Kontorsjef
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD)
- Frist 25.8.2024
- Ansettelsesform Fast
Vil du lede arbeidet med kontorstøtte for politiske ledelse og departementsråden?
Om stillingen
I denne stillingen får du en nøkkelrolle i videreutvikling og driften av kontorstøtte for politisk og administrativ ledelse. Som kontorsjef får du personal- og fagansvaret for statsrådens og departementsrådens kontor. Til denne nyopprettede stillingen ser vi derfor etter deg som motiveres av å utvikle og forbedre, og som vil være med å forme både egen stilling og enheten du blir leder for. Du får lede arbeidet med kontorets kontakt med politisk og administrativ ledelse, og samordning med eksterne virksomheter som Stortinget og Statsministerens kontor (SMK).
Kontorsjefen vil bli en del av ledergruppa i avdeling for styring og organisasjon og rapportere til ekspedisjonssjefen i avdelingen.
Arbeidsoppgaver
Kontorsjefen vil ha ansvaret for den daglige oppfølgingen av de ansatte ved kontoret. I denne stillingen vil du jobbe tett på statsråden og øvrig politisk ledelse, og sørge for at deres hverdag tilrettelegges godt. Du vil være et bindeledd mellom politisk ledelse, departementets avdelinger og eksterne virksomheter. En del av arbeidet blir å identifisere hvordan arbeidet i enheten kan løses på en effektiv måte, og ta ansvar for å lede prosesser knyttet til dette. Du skal videreutvikle et godt felles fagmiljø ved kontoret, der alle gjennomfører oppgavene som et samlet team.
Sentrale oppgaver du vil få, er å
- understøtte politisk ledelse
- følge opp dialogen med interne avdelinger og eksterne aktører
- lede 3-5 ansatte i teamet
- utvikle, bygge opp og sikre helhetlig kontorstøtte for enheten og departementet
- utføre nye oppgaver som tillegges enheten
Vi søker deg som har
Du må ha
- utdanning utover videregående opplæring, gjerne på bachelornivå
- erfaring fra tilsvarende arbeidsoppgaver, der arbeidsmiljøet preges av et høyt tempo
- god kjennskap til offentlig sektor og sentralforvaltningen
- lederfaring, for eksempel som personalleder, fagleder eller prosjektleder
- gode skriftlige og muntlige formidlingsevner på norsk og engelsk
- god rolleforståelse
- gode digitale ferdigheter
Det er ønskelig at du har
- kjennskap til avgjørelsesprosesser i regjeringen
- erfaring fra tilsvarende kontor i departementene og dialogen med Stortinget og SMK
Personlige egenskaper
Stillingen medfører et høyt tempo og varierte arbeidsoppgaver, og krever stor grad av tilstedeværelse. Du må ofte foreta selvstendige vurderinger og raske beslutninger. For å trives og lykkes i denne stillingen, ser vi for oss at du
- setter deg raskt inn i nye oppgaver og problemstillinger
- er omstillingsdyktig, med en god evne til å prioritere
- er strukturert, beslutningsdyktig og pålitelig
- har et overordnet og helhetlig blikk
- er serviceinnstilt og har gode samarbeidsevner
Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet.
Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.
Vi tilbyr
- et arbeidsfellesskap med dyktige kollegaer som er stolte av jobben sin
- en spennende jobb i et sterk fagmiljø
- gode utviklingsmuligheter
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, med automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse
- fleksibel arbeidstid
- trening i arbeidstiden
- et tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter
Lønn: Stilling lønnes som kontorsjef fra kr. 745 000 - 845 900 per år. Lønnsplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner.
Sikkerhetsklarering: Tilsetting skjer under forutsetning at søker blir sikkerhetsklarert på nivå HEMMELIG. Les mer om sikkerhetsklarering på nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/).
Vi er opptatt av
Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Avkrysningene i jobbsøkerportalen brukes ikke til noe annet enn anonymisert statistikk som statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Informasjon til deg som søker
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
DFD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker, og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Vi gjør oppmerksom på at opplysningen om at du er søker kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten, jf. offentlighetsloven § 25. Du vil bli informert før offentliggjøringen og få mulighet til å trekke søknaden.
Kontaktperson: For nærmere opplysninger om stillingen, ta kontakt med fungerende ekspedisjonssjef Christoffer Sandvik Engelsøy på tlf. 400 59 966 eller e-post Christoffer-Sandvik.Engelsoy@dfd.dep.no. Ved spørsmål om rekrutteringsprosessen, ta kontakt med rådgiver i DSS Tale Fredriksen på tlf. 908 43 773 eller e-post Tale.Fredriksen@dss.dep.no.
Om arbeidsgiveren
Avdeling for styring og organisasjon ivaretar stabsfunksjoner for politisk ledelse og departementsråd, utvikler styringssystemer og fastsetter overordnede retningslinjer for en effektiv og samordnet ledelse av departementet. Avdelingen tar seg av administrative fellessaker og ser til at virksomheten foregår innenfor gjeldende regler og retningslinjer på det administrative området.
- Sektor: Offentlig
- Lederkategori: Leder
- Sted: Akersgata 59, 0180 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Kontor og administrasjon, Koordinering, Ledelse
Nøkkelord
departement, leder, kontor, kontorstøtte, forvaltning
- FINN-kode 364206878
- Sist endret