Fagleder
Sandnes kommune
- Frist 31.8.2024
- Ansettelsesform Fast
Fagleder
Avdeling omsorg og ettervern i barneverntjenesten i Sandnes trenger fagleder. Vi arbeider etter lov om barnevern der målgruppen er barn og unge i alderen 0-25 år som bor i fosterhjem, på institusjon eller i egen bolig, og deres familier.
Avdelingen består av 16 saksbehandlere, 2 fagledere og avdelingsleder. Vi søker nå etter fagleder i 100% fast stilling med tiltredelse så snart som mulig.
Vi er en avdeling som er opptatt av faglig utvikling og de gode drøftinger der det er rom for, og ønske om, ulike perspektiver og synspunkt. Vi er opptatt av å se barnet i en helhetlig kontekst, og å etablere gode lag rundt barnet. Vi er og særlig opptatt av både en systematisk og en relasjonell god oppfølging av foreldre i etterkant av en plassering. Vi etterstreber å etablere et samarbeid med barn og deres foreldre for å jobbe mot mål om gjenforening, subsidiært ønsker vi å tilrettelegge for gode samvær.
Som kollegagruppe er vi en kreativ og løsningsorientert gjeng som er opptatt av inkludering og ivaretakelse av både hverandre og de vi har valgt å jobbe for. Barne- og familieenheten jobber etter prinsippene og verdiene som samsvarer med FIT (Feedback informerte tjenester).
Arbeidsoppgaver
Fagleder har ansvaret for:
- Daglig oppfølging og drift av eget team bestående av 7 fulltidsansatte saksbehandlere
- Individuell oppfølging og veiledning av saksbehandlere på eget team
- Drifte ukentlige fagteam
- Kvalitetssikring av temaets barnevernfaglige arbeid
- Gjennomgang og tilbakemelding på skriftlig arbeid, f.eks. brev, barnevernfaglige vurderinger o.l.
- Implementering og iverksetting av beslutninger i henhold til gjeldende lovverk og retningslinjer
- At teamets arbeid har et systematisk medvirkningsfokus (ved bruk av FIT)
- Faglederne har også delt ansvar med avdelingsleder for fag-, prosess- og metodeutvikling i avdelingen, og har en aktiv deltakelse i avdelingens lederteam
- Fagleder inngår i et kontinuerlig samarbeid med samarbeidspartnere/etater i de ulike kommunene vi samarbeider med, og andre relevante tjenester, og har en rolle som verdi- og kulturbærer i tjenesten
Kvalifikasjoner
I denne stillingen er det krav om:
- Minimum 3-årig universitets-/høyskoleutdanning som barnevernspedagog eller sosionom
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Relevant erfaring med gruppeledelse, beslutningstaking og faglig veiledning
- Erfaring fra arbeid i kommunal barneverntjeneste
- Erfaring fra tverrfaglig/tverretatlig arbeid
- Gode IT ferdigheter
Det er også ønskelig med:
- Relevant master/videreutdanning (eksempelvis veiledning, familieterapi, barnevern, psykisk helsearbeid el.l.)
Det er også krav om:
- Norskferdigheter på minimum nivå B2
- Førerkort klasse B
- Tilfredsstillende politiattest må fremlegges snarest etter tilbud om ansettelse og før tiltreding. Denne
skal ikke legges ved søknaden, men må leveres snarest etter tilbud om ansettelse og før tiltreding
Personlige egenskaper
Vi ønsker oss en fagleder som er:
Ivaretakende: du er romslig, varm og opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø der det er rom for alle å vokse og trives. Du setter pris på ulikheter og har evne til å se den enkeltes ressurser. Du oppleves som en støtte i krevende situasjoner samtidig som du våger å utfordre for å skape vekst hos dem du veileder.
Kompetent: du er en faglig sterk drøftingspartner, du er modig og trygg på deg selv. Du er opptatt av faglige diskusjoner og faglig utvikling både på egne og andres vegne. Du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og er bevisst på å se flere perspektiver/sider i en drøfting.
Handlekraftig: du kan ta beslutninger/avgjørelser og kan gi ærlige, tydelige og konstruktive tilbakemeldinger. Du bevarer roen i krevende situasjoner, og er opptatt av å være løsningsorientert.
Innovativ: du er engasjert, kreativ og åpen for nye tanker og måter å jobbe på. Du holder deg oppdatert på nye faglige impulser, nye retningslinjer og politiske føringer, og tar gjerne initiativ til drøftinger.
Vi tilbyr
- Mulighet til å delta i et spennende fagfelt under stor endring og utvikling
- Et varmt og inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte og kompetente medarbeidere
- Veiledning veiledning både individuelt og i grupper
- En organisasjon i kontinuerlig utvikling med fokus på samarbeid med barn og unge
- Faglige utviklingsmuligheter
- Fleksibel arbeidstid
- Konkurransedyktig lønn
- Hjem-jobb-hjem avtale
- Gratis svømming for alle ansatte i kommunens svømmehaller
- Bedriftsidrettslag og bedriftskunstforening
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
Om arbeidsgiveren
Sandnes kommune er kåret til Norges mest attraktive by i 2022. Visjonen vår er: "Sandnes – i sentrum for framtiden" og verdiene våre er "modig, romslig og sunn". Verdiene våre skal vise igjen hos den enkelte medarbeider og måten vi jobber på.
Sandnes ligger sentralt på Nord-Jæren, og er blant Norges mest folkerike kommuner. Den består av etablerte storby- og tettstedsområder, og er en av fylkets største landbrukskommuner. Vi har idrettsmiljø i norgestoppen, et yrende kulturliv og vakre friluftsområder på rekke og rad. Kommunen kjennetegnes dessuten av et aktivt næringsliv og en sterk kulturhistorie. Sandnes er alt dette og mye mer!
Vi ønsker å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Derfor oppfordrer vi alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet eller hull i CV-en.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort, selv om en har bedt om å bli unntatt offentlighet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Strandgata 147, 4307 Sandnes
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Barnevernspedagog, Saksbehandler, Sosionom
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Fagleder, sosionom, barnevernspedagog
- FINN-kode 365955400
- Sist endret