Seniorrådgiver innen dokumentasjonsforvaltning
Miljødirektoratet
- Frist 02.09.2024
- Ansettelsesform Fast
Vil du bidra til å levere arkivtjenester til Riksantikvaren?
Vil du bidra til å levere arkivtjenester til Riksantikvaren?
Om stillingen
Er du engasjert i arkiv og dokumentasjonsforvaltning og ønsker å jobbe med daglig drift og prosessforbedring? Vil du jobbe med å levere arkivtjenester til en viktig etat i miljøsektoren? Da er du kanskje den vi ser etter!
Vi søker en erfaren, kunnskapsrik og dyktig seniorrådgiver som kan bidra til å styrke vårt arkiv team som leverer tjenester til Riksantikvaren (https://riksantikvaren.no/).
Seksjon for arkiv- og dokumentasjon (https://www.miljodirektoratet.no/om-oss/miljodirektoratets-organisasjon/organisasjonsavdelingen/arkiv-og-dokumentasjon/) er en av fem seksjoner i organisasjon og digitaliseringsavdelingen. (https://www.miljodirektoratet.no/om-oss/miljodirektoratets-organisasjon/organisasjonsavdelingen/) Seksjonen har ansvar for alle arkivfaglige funksjoner i Miljødirektoratet (https://www.miljodirektoratet.no/). Dette inkluderer blant annet systemeierskap til vår sak/arkivløsning Elements og bibliotekstjenester i direktoratet. Vi har også ansvar for policy, prosesser, rutiner verktøy innen arkiv og dokumentasjonsområdet. Vi håndterer kurs, veiledning og brukerstøtte til ca. 730 ansatte. I tillegg leverer vi arkivtjenestene for alle de fem underliggende etatene i miljøsektoren.
Vi er seksjon med mange spennende utviklingsoppgaver fremover, og rollen som tjenesteleverandør gjør at våre ansatte får mulighet til varierende og utfordrende oppgaver utenom daglig drift. Seksjonen har totalt 20 medarbeidere Trondheim, Oslo og i Tromsø. Geografisk plassering for denne stillingen er på Helsfyr i Oslo.
Stillingens hovedansvarsområder
- daglige og periodiske driftsoppgaver, blant annet journalføring, postmottak og brukerstøtte
- bistå i arbeidet med rutineutvikling og annen prosessforbedring innenfor arkiv og dokumentasjonsforvaltning
- bidra til å utvikle seksjonen som en profesjonell tjenesteleverandør
- andre oppgaver som å jobbe på tvers av flere etater må også regnes med
Kompetansekrav
Kvalifikasjoner
- du har relevant høyere utdanning på bachelornivå med arkivkunnskap, eller annen relevant fagkrets. Lang erfaring kan kompensere for kravet til utdanning.
- det er ønskelig med 3-5 års erfaring med daglig arkivdrift i offentlig sektor
- du har god kjennskap til gjeldende lover og forskrift innenfor fagområdet
- du har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Egenskaper
- Du har gode samarbeidsevner, og erfaring med å jobbe i team.
- Du får ting unna, klarer å håndtere topper i arbeidsmengden, og ha flere baller i lufta samtidig.
- Du har evne til å ta initiativ og se løsninger.
- Du er god på veiledning, og å gi og ta imot tilbakemeldinger til kollegaer og saksbehandlere.
- Du liker å lære, og er opptatt av å se etter nye og lure måter å gjøre ting på.
- Du har et øye for dine kollegaer og bidrar til et godt arbeidsmiljø.
Vi tilbyr
- fast stilling som seniorrådgiver, med lønn fra kr. 635 400 til kr. 821 100 etter erfaring og kvalifikasjoner. Særskilt kvalifisert søker kan vurderes noe høyere.
- utfordrende arbeidsoppgaver på et viktig samfunnsområde
- gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter - inkludert trening i arbeidstiden
- fleksible arbeidstidsordninger inkludert mulighet for avtale om hjemmekontor, og pensjons- og boliglånsordninger i Statens pensjonskasse (https://www.spk.no/)
Har du spørsmål?
Kontaktperson for stillingen er seksjonsleder Håvard Langklep på telefon 41 52 18 97 eller e-post: Havard.Langklep@miljodir.no.
Spørsmål om søknadsprosessen kan også stilles til HR-rådgiver Grethe S. Solberg Mossige på telefon 41 64 88 73 eller e-post Grethe.Solberg.Mossige@miljodir.no.
Ved henvendelser, oppgi referansenummer 75-2024 OAD.
Generelle opplysninger
Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsdugnaden/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-0). Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.
Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen (https://www.miljodirektoratet.no/personvernerklaring/) vår.
Om arbeidsgiveren
Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene i Miljødirektoratet. Vi utvikler og følger opp regelverk, gir råd til Klima- og miljødepartementet, gjennomfører samfunnsøkonomiske analyser, overvåker og kartlegger arter, fører oppsyn og tilsyn, regulerer nasjonalparker og naturreservat. Noen oppgaver krever at ansatte med ulik fagkompetanse jobber sammen på tvers. På den måten sikrer vi størst mulig faglig tyngde i leveransene våre. Vi lærer av hverandre og utvikler oss internt. Andre arbeidsoppgaver krever selvstendig jobbing.For å løse samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte har vi behov for medarbeidere i alle aldere, med ulike fagkombinasjoner, kompetanse, livserfaringer og perspektiver. Er du kvalifisert til en ledig stilling, så oppfordrer vi deg til å søke! Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet, og har om lag 730 faste ansatte ved kontorene våre i Trondheim og Oslo, og i Statens naturoppsyn (SNO) som er lokalisert 56 steder i landet.Se alle ledige stillinger i Miljødirektoratet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Grensesvingen 7, 0661 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arkivar og bibliotekar, Dokumentasjon
- FINN-kode 364716752
- Sist endret