Dokumentansvarlig
Sporveien AS
- Frist 25.08.2024
- Ansettelsesform Fast
Vi søker deg som brenner for informasjonsforvaltning i området dokumentstyring og BIM for utbyggingsprosjekter
Digitalisering og effektiv informasjonsstyring av dokumentasjon og modeller (BIM) er sentrale suksesskriterier i et hvert utbyggingsprosjekt, og fagfeltet er i stadig utvikling. Sporveien sitt samfunnsoppdrag er å skape mer kollektivtrafikk for pengene. Vi søker deg som kan bidra i utviklingen av denne rollen med god digital systemkompetanse, gjerne med erfaring eller interesse for BIM, og som har en systematisk tilnærming og et ryddig hode som liker å ha kontroll på dokumentasjon.
Stikkord som beskriver rollen: informasjonsforvaltning, dokumentansvarlig, digitalisering, system- og prosesshode, dokumentkontroll og modellforståelse (BIM)
Sporveiens utbyggingsavdeling er et sterkt byggherremiljø med dyktige og engasjerte kollegaer, stort mangfold og fokus på kompetansebygging og utvikling. Vi bygger for buss, trikk og t-bane og har en prosjektportefølje på 25-30 prosjekter i spennet fra mindre oppgraderingsprosjekter til store utbyggingsprosjekter. Alle våre prosjekter har stor betydning for byen, miljøet, og kollektivtrafikken.
Les mer om våre prosjekter her (link til vår prosjektside)
Ansvar og hovedoppgaver:
I rollen jobber du på tvers av flere utbyggingsprosjekter og spille er sentral rolle i å sikre at dokument- og modellhåndtering skjer effektivt og i samsvar med regelverket. Oppfølging av dokument- og modelleveranser fra rådgiver og entreprenør vil være en essensiell del av din rolle. Du vil være ansvarlig for dokument- og modellfaglig kontroll, rapportere på status og fremdrift og sikre overholdelse av overordnede krav og regelverk innenfor dokumentasjonsområdet. I tillegg vil du administrere bruk av samhandlingsverktøy for dokument- og modellhåndtering og gi støtte og veiledning som superbruker. Du vil også spille en nøkkelrolle i å gi opplæring og faglig veiledning i bruk av systemer, verktøy, rutiner og instrukser for informasjonsstyring samt forbedre våre prosesser.
I rollen vil du bidra til overlevering av FDV-dokumentasjon ved prosjektslutt og sørge for at dokumenter og modeller arkiveres i samsvar med Sporveiens styringssystem. Kontinuerlig forbedring er en del av din rolle, og du vil være en pådriver for å identifisere muligheter for effektivisering og kvalitetsforbedring innen informasjonsstyringsfaget og prosesser i prosjekt.
Kvalifikasjoner:
- Høyere utdanning, gjerne innen dokument/informasjonsforvaltning, arkiv eller BIM. Relevant arbeidserfaring kan i noen tilfeller kompensere for utdanningskravet
- Erfaring med «moderne» dokumentstyringssystemer eks. Aconex, Omega 365, BIM systemer eller tilsvarende
- Erfaring med dokumentstyring/dokumentkontroll/BIM og prosessforbedringer i prosjekt
- Gode digitale kunnskap
- Svært gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig
- Erfaring med sluttdokumentasjon/FDV
- Erfaring fra byggherre og Teknisk regelverk er en fordel
Personlige egenskaper:
Vi ser etter en allsidig kollega som har en naturlig forståelse for systemer og prosesser. De siste to årene har vår Utbyggingsavdeling implementert Oracle Aconex som nytt prosjekthotell og vi befinner oss midt i en spennende reise med kontinuerlig forbedring og utvikling, spesielt innen BIM. Du trives med å ta i bruk nye systemer, og din nysgjerrige og endringsvillige tilnærming vil være en styrke i denne rollen. Din nøyaktighet og dedikasjon til kvalitet er tydelig i ditt arbeid, samtidig som du har evnen til å kommunisere effektivt med kollegaer, ledere og eksterne leverandører.
Du er dyktig til å legge frem krav og dokumentasjon på en måte som andre forstår, og du har evnen til å bygge sterke relasjoner. I denne stillingen vil du sannsynligvis jobbe med flere prosjekter samtidig, og du trives med variasjon i arbeidsoppgavene. Du har en positiv innstilling og er ivrig etter å bidra til forbedring av interne prosesser og rutiner. Din rolle som ambassadør med en positiv holdning til det nye prosjekthotellet vil være avgjørende for vår suksess.
Hvorfor Sporveien
- Sporveien er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt
- Et godt arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
- Gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving, og et stort internt jobbmarked
- Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
- Trimrom, treningsstøtte og bedriftsidrettslag
- I Sporveien har fast ansatte og familie mulighet for å få fribillett inntil sone 2 på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus. Fribillettene fordelsbeskattes iht. regelverk for dette.
Det er viktig at du kan identifisere deg med å være en kulturbærer av våre verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende.
Vi er stolte av vårt mangfold blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Vi er underlagt offentlighetsloven. Dette innebærer at offentlige søkerlister vil bli utarbeidet (§ 25). Vi foretar bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater gjennom Semac AS.
Nærmere opplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til leder for Prosjektstøtte Marit Gjestvang Petersen på tlf. 403 07 644 eller e-post marit.gjestvang.petersen@sporveien.com
Om arbeidsgiveren
Enheten har 388 medarbeidere fordelt på lokasjonene Tøyen, Etterstad, Holtet og Majorstuen i Oslo. I løpet av 2023 både ferdigstilte og bidro enheten i flere av de store prosjektene som skal utvide kapasiteten i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Enheten har høy aktivitet og står overfor store og spennende oppgaver som skal gjøre kollektivtilbudet i hovedstadsområdet attraktivt for de reisende. Vedlikehold og drift av infrastrukturen skal opprettholdes samtidig som behovet for investeringer i ny og utbedret infrastruktur øker betydelig.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Økernveien 9, 0653 Oslo
- Bransje: Bygg og anlegg, Konsulent og rådgivning, Transport og logistikk
- Stillingsfunksjon: Dokumentasjon, Ingeniør, Rådgivning
Nøkkelord
Informasjonsforvaltning, Dokumentansvarlig, Digitaliserng, System- og prosesshode, Dokumentkontroll og modellforståelse (BIM)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 362248149
- Sist endret