100 kr
![Bøker om hundekjøring / sledehund](https://images.finncdn.no/dynamic/480x480c//2024/7/vertical-0/02/3/359/573/353_2db3a609-2ca2-43f2-bcf3-134c32150295.jpg)
Tilstand: Helt ny
Selger to bøker som brukes i lærerutdanningen: Kriteriebasert vurdering og Utdanning for bærekraftig utvikling. Begge bøkene er ny/ubrukt. Selges hver for seg eller samlet. Mer informasjon nedenfor:
300.- Kriteriebasert vurdering, av Tor Arne Wølner (2013) Boken er ny/ubrukt. Mer om boken i teksten nedenfor.
https://www.universitetsforlaget.no/kriteriebasert-vurdering-1
200.- Utdanning for bærekraftig utvikling (2015). Hva, hvorfor og hvordan? av Sinnes, Astrid T. Boken er ny/ubrukt. Mer informasjon om boken nedenfor:
https://www.akademika.no/realfag/miljokunnskap/utdanning-baerekraftig-utvikling/9788215024714
Om boken Kriteriebasert vurdering:
Boka hjelper læreren med å legge til rette for en ny og effektiv elevvurderingspraksis. Målet er å fremme elevens faglig læring. Forfatteren legger vekt på samarbeid ved hjelp av Lesson Study.
Lesson Study er en enkel idé for skoleutvikling og samarbeid om læringsledelse, og det er en form for aksjonslæring og ¿ forskning på egen undervisning. Lærere planlegger undervisning sammen, slik at det ikke er "min" undervisning, men "vår". De bygger på hverandres kunnskap om et emne, om hvordan deres elever tenker, om hva som skal være læringsmål, om tilbakemeldinger og fremovermeldinger, om formidling eller dialog og om spørsmålstyper, om hva de forventer at elevene skal lære og på hvilken måte.
Boka inneholder tre hovedkapitler:
1. Vurderingspraksis og samfunnsmessig forventninger
Her diskuteres ulike sider ved vurderingens kvalitet, som dens pålitelighet, dens referansepunkter, dens gyldighet og dens dokumentasjon.
2. Ulike vurderingsmetoder
Her diskuteres ulike hensikter ved vurdering, og problemstillinger knyttet til valg av undervisningsmetode og vurderingsmetode.
3. Samarbeid og kollegaveiledning
Her presenteres nye modeller for kvalitetssikring av vurdering gjennom samarbeid og veiledning, der endring av kultur vil danne grunnlag for nye praksiser.
Boka tilbyr et felles vokabular for vurdering, og den gir et grunnlag som lærerne og lærerstudentene kan reflektere over, diskutere og prøve ut i klasserommet.
Tor Arne Wølner er førstelektor i pedagogisk informasjonsvitenskap ved Høgskolen i Vestfold. Han har skrevet en rekke bøker og artikler om didaktikk, vurdering og digitale medier i undervisningen, og har god erfaring med undervisning og kommunikasjon i arbeid med interaktive tavler i klasserommet.
Om boken Utdanning for bærekraftig utvikling. Hva, hvorfor og hvordan?
Denne boken gir en innføring i undervisning for bærekraftig utvikling. Boken viser hvordan undervisning og læring kan legges opp for å fremme de kompetansene elever vil trenge for kunne bidra til en bærekraftig utvikling. Forfatteren gir henvisninger til litteratur og nettsteder hvor lærere kan finne oppdatert informasjon om problemstillinger knyttet til klima og miljø. Gjennom hele boken gis det også konkrete tips til undervisningsopplegg. I en utdanning for bærekraftig utvikling er det viktig at teorien elevene tilegner seg står i forhold til praksisen de opplever på skolen. Konkrete tips til hvordan skoler kan sette seg egne bærekraftsmål og dermed legge om til en mer bærekraftig drift, blir også presentert i boken. Boken er relevant for lærere, studenter og andre som er opptatt av hvordan skole og utdanning kan utruste elever til å imøtekomme miljøutfordringer og kunne bidra til en mer bærekraftig utvikling. Astrid T. Sinnes er førsteamanuensis i realfagsdidaktikk ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås. Hun har i flere år forsket på hvordan skole og lærerutdanning kan fremme utdanning for bærekraftig utvikling.
PPU, lærerutdanning, lærer, lektor, skole
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingSist endret: 3.7.2024, 05:36 ・ FINN-kode: 359582510