Jurist
Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI)
- Frist 27.08.2024
- Ansettelsesform Engasjement
Kriminalomsorgsdirektoratet søker jurist til arbeid med regelverksutvikling i et 12 mnd engasjement
Kriminalomsorgsdirektoratet søker jurist til arbeid med regelverksutvikling i et 12 mnd engasjement
Om stillingen
I tilknytning til økt oppdragsmengde ønsker KDI å ansette en midlertidig ressurs for 12 - tolv -måneder.
Vi ønsker deg med interesse for arbeid med regelverksutvikling og gjerne også internasjonale menneskerettigheter, herunder det nasjonale lovverkets forhold til slike internasjonale forpliktelser. Vi har også et særlig fokus på å tilrettelegge et tilpasset straffegjennomføringsløp for barn og unge. Du kan forvente deg spennende arbeidsoppgaver knyttet til et regelverk som favner om mange ulike forhold. Vi har et godt arbeidsmiljø med kunnskapsrike og erfarne medarbeidere som innehar kompetanse på en rekke ulike saksfelt, spesifikt regelverk og evnen til å se helheten i kriminalomsorgens regelverk og samfunnsoppdraget.
Stillingens hovedoppgaver vil være knyttet til arbeid med å utvikle regelverket i kriminalomsorgen, herunder ved utforming av retningslinjer og annet styrende regelverk. Stillingen innebærer videre bidrag i arbeidet med å vurdere og analysere om kriminalomsorgens regelverk er i samsvar med Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK), praksis fra Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD) og øvrige internasjonale forpliktelser på rettsområdet.
Stillingen er for tiden plassert i seksjon for progresjon, tilbakeføring og sikkerhet. Seksjonen har ansvar for utvikling av innhold, sikkerhet og regelverk for hele kriminalomsorgen og skal være en faglig motor for å utvikle en framtidsrettet straffegjennomføring som er trygg, åpen og nytenkende.
Dine viktigste oppgaver
- Bidra i arbeidet med å utarbeide forslag til eventuelle endringer i regelverk, opplæring og praksis, med et særlig fokus på videreutvikling av regelverket for straffegjennomføring med elektronisk kontroll
- Bidra i arbeidet med en gjennomgang og utvikling av etatens regelverk og se på hvorvidt straffegjennomføringsloven, forskrifter og retningslinjer mv er i tråd med EMK og øvrige internasjonale forpliktelser på rettsområdet
- Delta i og videreutvikle seksjonens regelverksteam.
- Samarbeide med øvrige fagmiljøer i seksjonen, direktoratet samt med regioner og etatens øvrige miljøer i utviklingen av regelverket
Utdanning og erfaring
Du må ha
- Juridisk embetseksamen/master i rettsvitskap
- Solide ferdigheter i norsk muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Gode muntlige og skriftlige engelskkunnskaper
Det er ønskelig at du har
- Erfaring med arbeid knyttet til menneskerettigheter
- Erfaring fra arbeid i offentlig forvaltning og med regelverksutvikling
- Erfaring fra kriminalomsorgen eller kjennskap til deler av straffesakskjeden
- Minimum 3 års relevant erfaring. For stilling som seniorrådgiver kreves minimum 5 års relevant erfaring
Personlige egenskaper
- Du er selvstendig, dedikert, effektiv og løsningsorientert
- Du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Du er beslutningsdyktig og med god gjennomføringsevne
- Du er analytisk, og med evne til å tenke helhetlig og tverrfaglig
Vi tilbyr
- Meningsfulle og utfordrende oppgaver i en etat med et viktig samfunnsoppdrag
- Gode pensjons, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
- Kantineordning, gode treningsmuligheter og parkering
Fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor etter avtale
Stillingen lønnes som rådgiver med stillingskode 1434, ltr. 62 - 74, kr 604 900 -745 000 og seniorrådgiver med stillingskode 1364, ltr. 71 - 80, kr 708 000 - 870 900 pr. år avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. Det blir trukket 2 % innskudd til Statens pensjonskasse. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
Generell informasjon
Kriminalomsorgen mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiv for å kunne bidra til en enda bedre oppgaveløsning.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.
Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår. Du kan lese mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her. (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling)
Vi gjør oppmerksom på at det må ikke være noe å utsette på vandelen til den som ansettes. Dette må dokumenteres med en uttømmende politiattest forut for ansettelse.
Vi gjør også oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søker har bedt om å være unntatt søkerlisten. Søker vil i så fall bli varslet om dette og gitt anledning til å trekke søknaden.
Den som ansettes må rette seg etter organisasjonsmessige eller andre endringer som blir bestemt om arbeidsområdet.
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til seksjonssjef Line Wilberg, tlf. 920 23 780 eller seniorrådgiver Cecilie Ødegaard, tlf. 928 23 352. Det er ønskelig med en rask tiltredelse, og aktuelle kandidater kan bli invitert til samtale fortløpende før søknadsfristens utløp.
Søknad og CV sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" på denne siden. Fullstendige opplysninger om relevant utdanning og arbeidserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet. Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen.
For spørsmål om elektronisk utfylling av CV kan Jobbnorge kontaktes på 75 54 22 20.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Solheimsgata 21, 2000 Lillestrøm
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Helse og omsorg, Politi og sikkerhet, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Rådgivning
- FINN-kode 364388993
- Sist endret