Bildegalleri
ÅS - TANDBERGKVARTALET - SALG AV 2 TOMTEPARSELLER
Ås sentrum - Tandbergkvartalet, 1433 Ås- Totalpris
- 26 241 240 kr
- Omkostninger
- 341 240 kr
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Adresse
Ås sentrum - Tandbergkvartalet
1433 Ås
Matrikkel
Gnr. 42 bnr. 333 i Ås kommune
Beliggenhet, adkomst
Beliggende i et meget attraktivt og sentralt område i Ås sentrum.
Kort vei til jernbanestasjon, buss og et bredt utvalg handels- og servicetilbud i Ås sentrum.
Ca. 10 min. med sykkel til Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Adkomst til den store parsellen fra Brekkeveien. Det er ikke opparbeidet adkomst til den lille parsellen.
OFFENTLIG KOMMUNIKASJON
Tog
Ca. 4 min. gange til Ås stasjon. Ås stasjon ligger på Østfoldbanens vestre linje.
Linjer mot Oslo S, Moss og Stabekk. Den raskeste direkteruten med tog fra Ås til Oslo S, er på ca. 17-18 minutter. Denne går 2 ganger i timen. Ca. 22 min med tog fra Ås til Moss.
Buss
Ca. 8 min gange til buss v/Ås videregående skole.
Nærområdet
Ås er en kommune i Follo i Akershus. Kommunen grenser til Vestby, Frogn og Nordre Follo i Akershus fylke og til Indre Østfold i Østfold fylke.
Administrasjonssentrum for kommunen er på Ås.
Tettstedene Nordby, Vinterbro og Kroer er også en del av kommunen. De fleste innbyggerne i Ås bor i Ås sentrum, Vinterbro og Nordby.
Ås er en leirjordsbygd med relativt store gårdsbruk og betydelig korndyrking. I Ås ligger Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), tidligere Norges landbrukshøgskole (NLH). I kommunen ligger også en av Norges mest kjente fornøyelsesparker; Tusenfryd. Store deler av Ås er dyrket mark og skog.
Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)
Areal: 2 434 kvm, Eierform: Eiet tomt
Tomt og hage
TOMTEAREAL
Begge parseller er oppmålt og det er utstedt matrikkelbrev på begge parseller.
Gnr. 42, bnr. 332: Areal: 180,2 m2.
Gnr. 42, bnr. 333. Areal: 2.254 m2
Det vedlegges kopi av matrikkebrev for begge parseller.
BESKRIVELSE AV TOMTEPARSELLENE
Begge parseller er ubebygde og terrenget er kuperte naturtomter, bevokst med trær / kratt. Det er ikke foretatt grunnundersøkelser.
Parsellene er en del av Ås sentralområde, hvor formål er sentrumsformål.
GRUNNFORURENSENING
Selger har ikke foretatt grunnundersøkelser av de to tomteparsellene.
Det er opplyst følgende i Matrikkelbrevene for begge parseller:
"På denne eiendommen er det forurenset grunn eller mistanke om forurenset grunn og det er forbudt å foreta seg noe som kan medføre fare for forurensning, jf, forurensningsloven § 7. Bygge- og gravearbeider på den delen av eiendommen hvor det er forurenset grunn, kan ikke finne sted uten at reglene i forurensningsforskriften kapittel 2 er fulgt. Ved planlagt bygge- og gravearbeid er normalt kommunen myndighet etter forurensningsforskriften kapittel 2. Ved opprydningsarbeider er Miljødirektoratet eller Fylkesmannen myndighet, og behandler saken direkte etter forurensningsloven § 7 og § 11".
KULTURMINNER
Det er opplyst følgende i Matrikkelbrevene for begge parseller:
"Eventuelle opplysninger om kulturminner er hentet fra registeret Askeladden hos Riksantikvaren. På https://www.ra.no/ finnes mer informasjon om kulturminner og hvor man skal henvende seg for å få flere opplysninger om de registrerte kulturminnene."
I begge matrikkelbrevene er det opplyst hva som er registrert av kulturminner på hver parsell. Det gjøres spesielt oppmerksom på fredede kulturminner på parsellene som fremkommer i begge Matrikkelbrevene.
SKOGSSTI / GANG- OG SYKKELVEI
Det går i dag en skogsti langs søndre del av parsellen gnr. 42, bnr. 333 i fra Raveien til Brekkeveien, som benyttes av gående og syklende. I Områdereguleringsplan for Ås sentrealområde er det planlagt ny gang- og sykkelvei langs Raveien.
