Rådgiver
Trondheim kommune
- Frist 01.09.2024
- Ansettelsesform Fast
Rådgiver
Spennende nyopprettet stilling som rådgiver frivillig- og ideel sektor.
Byrådsområdet Sosiale tjenesteren har ledig en fast 100 prosent stilling som rådgiver.
Vil du bli med oss å bygge opp og utvikle det nye byrådsområdet Sosiale tjenester?
Vi søker deg som har engasjement for frivillig og ideell sektor, og som liker å jobbe utadrettet og systematisk.
I forbindelse med innføringen av parlamentarisme i Trondheim kommune, opprettet byrådslederen et nytt byrådsområde. Sosiale tjenester inkluderer virksomhetsområdene barne- og familietjenester, arbeid og velferd, psykisk helse- og rustjenester og bo- og aktivitetstjenester. Hvert virksomhetsområde ledes av en kommunalsjef. Samarbeid med frivillig- og ideell sektor står sentralt for byrådsområdet. Utvikling av dette området er viktig for at vi skal lykkes med samfunnsoppdraget vårt. Stillingen vil for tiden plasseres hos kommunalsjef for psykisk helse og rustjenester.
Som rådgiver får du en nøkkelrolle sammen med kommunalsjefene i å samordne innsatsen på området. I tett dialog med frivillige og ideelle organisasjoner, bidrar du til å styrke samarbeidet mellom virksomhetsområdene og organisasjonene. Som rådgiver vil du å etablere og opprettholde god kontakt med våre samarbeidspartnere gjennom å følge opp samarbeidsavtaler og tilskuddsmottakere. Du vil samarbeide med andre rådgivere på tvers av virksomhetene og byrådsområdene for å sikre helhet og sammenheng. Feltet er viktig politisk, med ambisiøse målsettinger både fra byrådet, bystyret og nasjonale myndigheter. Som del av kommunalsjefens stab vil du ha medansvar for iverksetting og gjennomføring av politiske vedtak.
“Trondheimsløftet” gir en spennende retning for utvikling av samfunnet vårt og organisasjonen. Som rådgiver vil du ha en rolle i å sette samfunnsplanen ut i livet, og bidra til gode prosesser.
Arbeidsoppgaver
- Strategisk og faglig rådgivning til kommunalsjefene og virksomhetsområdene.
- Rapportere på og forvalte tilskuddsmidler.
- Oppfølging og samarbeid med organisasjoner som mottar tilskudd.
- Saksbehandling og klagesaksbehandling .
- Utarbeidelse og kvalitetssikring av samarbeidsavtaler.
- Bistå i arbeidet med, og oppfølgingen av, politiske saker/vedtak og fagnotater.
- Innhente, analysere og sammenstille informasjon som faglig grunnlag for beslutninger.
- Bistå med strategisk plan- og utviklingsarbeid.
- Initiere og lede prosesser.
- Være bindeledd på tvers av områder, kommuner, fag- og kompetansemiljø.
- Videreutvikle samhandlingen mellom kommunale tjenester og frivillig/ideell sektor.
- Være oppdatert på nasjonale retningslinjer, veiledere og lovverk.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning på masternivå, men relevant erfaring vil kunne veie opp for deler av utdanningskravet.
- Kunnskap om og/eller erfaring med prosessledelse.
- Fordel med kjennskap til ideell/frivillig sektor.
- Erfaring fra utviklingsarbeid og prosjektarbeid.
- Meget god organisasjons- og systemforståelse.
Du har engasjement for frivilligheten. Du kjenner både kommunal sektor og frivillig/ideell sektor. Du har erfaring med å jobbe utadrettet og/ eller oppsøkende, og har lett for å bygge nettverk. Det er en fordel om du har kunnskap om saksbehandling. Du er interessert i tjenesteutvikling og samarbeid på tvers for å nå målene i samfunnsplanen.
Personlige egenskaper
- Stor grad av selvstendighet og evne til å ta initiativ
- God relasjonskompetanse
- God rolleforståelse
- God gjennomføringsevne
- Stor grad av fleksibilitet i oppgaveutførelse
- Fokus på å samhandle og være en lagspiller
- Svært god evne til skriftlig og muntlig formidling
Personlig egnethet tillegges stor vekt.
Vi tilbyr
- En spennende, variert og utfordrende jobb, der den rette personen vil få gode muligheter til å utvikle seg faglig i en nyetablert organisasjonsform
- Arbeidsplass hos regionens største arbeidsgiver, med et mangfoldig og viktig samfunnsoppdrag
- Dedikert og engasjert arbeidsmiljø
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- Fast arbeidstid med stor grad av fleksibilitet
- Kontorlokaler midt i Trondheim sentrum
- Lønn etter sentrale avtaler og Trondheim kommunes lokale avtaler
Om arbeidsgiveren
Åpen – kompetent – modig
Trondheim kommune er landets tredje største kommune, og Norges største arbeidsplass nord for Dovre med om lag 15 000 medarbeidere. Sammen jobber vi for å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, oppvekst- og utdanningsmuligheter, kultur- og fritidstilbud og et godt bymiljø. Vi er stadig på utkikk etter nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.
Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Hos oss finnes det spennende karrieremuligheter innen en svært bredt spekter av fagfelt. Mange av våre medarbeidere har hatt et langt og variert karriereløp internt i organisasjonen. Les mer om Trondheim kommune på vår hjemmeside og siden "Jobb hos oss".
Trondheim kommune legger til rette for mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet, eller hull i CV-en. Trondheim kommune tilrettelegger arbeidsforholdene så langt det er mulig.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av NOKUT, og godkjenningen må dokumenteres.
Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.
Vi gjør oppmerksom på at det ved behov vil gjennomføres bakgrunnssjekk.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Kongens gate 87, 7012 Trondheim
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 366645614
- Sist endret