Er du på jakt etter en
pålitelig, romslig, stilfull og billig båt med et
rimelig driftsbudsjett? I tillegg få med
mange viktige fasiliteter og
smarte løsninger kan dette være båten!
Størrelsen, utforming og design gjør båten samlet sett unik. Den er meget velholdt, har god komfort og klar for mange ulike opplevelser på sjøen.
Båten er omtalt som "Kinderegget" i Båtmagasinet og " Rommelig amerikaner" i VG etter den kom på markedet.
Maskineri- Driftstid 699 timer
- Volvo Penta D3, 5 syl. 165 hk
- Dieselforbruk utrolig lavt, ca. 12 liter per time
- Dieseltank 250 l.
- Common rail drivstoff-system (for lavere forbruk) og VTG-turbo (variabel turbin geometri)
- Motor styres av Volvo Penta EVC-system som gir god overvåkning og kontroll på ulike målinger i maskineriet (enhanced electronic vessel control system)
- Servicehistorikk/logg (alle servicer holdt)
- Utrolig god tilkomst til motor som gjør det enkelt å utføre service (se bilder)
Disse motorene skal være den samme som står i Volvo XC90. Kraftig og pålitelig motor med fin gange. Det blir også tatt ut 190 hk fra disse motorene.
- Hekkaggregatet er det kraftige DPS-A drevet fra Volvo
- Duopropeller i syrefast stål
- Hydraulisk styring og drev-tilt på hendel
- Elektrisk trimplan
Sikkerhet- Garmin kartplotter med ekkolodd (Ny i 2020)
- Kamera i maskinrom (Ny i 2021)
- Automatisk brannslukking i maskinrom
- Brannslukker i salonger
- Seriekoblet røykvarsling maskinrom, lugar og salonger + gassalarm
- Lense/vannalarm i maskinrom
- Automatisk lensepumpe i maskinrom
- Backup lensepumpe i maskinrom
- Automatisk skillerelè mellom startbatteri og forbruksbatteri (sikrer at en alltid har strøm til å starte motoren)
- Kun 1 stk. skroggjennomføring under vannlinjen. Ventil og gjennomføring i kompositt.
- Forfilter med vannutskiller på drivstoff
- Sikkerhetsline /dødmannsknapp
- EVC-systemet er også en sikkerhet i og med at det setter motoren i "safe/slowdown" og gir alarm når det er detektert unormale verdier som kjølevannstemperatur osv.
Sanitær- Vanntank (95 l.) med trykkpumpe og pressostat
- Varmtvannstank ca. 35 l. (220 volt og motor)
- Toalett (Nytt i 2024)
- Septikktank (tømming til land + tømming til sjø med kvern)
- Ettgreps blandebatterier på pentry og bad (Nye i 2023)
- Dusj på badeplattform
Mat- Kjøleskap m/liten frys (220v og motor)
- Kjøleboks (2 stk. integrert i innredning)
- Micro ovn (220v)
- Kokeplate (220v)
- Kokeapparat på gass
- Kaldtlager i kjøl
- Skap for dekketøy og tørrproviant
- Spiseplass både under dekk og oppe på dekk under kalesjen
Komfort- Lett ombordstigning via badeplattform og hekkport
- Fabrikkinstallert landstrømanlegg (automatisk lading av batterier, varmt vann, kokeplate, micro)
- Pioneer DAB-radio, Bluetooth (Ny i 2020)
- Wallas luftvarmer, blåser varmluft i salong nede, oppe og på frontvinduer
- Nye madrasser i senterlugar
- Gode muligheter for lufting i lugarer
- Lavt støynivå fra motor og skrog (hulrom i skroget er fylt med skum)
Fasiliteter- Bad med vask, hylle og skap (opprinnelig også dusj)
- Stor midtlugar med vindu (seng 210 x 140)
- Salong under dekk, som kan rigges om til seng
- Integrert badeplattform med skap til fendrer, tauverk, kabel og annet utstyr. Tilkobling av landstrøm inne i skapet. Genialt!
- Port ut til badeplattform
- Solseng på akterdekk
- Sosial salong med mange sitteplasser oppe sammen med fører
- "wet bar" med skap i øvre salong (kan også plassere plassere kokeapparat på denne)
- Kaffe/øl-bord på badeplattformen ;)
- Fabrikkmontert landstrømsanlegg med støpsel på bad og i salong
- Pentry og salong under dekk
- Lagring i benker
- Bokhylle i senterlugar
- Kalesjen fra 2019 er i god stand og har gode løsninger for praktisk bruk
- Selvlensende dekk
- Funksjonelt spisebord med spiseplass til 6 personer
- Mulig å plassere gummijolle og påhengsmotor på badeplattformen!
Fasilitetene som nevnes er vanskelig å få til i en båt på 25 fot, utrolig nok fungerer det svært godt i denne båten! Skroget fungerer også godt i bølger og motoren går lett selv med ferielastet båt. Størrelsen og utformingen på båten gjør at den fint kan brukes til dagstur, holmetur, transport og ferie. Vi har også forsøkt å fiske fra badeplattformen :)
Kalesje og vindskjerm kan enkelt åpnes i front, lukkes døren ned til salong fungerer den som trapp og gir enkel tilkomst frem på fordekket. Med denne typen kalesje fungerer det veldig fint å kjøre med åpent fremme (lukket vindskjerm) noe som gir en fly-bridge-feeling ;)
En annen fordel med størrelsen er at den kan fraktes på vanlig lastebil langs veien (2,59m bredde). Faktisk kan den også fraktes med tilhenger på bil (2,4 t vekt). Vi har benyttet fordelen ved å transportere båten hjem på tunet hver vinter for å enkelt kunne gjøre vedlikeholdet (lastebil med kran ca. kr 1700 per time). Opplagskrybbe følger med.
Skroget skal tåle en fart opp mot 50 knop, men fungerer også fint ved 20-25 knop som er cruising-speed for denne båten. Det er også uvanlig rettningsstabil selv med en fart på 7-8 knop.
Mye godt arbeid, overhalinger og inspeksjoner er gjort med båten, ta kontakt for detaljer.