VEIRETT
Del av innkjøringsvei fra Brekkeveien inn til eiendommen gnr. 42, bnr. 122, Raveien 9 i Ås kommune, går i dag over et areal i av søndre del eiendommen gnr. 42, bnr. 333 i Ås kommune. Det er ikke tinglyst eller fremlagt skriftlig avtale på veiretten.
Iht opplysninger fra hjemmelshaver til eiendommen gnr. 42, bnr. 307, Raveien 11 i Ås kommune, har eiendommen Raveien 11 tinglyst veirett til sin eiendom over gnr. 42, bnr. 333, både fra Raveien og fra Brekkeveien. Det er vist til tinglyst avtale av 02.10.1909 på gnr. 42, bnr. 333 (opprinnelig tinglyst på gnr. 42, bnr. 1).
Pr i dag er det opparbeidet veiadkomst over gnr. 42, bnr. 333 til Raveien 11, både fra Raveien og fra Brekkeveien. Det vises for øvrig til Områdereguleringsplan for Ås sentralområde, mht regulering av adkomster/veier i området.
DISPOSISJONSAVTALE
Iht vedlagte disposjonsavtale mellom Ås kommune og Raveien 9 AS, disponeres en del av området benevnt P2, som vist på kart i avtalen, til vei/parkering for Raveien 9 AS.
En del av arealet på P2, ligger i dag på eiendommen gnr. 42, bnr. 333 tilhørende NMBU.
Ås kommune er forespurt om det foreligger en rettighetsavtale med NMBU på bruk av den delen av arealet på P2 som i dag ligger på gnr. 42, bnr. 333, ref. disposisjonsavtalens pkt. 5, men det er pr. salgstidspunkt ikke mottatt dokumentasjon på dette. Dersom slik tilleggsavtale allikevel skulle finnes, vil kjøper måtte forholde seg til hva som gjelder. Det vises for øvrig til ny vedtatt reguleringsplan for Ås sentralområde.
FORUTSETNINGER
Kjøper overtar tomteparsellene slik de befinner seg og overtar alt ansvar for tomteparsellenes beskaffenhet, byggegrunn, evt. forurenset grunn og evt. pålegg om å rense opp i forurenset grunn, pålegg/restriksjoner vedr. alle kulturminner som måtte ligge i grunnen, tinglyste heftelser og alle rettigheter og forpliktelser og alle andre forhold som måtte berøre begge tomteparsellene.
Vei, vann og avløp
Det er ikke opparbeidet vann, avløp eller strøm til noen av parsellene. Se eget pkt. om vei.
Reguleringsplan
Kommunedelplan
Eiendom Gnr. 42, bnr. 332, 333
Id KPL-22-34
Navn Kommuneplanens arealdel 2022-2034
Plantype Kommuneplanens arealdel
Status Endelig vedtatt arelplan
Ikrafttredelse 15.06.2022
Bestemmelser Se vedlegg (Ås kommune - Planopplysninger)
Delarealer Se vedlegg (Ås kommune - Planopplysninger)
Reguleringsplan
Eiendom Gnr. 42, bnr. 332, 333
Id 287
Navn Områdereguleringsplan for Ås sentralområde
Plantype Områderegulering
Status Endelig vedtatt arelplan
Ikrafttredelse 23.10.2019
Bestemmelser Se vedlegg (Ås kommune - Planopplysninger)
Delarealer Se vedlegg (Ås kommune - Planopplysninger)
Arealbruk i byggeområde BS10, er 10,9 daa. % BRA = 270. 4-6 etg.
Innenfor byggeområdet tillates etablert bebyggelse med blandet formål. Første-etasjer i bebyggelsen skal benyttes til publikumsrettet virksomhet, primært forretninger, i omfang som skal fastsettes i detaljplan.
Krav om detaljregulering
For alle delområder skal det utarbeides detaljregulering. Kommunen kan bestemme at detaljreguleringsplanene skal omfatte hele eller deler av arealer som er angitt i denne områdeplanen.
Rekkefølgekrav
Bestemmelsene redegjør for aktuelle rekkefølgekrav knyttet til igangsetting og brukstillatelse innenfor planområdet. Rekkefølgekravene skal videreføres og presiseres i oppfølgende detaljregulering.
