Bildegalleri
Saab 900
Griffin 2.1-140
1993
109 000 km
Automat
Bensin
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på ZE55626Eff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
8. Årsak til nevnte regnlekkasje inn i brønnen under bagasjerom antatt funnet, og hvordan jeg ikke har sett dette før skjønner jeg ikke. En konstruksjonsfeil på bilen og tetting gjort på 5 minutter.
7. Rust i dører eller rundt bakluken er det ikke, som på bilen forøvrig. Jeg har lagt til bilder på slutten av serien , tatt etter en regnværsnatt.
6. Innbytte er jeg nok ikke interessert i. Jeg har lovet å kun ha ett veterankjøretøy, og skal jeg ha to blir dette definitivt bil nummer to!
5: Tør du kjøre bilen selv langt sørover i landet? Selv ville jeg ikke ha noen betenkeligheter selv om mye selvfølgelig kan skje - også med en gammel bil. Denne bilen er godt vedlikeholdt hele vegen, og i utgangspunktet er det ikke noe som helst som må gjøres før neste oljeskift (men holde et lite øye med frostvæsken).
Om det er ting du vil gjøre kan du i alle fall se bort fra de nødvendige servicetingene og glede deg over å kjøre bilen. Det er bare å sette seg inn og starte ferden dit du vil!
Jeg anskaffet bilen for å beholde den lenge og har egentlig ikke spart på noe, verken i arbeid eller kroner. Det kan du som evt kjøper denne glede deg over.
4. Jeg har lagt inn bilde av logg over periodisk vedlikehold/service i mitt eie etter kopi av servicebok.
3. Det er ikke samme seter i denne som i tidligere utgaver av 900. Interiøret fikk en oppdatering i 1991, da seter fra Saab 9000 ble standardutstyr i Saab 900. Høsten 1991 fikk 900-serien også ABS-bremser som standard og sentrallås. Den siste Saab 900 av den klassiske generasjonen forlot fabrikken 26 mars 1993. Setene i bilen er altså originale.
2. Ønsker du bilen sendt sørover? Bilen kan sendes med tog fra Narvik til Drammen ganske rimelig, og jeg kan gjerne levere den i Narvik. Sjekk fraktpris og gjør avtale på www.autotransport.no . Bilens høyde er 143 cm.
1. Jeg innser at prisen (85.000) var satt for høyt og jeg justerer etter råd denne ned til kanskje rett nivå. Utgangspunktet mitt var hva jeg betalte for min anskaffede 76 V4, og min tanke var at denne burde være verdt det samme.
Ta gjerne kontakt med meg på 906 28682 for en Saab-prat!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Annonsetekst:
I oktober 2019 fikk jeg kjøpe bilen jeg ALDRI skulle selge igjen, og her er jeg likevel. Jeg fikk en av de sist produserte Saabene – en OG 900 1993-modell Griffin registrert sent i 1992. Kunne det bli bedre?
En kort periode for 2 uker siden med tilsynelatende fravær av sunn fornuft i kombinasjon med en kone som ikke var hjemme og kunne holde meg i ørene gjorde at jeg plutselig også hadde kjøpt meg en fin Saab 96 V4!
Så her står jeg med en lovnad om bare å ha en gammel bil! Og det tunge valget faller på å selge min OG 900 som jeg er så glad i og håpe at livet med V4 gir meg like mye glede.
Jeg ser jeg bare har kjørt knapt 5.000 km med bilen på den de 5 årene jeg har hatt denne og leverer den videre i en enda bedre stand som gjør at du kan kose deg med denne enten du vil ta vare på denne som veteran eller som en billig bruksbil.
Jeg vil uansett at du skal vite hva du kjøper på godt og vondt.
Forsikring hos IF gjennom LMK sin avtale koster 650 i året med full kasko og i tillegg trafikkforsikringsavgift på 135.
Bilen har en historie: Den ble kjøpt som «representasjonsbil» for et lokalt firma og etterpå overtatt av eierne privat men brukt lite. Det har tydeligvis skjedd en skade på bilen, noe som gjorde at de solgte denne etter 11,5 år og det lokale SAAB-verkstedet stod arbeidet. I 2004 ble den kjøpt som bil nummer 2 av et voksent par som fra før av hadde en nøyaktig lik denne i garasjen, bare en årsmodell eldre. De hadde den i vel 15 år før jeg overtok den i 2019.
Kvaliteten på arbeidet som er gjort med bilen har tydeligvis vært veldig god, ikke ruster det noen steder og heller ikke er noe skjevt. Det er rett og slett en fantastisk god bil!
Bilen har vært rustbehandlet/kontrollert annethvert år i denne 15-årsperioden og hatt jevnlig service.
De siste årene har før jeg overtok har en eldre eier vært litt uheldig og påført noen «sår» dvs småbulker ol, men den ser fortsatt meget fin ut. Innvendig er den nesten som ny. Også taktrekket er slik det skal være (egentlig ikke noe problem på de siste modellene av OG900)!
