Bildegalleri
marklin 39053
Beskrivelse av varen
05 003 – Damplokomotiv med førerhus foran I 1933 ga Deutsche Reichsbahn (DRG) Borsig-selskapet i oppdrag å designe og bygge to tresylindrede strømlinjeformede damplokomotiver av klasse 05, som skulle brukes for første gang for å nå høye hastigheter på 175 km/t og utover. Allerede under presentasjonen av designene for disse lokomotivene ble det reist bekymring for om lokomotivmannskapene fortsatt ville være i stand til å observere ruten og signalene tilstrekkelig ved 175 km/t. Derfor krevde beslutningstakerne utvikling av et tredje lokomotiv med samme kraft, der Drosje som med de elektriske lokomotivene foran. I 1934 bestilte DRG derfor et tredje høyhastighetslokomotiv fra Borsig som 05 003 med front Drosje. Siden motordriveren og fyrkokeren ikke skulle skilles, designet Borsig-designerne en 2'C2'h3-motor, som gikk bakover i hovedkjøreretningen med den stående kjelen først, mens tenderen ble koblet bak røykkammeret. Denne utformingen tillot imidlertid bare et hovedoljefyringssystem eller et pulverisert kullfyringssystem. Siden oljefyring var uaktuelt med tanke på råvaresituasjonen på den tiden, ble det besluttet å utstyre lokomotivet med pulverisert kullfyring. Høsten 1937 fant de første testkjøringene sted på ruten Berlin – Hamburg. På den tiden var kullstøvet ennå ikke tilgjengelig, så det ble besluttet å kjøre med brunkullstøv først. Som forventet var det ingen forbrenningsproblemer, men en hastighet på 156 km/t kunne ikke overskrides. De påfølgende eksperimentene med kullstøv ga heller ikke mye bedre resultater. Grunnleggende modifikasjoner ble til slutt forhindret av andre verdenskrig, og lokomotivet forble derfor parkert i lang tid. Men da lokomotivmangelen hadde forverret seg kraftig sommeren 1944, ble 05 003 husket og fikk den omgjort til en standardversjon for kullfyring i Hennigsdorf frem til 14 februar 1945. 15. februar 1945 ble hun tildelt Hamburg-Altona-depotet, hvor hun fortsatt hadde noen flere oppdrag og deretter forble tildelt til mai 1947. Den ble deretter overført til Hamm-depotet etter ordre fra de britiske okkupasjonsstyrkene, og etter reparasjoner kjørte den i den planlagte ekspresstogtjenesten mellom Hamm og Köln til den ble parkert igjen i oktober 1947 på grunn av skader. I begynnelsen av 1950 ble 05 003 samt 05 001 og 002 gjenoppbygd hos Krauss-Maffei-selskapet i München. Etter det ankom hun og hennes to søstre Hamm-depotet og ble nå ordentlig inkludert i jernbanedriften. Lokomotivene fikk en tredagers tjenesteplan og hadde fra 1951 og utover den lengste turen mellom Hamburg og Köln med 478 km. Fra 1953 og utover løp de til og med hele 703 km mellom Hamburg og Frankfurt (Main) i en kort periode i et år. På denne tiden presterte maskinene også på sitt beste. 05 003 nådde imponerende 22 345 km i august 1954. Sommeren 1955 skinte lokomotivene i F-togtjeneste med F 1/2 «Hanseat», F 13/14 «Dompfeil» og F 16 «Sachsenross». De fikk imidlertid ikke lenger lang levetid, fordi de var på trefflisten som utbryterart. 05 003 ble tatt ut av tjeneste 9 september 1957 og ble pensjonert ved ordre av 16 juni 1958 og hugget opp i 1960. I løpet av sin relativt korte levetid tilbakela den imponerende 798 328 km.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 19.10.2024, 09:46 ・ FINN-kode: 366785345