Prisantydning
25 900 000,-
Oppgjør
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Budgivning
Budgivning kan tidligst starte 10. sept. 2024 kl. 12.00.
Tidligste akseptfrist er 18. sept. kl. 12.00.
Eventuelle bud / budforhøyelser som inngis fra og med 18. sept 2024 kl. 11.30, skal minimum ha 60 minutters akseptfrist.
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID.
NB! SE OPPLYSNINGER I SALGSOPPGAVE ANGÅENDE SALGSPROSESS OG REGLER FOR BUDGIVNING.
Overtagelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter avhendingslovens bestemmelser.
Ved salg til næringsdrivende / aksjeselskap ol. (salg utenom forbrukerkjøp), selges begge parsellene i den stand de befinner seg "as-is", og enhver kjøper utenom forbrukerkjøp forplikter seg til å fraskrive seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag utenfor denne avtalen.
Ved salg til forbruker gjelder følgende:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1.
Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok til å kunne innvirke på kjøperens vurdering, anses som en del av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
I den grad det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6. Som eksempler nevnes:
" Eiendommen har en mangel dersom den ikke svarer til det kjøperen kunne forvente ut fra blant annet eiendommens type, alder og synlige tilstand, jf. avhendingsloven § 3-2 (1).
" Eiendommen har en mangel dersom den ikke passer til et særlig formål som selgeren var eller måtte være kjent med da avtalen ble inngått. Dette gjelder likevel ikke når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap eller vurdering, eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det., jf. avhendingsloven § 3-2 (2).
" Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med offentligrettslige krav som er stilt i lov eller i medhold av lov, og som gjaldt for eiendommen da avtalen ble inngått. Dette gjelder likevel ikke dersom forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering, eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det, jf. avhendingsloven § 3-2 (3).
" Dersom eiendommens tomt har et mindre areal enn kjøperen har regnet med, utgjør dette likevel ikke en mangel med mindre arealet er vesentlig mindre enn det som er opplyst av selgeren eller selgers medhjelpere, eller disse har opptrådt særlig klanderverdig, jf. avhendingsloven § 3-3 (1).
" Eiendommen har en mangel dersom bygninger på eiendommen har mindre areal enn det som er opplyst av selgeren eller selgers medhjelpere, dersom avviket er større enn to prosent og utgjør minst én kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2).
Eiendommen har også en mangel dersom kjøper ikke har fått opplysninger om forhold ved eiendommen som selger kjente eller måtte kjenne til, og som kjøper hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut fra at det har virket inn på avtalen at opplysningene ikke ble gitt, jf. avhendingsloven § 3-7.
Det samme gjelder dersom selger har gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Det samme gjelder dersom eiendommen ikke er i samsvar med opplysninger som er gitt i annonse, salgsprospekt eller ved annen markedsføring på vegne av selgeren. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut fra at opplysningene har virket inn på avtalen, og ikke er blitt rettet i tide på en tydelig måte, jf. avhendingsloven § 3-8.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått, jf. avhendingsloven § 3-10 (1) første setning. Kjøper regnes for å kjenne til omstendigheter som går tydelig fram av tilstandsrapport som er utarbeidet i henhold til kravene i forskrift til avhendingsloven, eller av andre salgsdokumenter som kjøperen er gitt mulighet til å sette seg inn i, jf. avhendingsloven § 3-10 (1) andre setning.
Dersom kjøperen før avtalen ble inngått har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn unnlatt å følge en oppfordring om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen, jf. avhendingsloven § 3-10 (2). Kjøper er oppfordret til å undersøke eiendommen før avtaleinngåelse.
Bestemmelsene i avhendingsloven § 3-10 (1) og (2) innskrenker ikke selgers opplysningsplikt etter
§ 3-7.
Kjøperen må selv dekke tap og kostnader ved mangler opp til et beløp på kr. 10 000,-, om ikke annet er sagt i loven, jf. avhendingsloven § 3-1 (4). Dette gjelder likevel ikke for avtaler der en bygning er solgt som ny, jf. avhendingsloven § 3-1 (4) andre setning. Partene er innforstått med at beløpet ikke har betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel, men at kr. 10 000,- er kjøpers egenrisiko/egenandel som kommer til fradrag i utmålingen av prisavslag eller erstatning dersom selger er ansvarlig for mangler.
Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Nyttige lenker
Eiendomsnøkkelen AS - eiendomsmegling siden 1991
Beliggenhet
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.