Vil du jobbe som Økonomisk rådgiver i NAV Nittedal?
Nittedal kommune
- Frist 04.09.2024
- Ansettelsesform Fast
Vil du jobbe som Økonomisk rådgiver hos oss?
NAVs overordnede mål er å gi mennesker mulighet til arbeid og aktivitet, samt sikre rettigheter til velferdsytelser. NAV Nittedal er en virksomhet med 45 medarbeidere fordelt på 2 tverrfaglige avdelinger, som sammen jobber for å gi gode tjenester til innbyggerne i kommunen.
NAV Nittedal tilbyr gjeldsrådgivning til innbyggere som har problemer med å betale faste utgifter og til å disponere egen inntekt. Vi ser et økende behov og henvendelser fra innbyggere som søker råd og veiledning om gjeldssituasjon sin. Det er viktig å kunne tilby denne tjenesten for å forebygge ytterligere økende gjeld, og for å finne muligheter og løsninger sammen med innbygger, som stabiliserer den økonomiske situasjonen deres og gjør den mer forutsigbar.
Vi ser etter deg som tenker og tror på muligheter og jobb først. Du er opptatt av å ta vare på mennesker og du tør å stå i utfordrende samtaler. Du må ha et stort engasjement for NAVs samfunnsoppdrag, og ha evne til å være strukturert i en hverdag som aldri er lik. Du brenner for å gi økonomisk råd og veiledning til innbyggere som er i en økonomisk krevende situasjon. NAV er i stadig utvikling og det er også forventet at du som medarbeider bidrar aktivt i dette arbeidet, slik at vi kan tilby stadig bedre tjenester for innbyggerne.
I forbindelse med intern omrokkering av arbeidsoppgaver, søker vi nå etter ny gjeldsrådgiver.
Arbeidsoppgaver
- Informasjon og veiledning om NAV sine tjenesteområder jf. relevante lovverk
- Økonomisk rådgivning med egen portefølje
- Rådgivning om personlig økonomi, disponering av inntekt og budsjettering
- Etablere kontakt og forhandle med offentlige og private kreditorer
- Fatte vedtak om råd og veiledning etter Lov om sosiale tjenester §17
- Sette opp gjeldsoversikt
- Kontakt med namsmyndigheter ved feilaktig lønnstrekk
- Bistå med søknad om gjeldsordning og oppfølging under ordningen
- Rapportering til Statsforvalter
- Kunne gi råd knyttet til boligfinansiering og aktivt medvirke til utvikling av det boligsosiale arbeidet ved kontoret
- Økonomisk veiledning på gruppenivå i relevante sammenhenger
- Veiledning av kollegaer internt i NAV innen fagområdet.
- Tverrfaglig samarbeid med kollegaer internt og relevante samarbeidspartnere eksternt
- Følge gjeldene retningslinjer, prosedyrer og standarder tilknyttet tildelte arbeidsområder
- Besvare henvendelser vedrørende gjeldsproblematikk
- Bidra til felles oppgaveløsning i kontoret, betjene vakttelefon og bistå på andre fagområder ved behov
Arbeidsoppgavene i stillingen kan bli endret ut ifra behovet i kontoret, og du må derfor trives med endring.
Kvalifikasjoner
- Fullført utdannelse på minimum bachelorgradsnivå, helst innen økonomiske og administrative fag, Helse- og sosialfag og/eller juridiske fag. Særlig relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning
- Erfaring fra råd og veiledning av mennesker i sårbare og økonomisk vanskelige situasjoner
- Erfaring fra økonomisk rådgivningsarbeid i bank, NAV-kontor eller annen kundevirksomhet
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- Meget gode samarbeidsevner
Vitnemål fra fullført utdanning og attester må lastes opp sammen med søknaden din. All utenlandsk utdanning må være NOKUT-godkjent.
Personlige egenskaper
- Et indre driv og en vilje til å stå på. Du må tåle høyt arbeidspress og det å følge opp tunge saker over lang tid
- En fleksibel lagspiller med godt humør
- Strukturert og kunne jobbe selvstendig
- Omstillingsdyktig og trives med å bidra i endringsprosesser - både arbeidshverdagen og samfunnet endrer seg raskt
- God til å samarbeide og motivere, og kunne skape og dele gode løsninger med kollegaer og samarbeidspartnere
- Være en god bidragsyter til arbeidsmiljøet og være god på team
Personlige egenskaper vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Kompetente medarbeidere i et aktivt og engasjert fagmiljø
- En spennende arbeidsplass og en organisasjon i utvikling
- Fleksitid
- Kantine med godt utvalg og hyggelige priser
- Tilgang til treningsrom
- Gratis parkering
- Lønn etter avtale
Om arbeidsgiveren
Nittedal
kommune har ca. 25.000 innbyggere og ligger 15 minutter fra Sinsenkrysset
i grønne og landlige omgivelser. Vi har et rikt kulturliv innen idrett,
friluftsliv, musikk, dans og teater, kunst og håndverk. Mer enn 150 ulike lag
og foreninger gjør at de fleste vil føle seg hjemme her også i fritiden. Vi er
et populært utfartsmål for friluftsinteresserte både sommer og vinter.
Kommunens
overordnede styringsmål er at vi skal være klima- og miljøvennlige, ha fokus på
livskvalitet hele livet og jobbe med engasjement og samskaping. Det skal være
godt å leve i Nittedal!
Våre
organisasjonsmål er framtidsrettet og attraktiv. Målene bygger på kommunens
verdier som er raushet, redelighet og respekt. Dette gjenspeiler måten vi
organiserer tjenestene våre, hvordan vi jobber sammen og hvordan vi møter
innbyggerne våre.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rådhusveien 3, 1482 Nittedal
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Saksbehandler, Omsorg og sosialt arbeid
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
økonomi, veiledning, Sosialt arbeid
- FINN-kode 367307850
- Sist endret