Kommunalsjef oppvekst
Lindesnes kommune
- Frist 18.08.2024
- Ansettelsesform Fast
Kommunalsjef oppvekst
Har du et engasjement for barn og unges oppvekstsvilkår? Er du i tillegg utviklingsorientert og handlekraftig? Vi søker etter deg med svært gode samarbeidsevner som kan lede og koordinere tjenesteområdet oppvekst, utvikle strategier og planer, samt sikre effektiv gjennomføring av kommunens mål og vedtak.
Som kommunalsjef oppvekst vil du ha det overordnede lederansvaret og skal sikre drift og utvikling av 9 kommunale barnehager, 14 skoler, Familiens hus (PPT, helsestasjon, familiesenter og barnevern). I tillegg omfatter det overordnede lederansvaret også et tilsynsansvar for private barnehager. Du vil ha store muligheter til å påvirke og utvikle eget tjenesteområde og kommunens helhetlige tjenestetilbud i samspill med de andre kommunalsjefene og lederne.
Gjennom vårt utviklingsprosjekt Sammen i Utvikling (SiU) skal vi gjennomføre en stor omstilling og utvikling av driften for å få en bærekraftig økonomi. Du vil få ansvar for å prosjekter og prosesser innenfor tjenesteområdet oppvekst.
Du bør være omstillingsdyktig, kunne tenke helthetlig og sette retning, samt kunne gjennomføre endringer som kreves. Utover gode kunnskaper innenfor tjenesteområdets ansvarsområde, må du som kommunalsjef ha en forståelse for øvrige tjenesteområder i kommunen, samt samspillet politikk og administrasjon. Som kommunalsjef deltar du i regionale nettverk og samhandler på tvers internt og med eksterne aktører som kan bidra til utvikling av tjenestene våre.
Tiltredelse etter avtale.
Arbeidsoppgaver
- Overordnet faglig, administrativt og økonomisk ansvar innenfor tjenesteområdet
- Motivere til høy ytelse og kontinuerlig forbedring av tjenestene
- Kommunisere klare mål og forventninger både for organisasjonen, ledere og medarbeidere
- Sikre at lovverk, planer og politiske vedtak blir iverksatt
- Ta et helhetlig ansvar sammen med de andre lederne for utvikling av hele kommunen
- Sørge for oppfølging og styring innenfor vedtatt budsjett
- Personalansvar for enhetsledere og andre medarbeidere tilknyttet kommunalsjef
- Legge til rette for involvering av medarbeidere, tillitsvalgte, vernetjeneste, innbyggere og brukere i forbedringsprosesser
- Representere kommunen i samarbeidet med med andre kommuner, fylkeskommunale og statlige organer for å utvikle helhetlige og brukerorienterte tjenester
Kvalifikasjoner
Kvalifikasjonskrav:
- Relevant høyere utdanning på minimum bachelornivå
- Kunnskap om lov og avtaleverk og erfaring fra offentlig sektor
- God økonomiforståelse og erfaring fra økonomistyring
- Erfaring med å lede medarbeidere med høy faglig kompetanse
- Kjennskap til offentlig beslutningsprosesser og samspillet med folkevalgte
- God forståelse og kunnskap om partssamarbeid
Ønskelige kvalifikasjoner:
- Master/videreutdanning innen ledelse
- Utdanning og/eller erfaring fra tverrfaglig samarbeid, tidlig innsats og kvalitetsutvikling i oppvekst
- Erfaring med å bygge/strukturere en organisasjon for effektiv drift med god kvalitet
Personlige egenskaper
- Skaper oppslutning om mål, prosesser og resultat gjennom involvering og delegering
- Evne til å bygge relasjoner, kommunisere tydelig og samarbeide godt med ulike aktører både internt og eksternt
- Evne til å tenke strategisk og analytisk
- Evnen til å prioritere og beslutte
- Strukturert, modig, nytenkende og endringsvillig
- Engasjement til å effektivisere arbeidsmetoder for eksempel gjennom digitalisering
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt
Vi tilbyr
- Utfordrende og spennende prosjekter i samarbeid med interne og eksterne aktører
- Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
- Et utviklingsorientert miljø med engasjerte og kompetente medarbeidere
- God pensjonsordning
- Lønn etter avtale
Ønsker ikke kontakt med annonseselgere.
Om arbeidsgiveren
Har du lyst til å jobbe på Norges sydspiss? Lindesnes er landets sydligste kommune med om lag 23.500 innbyggere og 2100 ansatte. Kommunen er en av de største på Agder.
Mandal er kommunens by, og vi har de seneste årene hatt en formidabel by- og stedsutvikling, med et godt handelstilbud og et næringsliv i vekst. Det er en attraktiv kommune å bo i, med gode bo- og oppvekstmiljøer, og gode muligheter for jobb og utdanning. Kommunen har et rikt kulturliv, levende by og bygder, flotte naturområder fra hav til hei, og vi har et mangfoldig aktivitetstilbud for innbyggere i alle aldre.
Lindesnes kommune har tro på at mangfold på arbeidsplassen gjør oss bedre sammen, og vi vil derfor oppfordre kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, alder, kulturell bakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en.
Lindesnes er et godt sted å bo og leve. Bli med på laget vårt!
- Sektor: Offentlig
- Sted: Ytre Sandgate 25, 4514 Mandal
- Bransje: Barn, skole og undervisning
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
omstilling, ledelse, utvikling, administrasjon, offentlig sektor
- FINN-kode 359969280
- Sist endret