ansettelsesform Fast
Enhetsleder Helsetjenester og legevakt
Lindesnes kommune har ledig en spennende stilling som enhetsleder for enhet Helsetjenester og legevakt. Enheten består av to avdelinger Lindesnes legevakt og avdeling Legetjenester. Lindesnes legevakt har ansvar for å gi legevakttjenester til alle som oppholder seg i kommunen. Avdeling Legetjenester har ansvar for drift av tre kommunale legesentre. Ansvaret for fastlegeordningen, LIS1 (turnusleger) og LIS3 (leger under spesialisering) og sykehjemsleger er også lagt til enheten .
Begge avdelingene har egne avdelingsledere med delegert ansvar for fag, personal og økonomi. Avdelingsledere rapporterer til enhetsleder. Enhetsleder inngår i kommunalsjefens ledergruppe.
Tjenesteområde Velferd står foran store endringer i årene som kommer og vi er i gang med en rekke utviklings- og endringsprosesser. Vi bygger nå nytt omsorgssenter og helsehus hvor første trinn skal stå ferdig tidlig i 2026 og andre trinn skal stå ferdig tidlig i 2028. Legevakt er blant annet planlagt inn i trinn to.
Vi søker en enhetsleder som bidrar til utvikling av tjenesten, som kan involvere og motivere ansatte i endringsprosesser. Enhetsleder vil være en viktig deltaker i videre arbeid i arbeidet med nytt bygg og organsiasjonsutvikling i tjenesteområdet Velferd. Enhetsleder vil ha ansvar for å lede arbeidet i egen enhet.
Alle enhetsledere skal utøve ledelse i tråd med kommunens verdigrunnlag, kommuneplan, øvrige styrende dokumenter, gjeldende lover og forskrifter.
Det vil kunne bli endringer i enhetens ansvarsområde.
Arbeidsoppgaver
Enhetsleder er delegert ansvar for fag, personal og økonomi fra kommunalsjef.
Et viktig ansvarsområde for enhetsleder er samhandling med andre virksomheter i tjenesteområdet, andre tjenesteområder i kommunen, rådmann og eksterne samarbeidsparter.
Fag:
Sørge for at brukerperspektivet blir ivaretatt, og bidra til god involvering i utvikling av tjenestetilbudet.
Strategisk og langsiktig blikk for eget fagområde sammen med aktuelle samarbeidsparter.
Etablere og legge til rette for systematisk kvalitetsarbeid som forbedrer og utvikler tjenestene i tråd med nasjonale føringer.
Personal:
Sikre riktig kompetanse gjennom rekruttering, mobilisere eksisterende kompetanse, utvikle- og beholde kompetanse
Sørge for riktig bemanning
Iverksette systematiske tiltak for å fremme arbeidsmiljø og nærvær og heltidskultur – HMS
Ivareta partssamarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten
Økonomi og drift:
Bidra aktivt til utvikling- og endringsprosesser
Ansvar for oppfølging av all aktivitet innenfor eget ansvarsområde og samhandling på tvers i kommunen
Sikre gode og kostnadseffektive tjenester og ressursutnyttelse innenfor tildelte økonomiske rammer
Bidra i arbeidet med budsjett og økonomiplan. Utøve virksomhetsstyring i samsvar med kommunens årshjul og rutiner
Ansvar for internkontroll i egen enhet
Kvalifikasjoner
Kompetansekrav:
Universitets - eller høgskoleutdanning innen helsefag, minimum på bachelornivå
Ledererfaring fra offentlig og/eller privat virksomhet
Relevant arbeidserfaring
Relevant erfaring innenfor økonomistyring og endringsledelse
God digital kompetanse
God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Ønskelige kvalifikasjoner:
Videreutdanning innen ledelse
Kunnskap om fastlegeordningen
Erfaring fra HMS - arbeid
Erfaring fra partssamarbeid og god forståelse for tillitsvalgtrollen i kommunal sektor
Personlige egenskaper
- Utviklingsorientert og evne til å tenke nytt
- God på samarbeid og evne til å motivere medarbeidere
- Flink til å skape gode relasjoner og kunne stå i krevende situasjoner
- Kunne utøve ledelse i tråd med kommunens verdigrunnlag, kommuneplan, øvrige styrende dokumenter, gjeldende lover og forskrifter
Personlig egnethet vektlegges i stor grad.
Vi tilbyr
Faglig dyktige og engasjerte kollegaer i et spennende og tverrfaglig miljø.
Varierte, utfordrende og spennende arbeidsoppgaver.
Mulighet til å være med å påvirke utviklingen av helse- og omsorgstjenestene i Lindesnes kommune.
Lønn og betingelser i henhold til gjeldende kommunalt regel- og avtaleverk. God pensjonsordning.
Om arbeidsgiveren
Har du lyst til å jobbe på Norges sydspiss? Lindesnes er landets sydligste kommune med om lag 23.500 innbyggere og 2100 ansatte. Kommunen er en av de største på Agder.
Mandal er kommunens by, og vi har de seneste årene hatt en formidabel by- og stedsutvikling, med et godt handelstilbud og et næringsliv i vekst. Det er en attraktiv kommune å bo i, med gode bo- og oppvekstmiljøer, og gode muligheter for jobb og utdanning. Kommunen har et rikt kulturliv, levende by og bygder, flotte naturområder fra hav til hei, og vi har et mangfoldig aktivitetstilbud for innbyggere i alle aldre.
Lindesnes kommune har tro på at mangfold på arbeidsplassen gjør oss bedre sammen, og vi vil derfor oppfordre kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, alder, kulturell bakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en.
Lindesnes er et godt sted å bo og leve. Bli med på laget vårt!
- Sektor: Offentlig
- Sted: Ytre Sandgate 25, 4514 Mandal
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
ledelse, legetjenester, legevakt
- FINN-kode 359069347
- Sist endret