Det jeg selger er en bil i veldig god stand, er kjørt lite, er "garantert" rustfri og som ser stort sett pen ut. Bilen er kjørt lite og jeg har lagt ned mye arbeid etter at jeg overtok bilen i 2019 slik at den skulle være i orden og tåle mange år på vegen. Med denne bilen tror jeg du trygt kan legge ut på tur uten bekymring.
Bilen har en 2,1 liters motor med 141 hk, men med automatkassen er den slettes ingen racerbil. Den har soltak (som er tett) og alarm som også kontrollerer sentrallås på alle 5 dører. Varme i førersete (ikke sjekket status) og krok.
Etter overtakelse overtok jeg vedlikehold selv etter mange års dokumentert service. I starten fikk den noen raske oljeskift med filter for å få renset motoren, den har fått DAB-radio, Ozon-behandling for å fjerne lukt, ny kjølevæske, nytt bensinfilter, nytt luftfilter, nye plugger, nytt batteri, ny spenningsregulator og i fjor ny bremsevæske, et par runder med ny servo-olje og nye stivere fjærer bak samt 4 gassdempere. Olje og filter ble skiftet før vinterlagring høsten 2023.
Jeg har hatt automatkassen åpen og skiftet filter inne i den og nesten 9 liter olje. Automatkassen er 3-speed auto transmissions (Type-37 made by Borg-Warner).
Bilen har også fått tidsriktige Saab Aero 92 Directional Felger med gode Continental Ecocontact 6 195/65R15 dekk.
Lakken har fått flere runder med voksbehandling og ser blank og fin ut.
Med nye fjærer og gassdempere ble dette en ny bil som ligger utrolig godt på vegen og tar dumper meget pent.
Bilen går fint på 95-oktan bensin, men jeg pleier fylle 98 mot slutten av sesongen.
Jeg har ikke tatt noen bilder fra bilens underside av den grunn av at det her er bare rustbeskyttelse å se på. Men, også det kan ordnes om du vil.
Med på handelen følger det:
· 4 stålfelger til bilen og tilhørende originale hjulkapsler.
· Metalgitter for å sette mellom for- og baksete (har stått hundebur bak en periode).
· Haynes-manual for bilen samt en DVD med diverse 900-dokumentasjon på DVD.
· Lakk stift, org. antenne.
· 2 sett nøkler, det ene med originalt Saabmerke.
Men den negative siden da?
Joda, det er alltid noe på en bil som er brukt i snart 32 år!
· Det er en liten «lekkasje» fra radiatoren helt nederst til venstre i kontaktpunktet mellom plast og metall (se bilde). Vel, noen stor lekkasje kan jeg ikke si at det er, men jeg ser dråper på gulvet når bilen har stått lenge, men påfylling er ikke nødvendig. Regner med at dette kan tettes fra utsiden men har ikke fått sett mer på det.
· Når det regner mye og lenge kommer det litt vann inn i brønnen bak under bagasjerommet, noe som skyldes en standard feil på disse bilene (lekkasje rundt baklyktene et sted). Jeg har ikke funnet ut hvor men har tatt for meg stedene og lagt godt med rustbeskyttelse der.
· Hvis du ser på hjulbuene (se bilder) vil du se at feks venstre side foran og høyre side avviker. Hjulbuen på høyre side foran har vært borte i noe, og jeg valgte som en kortsiktig løsning og sette på disse buene foran og bak på denne siden (etter god rustbehandling), noe som har fungert fint.
· Hjørnet på bilen bak på venstre side har en skade som kunne vært rettet og lakkert bedre. Men – knapt noen som ser denne. Og noen bruksmerker rundt omkring er det.
Jeg føler meg trygg på at med denne bilen ikke bare får en av de siste ekte Saabéne i god stand, men også en bil du kan vite status på og hygge deg med i mange år fremover.
I og med at dette er en gammel bil selges den som den står til en ny eier som skjønner betydningen av dette.
Om du ønsker en besiktigelse via feks Facetime kan dette selvfølgelig ordnes.
Bilen kan for øvrig besiktiges i Tromsø, på Nordnorsk Saab-treff i Bø i Vesterålen 23-25 august, eller på vegen mellom disse stedene.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Saab
- Modell
- 900
- Modellår
- 1993
- Karosseri
- Kombi 5-dørs
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 140 hk
- Slagvolum
- 2,1 l
- Kilometerstand
- 109 000 km
- Girkasse
- Automat
- Maksimal tilhengervekt
- 1 265 kg
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Vekt
- 1 265 kg
- Seter
- 5
- Dører
- 5
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- Nocturne 234H
- Bilen står i
- Norge
- Sist EU-godkjent
- 18.06.2024
- Neste frist for EU-kontroll
- 30.06.2026
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- ZE55626
- Chassis nr. (VIN)
- YS3AC56E1P2011463
- 1. gang registrert
- 14.12.1992
- Eiere
- 3
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- ABS-bremser
- Airbag foran
- AUX-inngang
- Hengerfeste, fast krok
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Oppvarmede seter
- Radio DAB+
- Radio FM
- Soltak/glasstak
- Sommerhjul
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Beskrevet i tekst
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. Beskrevet i tekst
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
9016 TromsøLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.